bedrading 200 tdi
-
M@rcel
bedrading 200 tdi
Hallo allemaal
ben sinds vorige week in het bezit van een Landrover Defender 110
O wat WAS ik er blij mee al jaren van gedroomd en nu de droom waargemaakt
alleen nog maar weinig plezier gehad van de Laro na twee dagen was het gebeurdt en heeft sindsdien niet meer dan een paar meter gereden
de landrover was voorheen een V8 en schijnt in GB omgebouwd te zijn naar een 200 TDI uit een discovery
er doen zich nogal wat problemen voor met het starten
heb inmiddels de volgende delen al vervangen
de accu
de startmotor laten reviseren
en de dynamo al vervangen
maar nu loop ik tegen een probleem aan dat er geen aansluitkabel is voor de signaaldraad van de dynamo zodat hij dus ook niet zal bijladen
geeft bij meten maar 11.5 volt af nadat de laro maar weer eens aangesleept is door de buurman die het toch maar een oude bak vindt en er flink van begint te balen
ook is het voorgloeien zo gemaakt dat dit met een schakelaar moet gebeuren net als het starten
ook werkt de ventilator met een handbediende schakelaar
veel problemen met de bedrading is een zooitje er is vanalles bij geknutselt en doorverbonden met alleen maar draden van dezelfde rol dus dezelfde kleur
daar ga je never nooit meer wijs uit worden
eigenlijk wil ik de bekabeling compleet vernieuwd hebben maar zit met de volgend vragen
zijn er mensen die een schema hebben met de kleur codes van een defender bouwjaar 1983 in het Nederlands want mijn engels is niet al te best
zit er verschil in de bedrading van een V8 of een 200 TDI
hebben er mensen ervaring met het aanleggen van een nieuwe kabelboom in een defender 110
er zijn complete kabelbomen te koop heb ik gezien op dit forum maar maken die gebruik van de orginele draad kleuren
worden deze kabelbomen geleverd met de orginel stekkers en aansluitklemmen
zit er een begrijpelijk schema bij zo'n kabelboom
wie kan mij helpen zodat ik mijn Laro weer aan de gang krijg
gr marcel
ben sinds vorige week in het bezit van een Landrover Defender 110
O wat WAS ik er blij mee al jaren van gedroomd en nu de droom waargemaakt
alleen nog maar weinig plezier gehad van de Laro na twee dagen was het gebeurdt en heeft sindsdien niet meer dan een paar meter gereden
de landrover was voorheen een V8 en schijnt in GB omgebouwd te zijn naar een 200 TDI uit een discovery
er doen zich nogal wat problemen voor met het starten
heb inmiddels de volgende delen al vervangen
de accu
de startmotor laten reviseren
en de dynamo al vervangen
maar nu loop ik tegen een probleem aan dat er geen aansluitkabel is voor de signaaldraad van de dynamo zodat hij dus ook niet zal bijladen
geeft bij meten maar 11.5 volt af nadat de laro maar weer eens aangesleept is door de buurman die het toch maar een oude bak vindt en er flink van begint te balen
ook is het voorgloeien zo gemaakt dat dit met een schakelaar moet gebeuren net als het starten
ook werkt de ventilator met een handbediende schakelaar
veel problemen met de bedrading is een zooitje er is vanalles bij geknutselt en doorverbonden met alleen maar draden van dezelfde rol dus dezelfde kleur
daar ga je never nooit meer wijs uit worden
eigenlijk wil ik de bekabeling compleet vernieuwd hebben maar zit met de volgend vragen
zijn er mensen die een schema hebben met de kleur codes van een defender bouwjaar 1983 in het Nederlands want mijn engels is niet al te best
zit er verschil in de bedrading van een V8 of een 200 TDI
hebben er mensen ervaring met het aanleggen van een nieuwe kabelboom in een defender 110
er zijn complete kabelbomen te koop heb ik gezien op dit forum maar maken die gebruik van de orginele draad kleuren
worden deze kabelbomen geleverd met de orginel stekkers en aansluitklemmen
zit er een begrijpelijk schema bij zo'n kabelboom
wie kan mij helpen zodat ik mijn Laro weer aan de gang krijg
gr marcel
-
Jack
Re: bedrading 200 tdi
Hoi Marcel,
Je kan het eens proberen bij autosparks.co.uk (sales@autosparks.co.uk) ik heb daar een half jaartje geleden ook een gevraagd of ze iets hadden voor mijn van oorsprong V8 en nu 300TDi 110.
