tikkend geluid in V8 :Help ik weet het niet meer

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
radboud

tikkend geluid in V8 :Help ik weet het niet meer

Bericht door radboud »

Hallo

Hoewel ik dit forum regelmatig volg heb ik echter nog niet vaak zelf stukken geschreven.
Ik zal me dus eerst even voorstellen: Mijn naam is Radboud en ik ben al heel wat jaren besmet met het landrover virus. Eerst hebben we een oude ambulance gehad die ik helemaal heb als camper heb ingericht. maar nadat onze 2e dochter was geboren werd deze te klein en zijn we voor een tent gegaan. Echter vakantie en landrover waren zo met elkaar verbonden dat we een andere hebben gekocht.

Dit is onze huidige trots een 109 V8 uit 79. Ik heb deze eerst helemaal opgeknapt alvorens hem op kenteken te zetten Daarna zijn we gaan rijden en bleek er een probleem te zitten in de overdrukklep van de oliepomp. Deze bleef in de halfopenstand soms te blijven hangen en heeft daarmee voor een hoop problemen gezorgd.

Omdat we de auto weer in de vakanties wilden gebruiken heb ik uiteindelijk het hele blok gereviseerd.
dwz: nieuwe lagers, nieuwe nokkenas, nieuwe stoters, nieuwe zuigers op 1e overmaat, nieuwe pompbase, krukas laten slijpen op eerste overmaat, nieuwe tuimelaars, koppen laten reviseren met nieuw zittingen en kleppen. kortom het hele blok was als nieuw, na het inrijden vol vertrouwen op vakantie om in zuidfrankrijk toch stil te vallen: de hydraulische klepstoters bleken van slechte kwaliteit en niet gehard te zijn.
Uiteindelijk alle onderdelen vergoed gekregen van het revisie bedrijf (door aan te tonen dat de klepstoters die er nieuw waren in gegaan boterzacht waren: kon zo beginnen te zagen met de ijzerzaag iets wat echt niet lukte bij de stoters die eruit kwamen) dus weer nieuwe nokkenas, stoters tuimelaars en assen en het hele blok weer uitelkaar om alle troep eruit te laten spoelen. Daarna zijn we 2 vakanties weg geweest waarbij het enige probleem was dat het blok niet wilde inlopen en olie bleef verbruiken. Hierom heb ik uiteindelijk nog maar een keer de koppen eraf gehaald en de cilinders gehoond en nieuwe veren geplaatst aangezien ik dit na de 2e demontage niet had gedaan en ik daarom dacht dat het inloop proces niet opgang kwam aangezien de wanden al te glad waren bij montage. (revisie bedrijf had aangegeven dat dit niet nodig was)

Nu heb ik er weer zo'n 800 km opzitten met inloop olie en er nu weer nieuwe olie ingedaan: 20W50 mineraal.
Vorig weekend kreeg ik echter tijdens een rit in eens een tikkend geluid na zo'n 60 km probleemloos gereden te hebben.
dit tikken is er niet contstant, Bij koude motor is er helemaal niks aan de hand. geen geluid te horen direct na de start. Zodra de motor op temperatuur komt echter krijg je zodra je gas geeft dit tikkende geluid. bij langduriger halfgas hoor ik het niet maar bij gas bij geven komt het er weer in. Bij stationair draaien hoor ik het de ene keer wel en de andere keer niet.Zodra ik dan een stootje gas geef komt het op en zakt het weer bij gas los laten.

Ik zelf kan 3 dingen bedenken: Toch weer problemen met de klepstoters (maar dan zou het geluid er juist moeten zijn met een koud blok en constant? de oliedruk is echt prima ook met warme olie).
Uitlaatgas spruitstukken niet goed vast (dit heb ik gecontroleerd en hoewel ik de bouten wel iets aan kon draaien heeft dit het geluid niet verholpen)
Pingelen van de motor (ik weet eigenlijk niet hoe dit klinkt en ik heb het geluid zowel bij rijden op gas als op bezine en ik denk niet dat beide mengsels te arm kunnen staan)

Kortom voordat ik nu voor de zoveelte keer het blok opentrek om de hydraulische stoters te inspecteren zijn er nog dingen die ik vergeet? (De nieuwe stoters waren trouwens van een ander merk als de eerste)
Alles bij elkaar een heel verhaal maar ik wilde zo volledig mogelijk zijn zodat jullie gericht advies kunnen geven!

Alle info is welkom, want op deze manier zie ik onze vakantie weer veranderen in een avontuur met de ANWB en daar hebben we geen zin meer in!

