Victron accu monitor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk

Victron accu monitor

Bericht door Henk »

Hallo,

Ik kan voor een prikkie onderstaande accu monitor overnemen

[www.advitek.nl]

Er zit een 500 A meetshunt bij. Nu vroeg ik me af of ik deze zonder problemen in m'n la droger series 3 kan plaatsen.
Als ik het goed begrijp moet de meetshunt in de - leiding geplaatst worden. Dus gewoon tussen de chassis aansluiting en de accu?

Mvg Henk
AadG

Re: Victron accu monitor

Bericht door AadG »

Nee Henk dat overleeft de shunt niet.
Hij wordt vaak in boten geplaatst maar dan tussen de huishoudaccu.
Bij de opvolger de BMV 602 hebben ze een tweede accu aansluiting gemaakt om de spanning over de startaccu weer te geven maar niet de stroom die er loopt.
jouke ruardy

Bericht door jouke ruardy »

he henk
je moet even meten wat de start motor trekt aan amp's
het zal ver onder de 500 amp's zijn
als het klopt dan kun je deze gerust monteren
en je moet hem inderdaat tussen de - kabel monteren bij de accu
let wel op de richting van de meetshunt hoe de stroom loopt
anders geeft de klok het net omgekeerd aan [ opladen en ontladen ]
ik monteer deze bmv regelmatig van victron als je hem goed insteld
dan weet je diverse dinger over je accu

mvg jouke
Henk

Bericht door Henk »

Is de startstroom van een series 3 benzine startmotor meer dan 500A dan?
Kan me haast niet voorstellen? Heeft iemand dit ooit gemeten?

Gr. Henk
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Series drie 24 volt diesel was tussen de 350 en 400 ampere. Gemeten met een fluke stroomtang.

Voor benzine zal dat minder zijn maar bij 12 volt i.p.v. 24 volt is het juist weer meer. In principe het dubbele voor hetzelfde vermogen.

Ik denk dat een 500 ampere bereik aan de krappe kant is.

Arnold.
Henk

Bericht door Henk »

Ik las in de handleiding dat ook zwaardere shunts kunnen worden aangesloten.
Er staat : shunts tot 9999 A en/of 100 mV kunnen gebruikt worden.

Vervolgens kan je in de monitor de juiste waardes voor SA (maximale nominale shuntstroom) en SV (de shunt output spanning bij de maximale nominale stroom)

Het is de mogelijk om een zwaardere shunt in te bouwen. Dan weet ik zeker dat ik goed zit.

Wie heeft een adresje waar je losse shunts kunt krijgen? En welk amperage adviseren jullie?

Ik heb de monitor voor 25 euro kunnen overlopen dus ik heb nog wat te besteden voor dat het niet meer rendabel is.

Gr. Henk
Henk

Bericht door Henk »

kwam er net achter dat je een zwaardere shunt van victron kan kopen

1000 A / 50mv

[www.jewelyachtservice.nl]

maar met 164 euro toch een beetje te veel van het goede

mocht iemand nog andere iedeeen hebben hoor ik het graag.

Wat zou er gebeuren als ik die 500 A shunt inbouw? fikt deze meteen uit als ik boven de 500 A startstroom kom?
en kan ik die monitor dan ook afschrijven?

Gr Henk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij de normale series 3 diesel loopt er een dikke draad vanaf de accu naar de solenoïde van de startmotor. Op deze aansluiting van de solenoïde zijn de dynamo en de draad naar alle andere verbruikers ook aangesloten. Als je nu alle andere verbruikers en de dynamo loskoppelt van de aansluiting op de solenoïde en deze op de shunt aansluit, dan hoef je alleen nog een verbinding te maken vanaf de andere aansluiting van de shunt naar de aansluiting op de solenoïde waar de net losgenomen draden vanaf kwamen.
Nu loopt alle stroom (behalve de startstroom) door de shunt en kun je zien of de accu wordt geladen of juist wordt ontladen.
De stroom door de shunt zal nu nooit een probleem zijn en je kunt de shunt gebruiken die je erbij krijgt.

Bij een normale series 3 met benzinemotor kun je bovenstaand verhaal ook gebruiken, als je het woord solenoïde vervangt door startrelais.

Dennis B
Henk

Bericht door Henk »

Dennis,

Als ik het goed begrepen heb dient de shunt in de - leiding geplaats te worden.
Dus tussen het chassis en de accu.

Ik neem aan dat jij het over de kabel van de + naar het solenoid hebt?

gr
Henk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De shunt kun je het beste in de plus leiding monteren, want alleen dan heb je de keuze om de startmotor uit te sluiten.
Ik heb het dus over de plus van de solenoïde, waarvan je de draden van de andere verbruikers en de dynamo losneemt en op de shunt aansluit.
Om de verbruikers te voeden en de accu te kunnen laden (via de shunt) moet er natuurlijk ook een verbinding gemaakt worden vanaf de shunt naar de + 12 volt, waarbij de aansluiting op de solenoïde het gemakkelijkste is.
De shunt staat dus in serie met alle verbruikers en de dynamo, waardoor de stroom van en naar de accu gemeten wordt behalve de startmotor.
De shunt is niets meer als een zeer laagohmige weerstand waar de "accumonitor" de (zeer lage) spanningsval over de shunt als meetsignaal gebruikt om een stroom te kunnen weergeven.

Dennis B
AadG

Bericht door AadG »

Gaat toch problemen geven, denk ik.
De BMV 600 gebruikt de shunt ook als massa om te werken.
Er zit een appart draadje aan voor de plus.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik heb net even de installatie handleiding gedownload en bekeken, maar het lijkt er inderdaad op dat hij niet in de + leiding gebruikt kan worden.
Jammer, want dat maakt het systeem een stuk minder flexibel.
Zit dus niets anders op om een shunt te gebruiken die wel de hoogst mogelijke stroom kan voeren die te verwachten is inclusief de startstroom.
Voor een series 3 diesel is 500A shunt inderdaad wel te laag, bij elke start piek je er al bovenuit.

Dennis B
ExFietser

Bericht door ExFietser »

Mischien is het goedkoper om twee identieke shunts parallel te zetten. Je moet dan alleen de meter op de halve meetspanning in kunnen stellen.

Arnold.
Plaats reactie