Verschil in veerpoten
-
Apke
Verschil in veerpoten
Bij mijn SIII zit een verschil in de afstand tussen de bussen van de veren.
Rechts is 88 cm en links is 86,5 cm.
Hierdoor staat de shackel schuin en komt de veer tegen het chassis aan bij flink inveren.
veerpoot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b496e1666cd486ff1175e3723b8af88', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fveerpoot.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/veerpoot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fveerpoot.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu rijd ik al 5 jaar rond met dit "probleem", maar het wordt toch eens tijd om het aan te pakken.
Zoals te zien is zijn de wings er af en is het blok er uit. Mooi de ruimte voor wat metingen.
Het ziet er naar uit dat het chassis recht is (meerdere kruismetingen gedaan) en dat de meeste maten kloppen. De voorste veerbus zit 1,5 centimeter te ver naar achter.
Duidelijk is te zien dat er wat bak en braadwerk gedaan is.
Een verdere inspectie van het chassis leverde twee extra deuken en een bult op ........ Het blijft bij deuken en geen vouwen.
Ik heb de deuk (rechts) wit gespoten en de bult die aan de binnenkant zit (links) gemarkeert met een witte lijn.
deuken.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f9fd67bdd50ac5b3987c35a9f4c717d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fdeuken.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/deuken.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fdeuken.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De "deuk" is niets meer dan een "flauwe" vervorming en was op het eerste gezicht niet zichtbaar.
De bult heb ik nog even in detail op de foto gezet:
bult.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3120e5228a0afaf46230fa797d976ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/bult.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De foto is van voor naar achter genomen en de bult zit vlak achter de balk van het hulpstuurhuis.
Na lang nadenken en filosoferen zijn we tot het volgende verhaal gekomen om de schade te verklaren:
Als de voorste bout van de veerbus breekt om wat voor een reden dan ook (kuil, roest) dan zakt de auto ineens op de as. Door deze klap krijgt het chassis een opdonder en zou de bult ontstaan kunnen zijn. Het voorwiel zal naar rechts gedraaid zijn en heeft met de velg een deuk aan de buitenkant van het chassis gemaakt.
Iets andere konden we niet bedenken.
Nu rijd ik al vijf jaar rond zonder problemen.
Het probleem van de afstand van de veerbussen wil ik verhelpen.
Kan de rest van de schade veel kwaad of zou het gewoon kunnen blijven zitten?
Hoe kan ik de veerbus het handigste verplaatsen? Ik heb al completete voorpoten gezien, maar wat is er verder verkrijgbaar?
Hoewel we wel een prachtig Mig? las apparaat hebben staan bij het 11e kan ik zelf niet lassen en is er ook nietmand die dit zou willen doen (voetenbakje wil Mike wel doen, maar een dergelijke klus ziet hij niet zo zitten).
Er zal dus een lassen "ingevlogen" moeten worden, natuurlijk wil ik zorgen dat alles zo goed mogelijk is voorbereid.
Tips ?
Ik zit enorm te twijfelen over de deuk en de bult ...... natuurlijk verzwakt dat het chassis iets, maar net naast een lasnaad is het metaal ook zwak.
Het gehele chassis is kei, maar dan ook kei hard (na 25 jaar in Italie en 5 jaar in Nederland).
Alvast bedankt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a030dbcbb1b028db094e0a30c2abe647', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Rechts is 88 cm en links is 86,5 cm.
Hierdoor staat de shackel schuin en komt de veer tegen het chassis aan bij flink inveren.
veerpoot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b496e1666cd486ff1175e3723b8af88', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fveerpoot.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/veerpoot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fveerpoot.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Nu rijd ik al 5 jaar rond met dit "probleem", maar het wordt toch eens tijd om het aan te pakken.
Zoals te zien is zijn de wings er af en is het blok er uit. Mooi de ruimte voor wat metingen.
Het ziet er naar uit dat het chassis recht is (meerdere kruismetingen gedaan) en dat de meeste maten kloppen. De voorste veerbus zit 1,5 centimeter te ver naar achter.
Duidelijk is te zien dat er wat bak en braadwerk gedaan is.
Een verdere inspectie van het chassis leverde twee extra deuken en een bult op ........ Het blijft bij deuken en geen vouwen.
Ik heb de deuk (rechts) wit gespoten en de bult die aan de binnenkant zit (links) gemarkeert met een witte lijn.
deuken.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7f9fd67bdd50ac5b3987c35a9f4c717d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fdeuken.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/deuken.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fdeuken.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De "deuk" is niets meer dan een "flauwe" vervorming en was op het eerste gezicht niet zichtbaar.
De bult heb ik nog even in detail op de foto gezet:
bult.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a3120e5228a0afaf46230fa797d976ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/bult.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De foto is van voor naar achter genomen en de bult zit vlak achter de balk van het hulpstuurhuis.