Groeten Radboud
Joop Hubers

Re: tikkend geluid in V8 :Help ik weet het niet meer

Bericht door Joop Hubers »

Volgens mijn garagehouder die indertijd mee is gegaan om een eventuele nieuwe aankoop te testen hoor je bepaalde tikken niet bij een koude motor omdat de olie dan nog dik is. Dit was voor mij o.a. reden om een bepaalde keuze te wijzigen. Niet hoopvolgevend voor jou maar wel een tip voor aspirant kopers: motor flink heet laten worden!

Joop OneTen V8
Rob Storsbergen

Bericht door Rob Storsbergen »

In de tuimelaars zit een stalen cupje, dat tegen je stoterstangen aankomt. Die willen ook wel eens los gaan zitten, ik zou daar eerst maar naar kijken. Dat is minder werk dan de nokkenas.
Veel succes, ik weet uit ervaring dat je hier knettergek van kan worden. Ik heb nml hetzelfde gehad met m'n disco v8. Ik had de nokkenas en stoters vervangen en dacht van de tikjes af te zijn... niet dus.

Groet,
Rob
radboud

Bericht door radboud »

Rob,

Bedankt voor je reactie
Als ik besluit de boel weer open te gooien kan ik eerst de tuimleaars goed controleren, viel dit cupje er bij het de monteren er echt uit? Er zitten nu stalen tuimelaars in ipv de aluminium die er oorspronkelijk inzaten en ik weet niet of hier ook zo'n cupje inzit
Lijkt het tikkende geluid en wanneer het optreed op jouw probleem van destijds?

Groet,
Radboud
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Waar ik heel weinig over lees zijn de nokkenas lagers die ook slecht kunnen worden, zijn die bij jouw blok toen ook vervangen?

Gr, Bart
radboud

Bericht door radboud »

Nee deze zijn niet vervangen destijds. Ze zagen er prima uit en met nieuwe nokkenas liep het met de hand heel goed zonder speling.
Na de 2e revisie liep het blok prima zonder bijgeluiden alleen wilde hij niet inlopen en bleef hij olie verbruiken.
Maar ik verwacht ook geen tikkend geluid van een nokkenaslager of wel?

Gr Radboud
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Ik weet niets van een V8, ben een dieselfreak, maar een vriend van mij heeft een V8 met hetzelfde probleem en dat was de uitlaat pakking op het spruitstuk. Misschien bij jou ook zo?

Groet Sylvester.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Het cupje is vaak een probleem bij de originel Rover tuimelaars.
Als je stalen tuimelaars hebt zit er volgens mij geen losse cups in.

Maar de tuimelaars zijn het makkelijkste punt om te beginnen. Kijk vooral even of je genoeg oleidruk hebt.
Heb je bij monteren van de tuimelaarassen op de pre-load gelet ???
E.e.a. moet onder een bepaalde voorspanning gemonteerd worden om ervoor te zorgen dat de stoters goed in hun werkgebied zitten. Doe je dit niet dan kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Kijk anders ook even op de site van RPI engineering. Staat veel informatie in.

radboud Schreef:
-------------------------------------------------------
> Rob,
>
> Bedankt voor je reactie
> Als ik besluit de boel weer open te gooien kan ik
> eerst de tuimleaars goed controleren, viel dit
> cupje er bij het de monteren er echt uit? Er
> zitten nu stalen tuimelaars in ipv de aluminium
> die er oorspronkelijk inzaten en ik weet niet of
> hier ook zo'n cupje inzit
> Lijkt het tikkende geluid en wanneer het optreed
> op jouw probleem van destijds?
>
> Groet,
> Radboud
radboud

Bericht door radboud »

ok dus waarschijnlijk kan ik de cupjes uitsluiten met de stalen tuimelaars, de pakking van het uitlaatspruitstuk heb ik er niet meer tussenuitgehaald, wel de bouten nagetrokken en ik voel niks blazen bij draaiende motor.

Ik heb de preload niet gechecked bij het plaatsen maar ik dacht ook dat, dat alleen nodig was als je een nokkenas met een ander nokprofiel plaatst? ik heb de standaard nokkenas geplaatst

Radboud
Philip

Bericht door Philip »

Ik herken het probleem. Ik heb mijn blok enkele maanden geleden ook gereviseerd, ik hoorde (ook bij kleine stootjes gas geven) de klepstoters even ratelen. Alsof er even minder olie in kwam. Iets wat ik totaal niet verwachtte, want ik heb een splinternieuw distributiehuis, high volume tandwielen met adapterplaat en een nieuwe 'pump-base' gemonteerd.

