disco td5 in ´85 defender, iemand tips?ervaring?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan

disco td5 in ´85 defender, iemand tips?ervaring?

Bericht door Jan »

Ik ben van plan om een disco td5 2001 naast een defender v8 uit 1985 te plaatsen en motor, versnelling, kabelboom etc. over te zetten om uiteindelijk een 110 oldtimer met td5 te rijden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er nog bijzonderheden? (ik weet dat het een hele klus is maar ik krijg goede hulp van een zeer ervaren monteur, alleen heeft deze beste man nog geen disco td5 ombouw naar 110 gedaan, wel andere ombouw).
Alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt
Jan
Paul Stroink, One-Ten.nl

Re: disco td5 in ´85 defender, iemand tips?ervaring?

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ja hoor, is geen probleem. Alleen kan je beter de kabelboom van een defender gebruiken, een disco kabelboom aanpassen wordt erg moeilijk.
Je hebt natuurlijk wel een Defender TD5 tank nodig en een Defender TD5 gaspedaal. Het beste kun je ook een Defender versnellingsbak gebruiken.
Verder is het niet moeilijk.

Eigenlijk kan je van de Disco dus alleen de motor gebruiken tenzij je veel extra werk niet erg vindt. Beter kan je dus eigenlijk een Defender kopen om de delen van te gebruiken, dan heb je meteen alles. Wel wat duurder, maar als je alle specifieke defender delen los wilt gaan kopen ben je waarschijnlijk op het laatst nog meer kwijt.

One-Ten Land Rovers
www.one-ten.nl
Rob van Leeuwen

Bericht door Rob van Leeuwen »

Beste Jan

Op dit moment ben ik bezig met een TD5 defender 90 bj 99 in een defender 110 bj 84 in te bouwen.
Ik kan dus wel een aantal vragen beantwoorden.
Op de link kan je de foto,s volgen van het proces.
Ik hoor je wel als een vraag hebt, groeten Rob

[picasaweb.google.com]
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Vergeet niet dat je daarna wel naar de RDW moet voor een keuring.

Ten eerste omdat het aantal cilinders niet meer klopt op je kenteken.
Ten tweede omdat de brandstof wijzigd.

En misschien ook omdat er een te grote verandering is in motorvermogen.

fb
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Aantal cilinders maakt niet meer uit, wel het brandstof soort en het vermogen (max. 40 %)

Groet neef Henk
paul stroink

Bericht door paul stroink »

Dat klopt, maar een motorwijziging bij de RDW is geen probleem en stelt niets voor als je hem gewoon netjes inbouwt. en officieel moet je kunnen aantonen waar de motor vandaan komt.
paul stroink, one-ten

Bericht door paul stroink, one-ten »

Aantal cilinders maakt zeker wel uit. bij de apk moet het aantal cilinders overeenkomen met datgene wat op het kentekenbewijs staat vermeld.
cilinderinhoud en vermogen is dan weer wat minder belangrijk, dat is door een niet-kenner aan de buitenkant van de motor toch niet te zien.
Maar het beste kun je alles gewoon even netjes laten wijzigen bij de RDW, dan weet je zeker dat het goed zit.
bareld

Bericht door bareld »

Rob van Leeuwen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Jan
>
> Op dit moment ben ik bezig met een TD5 defender 90
> bj 99 in een defender 110 bj 84 in te bouwen.
> Ik kan dus wel een aantal vragen beantwoorden.
> Op de link kan je de foto,s volgen van het
> proces.
> Ik hoor je wel als een vraag hebt, groeten Rob
>
> [picasaweb.google.com]
> /DeGeboorteVanStorm?authkey=Gv1sRgCLL8o7iJrZDccQ&f
> eat=directlink

Wat een schitterende restauratie.Benieuwd naar het vervolg.
roel

Bericht door roel »

Zorg wel dat de verschillende zaken bij elkaar passen.
Er zijn 2 types gaspedaal en de oude past wel bij nieuwe ecu maar de nieuwe niet bij de oudere ecu's.
Ook is er iets met de ecu's dat een gebruikte Disco ecu is niet naar een defender te programeren terwijl een ongebruikte ecu hetzelfde LR partnummer heeft.

Het is dus goed mogelijk maar je kunt op wat problemen stuiten als niet alles van 1 auto komt.
Hans (draakje)

Bericht door Hans (draakje) »

Onlangs op de prik in een opwelling een TD5 110 Defender kabelboom gekocht, kan jou misschien van pas komen als ik het zo lees. mail even als je interesse hebt dan gaan we even OT.
Hans
Rob van Leeuwen

Beste Bareld,

Er zijn weer drie foto,s gevoegd.
Bedankt voor je enthousiaste reactie.

gr Rob

[picasaweb.google.com]
Jan

Bericht door Jan »

Hans, mail me maar wat voor een prijs je in gedachten hebt. (lumeijva@xs4all.nl)

Grt Jan
Rob van Leeuwen

Beste Jan,

Als ik jouw was zou ik wel ff de kabelboom nakijken.
Vooral de boom die naar de achterkant van je auto gaat deze zit nl vol met stalen knijpsluitingen waarbij van origine er alleen maar een stukje tape omheen zit.
Ik moest voor mijn project deze boom verlengen omdat hij uit een 90 komt en in een 110 gaat.
Bij het zoeken van een mooie plek om deze boom te verlengen kwam ik al deze knijpsluitingen tegen waarbij Rover ook nog makkelijk hier van 2 draden 4 draden maakt of van 1 massadraad 4 massadraden, enz enz.
Uiteindelijk heb ik al deze knijp verbindingen verwijderd en alle verlengingen gesoldeerd veel draden waren hierbij over grote lengtes gecorrodeerd.
Vandaar mijn advies nu je toch het geheel uit je chassis heb liggen om dit te controleren.
Succes gr Rob

[picasaweb.google.com]
Plaats reactie