kuren td5
-
sytse
kuren td5
goede avond. onze discovery uit 2000 met automaat heeft een paar problemen deze trilt bij stationer lopen en ook een beetje tijdens het rijden en tijdens het rijden vooral bij de 2000 toeren is er een heel erg resonerend geluid en ook een soort geluid of er iets schuurt.
en deze komt ook niet lekker op toeren en ook niet echt boven de 3000 en volgens de garage slaat deze af en toe op 4 cilinders maar er branden geen lampjes verder.
hij heeft een nieuwe cardanas gehad aan de voorkant
in 2009 heeft de auto een nieuwe injectie kabelboom gehad en een brandsof druk regulater en en verder heeft de auto iets van chiptuning en een k&n luchtfilter
alvast heel erg bedankt.en vriendelijk groet sytse
en deze komt ook niet lekker op toeren en ook niet echt boven de 3000 en volgens de garage slaat deze af en toe op 4 cilinders maar er branden geen lampjes verder.
hij heeft een nieuwe cardanas gehad aan de voorkant
in 2009 heeft de auto een nieuwe injectie kabelboom gehad en een brandsof druk regulater en en verder heeft de auto iets van chiptuning en een k&n luchtfilter
alvast heel erg bedankt.en vriendelijk groet sytse
-
Boelo
Re: kuren td5
Misschien de krukaspouly? Het rubber van deze pouly wil wel eens loslaten van het staal en dat veroorzaakt onbalans. Maar ik denk dat dat los staat van het wisselende toerental. Succes.
Groet Boelo
Groet Boelo
-
Rob van Leeuwen
Beste Sytse,
TD5 motoren hebben een gedeeld vliegwiel met veren deze veren moet rem en stuw krachten geleiden.
Deze veren willen na verloop van tijd defect gaan waardoor het mogelijk is dat het klachten geeft zoals jij omschrijft.
Oplossing beide niet goedkoop zijn massief vliegwiel of een nieuw deelbaar vliegwiel.
succes groeten Rob
TD5 motoren hebben een gedeeld vliegwiel met veren deze veren moet rem en stuw krachten geleiden.
Deze veren willen na verloop van tijd defect gaan waardoor het mogelijk is dat het klachten geeft zoals jij omschrijft.
Oplossing beide niet goedkoop zijn massief vliegwiel of een nieuw deelbaar vliegwiel.
succes groeten Rob
-
sytse
heel erg bedankt voor de snelle reacties hoe kun je zien of de kukas poulie kapot is? en of er bij een automaat ook een vliegwiel zit met veertjes?
alvast bedankt en vriendelijk groet sytse
alvast bedankt en vriendelijk groet sytse
-
bareld
Jouw automaat heeft geen gedeeld vliegwiel.
Een TD5 is erg gevoelig voor resonanties. vooral rond de 2200 toeren.
Kan in verschillende dingen zitten
Trek je handrem eens aan tijdens het rijden (een beetje natuurlijk) en kijk of dat verschil maakt.
De remschoenen worden in de remtrommel aan de bovenkant van elkaar gescheiden gehouden door een brugstuk. De inkepingen die daar in zitten lubberen uit en dan gaan ze rammelen bij 2200 omwentelingen. Vernieuwen of even een beetje oplassen.
Verder alle kapjes en dingetjes goed controleren of alles vast zit. Als er iets los zit of gescheurd is hebje grote kans dat het gaat rammelen of resoneren bij dat kritieke toerental.
De poelie is te controleren door onder de auto te kijken en te checken of je de pulley heen en weer kan bewegen tov het blok.
Dat hij niet lekker loopt en soms zelfs op vier poten loopt heeft een andere oorzaak. kapotte verstuiver. Lekje in brandstofsysteem.etc. etc. Zie je ook ergens lekkage aan de rechter kant van de motor?
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2011 20:37 door bareld.
Een TD5 is erg gevoelig voor resonanties. vooral rond de 2200 toeren.
Kan in verschillende dingen zitten
Trek je handrem eens aan tijdens het rijden (een beetje natuurlijk) en kijk of dat verschil maakt.