Het olie tekort klopte toch wel, het was het volgende. Na demontage van de carterpan, ik wilde het pakkinkje van de aanzuigbuis controleren, zag ik de vorm van de aanzuigzeef op de bodem van de carterpan staan. De afdruk was onstaan door een beetje vuiligheid in de olie; de aanzuigtrechter stond veel te dicht tegen de carterpan aan!
Dit probleem kwam pas na revisie naar voren omdat ik had besloten om geen kurk-pakkingen meer te gaan gebruiken... Hierna heb ik de aanzuigbuis omhooggebogen waarna het probleem opgelost is. Het vreemde was dat de oliedruk wel altijd prima in orde leek, enige opvallende was dat hij destijds wat traag op druk kwam.

M.a.w. controleer het aanzuiggedeelte van het oliesysteem.

Verder schrijf je dat je stalen tuimelaars in je blok hebt. Mij viel het op dat als ik de motor stationair liet draaien met een rocker-cover gedemonteerd, dat er erg veel olie vanuit de tuimelaars stroomde. Het stroomde zowat over de rand van de cilinderkop heen. Om dit op te lossen heb ik onder alle tuimelaaras-pilaartjes een plaatje van gelijke dikte (de preload van de klepstoters kun je hiermee gelijk instellen) met op de plek waar de olie uit de cilinderkop komt een gereduceerd gaatje geboord. De oliegaatjes zitten in de voorste en achterste tuimelaaras-pilaartjes, maar uit 1 daarvan komt maar olie. Doe toch onder beide pilaartjes p/kop een plaatje met gereduceerd oliegaatje, zo hou je de cilinderkoppen onderling uitwisselbaar.
Door het verkleinen van de doorstroming van olie naar de tuimelaars verhoog je de druk op de krukas- en nokkenaslagers en de klepstoters.
G-men

Bericht door G-men »

Er zijn idd verschillende carters, even afhankelijk van het type blok.

Het afstellen van de pre-load wordt idd gedaan door shims onder de tuimelaarassen te plaatsen. Door hier plaatsjes onder te zetten terwijl het niet nodig is, verlaag je de pre-load en moeten de hydraulische stoters dus meer ruimte opvangen. Waardoor ze bij slijtage eerder buiten hun werkgebied zullen komen.

Bij de V8 is niet zozeer de druk van belang maar juist de hoeveelheid olie die rondgepompt wordt. Vaak kom je niet verder als 30-40PSI bij een vers blok. Dit is ook wat landrover opgeeft. Bij 48psi gaat zowiezo het overdrukventiel open.
Er is wel geexpirimenteerd met zwaardere veren om de druk te verhogen; maar dat heeft vaak lekkages op de meest rare plaatsen tot gevolg.
Vooarl de olietoevoer van de tuimelaarsassen is een bekend probleem bij de Rover V8. Dit is bij de meeste blokken waar de problemen beginnen door te weinig olie. Als je hier dus veel olie hebt, is dat een teken dat het systeem prima werkt.
Om nu bewust hier de olietoevoer te beperken lijkt mij (let wel mij) niet slim.

Dat je bij koude motor de kleppen iets hoort is niet raar, zeker niet als hij laag stationair loopt. Nominaal toerental is 750Rpm; vaak staan ze echter veel lager afgesteld. Klinkt ook erg lekker.. true.

Ik heb een 4.6 met 3.9 front cover; en heb wel het probleem van 1 (origineel LandRover !!) tuimelaar waar het cupje lus zit. En dat na wel 4000 mijl. ;(
Eerdaags maar ff vervangen. Het blijft engels.

G
Philip

Bericht door Philip »

G.

UIteraard moet je je preload wel checken, niet zomaar wat doen.

Wat ik heel opvallend vond, was dat de oliedruk nauwelijks omhoog is gegaan na deze oliereducering naar de tuimelaarassen. Wel was de hoeveelheid olie die uit de tuimelaars stroomde voor ongeveer een derde minder dan voor de modificatie. Als hier wel veel olie uit stroomt betekent dat niet automatisch dat het systeem goed werkt, het betekent mijns inziens dat er elders te weinig olie komt: de stoters en de lagers.

Ik heb deze modificatie gedaan omdat ik vond dat er bij de stalen tuimelaars erg veel olie naar buiten kwam. Radboud schreef dat hij ook (misschien wel dezelfde?) metalen tuimelaars heeft, wellicht dat hij ook een sloot olie via de tuimelaaras verliest.

In het boek 'How to power tune Rover v8 engines' van Des Hamill staat deze restrictie naar de tuimelaarassen ook beschreven.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Logisch dat de oliedruk nauwelijks omhoog gaat.
Bij voldoende capaciteit van de oliepomp blijft de druk binnen het regelgebied van de drukregelklep.