Hadden ze toen niet maar nu misschien wel.
Misschien heb je ook iets aan mijn project:
Ombouw naar 300TDi
200 en 300 schelen weinig van elkaar.
Succes en laat eventjes weten of het is gelukt.
www.BosRover.nl
bosrover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fecb8334194209dc1b59fd95cb8d4b6c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/bosrover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', '', 13575485, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je kan het eens proberen bij autosparks.co.uk (sales@autosparks.co.uk) ik heb daar een half jaartje geleden ook een gevraagd of ze iets hadden voor mijn van oorsprong V8 en nu 300TDi 110.
Hadden ze toen niet maar nu misschien wel.
Misschien heb je ook iets aan mijn project:
Ombouw naar 300TDi
200 en 300 schelen weinig van elkaar.
Succes en laat eventjes weten of het is gelukt.
www.BosRover.nl
bosrover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fecb8334194209dc1b59fd95cb8d4b6c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/bosrover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', '', 13575485, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Bart van Dessel
Re: bedrading 200 tdi
Ik ben nu bezig met ombouwen van V8 naar tdi, stelt niks voor, de dynamo gebruikt dezelfde kabels, zelfde kleurcodes, de voeding van de bobine gebruik ik nu voor het plusje op de inspuitpomp, startmotor zit aan andere kant dus langere kabels gebruikt. Als de vorige eigenaar er een zooitje van heeft gemaakt dan zul je dus wat moeten gaan herstellen. Maar waarom een nieuwe kabelboom leggen als de juiste kabels er misschien gewoon wel zijn maar niet aangesloten zijn? Misschien door iemand laten fixen die er verstand van heeft??
Gr, Bart
Gr, Bart
-
BEN110
Re: bedrading 200 tdi
geef even aan in welke regio je zit voor als iemand besluit je te gaan helpen
-
Roy Bruurs
Re: bedrading 200 tdi
Is inderdaad makkelijk. Mocht het ergens in brabant zijn of noord limburg wil ik wel is komen kijken en heb hier ook alle schema's liggen (V8 en 200Tdi)
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c02c26491675bd08a238ea72842d154', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13575648, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5c02c26491675bd08a238ea72842d154', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13575648, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
-
AadG
Re: bedrading 200 tdi
Helemaal mee eens Bart.
Gewoon "even" de bijgeknoopte troep eruit knippen en dan weer opbouwen.
Gewoon "even" de bijgeknoopte troep eruit knippen en dan weer opbouwen.
-
M@rcel
Re: bedrading 200 tdi
ben woonachtig in Doetinchem = Gelderland
de oude bedrading is een Verschrikkelijke puinzooi dus echt niet goed bruikbaar meer
zeker omdat er allerhande kabels bijgelegd zijn
wat een hoop positieve reactie's trouwens leuk dat er mensen meedenken
gr Marcel
de oude bedrading is een Verschrikkelijke puinzooi dus echt niet goed bruikbaar meer
zeker omdat er allerhande kabels bijgelegd zijn
wat een hoop positieve reactie's trouwens leuk dat er mensen meedenken
gr Marcel
-
Exfietser
Re: bedrading 200 tdi
Mijn wagen was ook een drama met heel veel losse extra er bij geprutste draden die met kreunsteentjes (die moet je dus nooit in een automotive omgeving gebruiken.) aan elkaar gebakken was. Mijn hele dash werkte dus niet. De verlichting deed het wel maar niet zoals het moet. Enz. Enz.
Ik heb eerst het originele schema erbij gezocht. Daarna alle draden die er niet in hoorden er uit gesloopt. Daarna alle oude bedrading weer opnieuw volgens het schema aangesloten. Alle contacten zuiver gemaakt en en waar nodig nieuwe stekers geplaatst. Er waren toen dingen die niet werkten. Er bleken dus draden beschadigd. Gewoon doorgesleten door het 30 jaar lang in een chassisbalk heen en weer schuiven. Die doorgesleten draden heb ik gerepareerd. Dus niet vervangen of overbrugd door een nieuwe draad.
