welke bak voor een International 2,8?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
neef Henk

welke bak voor een International 2,8?

Bericht door neef Henk »

Van de winter wil ik mijn 101 eens flink aanpakken, er moet o.a. een andere versnellingsbak onder want de huidige is niet goed qua gearing. Ik zit nu erg te twijfelen voor een automaat of een 5 bak uit een disco. De motor heeft rond de 1600 toeren zijn hoogste kracht. Welke bak past er direct aan en past het beste bij dit blok?

Groeten neef Henk
Bart van Dessel

Re: welke bak voor een International 2,8?

Bericht door Bart van Dessel »

Ik persoonlijk zou voor de automaat kiezen, komt de motor het mooiste tot z'n recht. Je moet er dan eentje nemen van een Discovery 300 tdi. Als je het dan perfect wilt doen dan zou je Prins motoren even moeten bellen met de vraag of de bak evt. versterkt zou moeten worden. Een R380 is ook mogelijk, die is sterker dan een LT77.

Gr, Bart
Paul Stroink, One-Ten.nl

Bericht door Paul Stroink, One-Ten.nl »

Ik zou ook voor de automaat gaan, we hebben toevallig vandaag een Defender 300TDI omgebouwd naar automaat en dat rijdt toch wel erg prettig....
Ik denk dat ik mijn eigen 110 ook om ga bouwen naar automaat.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Welk type automaat is dat van een discovery? Ik wil er geen electronische poespas op hebben, dat is niet mijn sterkste punt

Groeten neef Henk
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

ZF22HP4

Wat wil je bereiken qua overbrenging? Minder toeren op de snelweg?

De eindoverbrenging is toch wel nagenoeg hetzelfde, of het nou een automaat of handbak is. Wil je dat ie minder toeren draait moet je of de tussenbak veranderen, of de diff overbrenging of grotere banden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Maarten van Lenthe

Bericht door Maarten van Lenthe »

In ieder geval niet te veel tunen......want daar kunnen de bakken niet tegen :-(
RoLandrover

Bericht door RoLandrover »

ZF22HP4 --> ZF 4hp22
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het enige wat je nu eigelijk mist is de omstreeks 1000 rpm extra die de V8 wel draait en de TGV niet.
Als de LT95 die je nu hebt verder goed werkt is het wijzigen van de verhouding in de tussenbak eigelijk het enige wat je echt nodig hebt.
Voor de LT95 heb je nog de 1:1 en 0,996:1 tandwielset voor de hoge versnellingen.
In plaats van een andere bak en tussenbak heb je dan slechts 2 tandwielen nodig, want bij LT95 is dit wel aan te passen.
De snelheid bij gelijkblijvend toerental zal dan zo'n 17% toenemen.

Dennis B
Jeroenm

Bericht door Jeroenm »

Goedemorgen,

De HS TV 2.8 heeft maximaal koppel bij 1400 toeren. Wat van belang is bij een handbak, vervang de koppeling voor een HD versie, ook het vliegwielhuis en het vliegwiel heb je in een HD uitvoering. Verder kan je dezelfde tussenbak (230) en versnelllingsbak (380) gebruiken. Verder een zeer mooie motor met veel kracht. Dit is mijn ervaring, Je kan overwegen om een andere tussenbak te nemen ipv de standaard defender. Ben zelf overgegaan van 300 Tdi naar HS TV 2.8.

Groet,
Jeroenm
Puffino

Bericht door Puffino »

Ik hoor/lees vaak dat dit blok sterk zat is om er een 1.2 tussenbak tussen te hangen, waar andere blokken aan de 1.4 genoeg hebben.

dat zal bij een 101 wellicht ook wel opgaan.

De hoofdbak, tja, ik hoor ook wel eens dat een R380 helemaal niet sterker is... Maar ja, wat is "heb wel eens gehoord" waard in zo een geval.

Wil je automaat? Leuk! Let wel dat als je het advies krijgt om een Disco automaat te plaatsen, dat ongetwijfeld betekent dat de ingaande as van de versnellingsbak langer is dan van de Defender, ik weet niet welke van deze twee je in de 101 het beste kunt gebruiken, gezien de motor- en versnellingsbak ophangingspunten. Op elkaar passen ze wel, maar of dan dus met je ophanging nog wel uitkomt, weet ik niet.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Maarten van lenthe

Bericht door Maarten van lenthe »

Ik heb een 2.8 gehad in mijn defender met een HD R380 er achter en deze was na het tunen binnen een paar maanden stuk. Ik wilde daarna een HD disco II automaat monteren alleen deze wilde ashcroft alleen zonder garantie leveren op basis van hoe mijn blok getuned was. Ik reed met een 1.2 tussenbak en 37" banden. Voordeel van een automaat in combinatie met dit blok is dat de eerste vermogenspiek verloren gaat in de koppelomvormer en er minder stress op de aandrijflijn komt. Als je een bak wil hebben die een getunde 2.8 aan kan kom je uit bij Rakeway alleen die zijn best prijzig (vanaf 3500 pond meen ik me te herinneren)

Gr. Maarten
Puffino

Bericht door Puffino »

Ik had een vaag vermoeden dat die koppelomvormer ideaal zou zijn om de klappen op te vangen. Maar ben geen expert en durf dat niet te roepen.

Jij wel. Dat is fijn ;-)

1.2 + 37" is best cool. Moet je inderdaad een tof blokje voor hangen om dat nog weg te krijgen met wat power op de wielen.

Let wel, Henk, dat jij niet over tunen hebt gepraat.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Dank allemaal voor de info.
Er zit nu een LT95 aan met overdrive. De bak schiet regelmatig uit zijn twee met remmen of gas los. Nu is dit waarschijnlijk makkelijk op te lossen maar ik wil graag van de overdrive af dus ga ik voor een 5 bak of automaat.
Zoals het er nu uitziet wordt dat dus een automaat. Ik heb al andere diffs erop zitten en mijn banden vindt ik zelf al hoog genoeg (102 cm) . Het zou leuk zijn als mijn toeren nog wat omlaag gaan maar dat is niet noodzakelijk. Als ik nu 100 km/uur rijdt met ingeschakelde overdrive dan maakt de motor 2100 toeren, voor mijn gevoel prima.

Nu dus opzoek naar een goede, complete ZF 4hp22

Groeten neef Henk
BEN110

Bericht door BEN110 »

vervang het planetaire tandwiel stelsel en de eerste koppeling pakket met een van en zf 4 hp 24 makelijk te doen en goedkoop te vinden op ebay ( vs )
heb je meteen de pijn punten van de zf 4hp22 te pakken wat koppel aangaat overigens past de zf 4hp 24 ook deze vind je in bv bmw kleppen stelsel van en 300 tdi automaatbak overzetten ( en koppel omvormer )
ik heb en 2.8 gehad in en discovery met zf 4 hp 22 dit werkte verder zonder problemen
Plaats reactie