Na 100 meter stond ie stil!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
pieter k

Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door pieter k »

Ja hoor, mijn auto is goedgekeurd! Geweldig. Ik wilde dus gisteren met mijn neven even wat zandpaden opzoeken.
De oprit af, brug over, zandpad op...... pruttelpruttelstop!
Zul je meemaken! Wat is dit??

Het is altijd starten lopen... en dan dit. Starten, starten, even wachten, starten maar helemaal niks.
Peukje roken, nadenken, en toen begon het te dagen. Mengselverhouding!

Nou had ik de keurmeester bezig gezien met het 'CO-gehalte'. Schijn je onder de 4.5 te moeten zitten, maar het was 5.7!
Werd meteen even bijgesteld naar 1.8. Ook werd meteen een ontbrekende slang voor de carterontluchting eraan geprikt (is ook apk-eis)
Heel netjes allemaal. Nou had ik hem gevraagd hoeveel slagen hij de carb had dichtgedraaid. Twee slagen....

Dus ja... dan moet het dat wel zijn. Mijn neef terug voor een schroevedraaier.
Ik had hier al eens gezocht op afstelling en gevonden dat je de boel moest dichtdraaien en twee slagen open.
Zo gezegd zo gedaan. En jawel hoor, starten en direct lopen! Wat een geweldige auto is zo'n landrover toch!

---0oo--- 109 ex defensie rhd 1979 benzine ---oo0---
note.jpg --> mod_embed_images_loadimage('feaedaf578b001ec1f53534eabf6bd3c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', 'http://brutus.kuivenhoven.net/wp-content/uploads/2011/08/note.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fbrutus.kuivenhoven.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F08%2Fnote.jpg', '', 14549309, 600, 600, 'Loading image ...', false);
maarten

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door maarten »

wat een geluk dat hij het weer doet!!
ik vind de 109 helemaal te gek. ben er over aan het denken eentje te gaan kopen....
ik vroeg me alleen af. is zown defender nou betrouwbaar?? en hoeveel verbruikt hij ongeveer??

m.v.g.
maarten buysrogge
M@rcel

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door M@rcel »

als je een betrouwbare zuinige auto zoekt begin dan nooit aan een landrover

ook niet als het je wel leuk lijkt !!! niet aan beginnen

maar wat blijft het een uitdaging om hem aan de praat te krijgen en aan het lopen te houden

gelukkig een heerlijk eenvoudige wagen om aan te sleutelen en dat is maar goed ook want dat moet regelmatig gebeuren

de Bikkels
386069_115618645224207_863071701_n.jpg --> mod_embed_images_loadimage('71481b084558d9bfdd00801cbf2e45d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/386069_115618645224207_863071701_n.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fa4.sphotos.ak.fbcdn.net%2Fhphotos-ak-ash4%2Fs720x720%2F386069_115618645224207_863071701_n.jpg', '', 14551593, 600, 600, 'Loading image ...', false);
M@rcel
ONE-TEN 200 TDI 1983 klusserdeklus
VW LUPO 1999 voor moeders
VW POLO Bleumotion 2012 voor het wark
Exfietser

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door Exfietser »

Ha Maarten,

Een 109 is geen Defender. De defender is pas ontstaan in de jaren 90. Ze moesten toen een leuke naam hebben en hebben deze er op geplakt.

Een 109 is een series landrover en dat kan dan een series 1, 2, 2a, 3 of stage one zijn. (De FC's laat ik even in het midden.)

Betrouwbaar kan de wagen zeker zijn. Er zijn zat voorbeelden van overlandtrips die zonder problemen met een series gedaan zijn.

De laatste series 3 109 zijn echter van begin jaren tachtig. En het zijn meestal bedrijfsauto's geweest die een zwaar leven hebben gehad. Geen warme garages of vaak geen mooi asfalt maar altijd nattigheid regen, modder of (zout) water om door te rijden. Na het bedrijfsleven vaak bij een particulier terechtgekomen die geen of slecht onderhoud gedaan heeft en er in zich in zwaar modderig terrein (strand) mee heeft uitgeleefd.

Als je er een koopt is die altijd ruim 25 jaar oud met navenante slijtage verschijnselen. De auto's stammen uit een tijd dat een normale personenwagen als op beschouwd werd bij 100 000 km op de teller. De motor aan einde van zijn latijn. Elektrische bedrading gecorrodeerd en slecht enz. Resultaat een wagen die bij de eerste sneeuwvlok niet meer start, zomers in de bergen te warm wordt enz. En bij de eerste apk blijkt het chassis zo slecht dat hele dure las reparaties nodig zijn. Of te wel gewoon onbetrouwbaar en narigheid.

Als je er een koopt is de kans zeer groot dat je er zo een koopt.

Maar een auto in de originele staat zonder motorconversies, zonder andere veren, zonder ander schokbrekers, verhogings sets en zonder idiote wielen enz, altijd goed onderhouden en degelijk gerepareerd met originele kwaliteits onderdelen kan gewoon betrouwbaar zijn.

Helaas zijn die bijna niet te vinden of de wagen kost gewoon geld. De meeste hier worden moe van de van de reparaties en geven het op den duur op. Sommige gaan op een gegeven moment de hele wagen opnieuw opbouwen om van de ellende af te zijn. Als je dat laatste (goed) doet heb je een hele leuke wagen.