In mijn nieuwe (bijna 50 jaar oude series 2a) had ik twee weken terug een probleem met het linker achterlicht. Als je remde ging het licht aan. Als je de gewone verlichting aanzette werkte dat ook gewoon. Alleen als de gewone verlichting al aan stond en je trapt op de rem dan ging de hele lamp uit. Dat ziet er op zijn minst apart uit. Maar elke techneut weet dat dit een beroemd en echt massa probleem is.
De fout bleek in de aparte massakabel die ook naar het achterlicht loopt te zitten De vorige eigenaar heeft alle bedrading vervangen door een eigen knutsel en bleek wat slordig geweest met het aanpellen van de draden. Van voor naar achter loopt nu een dikke kabel en bij het aanpellen van de buitenmantel heeft hij ook de isolatie van de binnen ader beschadigd. In de binnenader zat een heel klein sneetje van het aanpelmes. In dat sneetje dat bijna niet te zien was is vocht gekomen en de hele koperen binnenkern was daardoor doorgeroest. Met als gevolg geen contact.
Dit soort problemen zijn dus lastig te vinden, maar het is echt te doen. Bij mij een kwartiertje werk ofzo.
Wat ik in jouw geval zou doen is eerst het originele schema zoeken van de 110V8 en ook het schema van de 110 met 200TDI. Waarschijnlijk zit de v8 bedrading er gewoon nog in. Ik zou beginnen met die weer helemaal te herstellen. Alle extra niet originele bedrading er uit. Dan doet je wagen het dus niet meer. Dan Leg je het 200tdi en het v8 schema naast elkaar en is het een kwestie van zoek de verschillen. Je moet dan kijken hoe je die verschillen in het v8 schema kunt implementeren. Doe dat eerst op papier. En daarna het hele verhaal in jouw V8 inbouwen.
Er zullen bestaande kabels zijn die niet meer gebruikt worden en een nieuwe functie moeten krijgen. Zoals Bart opmerkt de kabel van de bobine kun je aansluiten op de pomp solenoide. Het voorgloeien zul je ook iets voor moeten verzinnen met een drukknopje of gewoon een diesel startslot met voorgloeistand monteren.
Zo te horen had je al een gloeidrukknopje. Meestal schakelt die een groot relais (40 Ampere o.i.d.) Die de gloeipluggen weer inschakelt.
Het is echt niet moeilijk om dit goed te krijgen. Maar maar je moet het wel gestructureerd stap voor stap aanpakken. Ga geen draden bypassen met kroonsteentjes en andere narigheid. Je weet dan op het laatst echt niet meer waar je het zoeken moet en je blijft allerlei elektrische storingen op zeer ongelegen momenten houden. Zie je dit echt niet zitten dan zou ik vragen of iemand als b.v. AadG dit voor je kan fiksen. Dan heb je daarna een elektrisch betrouwbare landrover.
Arnold.
Ik heb eerst het originele schema erbij gezocht. Daarna alle draden die er niet in hoorden er uit gesloopt. Daarna alle oude bedrading weer opnieuw volgens het schema aangesloten. Alle contacten zuiver gemaakt en en waar nodig nieuwe stekers geplaatst. Er waren toen dingen die niet werkten. Er bleken dus draden beschadigd. Gewoon doorgesleten door het 30 jaar lang in een chassisbalk heen en weer schuiven. Die doorgesleten draden heb ik gerepareerd. Dus niet vervangen of overbrugd door een nieuwe draad.
In mijn nieuwe (bijna 50 jaar oude series 2a) had ik twee weken terug een probleem met het linker achterlicht. Als je remde ging het licht aan. Als je de gewone verlichting aanzette werkte dat ook gewoon. Alleen als de gewone verlichting al aan stond en je trapt op de rem dan ging de hele lamp uit. Dat ziet er op zijn minst apart uit. Maar elke techneut weet dat dit een beroemd en echt massa probleem is.
De fout bleek in de aparte massakabel die ook naar het achterlicht loopt te zitten De vorige eigenaar heeft alle bedrading vervangen door een eigen knutsel en bleek wat slordig geweest met het aanpellen van de draden. Van voor naar achter loopt nu een dikke kabel en bij het aanpellen van de buitenmantel heeft hij ook de isolatie van de binnen ader beschadigd. In de binnenader zat een heel klein sneetje van het aanpelmes. In dat sneetje dat bijna niet te zien was is vocht gekomen en de hele koperen binnenkern was daardoor doorgeroest. Met als gevolg geen contact.
