Gillend centrifugaal oliefilter TD5
-
Oscar
Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Het centrifugaal oliefilter in mijn 110 krijst het uit boven de 1800 rpm.
Kan ik deze zomaar open maken zonder eerst de olie af te tappen? (in het wp handboek staat het niet expliciet genoemd)
Hoe vaak moet dit filter vervangen worden?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2011 20:22 door Oscar.
Kan ik deze zomaar open maken zonder eerst de olie af te tappen? (in het wp handboek staat het niet expliciet genoemd)
Hoe vaak moet dit filter vervangen worden?
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/01/2011 20:22 door Oscar.
-
Paul Engels
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Deksel eraf, filter eruit, nieuwe erin en dan wel een fatsoenlijk merk, ring vervangen, deksel erop, dicht draaien VAST is VAST en klaar is Kees.
Paul Engels
LandRover Discovery TD5 Highlander
www.krafter.nl
www.garagemooyman.nl
Paul Engels
LandRover Discovery TD5 Highlander
www.krafter.nl
www.garagemooyman.nl
-
Oscar
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Bedankt, maandag ga ik een nieuwe halen en monteren incl. nieuwe o-ring.
Ik ben nog wel benieuwd naar het vervangingsinterval van het filter.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Ik ben nog wel benieuwd naar het vervangingsinterval van het filter.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Andrew Colville
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Controleer ook de staaf waar de filter op draait deze kunnen wel eens beschadigen.
Ik vervang de olie en beide filters om de 10.000 bij al mijn auto's Ook adviseer ik mijn klanten dit te doen, officieel is dit 20.000 of 1 jaar.
Groetjes Andrew
Ik vervang de olie en beide filters om de 10.000 bij al mijn auto's Ook adviseer ik mijn klanten dit te doen, officieel is dit 20.000 of 1 jaar.
Groetjes Andrew
-
Tata-D2
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Hallo Oscar,
In het deksel zit een uitsparing. Als het pinnetje waar het filter omheen draait niet precies in de uitsparing zit, en het deksel niet goed naar beneden is gedrukt, kan het filter inderdaad gaan krijsen.
Draai de bouten niet te vast. 10nm is genoeg.
Groet, Willem
Tata-D2.
In het deksel zit een uitsparing. Als het pinnetje waar het filter omheen draait niet precies in de uitsparing zit, en het deksel niet goed naar beneden is gedrukt, kan het filter inderdaad gaan krijsen.
Draai de bouten niet te vast. 10nm is genoeg.
Groet, Willem
Tata-D2.
-
Oscar
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Andrew en Willem,
Bedankt voor de tips.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Bedankt voor de tips.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
90TD5'03
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Je hoeft geen olie af te laten. Als je het dekseltje er af hebt, kom je namelijk geen druppel olie tegen, Filterhuis is alleen gevuld bij draaiende motor en het filtertje staat ondersteboven waardoor íe leegloopt.
Groet van Marco!
Groet van Marco!
-
Oscar
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Marco,
Er komt wel een beetje olie uit als je eerst de auto moet verplaatsten naar je sleutelplek.
Pas op dat je niet uitglijdt bij het hardlopen.
Maar inderdaad een fluitje van een cent..
Helaas is de gil nog niet weg en komt het dus niet uit het centrifugaal filter.
Ik zoek verder.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Er komt wel een beetje olie uit als je eerst de auto moet verplaatsten naar je sleutelplek.
Pas op dat je niet uitglijdt bij het hardlopen.
Maar inderdaad een fluitje van een cent..
Helaas is de gil nog niet weg en komt het dus niet uit het centrifugaal filter.
Ik zoek verder.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Andrew Colville
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Loop even alle span en loop rollen na van je multieriem, ik heb namelijk + - 1,5 maand rond gereden met een vast gelopen spanrol lager, dit begon ook met wat gegil ( na een iets te diepe modder poel) maar ging na wat toren draaien weer weg, opgelost dacht ik.
Dat was zo tot ik onder de kap keek laatst en zag dat er weinig meer over was van mijn multieriem, helemaal weggesleten puur omdat de spanrol lager vast was gelopen, dat was dus echt geluk hebben
je kunt om meer zicht te creëren middels vier kruis kop schroefjes de kap boven de radiateur verwijderen bekijk alle rollen en de riem grondig, bij twijfel vervangen.