Dennis B
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Sluit de uitlaatspruitstukken zeker niet uit, er is maar een klein scheurtje of lekkage nodig om een geluid te produceren die sterk lijkt op een tikkende klepstoter.
Vooral omdat het geluid sterker te horen is bij belasting lijkt een lekkage in het uitlaatsysteem meer voor de hand liggend.
Gebruik ook een olie die beter geschikt is voor deze motor, zoals 15W40 of 10W40. De olie die je nu gebruikt is te dik voor deze motor en zeker als hij net gereviseerd is.

Dennis B
radboud

Bericht door radboud »

Hallo Allemaal

Zie weer een aantal commentaren verschenen en zal op deze even mijn bevindeingen geven:

Ik heb bij de tuimelaars geen grote sloten olie maar gewoon een heel klein stroompje. Ik heb in de auto ook een drukmeter en over het algemeen heb ik prima drukken, Hooguit bij de koude motor aan de hoge kant maar daarbij kan ik dennis B wel volgen over de eventueel te dikke olie die ik gebruik.
Ik heb daarbij in de loop van tijd al veel adviesen gehad over zowel de 20W50 als de 15W40.

De aanzuigzeef problemen kanik niet goed rijmen met mijn voldoende olie druk zowel op de meter als bij de tuimelaars dus daar verwacht ik het probleem niet.

Mijn eerste gedachte is om in iedergeval de uitlaatspuitsukken nog eens los te halen om te controleren of daar niks mee is. Als ik daarbij geen rare dingen zie ga ik pas verder kijken.

Weet iemand hoe een klepstoter die niet fuctioneerd doordat er inwendig iets geblokkeerd is, te controleren is als je deze eruit hebt?

Tevens weet iemand of je iets kunt zien van de tikkende geluiden bij de tuimelaars assen als je bijvooorbeeld de motor zou tornen?

Gr Radboud

Het is mooi dat er veel mensen meedenken!!!
G-men (Gargamel)

Gerrit is de naam, d8 eigenlijk dat iedereen dat wel wist Sorry dat ik me niet ff voorgesteld heb.

Ik ken het boek van Des Hamil, en ook de modificatie. Ze hebben het dan echter over blokken die flink opgevoerd worden en waar de belasting en vooral toerental een stuk hoger is als de gewone 3.5. Normaal gesproken zou een goede pomp van een V8 ruim voldoende capaciteit moeten als het blok in goede conditie is. Bij oudere blokken lekt er door slijtage steeds meer olie weg via de lagers onderin het blok; en houd je steeds minder over bij de tuimelaarassen. Voorbij een bepaald punt gaat de pompdruk dan zakken.

Als de olie boven ruim voorhanden is, dan is er ook onderin het blok ruim voldoende aanwezig. Goed nieuws want dan zijn je blok en pomp in prima conditie
Qua druk heb je op de stoters en lagers niet zo heel veel nodig, het gaat meer om de flow. De stoters bouwen immers zelf hun druk op als ze gecomprimeerd worden.
Zolang je de veer van het overdrukventiel aangepast hebt, zal hij nooit boven de 48PSI komen. En dat haal je bij een goed blok redelijk eenvoudig. Bij hogere waarden zal er gebeuren wat Dennis al aangaf, de olie gaat retour via het overdrukventiel.

Bij koude motor zit ik net onder de 50 PSI; bij warme motor ergens rond de 35. (2000rpm) En dat is met 5W40 (wat voorgeschreven is voor de 4.6) Mijn oude laag compressie 3.5 (180.000km) haalde nog geen 20 PSI bij 200 toeren; en heeft daar drie jaar probleemloos mee gereden; uiteindelijk is die in zo'n 5000 km kapot gelopen omdat het overdrukventiel vast zat in halfopen stand. Bleef net genoeg druk over om lampje uit te laten gaan, niet genoeg voor voldoende smereing

Pas bij de 4.0 en 4.6 zijn hogere drukken gebruikt omdat hier de pomp op de krukas zat en een (veel) hogere capaciteit had.

@ Radboud : Bij de meeste (oudere) blokken is het een mager stroompje.... dat is geen teken dat er iets mis is. Wel de oorzaak van veel rommel onder de kleppendeksels. Het spoelt niet echt schoon.
Voor het bekijken van de cups in de tuimelaars moet je ze toch echt demonteren. Als ze gemonteerd zijn, drukken de kleppen de cups in de tuimelaars. Ik betwijfel echter of stalen tuimelaars voorzien zijn van losse cups. IJzer is natuurlijk veel harder als alu en als ze dat inductief harden is het denk ik sterk genoeg. Het is echter het makkelijkst te controleren; dus ik zou daar wel beginnen. Je kunt het blok laten draaien zonder kleppendeksels. Dan hoor je snel genoeg of het van een tuimelaar komt.
Het testen van een hydrostoter is volgens mij vrij lastig. Je kunt alleen kijken naar visuele schade of loopsporen. Met horen of de ouderwetse schroevendraaier kun je wel ongeveer vasstellen waar het geluid vandaan komt. Ik zou dan geen risico nemen als het een stoter is en deze gewoon vervangen. Zo duur zijn ze niet.