Na lang nadenken en filosoferen zijn we tot het volgende verhaal gekomen om de schade te verklaren:
Als de voorste bout van de veerbus breekt om wat voor een reden dan ook (kuil, roest) dan zakt de auto ineens op de as. Door deze klap krijgt het chassis een opdonder en zou de bult ontstaan kunnen zijn. Het voorwiel zal naar rechts gedraaid zijn en heeft met de velg een deuk aan de buitenkant van het chassis gemaakt.
Iets andere konden we niet bedenken.
Nu rijd ik al vijf jaar rond zonder problemen.
Het probleem van de afstand van de veerbussen wil ik verhelpen.
Kan de rest van de schade veel kwaad of zou het gewoon kunnen blijven zitten?
Hoe kan ik de veerbus het handigste verplaatsen? Ik heb al completete voorpoten gezien, maar wat is er verder verkrijgbaar?
Hoewel we wel een prachtig Mig? las apparaat hebben staan bij het 11e kan ik zelf niet lassen en is er ook nietmand die dit zou willen doen (voetenbakje wil Mike wel doen, maar een dergelijke klus ziet hij niet zo zitten).
Er zal dus een lassen "ingevlogen" moeten worden, natuurlijk wil ik zorgen dat alles zo goed mogelijk is voorbereid.
Tips ?
Ik zit enorm te twijfelen over de deuk en de bult ...... natuurlijk verzwakt dat het chassis iets, maar net naast een lasnaad is het metaal ook zwak.
Het gehele chassis is kei, maar dan ook kei hard (na 25 jaar in Italie en 5 jaar in Nederland).
Alvast bedankt.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a030dbcbb1b028db094e0a30c2abe647', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12896567, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Exfietser
Re: Verschil in veerpoten
Ik denk dat ik de bult en de deuk zou laten zitten. De linker voorpunt op de lasnaad doorslijpen, en de punt iets naar voren plaatsen. Als de voorpunten nog goed zijn zou ik geen nieuwe plaatsen. De aftermarkt voorpunten die ik gezien heb vind ik van een beetje bedenkelijke kwaliteit. Erg dun materiaal. Misschien dat je ergens originele old stock kunt kopen. Dat zou ik in ieder geval proberen.
Hoe is het met je reserve motor?
Mijn voorpunten:
GroteFoto-8X3EP3XV.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76d8fcef775f06328a4cc38cbc1c2f69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8X3EP3XV.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8X3EP3XV.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8X3EP3XV.jpg', '', 12896697, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Hoe is het met je reserve motor?
Mijn voorpunten:
GroteFoto-8X3EP3XV.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76d8fcef775f06328a4cc38cbc1c2f69', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8X3EP3XV.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8X3EP3XV.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8X3EP3XV.jpg', '', 12896697, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
-
Apke
Re: Verschil in veerpoten
Hey Arnold,
Bedankt voor je reactie.
Nadat we verklaard hadden hoe de bult en de deuk gekomen zouden kunnen zijn was ik ook al wat meer gerust gesteld (liever zo'n schade dan dat er een vrachtwagen in was gereden en de boel was rechtgetrokken).
De jongere vooras is met dat verhaal ook verklaart.
Het nieuwe blokkie staat te wachten tot ie er in kan ....... ontvetten, schuren, gronden, enz ....en pas daarna het blok er in en weer rijden.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca6aa3cf75d8fb53454fba93e50ec1de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12896711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Bedankt voor je reactie.
Nadat we verklaard hadden hoe de bult en de deuk gekomen zouden kunnen zijn was ik ook al wat meer gerust gesteld (liever zo'n schade dan dat er een vrachtwagen in was gereden en de boel was rechtgetrokken).
De jongere vooras is met dat verhaal ook verklaart.
Het nieuwe blokkie staat te wachten tot ie er in kan ....... ontvetten, schuren, gronden, enz ....en pas daarna het blok er in en weer rijden.
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ca6aa3cf75d8fb53454fba93e50ec1de', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12896711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
paulus-109
Re: Verschil in veerpoten
ap,
denk dat je met een simple schadepers die 1,5 cm zo terug gewonnen hebt.
het kan niet anders of je wielbasis l en r verschillen van elkaar, wat resulteerd in banden slijtage etc etc.
zou er nu echt iets aan doen, je kan er super bij nu en de as kan gewoon blijven zitten.
succes, paul
denk dat je met een simple schadepers die 1,5 cm zo terug gewonnen hebt.
het kan niet anders of je wielbasis l en r verschillen van elkaar, wat resulteerd in banden slijtage etc etc.
zou er nu echt iets aan doen, je kan er super bij nu en de as kan gewoon blijven zitten.
succes, paul
-
Gert
Re: Verschil in veerpoten
Apke Schreef:
> Na lang nadenken en filosoferen zijn we tot het
> volgende verhaal gekomen om de schade te
> verklaren:
> Als de voorste bout van de veerbus breekt om wat
> voor een reden dan ook (kuil, roest) dan zakt de
> auto ineens op de as. Door deze klap krijgt het
> chassis een opdonder en zou de bult ontstaan
> kunnen zijn. Het voorwiel zal naar rechts gedraaid
> zijn en heeft met de velg een deuk aan de
> buitenkant van het chassis gemaakt.