Ik heb ook ooit mee gemaakt dat een deels los geschoten turbo slang een gillend geluid maakte, ik zou dan ook alle turbo slangen nalopen en met name de druk zijde. dit komt weer goed overeen met de 1800 + toeren dan heeft je turbo de volle druk.
Groetjes Andrew
Dat was zo tot ik onder de kap keek laatst en zag dat er weinig meer over was van mijn multieriem, helemaal weggesleten puur omdat de spanrol lager vast was gelopen, dat was dus echt geluk hebben
je kunt om meer zicht te creëren middels vier kruis kop schroefjes de kap boven de radiateur verwijderen bekijk alle rollen en de riem grondig, bij twijfel vervangen.
Ik heb ook ooit mee gemaakt dat een deels los geschoten turbo slang een gillend geluid maakte, ik zou dan ook alle turbo slangen nalopen en met name de druk zijde. dit komt weer goed overeen met de 1800 + toeren dan heeft je turbo de volle druk.
Groetjes Andrew
-
Marc-my-Words
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> Controleer ook de staaf waar de filter op draait
> deze kunnen wel eens beschadigen.
>
> Ik vervang de olie en beide filters om de 10.000
> bij al mijn auto's Ook adviseer ik mijn klanten
> dit te doen, officieel is dit 20.000 of 1 jaar.
>
> Groetjes Andrew
Beter safe than sorry is natuurlijk nooit weg, maar ... het eens in de 20.000 km (of 1 jaar) interval was juist een van de pluspunten die het centrifugaal-filter met zich meebracht.
Als je de Td5 netjes behandelt dan is, zo verwacht ik die 20.000 km echt nog aan de veilige kant. Ik heb een kleine 200.000 km met een Td5 gedaan -- daarna op z'n kop gelegd, door de berger kennelijk gestart met de olie niet daar waar die hoort, en dus motor naar de motor-hemel.
Diegene die een gokje wilde wagen, en dus met deze motor zat heeft m open gemaakt en meldde mij terug dat ie er heel keurig, en liefdevol verzorgd, uitzag (met uitzondering dus van de op-z'n-kop schade).
En het belangrijkste hierbij: ik heb die 200.000 kilometer om te beginnen die 20.000 kilometer (ruim) aangehouden, en later een jaar-interval (vanwege de APK) van ongeveer 18.000 kilometer. Dus ... zolang je de motor niet heel hard laat werken, 'm niet aftrapt maar je rechtervoet een beetje in bedwang houdt, dan zijn de fabrieksintervallen nog steeds ruimschoots "safe".
Marc
-------------------------------------------------------
> Controleer ook de staaf waar de filter op draait
> deze kunnen wel eens beschadigen.
>
> Ik vervang de olie en beide filters om de 10.000
> bij al mijn auto's Ook adviseer ik mijn klanten
> dit te doen, officieel is dit 20.000 of 1 jaar.
>
> Groetjes Andrew
Beter safe than sorry is natuurlijk nooit weg, maar ... het eens in de 20.000 km (of 1 jaar) interval was juist een van de pluspunten die het centrifugaal-filter met zich meebracht.
Als je de Td5 netjes behandelt dan is, zo verwacht ik die 20.000 km echt nog aan de veilige kant. Ik heb een kleine 200.000 km met een Td5 gedaan -- daarna op z'n kop gelegd, door de berger kennelijk gestart met de olie niet daar waar die hoort, en dus motor naar de motor-hemel.
Diegene die een gokje wilde wagen, en dus met deze motor zat heeft m open gemaakt en meldde mij terug dat ie er heel keurig, en liefdevol verzorgd, uitzag (met uitzondering dus van de op-z'n-kop schade).
En het belangrijkste hierbij: ik heb die 200.000 kilometer om te beginnen die 20.000 kilometer (ruim) aangehouden, en later een jaar-interval (vanwege de APK) van ongeveer 18.000 kilometer. Dus ... zolang je de motor niet heel hard laat werken, 'm niet aftrapt maar je rechtervoet een beetje in bedwang houdt, dan zijn de fabrieksintervallen nog steeds ruimschoots "safe".
Marc
-
Oscar
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Andrew,
Al het rollend spul voor de motor controleren was inderdaad m'n volgende actie.
Ik heb al even snel gekeken en e.e.a. lijkt goed op spanning en geen overdreven slijtage gezien.
Maar het kan het begin zijn.
De turbo slangen was het eerste waar ik naar keek, preventief maar een blauw setje opgehaald in Gouda.