De remschoenen worden in de remtrommel aan de bovenkant van elkaar gescheiden gehouden door een brugstuk. De inkepingen die daar in zitten lubberen uit en dan gaan ze rammelen bij 2200 omwentelingen. Vernieuwen of even een beetje oplassen.
Verder alle kapjes en dingetjes goed controleren of alles vast zit. Als er iets los zit of gescheurd is hebje grote kans dat het gaat rammelen of resoneren bij dat kritieke toerental.
De poelie is te controleren door onder de auto te kijken en te checken of je de pulley heen en weer kan bewegen tov het blok.
Dat hij niet lekker loopt en soms zelfs op vier poten loopt heeft een andere oorzaak. kapotte verstuiver. Lekje in brandstofsysteem.etc. etc. Zie je ook ergens lekkage aan de rechter kant van de motor?
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2011 20:37 door bareld.
-
Rob van Leeuwen
Beste Syste,
Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet ik had over je automaat heen gelezen.
Een automaat heeft idd geen vliegwiel.
Groet Rob
Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet ik had over je automaat heen gelezen.
Een automaat heeft idd geen vliegwiel.
Groet Rob
-
sytse
ik ga morgen even kijken. en van het vliegwiel maakt niet uit.
de td5 loopt niet constant op 4 cilinders maar hij komt eigenlijk nooit echt goed op toeren en de ene keer is het erger dan de andere keer van het op toeren komen.
het lijkt wel alsof er een soort onbalans in de motor of de versnelingsbak zit
heel erg bedank en vriendelijke groet sytse
de td5 loopt niet constant op 4 cilinders maar hij komt eigenlijk nooit echt goed op toeren en de ene keer is het erger dan de andere keer van het op toeren komen.
het lijkt wel alsof er een soort onbalans in de motor of de versnelingsbak zit
heel erg bedank en vriendelijke groet sytse
-
Patrick Nieuwenhuis
houd ons hier even op de hoogte van dit probleem[ik heb ook een disco 2 [2003] dit had ik nog niet eerder gehoord.
-
Andrew Colville
Het lopen op 4 cillinders en rauw lopen heeft waarschijnlijk te maken met olie in het injector harnas, deze vervangen om het probleem te verhelpen en dan jaarlijks laten controleren. Komt niet naar boven zelfs als je de auto uitleest, enkel dat er een "misfire" geweest is of een piek spanning op een of meerdere injectoren.
Een defecte krukas poelie kondigt zichzelf vaak aan door een piep die je enkel hoort bij het afzetten van de motor, wel is het belangrijk deze te controleren bij elke beurt op defecten of het loslaten van het rubber de poelie is tweedelig en tussen de twee delen zit rubber, als het rubber poreus wordt dan kan de boel los laten.
Problemen met een trilling rond de 2200 rpm kan meerder oorzaken hebben en is een Td5 kwaaltje, wel is er een modificatie geweest op een aantal delen van het handrem systeem, dit omdat deze trillingen kan veroorzaken. Door lichtjes en met gevoel de handrem onder het rijden en terwijl de trilling voelbaar is aan te trekken kun je voelen of het aan trekken van de handrem de trilling weg neemt. NOOIT de handrem in een klap erop trekken!!!! Dan heb je heel snel je tussenbak op schoot.
als je het gevoel hebt dat er vermogen te kort is dan zou je ook kunnen kijken of alle turboslangen heel zijn en dat het inlaat spruitstuk nog vast zit, ook kan de slang van de EGR scheuren en een fluitend of trompettend geluid produceren.
Verder kun je nog bekijken of de MAP sensor nog heel is en vooral schoon, deze sensor zit op het inlaat spruitstuk onder de mooie isolatie kap.
Succes Groetjes Andrew
Een defecte krukas poelie kondigt zichzelf vaak aan door een piep die je enkel hoort bij het afzetten van de motor, wel is het belangrijk deze te controleren bij elke beurt op defecten of het loslaten van het rubber de poelie is tweedelig en tussen de twee delen zit rubber, als het rubber poreus wordt dan kan de boel los laten.