> Iets andere konden we niet bedenken.
Ik denk niet dat deze theorie klopt. Als de bout zou breken dan zou je veer als eerste het chassis raken. Vervolgens raakt het rubberen stootblok de bovenkant van de as. Beide bewegingen worden sterk gedempt door de schokbreker, en bovendien wordt de klap op het chassis ook gedempt door het rubber.
Al met al is de constructie ontworpen voor het opvangen van klappen, kijk maar eens naar het filmpje waarin Landrover laat zien hoe je met de Landrover in het terrein om moet gaan. Ik denk eerder dat de auto betrokken is geweest bij een aanrijding, waarbij een auto van links de voorkant of de vooras heeft geraakt. Hierdoor komen erg nare krachten op het chassis, waardoor deze ontzet raakt. Het contrast op de laatste foto is niet goed genoeg, maar het ziet er wel uit als een rare bobbel. Het lijkt of er nu sprake is van een bolvormige uitstulping, en dat zou ik eerder verwachten bij een puntbelasting dan een buigbelasting op het frame.
Gert
> Na lang nadenken en filosoferen zijn we tot het
> volgende verhaal gekomen om de schade te
> verklaren:
> Als de voorste bout van de veerbus breekt om wat
> voor een reden dan ook (kuil, roest) dan zakt de
> auto ineens op de as. Door deze klap krijgt het
> chassis een opdonder en zou de bult ontstaan
> kunnen zijn. Het voorwiel zal naar rechts gedraaid
> zijn en heeft met de velg een deuk aan de
> buitenkant van het chassis gemaakt.
> Iets andere konden we niet bedenken.
Ik denk niet dat deze theorie klopt. Als de bout zou breken dan zou je veer als eerste het chassis raken. Vervolgens raakt het rubberen stootblok de bovenkant van de as. Beide bewegingen worden sterk gedempt door de schokbreker, en bovendien wordt de klap op het chassis ook gedempt door het rubber.
Al met al is de constructie ontworpen voor het opvangen van klappen, kijk maar eens naar het filmpje waarin Landrover laat zien hoe je met de Landrover in het terrein om moet gaan. Ik denk eerder dat de auto betrokken is geweest bij een aanrijding, waarbij een auto van links de voorkant of de vooras heeft geraakt. Hierdoor komen erg nare krachten op het chassis, waardoor deze ontzet raakt. Het contrast op de laatste foto is niet goed genoeg, maar het ziet er wel uit als een rare bobbel. Het lijkt of er nu sprake is van een bolvormige uitstulping, en dat zou ik eerder verwachten bij een puntbelasting dan een buigbelasting op het frame.
Gert
-
neef Henk
Re: Verschil in veerpoten
Sluit me aan bij Gert. Ik heb zelf ook eens een aanrijding gehad en had op precies dezelfde plekken vervorming van het chassis. Dit is de zogenaamde kreukelzone, ja,LR's hebben die ook
Wat je ermee doet moet je zelf weten maar het is een zwakkere plek als de rest van het chassis en bij een nieuwe aanrijding zal de klap slechter worden verwerkt.
Groeten neef Henk
Wat je ermee doet moet je zelf weten maar het is een zwakkere plek als de rest van het chassis en bij een nieuwe aanrijding zal de klap slechter worden verwerkt.
Groeten neef Henk
-
Dennis101
Re: Verschil in veerpoten
Dat dit het gevolg is geweest van een gebroken veerbout kun je uitsluiten, want dan had er ook een deuk vlak achter de veerschommel moeten zitten waar de veer het chassis geraakt zou moeten hebben.
Bovendien is het erg onwaarschijnlijk dat zo'n bout breekt en zeker door roest.
Dit ziet eruit als de gevolgen van een behoorlijk zware aanrijding en als op de eerste foto de stang ook bij het stuurhuis nog aan de pitmanarm is bevestigd dan is het vrijwel zeker.
Tussen de langsstang tussen het stuurhuis en het hulpstuurhuis moet er naar de langsbalk van het chassis nog zo'n 30 mm (de stang zelf is 22 mm dik) ruimte overblijven als het stuur ongeveer rechtuit staat, op de foto lijkt het veel minder.
Zo te zien is het chassis dus linksvoor flink krom als de stang nog gewoon gemonteerd is.