Dit soort problemen zijn dus lastig te vinden, maar het is echt te doen. Bij mij een kwartiertje werk ofzo.
Wat ik in jouw geval zou doen is eerst het originele schema zoeken van de 110V8 en ook het schema van de 110 met 200TDI. Waarschijnlijk zit de v8 bedrading er gewoon nog in. Ik zou beginnen met die weer helemaal te herstellen. Alle extra niet originele bedrading er uit. Dan doet je wagen het dus niet meer. Dan Leg je het 200tdi en het v8 schema naast elkaar en is het een kwestie van zoek de verschillen. Je moet dan kijken hoe je die verschillen in het v8 schema kunt implementeren. Doe dat eerst op papier. En daarna het hele verhaal in jouw V8 inbouwen.
Er zullen bestaande kabels zijn die niet meer gebruikt worden en een nieuwe functie moeten krijgen. Zoals Bart opmerkt de kabel van de bobine kun je aansluiten op de pomp solenoide. Het voorgloeien zul je ook iets voor moeten verzinnen met een drukknopje of gewoon een diesel startslot met voorgloeistand monteren.
Zo te horen had je al een gloeidrukknopje. Meestal schakelt die een groot relais (40 Ampere o.i.d.) Die de gloeipluggen weer inschakelt.
Het is echt niet moeilijk om dit goed te krijgen. Maar maar je moet het wel gestructureerd stap voor stap aanpakken. Ga geen draden bypassen met kroonsteentjes en andere narigheid. Je weet dan op het laatst echt niet meer waar je het zoeken moet en je blijft allerlei elektrische storingen op zeer ongelegen momenten houden. Zie je dit echt niet zitten dan zou ik vragen of iemand als b.v. AadG dit voor je kan fiksen. Dan heb je daarna een elektrisch betrouwbare landrover.
Arnold.
-
Puffino
Re: bedrading 200 tdi
Marcel, je trekt een beerput open. Iedereenn kent het: er wordt een hoo op goed geluk bijgebeund en alleen op een manier die iemand zelf snapt, een ander kan er niks mee. Althans, voor velen gaat die vlieger op. Er zijn er ook gelukkig (en die reageren hier ook) die wel weten hoe het moet.
Ik zou je ook adviseren: sloopt alles weg wat er niet hoort, dus alle extra bedrading er uit. gewoon weghalen, echt. Knippen, trekken, weg met die rommel. Er zit zo verdraaid weinig bedrading in een Land Rover (voor mijn gevoel in een diesel nog minder...) dat het op een A4tje past.
Stroomschema heeft nog niemand gepost he.
Voila, Nederlands MET aantekeningen van mezelf erbij. Garantie tot aan de voordeur dat mijn aantekeningen kloppen. Hij is van een 2.5d n/a maar zal niet heel veel afwijken van latere modellen.
[snorkel.runde.nl]
En de kleurcodes: (wel engels.... sorry heb niet anders maar zo moeilijk is het niet hoor en anders vraag je hier op het bord maar! Serieus, gewoon doen...)
[snorkel.runde.nl]
Enne, hoe je aan dit soort bomen moet komen weet ik niet.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik zou je ook adviseren: sloopt alles weg wat er niet hoort, dus alle extra bedrading er uit. gewoon weghalen, echt. Knippen, trekken, weg met die rommel. Er zit zo verdraaid weinig bedrading in een Land Rover (voor mijn gevoel in een diesel nog minder...) dat het op een A4tje past.
Stroomschema heeft nog niemand gepost he.
Voila, Nederlands MET aantekeningen van mezelf erbij. Garantie tot aan de voordeur dat mijn aantekeningen kloppen. Hij is van een 2.5d n/a maar zal niet heel veel afwijken van latere modellen.
[snorkel.runde.nl]
En de kleurcodes: (wel engels.... sorry heb niet anders maar zo moeilijk is het niet hoor en anders vraag je hier op het bord maar! Serieus, gewoon doen...)
