Ik heb een 109 benz/lpg 2.25 die slecht loopt op benzine en uitstekend op lpg.
Als ik op benzine rijd loopt de motor slecht stationair (met een beetje gas blijft hij lopen) hij rookt dan zwart en het lijkt er op of hij te rijk staat.
Als ik wat meer toeren maak gaat het beter maar niet optimaal.Als ik de benzine afsluit dan begint hij na enig moment beter te lopen en ook goed stationair.(de benzine lijkt dan op te raken in de carburateur)
Hoe kan ik de carburateur afstellen en waar, om hem beter te laten lopen?
Op lpg loopt hij uitstekend en goed stationair zonder dan de motor rookt.
In het werkplaats boek kan ik daar niet zo veel over vinden.In de Haynes staat wel het een en ander maar of dit de manier is weet ik niet.(Volume mixer srew?)
Ik heb geen Co meter om hem goed af te stellen en de carburateur is recentelijk vervangen voor een gebruikte die goed is.Volgens de leverancier zou hij wel goed staan aangezien hij van een goed lopend blok afkomstig was.(Van Dam)
Tips en hints?
Bedankt Dirk 109
Foto-FQXIAQVF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25efd3056508fffd49322017b0be97bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FQXIAQVF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQXIAQVF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FQXIAQVF.jpg', '', 13450689, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-FIP6FBT8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3e33b1e1ee17b210088e0ae8686ded17', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FIP6FBT8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-FIP6FBT8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-FIP6FBT8.jpg', '', 13450689, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Afstellen Zenith
-
Andrew Colville
Re: Afstellen Zenith
als je de oude nog hebt dan zou ik eens kijken of daar een revisie setje voor te krijgen is en deze volgens WP handboek reviseren.
Met een gereviseerde carburateur kun je de motor juist afstellen op benzine dan het gas stellen zodat ook dit naar behoren functioneert, en dan niet vergeten om geregeld ook een flink stuk op benzine te rijden om het benzine gedeelte van de carburateur op orde te houden.
Het nooit of zelden rijden op benzine bij zowel EFI als carburateur motoren en enkel op gas geeft vaak problemen.
het kan zijn dat je deze gebruikte carb nog gesteld krijgt zodat je motor enigszins loopt op benzine maar dat zal nooit perfect zijn zeker als je gebruikte carb ook jaren oud is. elk onder deel aan een ouder wordende Landrover vraagt onderhoud/aandacht of misschien wel revisie.
Groetjes Andrew
Met een gereviseerde carburateur kun je de motor juist afstellen op benzine dan het gas stellen zodat ook dit naar behoren functioneert, en dan niet vergeten om geregeld ook een flink stuk op benzine te rijden om het benzine gedeelte van de carburateur op orde te houden.
Het nooit of zelden rijden op benzine bij zowel EFI als carburateur motoren en enkel op gas geeft vaak problemen.
het kan zijn dat je deze gebruikte carb nog gesteld krijgt zodat je motor enigszins loopt op benzine maar dat zal nooit perfect zijn zeker als je gebruikte carb ook jaren oud is. elk onder deel aan een ouder wordende Landrover vraagt onderhoud/aandacht of misschien wel revisie.
Groetjes Andrew
-
Dirk109
Re: Afstellen Zenith
Ok, ik heb de oude carb. juist vervangen omdat het asje van de gasklep helemaal uitgelopen was en hier dus veel valse lucht trok.
De nieuwe carb (gebruikt) zou dus goed moeten zijn.Ik moet hem alleen anders afstellen waarschijnlijk omdat er naar mijn idee iets mis is met de mengverhouding/hoeveelheid brandstof/lucht.
Op lpg loopt de motor goed maar ik zou ook graag willen dat hij wat beter loopt op benzine.(voor als mijn tank leeg is etc)
Dirk 109
De nieuwe carb (gebruikt) zou dus goed moeten zijn.Ik moet hem alleen anders afstellen waarschijnlijk omdat er naar mijn idee iets mis is met de mengverhouding/hoeveelheid brandstof/lucht.
Op lpg loopt de motor goed maar ik zou ook graag willen dat hij wat beter loopt op benzine.(voor als mijn tank leeg is etc)
Dirk 109
-
Dennis101
Re: Afstellen Zenith
Bij deze carburateurs met vaste venturi is alleen het stationair toerental en het stationaire mengsel af te stellen, terwijl het mengsel bij hogere toerentallen en de wisselende belastingen afhankelijk is van de hoofdsproeier en wat rand zaken zoals de acceleratiepomp en "power valve" die niet instelbaar zijn. Maar wat de grootste invloed op het mengsel heeft is het niveau in de vlotterkamer die wel instelbaar is.
Nu zal dat niet zomaar vanzelf verstellen als je alleen op benzine zou rijden, maar als voornamelijk op LPG gereden wordt is het wel goed mogelijk dat de vlotternaald niet meer goed afsluit (inslaan van de naald op de zitting door lege vlotterkamer) , waardoor het niveau in de vlotterkamer hoger wordt als wenselijk. Ander probleem wat regelmatig bij deze carburateur voor komt is dat de grote O-ring van de venturi uitdroogt en gaat lekken. Ook dan zal het mengsel veel te rijk worden over het hele gebied.
Om e.e.a. te controleren zal je al op z'n minst een pakkingset nodig hebben.
Dennis B
Nu zal dat niet zomaar vanzelf verstellen als je alleen op benzine zou rijden, maar als voornamelijk op LPG gereden wordt is het wel goed mogelijk dat de vlotternaald niet meer goed afsluit (inslaan van de naald op de zitting door lege vlotterkamer) , waardoor het niveau in de vlotterkamer hoger wordt als wenselijk. Ander probleem wat regelmatig bij deze carburateur voor komt is dat de grote O-ring van de venturi uitdroogt en gaat lekken. Ook dan zal het mengsel veel te rijk worden over het hele gebied.
Om e.e.a. te controleren zal je al op z'n minst een pakkingset nodig hebben.
Dennis B
-
mikkie
Re: Afstellen Zenith
Hoi Dirk
Die van mij ging 1op2 lopen
en de motorolie ging naar benzine stinken
de vlotterkamer liep over in het motorblok
Andere carb (50euri) op gezet en alles is opgelost.
Die van mij ging 1op2 lopen
en de motorolie ging naar benzine stinken
de vlotterkamer liep over in het motorblok
Andere carb (50euri) op gezet en alles is opgelost.