Problemen met een trilling rond de 2200 rpm kan meerder oorzaken hebben en is een Td5 kwaaltje, wel is er een modificatie geweest op een aantal delen van het handrem systeem, dit omdat deze trillingen kan veroorzaken. Door lichtjes en met gevoel de handrem onder het rijden en terwijl de trilling voelbaar is aan te trekken kun je voelen of het aan trekken van de handrem de trilling weg neemt. NOOIT de handrem in een klap erop trekken!!!! Dan heb je heel snel je tussenbak op schoot.
als je het gevoel hebt dat er vermogen te kort is dan zou je ook kunnen kijken of alle turboslangen heel zijn en dat het inlaat spruitstuk nog vast zit, ook kan de slang van de EGR scheuren en een fluitend of trompettend geluid produceren.
Verder kun je nog bekijken of de MAP sensor nog heel is en vooral schoon, deze sensor zit op het inlaat spruitstuk onder de mooie isolatie kap.
Succes Groetjes Andrew
-
Marc-my-Words
Ben ik erg pessimistisch als ik suggereer dat het ook kan komen door een vermoeide pompverstuiver ?
(Dat moet je dan wel kunnen uitlezen.)
(Dat moet je dan wel kunnen uitlezen.)
-
Mark HJ
Nee dat noemen we realistisch,heb dat al een keer gehad,nadat de wiring harnas was vervangen.Toch is een TD5 wel een goede motor.
Maar wanneer je alle zwakke punten opnoemt vraag je je dat wel af.
Sukses ermee!
Mark
Mark
Maar wanneer je alle zwakke punten opnoemt vraag je je dat wel af.
Sukses ermee!
Mark
Mark
-
Marc-my-Words
Mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee dat noemen we realistisch,heb dat al een
> keer gehad,nadat de wiring harnas was
> vervangen.Toch is een TD5 wel een goede motor.
> Maar wanneer je alle zwakke punten opnoemt vraag
> je je dat wel af.
>
> Sukses ermee!
>
> Mark
Mark,
Ik kan je alleen maar gelijk geven, de Td5 is een prachtige motor. Hij heeft mij 10 jaar lang niet in de steek gelaten - zelfs geen nw wiring-harness nodig gehad, en in mijn directe omgeving ken ik er nog twee zo, dus zwakke punten zat maar meestal zijn het slechts zwakke punten waaraan je kunt denken (en meer niet). < Nog even een ander zwak punt voor het lijstje: hij houdt er niet van op z'n kop te liggen. >
Marc
-------------------------------------------------------
> Nee dat noemen we realistisch,heb dat al een
> keer gehad,nadat de wiring harnas was
> vervangen.Toch is een TD5 wel een goede motor.
> Maar wanneer je alle zwakke punten opnoemt vraag
> je je dat wel af.
>
> Sukses ermee!
>
> Mark
Mark,
Ik kan je alleen maar gelijk geven, de Td5 is een prachtige motor. Hij heeft mij 10 jaar lang niet in de steek gelaten - zelfs geen nw wiring-harness nodig gehad, en in mijn directe omgeving ken ik er nog twee zo, dus zwakke punten zat maar meestal zijn het slechts zwakke punten waaraan je kunt denken (en meer niet). < Nog even een ander zwak punt voor het lijstje: hij houdt er niet van op z'n kop te liggen. >
Marc
-
Mark HJ
Marc,,
Dan heb je en goede gehad,ik heb alleen de eerdere problemen gehad en een krom spruitstuk.Maar ik geef toe dat mijn TD5 wel een beetje
gekieteld is.het is een beul ven een motor met een geweldige sound.Verbruik is ruim 1 op 10(110 HCPU met roofrack etc).
Uiteindelijk heeft elke motor zwakke punten.Ken een Deutz diesel met 'zwakke' koppen.Probleem doet zich voor boven de 40000 draaiuren....
Tegen dat op de kop liggen zit toch een crash switch?Al zal de koets er ook niet tegen kunnen.Net zo min als de TD 4.
En dan hebben we het nog niet over rottende achterbalken,schutborden,galvanische problemen,lekkende stuurhuizen etc etc.
Het valt allemaal wel mee,beetje onderhoud en beleid scheelt een hoop.