[snorkel.runde.nl]
Enne, hoe je aan dit soort bomen moet komen weet ik niet.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
M@rcel
Re: bedrading 200 tdi
Hallo Arnold
denk dat we de fase van herstellen reeds voorbij zijn het is alleen de vraag of en waar er een geschikte kabelboom te krijgen is voor een redelijke prijs
ook moet ik nog bekijken of ik de hele kabelboom ga vervangen of alleen het motor gedeelte omdat er vooral veel storingen zitten rondom de motor
er zit inderdaad een orgineel Landrover voorgloei relais in van 70 ampere er zit ook een timer op
zit alleen denk ik verkeerd aangesloten moet nu met een opel knop van een achteruit verwarming de boel handmatig inschakelen het lampje gaat dan branden maar gaat niet uit moet dan handmatig de boel weer uitzetten
dan zal ik nog moeten bezien of ik de operatie zelf, met hulp of door een vakman laat doen zeker afhankelijk van de kosten
jij hebt het over AadG ben hier nieuw en weet niet wie ik er aan moet koppelen en wil echt graag een betrouwbare landrover
gr Marcel
denk dat we de fase van herstellen reeds voorbij zijn het is alleen de vraag of en waar er een geschikte kabelboom te krijgen is voor een redelijke prijs
ook moet ik nog bekijken of ik de hele kabelboom ga vervangen of alleen het motor gedeelte omdat er vooral veel storingen zitten rondom de motor
er zit inderdaad een orgineel Landrover voorgloei relais in van 70 ampere er zit ook een timer op
zit alleen denk ik verkeerd aangesloten moet nu met een opel knop van een achteruit verwarming de boel handmatig inschakelen het lampje gaat dan branden maar gaat niet uit moet dan handmatig de boel weer uitzetten
dan zal ik nog moeten bezien of ik de operatie zelf, met hulp of door een vakman laat doen zeker afhankelijk van de kosten
jij hebt het over AadG ben hier nieuw en weet niet wie ik er aan moet koppelen en wil echt graag een betrouwbare landrover
gr Marcel
-
Puffino
Re: bedrading 200 tdi
Arnold (exFietser) en AadG zijn jongens die hier mee wel uit de voeten kunnen, Marcel. Beiden zijn betrouwbaar (en ik heb geen aandelen in beide heren). Overigens zijn ook RoyB en Bart geen verkeerde types in deze, wat een luxe probleem: straks heb je nog teveel doktoren aan je bedje....
Die knop waarmee je moet voorgloeien komt wellicht wat vreemd over, maar zo gek is het niet. Als je een timer hebt, geschakeld via contact, betekent dat dat je ALTIJD voorgloeit, maar dat hoeft helemaal niet met een 200tdi. Afhankelijk van de staat natuurlijk maar ik heb bijv. anderhalf jaar zelfs zonder gloeisysteem rondgereden. No problem, ook in de winter werkte hetwel, tot het beneden de 10 graden vorst kwam, toen was het einde....
En als je niet voorgloeit spaar je je accu een beejte wat in sommige omstandigheden dan weer handig kan zijn.
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Die knop waarmee je moet voorgloeien komt wellicht wat vreemd over, maar zo gek is het niet. Als je een timer hebt, geschakeld via contact, betekent dat dat je ALTIJD voorgloeit, maar dat hoeft helemaal niet met een 200tdi. Afhankelijk van de staat natuurlijk maar ik heb bijv. anderhalf jaar zelfs zonder gloeisysteem rondgereden. No problem, ook in de winter werkte hetwel, tot het beneden de 10 graden vorst kwam, toen was het einde....
En als je niet voorgloeit spaar je je accu een beejte wat in sommige omstandigheden dan weer handig kan zijn.