Arnold.
Hans 109

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door Hans 109 »

Preventief onderhoud is zeker belangrijk. Wat je open hebt en het ziet er twijfelachtig uit wat er in zit, gelijk vervangen. je kent de geschiedenis niet. En het is uiteindelijk goedkoper dan als het echt "fout" gaat. Wat niet wegneemt dat er toch iets mis zou kunnen gaan. Van het voorjaar wel een lekkende remcylinder bij Maka, daarna alle remcylinders en remschoenen vervangen. Geeft een prettig gevoel, kost relatief weinig. Tripje naar Zuid Frankrijk, zo'n 4000 km, zonder enig probleem verlopen, afgezien dattie wat traag de heuveltjes opgaat....60-70 km/h.
Oui, les français saluer aussi....
Gaat hier om een 109SIIID (2,25)

mvg Hans
G-men (Gargamel)

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door G-men (Gargamel) »

Helemaal met Arnold en Frans eens.

Een originele series (of vroege defender) is vaak door het onderhoud wat krakkemikkig. Tenzij een wagen al eens goed is aangepakt of de volle 25 jaar volgens het boekje is onderhouden kom je absoluut wat dingen tegen.
De meeste oudere wagens hebben het nadat ze 15-17 jaar zijn geworden zwaar. Ze moeten rijden en mogen qua onderhoud niets kosten. Vervolgens worden ze als ze ouder als 25 zijn geeexporteerd naar Nederland omdat ze daar een prachtige belastingvrije hobbie worden.
Kies bij reparaties voor (indien mogelijk) nieuwe of gereviseerde onderdele van een gerenommeerd bedrijf/merk. Zeker op de essentiele zaken.

Heel vaak worden defecte onderdelen vervangen door tweede (of derdehands) spullen. Op zich is daar niets mis mee, maar de levensduur is vaak korter als van nieuwe onderdelen. Je bouwt dan de volgende storing feitelijk alvast in en staat een jaar later weer met een defecte dynamo/startmotor/inspuitpomp etc.etc. Natuurlijk zijn er mensen die precies kunnen inschatten of en hoe/wat de status van een gebruikt onderdeeel is; maar meestal is het erg moeilijk te zien.

Een ander aandachtspunt is de electrische installatie, de bron van vele problemen.
Daar is vaak erg in gehobbied, extra verbruikers, extra lampen, extra 12v soptcontact.... en dat allemaal op de originele zekeringen en bedrading. En zo dus met alle ellende van dien. In dat opzicht heeft een wagen met de originele draadboom zeker een voorkeur. (Dan klopt namelijk het schema !) Je ziet snel genoeg of iets door een deskundig persoon is aangelegd of niet. Kroonsteendjes en de blauwe scotch äftakblokjes is ook geen goed teken....
Accesoires als lampen, bakkies, extra sigarrettepluggen e.d. worden normaal gesproken niet via de originele draadboom aangesloten, maar netjes appart gezekerd via relais direct vanaf de accu in een andere draadkleur..

Maar als die erfenissen eruit zijn (of er niet in zitten... het kan), dan kun je er een prima betrouwbare wagen aan hebben. Wel netjes onderhoudsintervallen aanhouden of anders 1x per jaar een beurtje...

Succes met het zoeken !!! het virus heb je al zo te lezen.
Gerrit



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2011 21:38 door G-men (Gargamel).
Hans 109

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door Hans 109 »

Wat regulier onderhoud aangaat: [le4x4teur.free.fr]

Niet schrikken. Google vertalingen is behulpzaam!

mvg Hans
Marc-my-Words

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door Marc-my-Words »

Vertalen is niet het probleem. Bij "pas d'entretien" echter heb je wel een leuke dubbelzinnigheid: zou ook kunnen staan voor "geen onderhoud".
Hans 109

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door Hans 109 »

Of een klusje van niets...

mvg Hans
pieter k

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door pieter k »

Ik heb nog nauwelijks gereden met mijn auto, maar hij heeft zijn geld al lang opgebracht!
Tis gewoon een geweldig leuke auto om aan te sleutelen.

Maar ik heb een lijstje van 'preventief onderhoud'....
- chassis behandelen
- voetenbakken vernieuwen en roest bij luchtroosters aanpakken
- iets met kleppen, koppakking en misschien wel zuiger(veren)
- lpg inbouwen

En dan nog een leuk kleurtje

Maar eerst hoop ik nog een tijdje zonder problemen te genieten van wat zandpaadjes. Want als ik nu dingen los ga trekken, komtie voorlopig niet uit de garage!!!

edit: beetje offtopic ....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2011 09:31 door pieter k.
maarten

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door maarten »

kortom. gewoon doen en een alto(500 euries) kopen voor woon werk verkeerXD
bedankt voor de info!!
bareld

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door bareld »

maarten Schreef:
-------------------------------------------------------
> kortom. gewoon doen en een alto(500 euries) kopen
> voor woon werk verkeerXD



En om onderdelen mee te halen en als garantie altijd een rijdende auto te hebben
maarten91

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door maarten91 »

haha idd
nog een vraagje. is ron bolleboom betrouwtrouwbaar?? kan ik daar gewoon vragen en krijg ik dan ook eerlijk antwoord?
Frank 110V8

Re: Na 100 meter stond ie stil!

Bericht door Frank 110V8 »

Maarten,

op blubberweb staan recenties van bedrijven. Iedereen eeft andere ervaringen met bedrijven maar over het algemeen zijn de recenties van Ron heel positief.

Groet frank
Plaats reactie