110 ombouwen naar schijfrem achter door aswissel?
-
Roel
110 ombouwen naar schijfrem achter door aswissel?
Kan ik zonder problemen een salisbury schijfrem achteras monteren onder mn '83 110? Zijn bv de overbrengingen en steekassen van alle salisbury assen gelijk?
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
Groet
Roel (0475)
'83 One-Ten V8 LHD
-
Marc-my-Words
Re: 110 ombouwen naar schijfrem achter door aswissel?
Ja, maar je moet wel het remsysteem aanpassen, anders remt ie achter nauwelijks.
-
Roel
Marc-my-Words Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, maar je moet wel het remsysteem aanpassen,
wat voor aanpassingen dan? Kan me alleen maar voorstellen dat de instelling van de remklrachtverdeler aangepast moet worden
> Ja, maar je moet wel het remsysteem aanpassen,
wat voor aanpassingen dan? Kan me alleen maar voorstellen dat de instelling van de remklrachtverdeler aangepast moet worden
-
Frans Bonnes
Als je voor geen schijven hebt kan het niet.
fb
fb
-
Sander van Beek
Ben ook met deze ombouw bezig, en wat ik begreep heb je ook een andere hoofdremcylinder nodig. Schijfremmen schijnen meer druk nodig te hebben dan een trommelrem. Ik heb een achteras van een td5, en mij werd aangeraden dus ook de hoofdremcylinder van een td5 te nemen. Wat ik nog moet uitzoeken is of ik dan ook een andere servo nodig heb.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2011 15:06 door Sander van Beek.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2011 15:06 door Sander van Beek.
-
bowy
Mijn ervaring is dat het ook prima werkt met de originele hoofdremcilnders ui 83. Eventueel upgraden naar een after 91 pedaal met cilinder geeft iets meer rembekrachtiging.
Gr. Bowy heeft er inmiddels 8 omgebouwd
Gr. Bowy heeft er inmiddels 8 omgebouwd
-
Mud Machine
Als je het goed wil doen moet je de remkrachtbegrenzer van een later model met schijven monteren. Doe je dat niet dan heb je kans dat bij fors remmen de achterwielen blokkeren voordat ze voor blokkeren. Dat heeft tot gevolg dat de achterkant uitbreekt omdat een blokkerend wiel minder wrijvingsweerstand heeft dan een niet blokkerend wiel.
Er zijn veel mensen die dit niet aanpassen maar dat kan dus foutgaan en daardoor in de slip raken.
Je hoofdremcilinder moet je ook vervangen voor het nieuwere type. Dan is alles zoals het hoort.
Er zijn veel mensen die dit niet aanpassen maar dat kan dus foutgaan en daardoor in de slip raken.
Je hoofdremcilinder moet je ook vervangen voor het nieuwere type. Dan is alles zoals het hoort.
-
Sander van Beek
Hier een interessant topic: [forums.lr4x4.com]
Lees er verschillende meningen.. dus misschien gewoon zelf uitproberen op een rustig weggetje waar geen bomen staan?
Lees er verschillende meningen.. dus misschien gewoon zelf uitproberen op een rustig weggetje waar geen bomen staan?
-
laro
Hoi, welke remkrachtverdeler moet je dan gebruiken en welke hoofdremcilinder,heb je somos een foto of nummers hiervan ?
-
Rangie110 'Last Dime'
heb ok deze aswissel gedaan zonder aanpassingen.
de 110 remt prima, heb verder niets veranderd.
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
de 110 remt prima, heb verder niets veranderd.
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
-
Exfietser
Je kunt ook gewoon uitrekenen wat je nodig hebt. Of een al klaar systeem helemaal overnemen. Dat lijkt me minder spannend dan het uitproberen.
Dus gewoon van een defender waar rondom schijven zitten en alle onderdelen van het remsysteem bestellen en die op je wagen monteren. Het gevaar van een uitbrekende achterkant is zeer reeel en dat ontdek je pas als het te laat is. Als je wel zelf gaat zitten knutselen en aannemen dat het wel zal werken ga dan in elk geval naar een remmen test bank. En niet voor de apk maar om ze te laten meten en kijk dan of ze voldoen aan de gestelde specificaties. Je zit straks wel met je gezin in die wagen.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2011 18:36 door Exfietser.
Dus gewoon van een defender waar rondom schijven zitten en alle onderdelen van het remsysteem bestellen en die op je wagen monteren. Het gevaar van een uitbrekende achterkant is zeer reeel en dat ontdek je pas als het te laat is. Als je wel zelf gaat zitten knutselen en aannemen dat het wel zal werken ga dan in elk geval naar een remmen test bank. En niet voor de apk maar om ze te laten meten en kijk dan of ze voldoen aan de gestelde specificaties. Je zit straks wel met je gezin in die wagen.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2011 18:36 door Exfietser.
-
Puffino
Er zijn de theoretici dit allerlei ellende voorzien.
Er zijn de practici die (voor zover ik weet) allemaal zeggen "nooit problemen mee gehad". En niet de minste lieden.
Apart he. PS: ik ga het zelf ook doen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Er zijn de practici die (voor zover ik weet) allemaal zeggen "nooit problemen mee gehad". En niet de minste lieden.
Apart he. PS: ik ga het zelf ook doen.