Succes,
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
M@rcel
Re: bedrading 200 tdi
hoe kan ik via een test opstelling de dynamo testen voor het bijladen
heb een nieuwe dynamo geplaats maar deze gaat niet bij laden er ligt geen stuurstroom draadje via het controle lampje
als ik het goed gezien heb moet er een controle lampje tussen die de dynamo op de laadstand laat draaien
volgens mij moet het controle lapje op beide polen een stroomdraad + waarvan de draad naar de dynamo - wordt als hij niet op contact staat of zie ik dit verkeerd
wie kan mij op een eenvoudige manier aangeven hoe ik dit voor elkaar krijg zodat ik de accu inieder geval opgeladen krijg en de laro voorlopig gewoon kan gebruiken
heb ik ook wat meer tijd om de evt. kabelboom wissel uit te voeren
gr marcel
heb een nieuwe dynamo geplaats maar deze gaat niet bij laden er ligt geen stuurstroom draadje via het controle lampje
als ik het goed gezien heb moet er een controle lampje tussen die de dynamo op de laadstand laat draaien
volgens mij moet het controle lapje op beide polen een stroomdraad + waarvan de draad naar de dynamo - wordt als hij niet op contact staat of zie ik dit verkeerd
wie kan mij op een eenvoudige manier aangeven hoe ik dit voor elkaar krijg zodat ik de accu inieder geval opgeladen krijg en de laro voorlopig gewoon kan gebruiken
heb ik ook wat meer tijd om de evt. kabelboom wissel uit te voeren
gr marcel
-
Exfietser
Re: bedrading 200 tdi
Gewoonlijk is het laadlampje aan een kant aangesloten op de lampjesdraad van je dynamo. De andere kant op je contactslot. Als je dan contact maakt komt er spanning op alle systemen. Je dashboard gaat aan en ook je laadlampje gaat aan. Er komt dus een plus 12 volt van de accu op je laadlampje te staan. Het laadlampje gaat branden. Er loopt nu een stroom vanuit de accu door je contactslot, naar je laadlamp en vandaar door naar je lader. (Die bij jou waarschijnlijk in je dynamo zit ingebouwd.)
Deze betrekkelijk kleine stroom loopt vanuit je lader door de veldspoelen in je dynamo. In die veldspoelen ontstaat daardoor een magnetisch veld. Als je nu de motor start zal de dynamo gaan draaien met het kleine magnetisch veld veroorzaakt door de stroompje van het laadlampje zal de dynamo wat elektriciteit gaan maken. Die elektriciteit zorgt dat er een grotere veldstroom gaat lopen. Het daardoor ontstane magneetveld wordt dus ook sterker. Razend snel bouwt het mageneetveld zich op totdat het op volle sterkte is en de dynamo vol vermogen kan leveren. In de lader wordt continu de uitgangspanning van de dynamo gemeten. Doorgaans wil je dat die 13,8 a 14 volt is. Als je verder niets doet loopt die spanning echter op naar 17 of 18 volt. Je radio doet het dan even heel goed. Je hebt ook voor korte tijd ineens hele goede verstralers in je wagen. Om die spanning te begrenzen regelt de spanningregelaar de veldstroom omlaag. Dat is een betrekkelijk kleine stroom die goed te regelen is. Is je uitgangspanning te laag dan wordt de veldstroom opgeschroeft (Het magneetveld wordt sterker). En zo wordt een evenwicht bereikt.
Je begrijpt nu dat die initiële veldstroom die door het laadlampje loopt zeer essentieel is om de dynamo op te starten. Is die er niet, dan is geen magneetveld en kan de dynamo ook nooit stroom gaan maken. Daarom is het laadlampje zo belangrijk. Als de dynamo eenmaal op volle kracht draait dan zal er stroom uit de dynamo komen naar het laadlampje. De andere kant van het lampje wordt dus ook 12 volt. Het lampje krijgt dus nu 12 volt uit de accu en aan de andere kant 12 volt uit de dynamo. Het lampje gaat dus uit omdat het spanningsverschil nu nul geworden is.
Dit verhaal geld overigens niet voor alle dynamo's. Een gelijkstroomdynamo met permanente magneten werkt al weer anders b.v. Het is niet erg waarschijnlijk dat jij zo'n dynamo hebt.
Kortom je moet een lampje tussen je contactslot en de ik meen D+ aansluiting op de dynamo aansluiten. Als je dynamo laad moet je ongeveer 13,6 a 14,4 volt meten. (Dit is de waarde opgegeven in het boek. Ik vind 13,6 eigenlijk aan de lage kant en 14,4 aan de hoge kant.) Is de spanning lager dan is er iets niet goed. Met een draaiende dynamo en een niet draaiende dynamo moet je hoe dan ook verschillende spanningen meten. Meet je geen verschil dan doet je dynamo dus niets.
De draad die van je laadlamp naar de dynamo hoort te lopen is waarschijnlijk een Bruine met een gele streep. Die moet je proberen te vinden en op je dynamo aansluiten. Als je het contact aanzet en je houd deze draad tegen de massa zou op je dash het laadlampje moeten aangaan. Dit kun je doen om te testen. Pas hier wel mee op want als je verkeerde draad hebt kan het misgaan. Het is verstandiger om de draad even met de ohmmeter door te fluiten.
