RRC 3.9efi zonder vonkjes

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Crazymud

RRC 3.9efi zonder vonkjes

Bericht door Crazymud »

Mijn RRC 3.9 efi softdash uit 1995 heeft vrijdag 10 km voor de ferry bij Harwich besloten dat hij liever in Engeland wilde blijven en is ermee gestopt. Eerst hield hij heuveltje op in en na twee heuveltjes sloeg hij zelfs heuveltje af spontaan af. Inmiddels is hij per autoambulance afgeleverd en staat weer voor de deur. Ik denk dat de ontsteking het niet doet want als ik er een bougie uithaal, massa maak en start zie ik geen vonkjes.
De bobine heeft spanning op de polen en heb ik gewisseld met een andere gebruikt exemplaar, maar er komt nog steeds geen leven en ik weet niet zeker of deze bobine wel goed is, hoe kan ik dat testen?
Voor deze deze auto had ik vooral diesels dus ik heb hier geen ervaring mee, wie kan me vertellen wat de beste manier is om de oorzaak te vinden als het niet de bobine is?
Alle onderdelen moet ik hebben, want ik heb een compleet blok liggen om te reviseren.
Volgens mij maakt voor de probleemstelling niet uit, maar hij loopt op LPG.

Groeten, Peter
Bart van Dessel

Re: RRC 3.9efi zonder vonkjes

Bericht door Bart van Dessel »

Hoi Peter, ik verdenk de ontstekingsmodule, dat zwarte kastje bij je ontsteking. Bij een softdash zit ie ergens apart op een stalen of aluminium plaatje, bij een "gewone" 3.9i zit ie tegen de verdeler geschroeft. Zit de rotor nog netjes vast zonder teveel speling speling?

Gr, Bart
Crazymud

Bericht door Crazymud »

Bart,

Bedankt voor je reactie, de rotor is nog niet zo oud(10.000 km) en ziet er goed uit en zit mooi vast. Die ontstekingsmodule waar je het over hebt heb ik gevonden op de motor die ik die ik een tijdje geleden bij je gekocht heb. Maar waar vind ik die bij een softdash, welke draadjes moet ik dan volgen? Hij staat nu in het donker maar morgenochtnd ga ik dan eerst even zoeken.
Crazymud

Bericht door Crazymud »

Ik heb inmiddels bij Budgetpart een ontstekingsmodule gehaald en vervangen, inclusief een nieuw stekkertje en extra aardedraadje wat er volgens het bijgeleverde schame bij moest. Ook de bobine is nu nieuw, maar ik zie nog steeds geen vonkjes als ik een oude bougie in een van de bougiekabels steek en sluiting maak op de motor en start. Dat zou je dan toch moeten zien?
Ik zag ook nog ergens verroeste stekertjes met Lucas er op, het leken wel masieve rechthoekige zekeringen met aan bijde zijden een stekkertje, Deze waren nogar roestig, maar nadat ze zijn opgeschoont werkt het nog steeds niet. Wie kan me vertellen wat het nog meer zou kunnen zijn of hoe ik bepaalde dingen kan uitsluiten?
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Heb je wel stroom bij de bobine?

fb
Crazymud

Bericht door Crazymud »

Ja, ik meet gewoon 12V.
Maar er gaan meerdere draadjes naar de + en de min op de bobine wat doen die?
de plus heeft een 12V over contact, eentje van de ontstekingsmodule en nog een, is dat de toerenteller?
en de min heeft een massa via een soort blokje en een van de ontstekingsmodule.

Zou het kunnen helpen de plus los te gooien en rechtstreeks stroom op te zetten of sloop ik dan iets?
Henk

Bericht door Henk »

Bart, heb jij toevallig een paravan voor een RRC liggen, LHD en voor onzichtbare schanieren?
Bart van Dessel

Hoi Henk, dat kan best, maar bel me straks even rond 13 uur, 06-vijf3663377, ik ga nu aan 't werk, lekker vroeg...

gr, Bart
Crazymud

Bericht door Crazymud »

Ik heb inmidels het schema van Rave gehaald, maar wat is de amplifier, is dat niet gewoon een aarde of gaat de min van de bobine nog ergens anders heen?
Bart van Dessel

amplifier is volgens mij de ontstekingsmodule, zie bericht 2.

gr, Bart
Crazymud

Bericht door Crazymud »

Als de amplifier de ontstekinsmodule is, waar gaatr dan de andere draad van de min van de bobine heen.
volgens de foutanalyse uit het werkplaatshandboek is bij test 3 de spanning tussen de accu en de min van de bobine gewoon 12 V terwijl dat 0 moet zijn.
Bij aanschakelen van het contact veranderd daar niets aan en bij starten zakt de spaning in terwijl hij dan hoger zou moeten worden.
Dan zegt het foutstaatje dat de amplifier ground niet goed is. houdt dat in dat ik ales kan oplossen door één draadje te trekken?

rccqf40oy7qweqx6jb7w.jpg --> mod_embed_images_loadimage('397cce69a59dbd52733e91bde2ae81b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2Frccqf40oy7qweqx6jb7w.jpg', 'http://www.4x4fotos.nl/upload/files/rccqf40oy7qweqx6jb7w.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4x4fotos.nl%2Fupload%2Ffiles%2Frccqf40oy7qweqx6jb7w.jpg', '', 14441639, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hierbij het betreffende blad uit de manual
Crazymud

Re: RRC 3.9efi zonder vonkjes, opgelost

Bericht door Crazymud »

Richard,

Ik kreeg een privébericht van Richard met de vraag hoe het was opgelost, maar ik weet niet hoe ik dat kan beantwoorden, en misschien willen de anderen eigenlijk ook wel weten hoe het is opgelost.

Door nogmaals de ontstekingsmodule te vervangen was het probnleem uiteindelijk opgelost. Ik denk dat de Bobine in eerste instantie kapot was en de onstekingsmodule daarna kapot is gegaan door kortsluiting of zo. Ik had eerst de modeule vervangen en die is waarschijnlijk weer opgeblazen omdat er ergens in de bobine sluiting zat. Het daarna vervangen van de bobine had dus geen zin. Kortom je moet het in één keer vervangen en dan gaat het (misschien) goed.

Succes, ik hoop dat het berichtje op deze manier bij je terecht komt.

Peter
Plaats reactie