Succes, is het ff zoeken.

Gerrit

Philip Schreef:
> G.
>
> UIteraard moet je je preload wel checken, niet
> zomaar wat doen.
>
> Wat ik heel opvallend vond, was dat de oliedruk
> nauwelijks omhoog is gegaan na deze oliereducering
> naar de tuimelaarassen. Wel was de hoeveelheid
> olie die uit de tuimelaars stroomde voor ongeveer
> een derde minder dan voor de modificatie. Als hier
> wel veel olie uit stroomt betekent dat niet
> automatisch dat het systeem goed werkt, het
> betekent mijns inziens dat er elders te weinig
> olie komt: de stoters en de lagers.
>
> Ik heb deze modificatie gedaan omdat ik vond dat
> er bij de stalen tuimelaars erg veel olie naar
> buiten kwam. Radboud schreef dat hij ook
> (misschien wel dezelfde?) metalen tuimelaars
> heeft, wellicht dat hij ook een sloot olie via de
> tuimelaaras verliest.
>
> In het boek 'How to power tune Rover v8 engines'
> van Des Hamill staat deze restrictie naar de
> tuimelaarassen ook beschreven.
Philip

Bericht door Philip »

Mocht de tik na de controle van de uitlaatspruitstukken nog niet weg zijn; zou het zo kunnen zijn dat er metaalslijpsel van de eerst gemonteerde klepstoters in sommige van de huidige klepstoters terecht is gekomen?
G-men

Bericht door G-men »

Ik neem even aan dat bij het vervangen van de klepstoters ook de olie en het filter vervangen zijn. Als het blok zoals je beschrijft gespoeld is; zou een eventueel restje nooit meer bij de hydrostoters moeten kunnen komen.
Als dat echter zo is, dan zou je dat ook moeten zien als je de kleppendeksels licht en/of in de olie.

Gerrit
radboud

Bericht door radboud »

Inderdaad Gerrit je hebt gelijk het blok is bij de 2e keer weer helemaal gedemonteerd en gespoeld om juist die ellende te voorkomen. Toen zijn naast de stoters ook alle lagers weer vernieuwd (op kosten van het revisie bedrijf), kortom ik begon ook de 2e keer weer met een heel "nieuw" blok.

Het enige wat ik toen niet heb vernieuwd, en niet heb gedaan is de zuigerveren, en de cilinderwanden gehooned.
Dit was volgens het revisie bedrijf niet nodig, maar bleek later toch van wel aangezien het blok daarna niet lekker wilde inlopen en dus olie bleef verbruiken.

Dus vuil in de nieuwe stoters is niet aannemelijk!

Radboud
radboud

Bericht door radboud »

Hallo Allen

Kleine update: Vandaag de Spruitstukken gedemonteerd, schoongemaakt en met nieuwe pakkingen weer gemonteerd. Zag wel wat roet richting buitenzijde afgezet op de pakkingen maar geen doorgeblazen stukken.

Daarna proefritje...... Helaas warm weer het tikkende geluid dus nu verdenk ik toch de klepstoters weer.

Heeft iemand ervaring met wisselen van de stoters zonder de nokkenas eveneens te vernieuwen? Bij rpi ontraden ze het maar als een stoter inwendig stuk is en aan de buitenkant is hij goed kun je dan de stoters vervangen en de nokkenas laten zitten?

Je begrijpt dat ik geen risico wil lopen maar om onnodig veel geld uittegeven en veel extra sleutel werk te doen is ook zonde.

Graag advies van de V8 specialisten hierin

Groet Radboud
Bart van Dessel

Volgens mij is dat geen probleem, RPI heeft er veel verstand van maar ze zijn ook uitermate commercieël.....

Gr, bart
Bart van Dessel

Hallo Radboud, heb je bij de revisie originele stoters laten monteren? Dat zijn de enige goede stoters. Ik zie geen probleem als je nu alleen de stoters vervangt, RPI heeft er veel verstand van maar ze zijn ook uitermate commercieël....