De laaddraad die van de dynamo naar de accu gaat is waarschijnlijk een dikke bruine draad.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 14:17 door Exfietser.
Deze betrekkelijk kleine stroom loopt vanuit je lader door de veldspoelen in je dynamo. In die veldspoelen ontstaat daardoor een magnetisch veld. Als je nu de motor start zal de dynamo gaan draaien met het kleine magnetisch veld veroorzaakt door de stroompje van het laadlampje zal de dynamo wat elektriciteit gaan maken. Die elektriciteit zorgt dat er een grotere veldstroom gaat lopen. Het daardoor ontstane magneetveld wordt dus ook sterker. Razend snel bouwt het mageneetveld zich op totdat het op volle sterkte is en de dynamo vol vermogen kan leveren. In de lader wordt continu de uitgangspanning van de dynamo gemeten. Doorgaans wil je dat die 13,8 a 14 volt is. Als je verder niets doet loopt die spanning echter op naar 17 of 18 volt. Je radio doet het dan even heel goed. Je hebt ook voor korte tijd ineens hele goede verstralers in je wagen. Om die spanning te begrenzen regelt de spanningregelaar de veldstroom omlaag. Dat is een betrekkelijk kleine stroom die goed te regelen is. Is je uitgangspanning te laag dan wordt de veldstroom opgeschroeft (Het magneetveld wordt sterker). En zo wordt een evenwicht bereikt.
Je begrijpt nu dat die initiële veldstroom die door het laadlampje loopt zeer essentieel is om de dynamo op te starten. Is die er niet, dan is geen magneetveld en kan de dynamo ook nooit stroom gaan maken. Daarom is het laadlampje zo belangrijk. Als de dynamo eenmaal op volle kracht draait dan zal er stroom uit de dynamo komen naar het laadlampje. De andere kant van het lampje wordt dus ook 12 volt. Het lampje krijgt dus nu 12 volt uit de accu en aan de andere kant 12 volt uit de dynamo. Het lampje gaat dus uit omdat het spanningsverschil nu nul geworden is.
Dit verhaal geld overigens niet voor alle dynamo's. Een gelijkstroomdynamo met permanente magneten werkt al weer anders b.v. Het is niet erg waarschijnlijk dat jij zo'n dynamo hebt.
Kortom je moet een lampje tussen je contactslot en de ik meen D+ aansluiting op de dynamo aansluiten. Als je dynamo laad moet je ongeveer 13,6 a 14,4 volt meten. (Dit is de waarde opgegeven in het boek. Ik vind 13,6 eigenlijk aan de lage kant en 14,4 aan de hoge kant.) Is de spanning lager dan is er iets niet goed. Met een draaiende dynamo en een niet draaiende dynamo moet je hoe dan ook verschillende spanningen meten. Meet je geen verschil dan doet je dynamo dus niets.
De draad die van je laadlamp naar de dynamo hoort te lopen is waarschijnlijk een Bruine met een gele streep. Die moet je proberen te vinden en op je dynamo aansluiten. Als je het contact aanzet en je houd deze draad tegen de massa zou op je dash het laadlampje moeten aangaan. Dit kun je doen om te testen. Pas hier wel mee op want als je verkeerde draad hebt kan het misgaan. Het is verstandiger om de draad even met de ohmmeter door te fluiten.
De laaddraad die van de dynamo naar de accu gaat is waarschijnlijk een dikke bruine draad.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 14:17 door Exfietser.
-
pjcfranken@ziggo.nl
Re: bedrading 200 tdi
Beste Marcel,
Alle goede adviezen ten spijt . Ik heb het vermoeden, dat je het niet gaat redden .Zelf had ik ook problemen met mn 110 met daarin n 200TDI ingebouwd door de vorige eigenaar.Alles werkte wel, maar niet zoals je wilde.Bij het remmen gingen de stadslichten branden, bij weer n andere keuze gingen de glazen zekeringen eruit. etc. etc. Naar AadG gebracht in Berkel en Rodenrijs en 14 dagen later weer opgehaald.Alles funktioneerde weer, geen stress, geen "verkeerde" spanning meer.