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
sander "one10"
heb je al een as gescoord sander ?
zit er ook over te denken om achter schijfremmetjes te monteren inc de as !
nu ik dit zo lees ! zijn de meningen verdeeld...
maar bowy heeft er al 8 gedaan !
tja het kan dus wel lijkt me....
eerst maar een as scoren.....
op to do list....
zit er ook over te denken om achter schijfremmetjes te monteren inc de as !
nu ik dit zo lees ! zijn de meningen verdeeld...
maar bowy heeft er al 8 gedaan !
tja het kan dus wel lijkt me....
eerst maar een as scoren.....
op to do list....
-
Exfietser
Remt zo'n 110 dan zo beroerd dat dat allemaal moet?
Arnold.
Arnold.
-
Puffino
Nee maar het KAN.
En qua onderhoud is het een stukkie eenvoudiger, daarom dat we maanden lopen te kloten om het voor elkaar te krijgen, om ons die paar minuten onderhoud te besparen.
Moet er een zinnige reden zijn dan? Waarom rijd je Land Rover, Arnold? Die reden is er toch ook niet voor een zichzelf respecterend man? Die koopt toch een "gewone" auto?
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
En qua onderhoud is het een stukkie eenvoudiger, daarom dat we maanden lopen te kloten om het voor elkaar te krijgen, om ons die paar minuten onderhoud te besparen.
Moet er een zinnige reden zijn dan? Waarom rijd je Land Rover, Arnold? Die reden is er toch ook niet voor een zichzelf respecterend man? Die koopt toch een "gewone" auto?
Sander Lelieveld
Snorkel.Runde.NL
-
Frank 110V8
Heren,
Het probleem van een blokerende axhteras bestaat niet. Remtrommels zijn zelfbekrachigend en hebben des minder druk nodig als schijven. Vandaar dat de post 91defender een hrc heeft met een kleinere diameter cylinder en dus een hogere druk, met minder volume. Nadeel van niet ombouwen is dus minder remkracht achter, maar geen gevaar voor blokkerende wielen.
Groet Frank
Die nog gewoon met trommeltjes rijd
Het probleem van een blokerende axhteras bestaat niet. Remtrommels zijn zelfbekrachigend en hebben des minder druk nodig als schijven. Vandaar dat de post 91defender een hrc heeft met een kleinere diameter cylinder en dus een hogere druk, met minder volume. Nadeel van niet ombouwen is dus minder remkracht achter, maar geen gevaar voor blokkerende wielen.
Groet Frank
Die nog gewoon met trommeltjes rijd
-
sander "one10"
precies !
gewoon omdat het kan...
je moet toch wat te knutselen hebben...
scheelt weer ondehoud
gewoon omdat het kan...
je moet toch wat te knutselen hebben...
scheelt weer ondehoud
-
bowy
Puffino Schreef:
> Er zijn de theoretici dit allerlei ellende
> voorzien.
> Er zijn de practici die (voor zover ik weet)
> allemaal zeggen "nooit problemen mee gehad". En
> niet de minste lieden.
> Er zijn de theoretici dit allerlei ellende
> voorzien.
> Er zijn de practici die (voor zover ik weet)
> allemaal zeggen "nooit problemen mee gehad". En
> niet de minste lieden.
-
Marc-my-Words
Frank 110V8 Schreef:
> Heren,
>
> Het probleem van een blokerende axhteras bestaat
> niet. Remtrommels zijn zelfbekrachigend en hebben
> des minder druk nodig als schijven. Vandaar dat de
> post 91defender een hrc heeft met een kleinere
> diameter cylinder en dus een hogere druk, met
> minder volume. Nadeel van niet ombouwen is dus
> minder remkracht achter, maar geen gevaar voor
> blokkerende wielen.
>
> Groet Frank
> Die nog gewoon met trommeltjes rijd
Juist. En ik heb dus gelezen dat zonder aanpassingen de remwerking prima lijkt, want hij duikt lekker in de remmen, maar dit effect wordt dus juist veroorzaakt door een gebrekkig remmen achter. Hoe erg dit nu precies is ... trommel remmen ook niet altijd top, maar de schijfrem-ombouw was toch juist bedoeld om eenvoudig een betrouwbaarder remsysteem te krijgen, dus zonder die extra remdruk achter haal je niet eruit wat erin zit.
Marc
> Heren,
>
> Het probleem van een blokerende axhteras bestaat
> niet. Remtrommels zijn zelfbekrachigend en hebben
> des minder druk nodig als schijven. Vandaar dat de
> post 91defender een hrc heeft met een kleinere
> diameter cylinder en dus een hogere druk, met
> minder volume. Nadeel van niet ombouwen is dus
> minder remkracht achter, maar geen gevaar voor
> blokkerende wielen.
>
> Groet Frank
> Die nog gewoon met trommeltjes rijd
Juist. En ik heb dus gelezen dat zonder aanpassingen de remwerking prima lijkt, want hij duikt lekker in de remmen, maar dit effect wordt dus juist veroorzaakt door een gebrekkig remmen achter. Hoe erg dit nu precies is ... trommel remmen ook niet altijd top, maar de schijfrem-ombouw was toch juist bedoeld om eenvoudig een betrouwbaarder remsysteem te krijgen, dus zonder die extra remdruk achter haal je niet eruit wat erin zit.
Marc