Mark
Mark
Dan heb je en goede gehad,ik heb alleen de eerdere problemen gehad en een krom spruitstuk.Maar ik geef toe dat mijn TD5 wel een beetje
gekieteld is.het is een beul ven een motor met een geweldige sound.Verbruik is ruim 1 op 10(110 HCPU met roofrack etc).
Uiteindelijk heeft elke motor zwakke punten.Ken een Deutz diesel met 'zwakke' koppen.Probleem doet zich voor boven de 40000 draaiuren....
Tegen dat op de kop liggen zit toch een crash switch?Al zal de koets er ook niet tegen kunnen.Net zo min als de TD 4.
En dan hebben we het nog niet over rottende achterbalken,schutborden,galvanische problemen,lekkende stuurhuizen etc etc.
Het valt allemaal wel mee,beetje onderhoud en beleid scheelt een hoop.
Mark
Mark
-
laro mark
heb je ook gekeken of er toevallig olie aan de onderkant van de stekker die naar je injectorrail gaat.
misschien zit er een draadbreuk in de kabel die aan de rechtervoorkant van je blok vlak bij de koelwatersensor.
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a154fd9730be5c60c8e3bdb13239379', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 14625079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
misschien zit er een draadbreuk in de kabel die aan de rechtervoorkant van je blok vlak bij de koelwatersensor.
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a154fd9730be5c60c8e3bdb13239379', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 14625079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Mark,
Of de crash switch niet snel genoeg werkt, of dat de berger dingen heeft gedaan die hij beter had kunnen laten ... ik weet t niet.
Les is wel: lig je op z'n kop: doe het raampje open (als dat electrisch moet) en neem de sleuteltjes mee. Da's de enige manier waarop je zeker weet dat ze niets met de motor kunnen uithalen wat niet goed voor een motor is.
Anyway: Een liefhebber heeft eerst de carrosserie weer toonbaar gemaakt en kon daarna verder met een motorwissel - want een uitgelopen lager.
(Ik ben blij niet zelf de gok gewaagd te hebben - de liefhebber wist dat ie gokte.)
En als je geluk hebt, en de Td5 neemt "as it is" en niet te hard laat werken dan heeft ie vlgs mij het eeuwige leven: niet teveel toeren geeft ook de mooiste sound.
Marc
Of de crash switch niet snel genoeg werkt, of dat de berger dingen heeft gedaan die hij beter had kunnen laten ... ik weet t niet.
Les is wel: lig je op z'n kop: doe het raampje open (als dat electrisch moet) en neem de sleuteltjes mee. Da's de enige manier waarop je zeker weet dat ze niets met de motor kunnen uithalen wat niet goed voor een motor is.
Anyway: Een liefhebber heeft eerst de carrosserie weer toonbaar gemaakt en kon daarna verder met een motorwissel - want een uitgelopen lager.
(Ik ben blij niet zelf de gok gewaagd te hebben - de liefhebber wist dat ie gokte.)
En als je geluk hebt, en de Td5 neemt "as it is" en niet te hard laat werken dan heeft ie vlgs mij het eeuwige leven: niet teveel toeren geeft ook de mooiste sound.
Marc
-
Andrew Colville
slechte pompverstuiver kan ook allerhande trillingen veroorzaken idd , en voor de kenner is een slechte pompverstuiver wel uit de gegevens te halen, namelijk een te lage of veel te hoge "balance waarde" met name hoge plus waarde duid in mijn ervaring op een slechte of verstopte verstuiver, het ideale is een waarde tussen - 6 en + 6 daar boven of onder is volgens het WP handboek de verstuiver toe aan vervanging.
En zeker zijn het betrouwbare motoren, zeker als de eigenaar het blokje lekker vertroeteld en regelmatig in de gaten houd.
Groetjes Andrew
En zeker zijn het betrouwbare motoren, zeker als de eigenaar het blokje lekker vertroeteld en regelmatig in de gaten houd.
Groetjes Andrew
-
Marc-my-Words
'n Troetelaar ben ik nooit geweest, wel vriendelijk als het gaat om "warming-up" en/of hoge toeren.
Als de motor lekker klinkt (voor mij klinkt een rauw-krijsende diesel niet lekker) dan ben ik tevreden.
