op temparatuurkomen
-
willem
op temparatuurkomen
hoi ik ben bezig met eeen 109 hier gaat een 200 tdi in komen.
nu heb ik al vele keren gehoord en gelezen dat land rover moeilijk op bedrijfs temparatuur komen.
mocht dit het geval wezen dan zal de oorzaak wel bij de radiator leggen.
klopt dit verhaal?
willem109+
Land rover 109( benzine)
nu heb ik al vele keren gehoord en gelezen dat land rover moeilijk op bedrijfs temparatuur komen.
mocht dit het geval wezen dan zal de oorzaak wel bij de radiator leggen.
klopt dit verhaal?
willem109+
Land rover 109( benzine)
-
bowy
Re: op temparatuurkomen
Onzin, met een goede thermostaat en ditto koelsysteem is elke landrover binnen 10 min op temperatuur qua water. En qua olie binnen 25 minuten. Als dit niet het geval is , is er vaak meer aan de hand.
Gr Bowy
Gr Bowy
-
Benno
de motor komt inderdaad best op temperatuur zoals Bowy schrijft, alleen is de interne verwarming vaak het probleem. de standaard kachel is niet zo heel goed en veel laro's rijden in de winter dus met jas en sjaal rond voor de kou. Goed schoonmaken van je koelsysteem kan daar al een boel in doen, soms zit de kachelradiateur helemaal verstopt.
Veel blokken hebben wel een overbemeten koeling en dan is een radiator-muff in de winter een oplossing. (Hetere thermostaat trouwens ook)
groet,
Benno
Veel blokken hebben wel een overbemeten koeling en dan is een radiator-muff in de winter een oplossing. (Hetere thermostaat trouwens ook)
groet,
Benno
-
Bart van Dessel
In de winter komt een 200 tdi moeilijk op temperatuur, ook wanneer alles 100% in orde is, enigste oplossing lijkt mij dan inderdaad een radiator-muff. De tdi is gemaakt om goed te functioneren onder alle omstandigheden, van -30 tot +50 graden, en dan kan ie in de winter wel 's een beetje te koel blijven. Dit is een eigenaardigheidje van de 200 tdi, de 300 tdi heeft een beter geregelde koeling, die wordt wel gewoon warm, al kan dat soms ook een kilometer of 10 duren. Ik ben geen voorstander van electrische fans maar in de winter is dat misschien wel beter i.p.v. die constant draaiende viscofans. Ik heb veel motorconversies gedaan maar ik zou eerder kiezen voor een 300 tdi ipv de 200 tdi, vanwege beter geregelde koeling, stillere motor, betere en goedkopere onderdelenvoorziening. Vermogen en koppel is vergelijkbaar alhoewel een 200 tdi onderin sterker is.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
willem
allemaal bedank voor de antwoorden.
ik heb al een 200tdi motor leggen omdat ik begreep dat dat de beste motor is die land rover heeft gemaakt.
de rede dat ik deze vraag stelde was als temparatuur problemen opleverde had ik een radiator van een andermerk auto ingebouwd
die meer geschikt was geweest voor het nederlandse klimaat wand koeling tot 50 graden heb ik hier niet nodig ik zat te denken aan een radiator van een 2,5 liter
h100 bus deze zijn bijna even groot als die er nu in zit.
olie koeler heb ik apart (mil uitvoering)
willem109+
Land rover 109( benzine)
ik heb al een 200tdi motor leggen omdat ik begreep dat dat de beste motor is die land rover heeft gemaakt.
de rede dat ik deze vraag stelde was als temparatuur problemen opleverde had ik een radiator van een andermerk auto ingebouwd
die meer geschikt was geweest voor het nederlandse klimaat wand koeling tot 50 graden heb ik hier niet nodig ik zat te denken aan een radiator van een 2,5 liter
h100 bus deze zijn bijna even groot als die er nu in zit.
olie koeler heb ik apart (mil uitvoering)
willem109+
Land rover 109( benzine)
-
Bart van Dessel
Ik denk dat Willem de kachel radiateur bedoeld, 200 tdi is inderdaad een vreselijke goede motor!
Gr, Bart
Gr, Bart
-
willem
intercoler die komt buiten de radiator om dus dat is geen probleem
maar ik bedoelde wel de radiator als deze de motor met 50 graden op temparatuur houd
dan is hij voor normale temparatuur meschien wel te groot.
laat staan als het met de winter hier koud is.
als ik 10 km gereden heb ben ik vaak al op besteming.
maar gelijk waar bart het over heeft kachelradiator aanpassen zou dan ook een goed idee wezen.
willem109+
Land rover 109( benzine)
maar ik bedoelde wel de radiator als deze de motor met 50 graden op temparatuur houd
dan is hij voor normale temparatuur meschien wel te groot.
laat staan als het met de winter hier koud is.
als ik 10 km gereden heb ben ik vaak al op besteming.
maar gelijk waar bart het over heeft kachelradiator aanpassen zou dan ook een goed idee wezen.
willem109+
Land rover 109( benzine)
-
sjorsboomschors/aka/PP
ik heb een Kenlowe 15 " erop gezet, met instelbare temp. ( sensor in radiator), gaat nu pas aan bij 65 graden, maar kunt m'n uiteraard ook eerder/later aan laten gaan
-
willem
65 graden is dat niet te snel?
de bedrijfstemparatuur is volgen mij rond de 80 a90 graden
als hij dan met de winter met 65 graden al open gaat en de radiator koelt erg goed
dan lijkt het mij dat het nog langer duur voor hij de goede temparatuur bereikt.
ik kan het mis hebben hoor maar zo"n idee heb ik.
wand ik weet nog wel we teste wel eens een termostaat in een pannetje water
deze gingen al ze goed waren rond het kookpunt open
willem109+
Land rover 109( benzine)
de bedrijfstemparatuur is volgen mij rond de 80 a90 graden
als hij dan met de winter met 65 graden al open gaat en de radiator koelt erg goed
dan lijkt het mij dat het nog langer duur voor hij de goede temparatuur bereikt.
ik kan het mis hebben hoor maar zo"n idee heb ik.
wand ik weet nog wel we teste wel eens een termostaat in een pannetje water
deze gingen al ze goed waren rond het kookpunt open
willem109+
Land rover 109( benzine)
-
willem
sjors ik begreep het verkeerd Kenlowe 15 is een ventilator
willem109+
Land rover 109( benzine)
willem109+
Land rover 109( benzine)