Maar het gedrag van de motor is dan heel anders en je ziet het (zwart) in je spiegel als je oplet.
Ik heb nog steeds vol vermogen en bij stoplichtsprintjes win ik.
Wordt vervolgd...
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Al het rollend spul voor de motor controleren was inderdaad m'n volgende actie.
Ik heb al even snel gekeken en e.e.a. lijkt goed op spanning en geen overdreven slijtage gezien.
Maar het kan het begin zijn.
De turbo slangen was het eerste waar ik naar keek, preventief maar een blauw setje opgehaald in Gouda.
Maar het gedrag van de motor is dan heel anders en je ziet het (zwart) in je spiegel als je oplet.
Ik heb nog steeds vol vermogen en bij stoplichtsprintjes win ik.
Wordt vervolgd...
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Oscar
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5 (*not*)
Vanmorgen even samen met J&J naar de motor gekeken..
Het voorste tapeind van het uitlaatspruitstuk is afgebroken..
De vergelijking (qua sound) met de lekke turboslang is dus correct, alleen komt de (uiltaat) luchtdruk nu tussen spruitstuk en blok vandaan.
Het geluid is zeker vergelijkbaar alleen heb je nog wel vermogen.
Het jammere alleen dat er nu een tapeind moet worden uitgeboord waarbij de verwachting/ervaring is dat er nog wel 1 zal afbreken bij demontage van het spruitstuk. Er worden nieuwe tapeinden gemonteerd bij montage.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2011 10:50 door Oscar.
Het voorste tapeind van het uitlaatspruitstuk is afgebroken..
De vergelijking (qua sound) met de lekke turboslang is dus correct, alleen komt de (uiltaat) luchtdruk nu tussen spruitstuk en blok vandaan.
Het geluid is zeker vergelijkbaar alleen heb je nog wel vermogen.
Het jammere alleen dat er nu een tapeind moet worden uitgeboord waarbij de verwachting/ervaring is dat er nog wel 1 zal afbreken bij demontage van het spruitstuk. Er worden nieuwe tapeinden gemonteerd bij montage.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2011 10:50 door Oscar.
-
Andrew Colville
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5 (*not*)
Dan kijk ook maar even heel goed ( voledig uit bouwen ) of het spruitstuk niet gescheurd is door de oneven montage.
een beetje kundige monteur met een linkse tap heeft de draad eind er zo uit of plaatst een helicoil na het uitboren , dit moet wel goed gebeuren, hopelijk met een hoop wd 40 krijg je de moren van de overige tapeinden zo los.
Succes
Groetjes Andrew
een beetje kundige monteur met een linkse tap heeft de draad eind er zo uit of plaatst een helicoil na het uitboren , dit moet wel goed gebeuren, hopelijk met een hoop wd 40 krijg je de moren van de overige tapeinden zo los.
Succes
Groetjes Andrew
-
Oscar
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5 (*not*)
Andrew,
Het spruitstuk word volledig uitgebouwd. Indien het krom of gescheurd is wordt er een andere geplaatst, die ligt al klaar. Voor terugplaatsing wordt het in ieder geval gevlakt en komen er nieuwe tapeinden in.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Het spruitstuk word volledig uitgebouwd. Indien het krom of gescheurd is wordt er een andere geplaatst, die ligt al klaar. Voor terugplaatsing wordt het in ieder geval gevlakt en komen er nieuwe tapeinden in.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
bareld
Re: Gillend centrifugaal oliefilter TD5
Ga er maar vanuit dat hij goed krom is.
Vlakken is goed te doen en dan kun je hem gewoon weer gebruiken.
Sommige mensen boren de tapeindgaten van cil 1,2,4 en 5 een beetje groter zodat hij wat meer ruimte heeft bij ongelijke uitzetting van spruitstuk en kop. Ook de brugjes tussen de uitlaatpoorten wegslijpen maakt dat hij niet weer zo snel kromtrekt.
Goed vlakken en nieuwe tapeinden houd het overigens ook lang uit.
Vlakken is goed te doen en dan kun je hem gewoon weer gebruiken.
Sommige mensen boren de tapeindgaten van cil 1,2,4 en 5 een beetje groter zodat hij wat meer ruimte heeft bij ongelijke uitzetting van spruitstuk en kop. Ook de brugjes tussen de uitlaatpoorten wegslijpen maakt dat hij niet weer zo snel kromtrekt.
Goed vlakken en nieuwe tapeinden houd het overigens ook lang uit.