huishoudaccu

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Willem

huishoudaccu

Bericht door Willem »

Hoi

Mijn accu,s zijn verbonden door een automatische relais,en een omvormer,ik heb ook een zonnepaneel aangesloten,maar als ik je bericht lees gaat dat niet zomaar,de regelaar brand groen en flikkert rood,dus hij laat wel bij denk ik,het gaat er mij om dat ik niet van een stroompaal afhankelijk ben,dus het zonnepaneel en de verbinding van mijn startaccu moeten als het goed is daar in voorzien.

Groetjes,Willem
Exfietser

Re: huishoudaccu

Bericht door Exfietser »

Hoe heb jij dat zonnepanneel dan aangesloten. Als je het fout doet gebruikt een zonnepaneel stroom als de de zon niet schijnt. Het zonnepaneel wordt dan opgewarmt door stroom uit de accu.

Arnold.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

uishoudaccu

tweede accu

Er bestaan diodeblokken met twee of meer ingangen. Als je een accu wilt laden uit meer meer spanningsbronnen moet je zoiets gebruiken. Je kunt ze kopen met drie, vier of nog meer ingangen. Meestal voor maritieme toepassingen waar ze bijvoorbeeld meer motoren (en dus meer dynamo's) aan boord hebben. Welke motor je dan ook gebruikt, de accu wordt altijd geladen.

Je kunt de ingangen gebruiken voor een zonnencel, en 1 voor de autodynamo en 1 voor bijvoorbeeld een 220 volt lader.
Ze bestaan ook met meer uitgangen zodat je behalve een tweede accu ook nog een derde of vierde accu (Die dan geheel onhafhankelijk van de de andere is) kunt laden.

Het laden vanuit meerdere spanningsbronnen gaat eigenlijk alleen echt goed met een diode blok. Het is natuurlijk mogelijk om iets te maken met een aantal relais maar dat is een lastige schakeling en kan problemen geven. Door eventuele schakelstromen en spanningspieken (die je niet kunt vermijden) is het zelfs mogelijk dat de gelijkrichtdiodes in de dynamo en de shotky diode in het zonnepannel defect raken. Een oplossing met maar 1 relais en dan laden uit meerdere spanningsbronnen is technisch niet mogelijk. Ook al lijkt het te werken, er zit dan echt iets verkeerd. Het kan veel beter.

Het beste kun je dan een diode blok met fet technologie gebruiken. Die heeft geen spanningsval die je anders in de lader/dynamo/zonnecel moet compenseren.

Alleen kost zo'n ding wel een paar centen. En dat is hier vaak de bottelnek. Terwijl het de enige echt goede oplossing is.

Electrisch koffie zetten op zonne-energie is practisch gezien onmogelijk. Tenzij je je wagen net zo vol zet met zonnecellen als de Nuna.

Je landrover moet dan een beetje aangepast worden zoals hier:
800px-Nuna3atZandvoort1.JPG --> mod_embed_images_loadimage('dd2a086176035716dc2b65e878368278', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2F2%2F26%2FNuna3atZandvoort1.JPG%2F800px-Nuna3atZandvoort1.JPG', 'http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/Nuna3atZandvoort1.JPG/800px-Nuna3atZandvoort1.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia%2Fcommons%2Fthumb%2F2%2F26%2FNuna3atZandvoort1.JPG%2F800px-Nuna3atZandvoort1.JPG', '', 14257289, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zoals boven gezegt neem een brandertje en een keteltje mee om koffie te zetten. Sneller en makkelijker.
Een koelkast gaat wel maar neem dan een zeer goed geisoleerde compressor koelkast. Als je een goed geisoleerde koelkast niet open doet blijft die wel een nachtje koud zonder dat er stroom nodig is. Moet hij wel op een koude plaats in de wagen worden opgesteld. Dus niet in een kastje. Maar in een kastje met de radiator buiten. Of koude lucht met een ventilator van buiten naar binnen langs de radiator blazen. Helaas kost een ventilator ook stroom. Dat moet dus eigenlijk ook niet doen.
Met een goede electrische installatie en een niet te grote koelkast is wel mogelijk om een week lang een koude koelkast te hebben op alleen zonne-energie en accu's. Er moet dan wel voldoende zon zijn.

Alleen kost zo'n installatie helaas wel een paar centen.

Arnold.
Willem

Bericht door Willem »

Hoi Arnold

IK heb mijn 2e accu aangesloten door middel van een 80 amp automatische scheidingsrelais( heb eens gelezen op de prikker dat het toch beter is)op de startaccu,Ik heb een 1000watt omvormer,ik heb deze auto gekocht met zonnepaneel,die stond gekoppeld aan de startaccu,zodat hij altijd zou kunnen starten,ik heb hem gekoppeld aan de 2e accu,omdat ik een grote reis ga maken,en niet altijd een stroompaal tegen kom,dus hij heeft 2 bronnen de startaccu en het zonnepaneel voor als hij stil staat,hij geeft 40watt.
Ik heb een electrische koelkast van Waeco die trekt 45 watt,het filter potje 2 keer per dag 60 watt(5minuten)dus als ik een recreatie accu van 100ah heb moet ik toch een tijdje zonder stroompaal kunnen,ik zag wel vandaag dat hij niet oplade,hij stond op 11.60 en mijn startaccu op 13.60 en dat is ook krap.
IK heb een Defender 110 tdi 1992 misschien dat de dynamo het niet trekt,ik weet niet of mijn 2e accu een massa draad nodig heeft ,want dan zou dan zou dat de reden kunnen zijn van het niet opladen.
Misschien heb je een tip???
Groetjes,Willem
Plaats reactie