Als ie dan ook nog gemiddeld over het jaar bijna 1:11 draait dan doet ie ook zijn best voor mij.
(Te) vaak nieuwe olie is geen substituut voor grofstoffelijk misbruik.
En misschien moet je wat geluk hebben, maar de Td5 kan dus erg betrouwbaar uitpakken.
Marc
Als de motor lekker klinkt (voor mij klinkt een rauw-krijsende diesel niet lekker) dan ben ik tevreden.
Als ie dan ook nog gemiddeld over het jaar bijna 1:11 draait dan doet ie ook zijn best voor mij.
(Te) vaak nieuwe olie is geen substituut voor grofstoffelijk misbruik.
En misschien moet je wat geluk hebben, maar de Td5 kan dus erg betrouwbaar uitpakken.
Marc
-
sytse
als er olie in de injector bedrading zit kun je dat dan zien bij de rode stekker?en zo ja kan je deze dan loshalen gewoon als de sleutel uit het contact is zonder de accu los te koppelen? en ik vroeg mij ook af of het normaal is dat je een fluittoon in de uitlaat hoort? binnen kort word de auto ook uitgelezen .
bedankt voor de reacties en heel erg bedankt
bedankt voor de reacties en heel erg bedankt
-
Mark HJ
Uitlezen is altijd verstandig,al moet degene die dat doet wel ervaring met de TD 5 hebben.Je kunt de stekker inderdaad gewoon losnemen met kontakt uit.
Ook kun je de stekker voor op de cilinderkop(onder de zwarte kap)losnemen en daar controleren op olie.
Die van mij fluit als en nachtegaal!Maar dat is met een grotere turbo erop.Gaat vooral om verschillen waar te nemen bij je eigen auto.
Ben benieuwd,
Mark
Mark
Ook kun je de stekker voor op de cilinderkop(onder de zwarte kap)losnemen en daar controleren op olie.
Die van mij fluit als en nachtegaal!Maar dat is met een grotere turbo erop.Gaat vooral om verschillen waar te nemen bij je eigen auto.
Ben benieuwd,
Mark
Mark
-
Andrew Colville
de meeste Td5 motoren fluiten wel wat en dat hoor je idd in de uitlaat, als er een andere tussendemper is gemonteerd dan hoor je het fluiten nog beter.
de stekkers van de ECU kun je gewoon losmaken zonder gestraft te worden.
En ook kun je op olie controleren zoals hierboven aangegeven bij de stekker op de hoek van de kleppendeksel onder de zwarte kap.
Groetjes Andrew
de stekkers van de ECU kun je gewoon losmaken zonder gestraft te worden.
En ook kun je op olie controleren zoals hierboven aangegeven bij de stekker op de hoek van de kleppendeksel onder de zwarte kap.
Groetjes Andrew
-
sytse
hij komt niet goed op toeren maar als deze eenmaal op toeren is zakt deze niet zo snel af op een heuvel bijvoorbeeld dus aan kracht is er niet te kort en hij schakelt ook redelijk laat over waardoor hij nog langzamer weg trekt en het lijkt alsof de motor meer geluid maakt dan bij andere td5 motoren
-
Andrew Colville
Is je lucht massa meter nog heel?? de td5 gebruikt onder de turbo ( voor deze spoelt zeg maar ) de LMM als de turbo opgang is gebruikt de ECU zowel de LMM als de MAP ( die op het inlaat spruitstuk) om te berekenen wat er aan diesel toegevoegd moet worden, als je LMM stuk is of zwaar vervuild dan gaat de ECU uit van een basis waarde , hierdoor komt de Td5 moeilijk op gang en gaat hij pas echt trekken als de turbo druk op bouwt.
Door het boven genoemde moet de motor evengoed het zelfde klinken als voor heen.
Uitlezen bied uitkomst, maar ook even met het oog kijken of je LMM nog heel is.
Groetjes Andrew
Door het boven genoemde moet de motor evengoed het zelfde klinken als voor heen.
Uitlezen bied uitkomst, maar ook even met het oog kijken of je LMM nog heel is.
Groetjes Andrew