Sterkte met alle goed bedoelde adviezen, maar dit advies werkt zeker voor 100%,
Peter Franken
Alle goede adviezen ten spijt . Ik heb het vermoeden, dat je het niet gaat redden .Zelf had ik ook problemen met mn 110 met daarin n 200TDI ingebouwd door de vorige eigenaar.Alles werkte wel, maar niet zoals je wilde.Bij het remmen gingen de stadslichten branden, bij weer n andere keuze gingen de glazen zekeringen eruit. etc. etc. Naar AadG gebracht in Berkel en Rodenrijs en 14 dagen later weer opgehaald.Alles funktioneerde weer, geen stress, geen "verkeerde" spanning meer.
Sterkte met alle goed bedoelde adviezen, maar dit advies werkt zeker voor 100%,
Peter Franken
-
M@rcel
Re: bedrading 200 tdi
oke arnold
het is me duidelijk ga het morgen gelijk nakijken
laat je de uitkomst nog wel weten
gr marcel
het is me duidelijk ga het morgen gelijk nakijken
laat je de uitkomst nog wel weten
gr marcel
-
Puffino
Re: bedrading 200 tdi
Dat wil nog niet zeggen dat een ander er niet uitkomt....
Maar dit soort acties (naar AadG brengen) kan altijd nog nietwaar.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Maar dit soort acties (naar AadG brengen) kan altijd nog nietwaar.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
M@rcel
Re: bedrading 200 tdi
vanmorgen de boel eens opnieuw bekeken
heb inderdaad de bruin /gele draad kunnen vinden zat afgeïsoleerd in de kabelboom verstopt
de boel doorgemeten en toen bleek ook het controle lampje kapot te zijn
alles weer in ere hersteld
accu staat nu aan de lader en zodra hij vol is gaan we weer een poging wagen
hou jullie op de hoogte
gr marcel
heb inderdaad de bruin /gele draad kunnen vinden zat afgeïsoleerd in de kabelboom verstopt
de boel doorgemeten en toen bleek ook het controle lampje kapot te zijn
alles weer in ere hersteld
accu staat nu aan de lader en zodra hij vol is gaan we weer een poging wagen
hou jullie op de hoogte
gr marcel
-
M@rcel
Re: bedrading 200 tdi
zo na twee dagen wroeten en trekken eindelijk een grote bult draden weggehaald die er origineel niet in thuis horen
kan nu de boel weer gaan herinrichten en opnieuw aansluiten
klus is wel veel werk maar niet al te ingewikkeld valt me reuze mee
hou jullie op de hoogte
kan nu de boel weer gaan herinrichten en opnieuw aansluiten
klus is wel veel werk maar niet al te ingewikkeld valt me reuze mee
hou jullie op de hoogte
-
M@rcel
Re: bedrading 200 tdi
nou jongens hij loopt weer
bedrading compleet weer in orde alles doet het weer behalve de dashboard verlichting
daarmee moeten we nog ff puzzelen maar ook dat gaat weer goed komen
via meting waarschijnlijk een kabel breuk desnoods nieuwe draden trekken
we gaan nu eindelijk een beetje plezier maken
bedrading compleet weer in orde alles doet het weer behalve de dashboard verlichting
daarmee moeten we nog ff puzzelen maar ook dat gaat weer goed komen
via meting waarschijnlijk een kabel breuk desnoods nieuwe draden trekken
we gaan nu eindelijk een beetje plezier maken
-
Puffino
Re: bedrading 200 tdi
Kijk, dit zijn nuo de mooie draadjes he:
- "geen zin, moeilijk, snap niet, hoop werk, gedoe, wil ik uitbesteden"
- "Nee joh, ga toch lekker zelf rustig op je gemakkie doen!"
- "ok, ik ga proberen"
- "Yes I did it!"
Daar word ik nou blij van. Gefeliciteerd, en ENJOY!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
- "geen zin, moeilijk, snap niet, hoop werk, gedoe, wil ik uitbesteden"
- "Nee joh, ga toch lekker zelf rustig op je gemakkie doen!"
- "ok, ik ga proberen"
- "Yes I did it!"
Daar word ik nou blij van. Gefeliciteerd, en ENJOY!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Exfietser
Re: bedrading 200 tdi
Kijk zie je nu wel, gewoon je ballen uit je schoenen hijsen en aan de slag. Logisch nadenken dan valt het best wel weer mee. Draadjes zijn heus niet moeilijk.
Arnold.
Arnold.