Gr, Bart
radboud

Bericht door radboud »

Hallo Bart

De stoters heb ik van het revisie bedrijf betrokken, de 2e serie hebben ze me uit coulance gratis verstrekt, maar ik weet niet welk merk deze waren. Als ik stoters bij RPI bestel weet ik dan zeker dat ik de juiste kwaliteit heb? (is origineel?)

Ik neem aan dat als ik nieuwe stoters plaats zonder de nokkenas te wisselen dat ik dit alleen kan doen als er aan de stoters uitwendig weinig tot geen slijtage te zien is

Groet Radboud
Bart van Dessel

Als je stoters bij Budget Parts besteld en vraagt naar de enige goeie dan krijg je waarschijnlijk origineel Land Rover en dat zijn ook de enige goeie. Alle imitatie heb ik weinig vertrouwen in, waarschijnlijk heeft dat revisiebedrijf weinig tot geen ervaring met Rover V8. Als 1 op 5 gevallen blijft tikken en ze doen 1 Rover V8 blok per jaar dan is het dus 1 in de 5 jaar. En stel dat jij die nou net hebt??

Gr, Bart
Bob Knipscheer

Bericht door Bob Knipscheer »

Hoi Radboud,

Ik ben benieuwd of je het tikken nu achterhaalt hebt. Ik heb mogelijk hetzelfde euvel.....

Bob
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

weet niet of het al genoemd is maar kunnen ook je tuimelaars zijn, daar zitten een soort shimmetjes onder die zorgen dat je klepstoterstangen op druk blijven in de klepstoter / tuimelaar verbinding. Als hier speling in ontstaat krijg je ook een tikkend geluid. Verder zoals ongetwijfelt al genoemd een defecte stoter.

Succes
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Ik weet niet of bij de revisie de koppen gevlakt zijn. Als dat niet het geval is, uitkijken met shim's. Deze zijn met de standaard nokkenas en misschien wel een composiet koppakking niet nodig. Je hebt kans dat een van de klepstoters aan het eind van zijn werkgebied zit (in combinatie met de stoterstang/tuimelaar/klep) en de klepspeling net niet kan opheffen.
Gooi de shim's er eens tussen uit, de klepstoters zullen dan iets verder worden ingedrukt en wellicht weer net binnen hun werkgebied komen.

Succes,

Jos
radboud

Bericht door radboud »

Heb gisteren de boel uitelkaar gehaald. Aan de stoters is uitwendig helemaal niks te zien! zien er nog uit als nieuw.

Ik ga er vandaag nieuwe stoters inzetten heb deze bij RPI besteld, en ze verzekerden mij ervan dat dit OEM stoters waren.
Vanavond/vanmiddag proefdraaien ben benieuwd. Er zitten bij de tuimelaarassen geen shims tussen en ik heb inderdaad een standaard nokkenas.

Radboud
G-men (Gargamel)

Zoals eerder gezegd, ik heb ook een tikje bij een nieuwe 4.6 van RPI.
Is al 3000 km hetzelfde, en het blok loopt/rijdt fantastisch.
Zij gaven ook al aan dat ze eigenlijk nooit problemen hebben met de stoters die ze gebruiken omdat deze oem kwaliteit zijn.
Chris gaf wel aan dat het mogelijk de tuimelaars zijn. Ze hebben wat problemen gehad met de aluminium versies waarbij de cupjes/slijtplaatjes loslaten, deze zijn toto midden 2010 door hun gebruikt. Dit geeft dit geluid zonder dat het (direct) invloed heeft op het lopen van het blok.
op 6 Juni ga ik even de tuimelaarsassen losmaken en dit checken.
Ze gaven al aan dat het in dat geval een gewoon onder garantie verholpen zou worden. Het wordt dan de volledig stalen versie die ze sinds die tijd toepassen.

I'll keep you posted.

radboud Schreef:
> Heb gisteren de boel uitelkaar gehaald. Aan de
> stoters is uitwendig helemaal niks te zien! zien
> er nog uit als nieuw.
>
> Ik ga er vandaag nieuwe stoters inzetten heb deze
> bij RPI besteld, en ze verzekerden mij ervan dat
> dit OEM stoters waren.
> Vanavond/vanmiddag proefdraaien ben benieuwd. Er
> zitten bij de tuimelaarassen geen shims tussen en
> ik heb inderdaad een standaard nokkenas.
>
> Radboud
radboud

Bericht door radboud »

Vandaag dus de nieuwe stoters geplaatst en tevens de preload hiervan gechecked.
Dit ging erg lastig aangezien ik niet de juiste diktes lasdraad had.
Maar ik heb nu wel gezien dat ik volgens mij teveel preload heb.
Aangezien de koppen volgens mij bij mijn revisie niet zijn gevlakt (zou natuurlijk wel bij een vorige eigenaar kunnen zijn) en ik alle originele delen gebruik had ik dit niet verwacht.
Verdenk nu de nieuwe stalen tuimelaars dat deze terwijl deze geen cupjes hebben toch iets anders zijn dan de aluminiums die eruit komen.

Vraag me wel af hoe een te grote preload zou kunnen zorgen voor een tikkende klep!

Heb nu wel een shimset besteld en kan dus nog niet aangeven of alles nu werkt.

Volgende week een paar dagen weg en dus niet sleutelen mazar ik hou jullie op de hoogte

Rad boud
G-men (Gargamel)

Ik had beloofd nog even terug te koppelen.
Vandaag de tuimelaarassen gelicht en inderdaad drie tuimelaars gevoncen waarvan het cupje los zat. Ook een van de stalen plaatjes die op de kleppen zitten was los.
Hetgeen het tikken in mijn geval dus wel verklaard. Van de desbetreffende tuimelaars was ook lichte slijtage zichtbaar op de stoterstangen.
RPI gebeld en ze sturen onder garantie een compleet nieuwe set op na het retourneren van de defecte set.
Zijn dan de nieuwe die zij gebruiken, de stalen versie. De aluminium versie is volgens hen niet meer in goede kwaliteit verkrijgbaar.

Spul vandaag op de bus gedaan, hopen dat ze een beetje opschieten... heb de wagen 19 Juni nodig.. ;-)))
radboud

Bericht door radboud »

Hoi

Mooi dat je de oorzaak zo duidelijk gevonden hebt!
Vraag bij rpi dan wel meteen dat ze er ook een setje shims bij doen.
Ik heb dus de stalen tuimelaars en zit dus met afwijkingen bij het plaatsen van mijn nieuwe stoters bij de preload.

Voor de coulance mogen ze die er dan bij jouw wel bij doen (als ik zie wat ik moet betalen voor de shims die ze mij nu leverden dan zijn de jouwe nu ook betaald;-)

Groeten Radboud
G-men (Gargamel)

Ja, ben wel blij dat het zo duidelijk te constateren was; en ook klopt met wat RPI verwachtte. Dit is ook vrij makkelijk te vervangen zonder echt alles te hoeven slopen.
De oude tuimelaarassen waren al netjes met shims gemonteerd. Die hebben we netjes bewaard.
Klependeksels weer gemonteerd en de wagen even naar buiten geduwd tot de spullen er zijn; en complete tuimelaarassen, tuimelaars en alle stoterstangen vandaag per DHL opgestuurd.

Ik heb , nu het toch open lag ook de rest van de koppen even bekeken; en dat zag er prima uit. Neopreen klepsteelseals en zonder tuimelaarassen stonden alle klepstelen exact op dezelfde hoogte, je kon er een stalen rij overheen leggen. Dat zie je weleens anders bij gereviseerde koppen, zeker met hydrostoters; want veel mensen denken dat het dan niet meer uitmaakt...

Ze zijn idd niet altijd de goedkoopste; maar de (after)service ben ik tot nu toe erg over te spreken. Ze dioen helemaal niet moeilijk; wordt gewoon vervangen na ontvangst van het oude spul.

Gerrit

radboud Schreef:
> Hoi
>
> Mooi dat je de oorzaak zo duidelijk gevonden hebt!
>
> Vraag bij rpi dan wel meteen dat ze er ook een
> setje shims bij doen.
> Ik heb dus de stalen tuimelaars en zit dus met
> afwijkingen bij het plaatsen van mijn nieuwe
> stoters bij de preload.
>
> Voor de coulance mogen ze die er dan bij jouw wel
> bij doen (als ik zie wat ik moet betalen voor de
> shims die ze mij nu leverden dan zijn de jouwe nu
> ook betaald;-)
>
> Groeten Radboud
G-men (Gargamel)

Vandaag telefoontje gehad dat het pakketje in engeland binnen is en dat ze morgen de ieuwe spullen afsturen.
set geassembleerde tuimelaars, nieuwe stoterstangen en wat klepsteelseals. Daar heb ik er eentje van los aangetroffen.
Hoop het spul dus vrijdag te hebben.

Gerrit
radboud

Bericht door radboud »

Heb de shims ook binnen (De service is inderdaad tot nu toe heel correct geweest)

Hoop van het weekend tijd te hebben om te meten/shimmen en de boel weer in elkaar te zetten

fingers crossed of daarna mijn tik eruit is

Radboud
radboud

Bericht door radboud »

G-men (Gargamel) Schreef:

> Ik heb , nu het toch open lag ook de rest van de
> koppen even bekeken; en dat zag er prima uit.
> Neopreen klepsteelseals en zonder tuimelaarassen
> stonden alle klepstelen exact op dezelfde hoogte,
> je kon er een stalen rij overheen leggen. Dat zie
> je weleens anders bij gereviseerde koppen, zeker
> met hydrostoters; want veel mensen denken dat het
> dan niet meer uitmaakt...
>
> Bedankt voor deze tip: vandaag bezig geweest met het uitshimmen, en ook een stalen rij over de klepstelen gelegd: Ik haalde er meteen een klep uit die lager was als de rest! heb gecontroleerd of ik nog binnen de tolerantie van RPI kon blijven (tussen de 40 en 60 duizendste van een inch, en dat lukt precies) maar helaas niet met de shims uit het setje van RPI.

Dus wie heeft hiervoor een oplossing, hoe kom ik aan meerdere maten van shims. in de set van RPI zaten slechts 2 dikte maten!

En tevens voor de specialisten: Hoe kan een te grote preload zorgen voor een tikkende klep?

Stel dat ik onder de koppen een composiet pakking zou stoppen, hoeveel dikte zou ik hiermee winnen?

Groet Radboud

Die dus nog steeds niet rijd!
G-men (Gargamel)

Re: tikkend geluid in V8 : SILENCE at last !!

Gisteren pakketje van RPI onvangen met een complete set nieuwe tuimelaarsassen, tuimelaars, stoterstangen, shim kit en een aantal klepsteel seals.
E.e.a. onder garantie nadat ze ook daar geconstateerd hadden dat de oude idd een fabricagefout hadden. Ze leveren nu ook niet meer de lichtmetalen versie, maar de öuderwetse" stalen variant. Binnen een week alles geruild, netes en zonder enig morren. Prima service.
Spul is goudkleurig; haast zonde om een kleppendeksel overheen te zetten. Maar zonder wordt het zo'n zootje.

Vanmiddag/vanavond paar uuttjes gesleuteld en het spul zit erin. Gelijk paar valve seals vervangen, assen gemonteerd, pre-load gesteld, 8 nieuwe bougietjes (moest nog na laatste beurt) en starten die hap.
En jawel..... afgezien van een mummelende V8 roffel uit de uitlaat was het heerlijk stil onder de motorkap !!! Geen tikken meer !
Ben er net mee naar huis gereden en tja.... ben toch wel erg blij dat het eindelijk weg is. Je gaat je er steeds meer aan ergeren. (ik wel tenminste).

Overigens zaten bij deze shim-kit ook de plaatjes om de olietoevoer iets te knijpen, met een uitleg.
Het blijkt dat het aluminium tuimelaars op een stalen as meer tegendruk geven aan de olie, als de stalen versie die ze nu leveren.
Je kunt dan bij montage van stalen tuimelaars een te grote flow zou krijgen, en een te lage oliedruk.
Het plaatje maakt de doorvoer iets kleiner; waardoor je problemen onderin het blok voorkomt. Weer wat geleerd.

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2011 20:01 door G-men (Gargamel).
radboud

Bericht door radboud »

Mooi dat je de boel weer voor elkaar hebt, gerrit

Ik ben ook aan het sleutelen geweest, maar ik kreeg de preload met de shim kit niet fatsoenlijk afgesteld!
Heb dus nog een extra shimkitje moeten bestellen en ga nu komend weekend de boel in elkaar zetten.

Hoop dat ik het zelfde resultaat boek als jij en tevreden nog wat kilometers kan maken voor we er mee op vakantie gaan naar schotland. Ik laat je nog wel weten wat er uit komt als hij klaar is

Groet Radboud
G-men (Gargamel)

Wel raar dat je extra shims nodig hebt. Zijn de koppen misschien een keertje gevlakt ofzo ??? Dat zou het kunnen verklaren.
Maar idd hopen dat de je straks lekker kunt rondtoeren zonder er "getikt" van te worden .

radboud Schreef:
> Mooi dat je de boel weer voor elkaar hebt, gerrit
>
> Ik ben ook aan het sleutelen geweest, maar ik
> kreeg de preload met de shim kit niet fatsoenlijk
> afgesteld!
> Heb dus nog een extra shimkitje moeten bestellen
> en ga nu komend weekend de boel in elkaar zetten.
>
> Hoop dat ik het zelfde resultaat boek als jij en
> tevreden nog wat kilometers kan maken voor we er
> mee op vakantie gaan naar schotland. Ik laat je
> nog wel weten wat er uit komt als hij klaar is
>
> Groet Radboud
Plaats reactie