Dennis B
Bovendien is het erg onwaarschijnlijk dat zo'n bout breekt en zeker door roest.
Dit ziet eruit als de gevolgen van een behoorlijk zware aanrijding en als op de eerste foto de stang ook bij het stuurhuis nog aan de pitmanarm is bevestigd dan is het vrijwel zeker.
Tussen de langsstang tussen het stuurhuis en het hulpstuurhuis moet er naar de langsbalk van het chassis nog zo'n 30 mm (de stang zelf is 22 mm dik) ruimte overblijven als het stuur ongeveer rechtuit staat, op de foto lijkt het veel minder.
Zo te zien is het chassis dus linksvoor flink krom als de stang nog gewoon gemonteerd is.
Dennis B
-
Apke
Re: Verschil in veerpoten
Hoi Dennis,
Ik heb net even verder laten zoeken en het chassis is gedeukt onder de bult en ook achter de veerschommel zit een deuk.
Kruislinkse metingen geven aan dat het recht is.
Ook op alle lassen is niets te zien van "doe het zelf" laswerk behalve bij de veerpoten. Verder ziet al het laswerk er origineel uit.
Heb jij toevallig een document met de exacte maten die een chassis moet hebben? Hoewel ik behoorlijk wat documentatie heb kan ik daarvan niets vinden.
Alvast bedankt.
Het "doe het zelf" laswerk:
laswerk.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32e707772a80286b39a0b2eb79e4a4ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flaswerk.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/laswerk.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flaswerk.jpg', '', 12897626, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b55990360edd3c73fca276f0c18105b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12897626, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Ik heb net even verder laten zoeken en het chassis is gedeukt onder de bult en ook achter de veerschommel zit een deuk.
Kruislinkse metingen geven aan dat het recht is.
Ook op alle lassen is niets te zien van "doe het zelf" laswerk behalve bij de veerpoten. Verder ziet al het laswerk er origineel uit.
Heb jij toevallig een document met de exacte maten die een chassis moet hebben? Hoewel ik behoorlijk wat documentatie heb kan ik daarvan niets vinden.
Alvast bedankt.
Het "doe het zelf" laswerk:
laswerk.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32e707772a80286b39a0b2eb79e4a4ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flaswerk.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/laswerk.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flaswerk.jpg', '', 12897626, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6b55990360edd3c73fca276f0c18105b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12897626, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Apke
Re: Verschil in veerpoten
Hoi Dennis,
Ik heb nog even door mijn foto's gebladerd en deze geeft een iets ander beeld op de situatie.
langsstang.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d17488b9f18ee5adb484a8289e16da26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/langsstang.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', '', 12897684, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je goed kijkt kan je de deuk achter de schokbreker zien zitten en zie je ook dat de hoek van de balk recht gebleven is.
De (bouw) lamp stond in het verlengde van het chassis.
De vraag blijft natuurlijk, kan dit zo blijven of moet het gehele stuk vervangen worden? (een deuk verzwakt, maar naast de las is het metaal ook verzwakt, iets wat constant door mijn hoofd blijft spelen).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1cf1a54fd0a3474503c0bd254592e243', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12897684, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Ik heb nog even door mijn foto's gebladerd en deze geeft een iets ander beeld op de situatie.
langsstang.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d17488b9f18ee5adb484a8289e16da26', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/langsstang.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', '', 12897684, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als je goed kijkt kan je de deuk achter de schokbreker zien zitten en zie je ook dat de hoek van de balk recht gebleven is.
De (bouw) lamp stond in het verlengde van het chassis.
De vraag blijft natuurlijk, kan dit zo blijven of moet het gehele stuk vervangen worden? (een deuk verzwakt, maar naast de las is het metaal ook verzwakt, iets wat constant door mijn hoofd blijft spelen).
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1cf1a54fd0a3474503c0bd254592e243', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12897684, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Apke
Re: Verschil in veerpoten
Hoi Gert,
We zijn nog even verder gaan zoeken en er zit een deuk onder de bult, ook direct achter de veerschommel zit een deuk.
De ware toedracht zal waarschijnlijk nooit te achterhalen zijn, maar de vraag is natuurlijk of het zo kan blijven zitten of dat het vervangen moet worden.
Ik had nog een foto van de bult gemaakt.
bult2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c5c7d613aa9c33fd20f1500a9b98699', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult2.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/bult2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult2.jpg', '', 12897703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En op deze foto is de deuk te zien achter de schokbreker:
langsstang.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17ef05a45403739bc1ce28a706842067', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/langsstang.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', '', 12897703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9903878f70d5a0b2e434dd61f07f9749', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12897703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
We zijn nog even verder gaan zoeken en er zit een deuk onder de bult, ook direct achter de veerschommel zit een deuk.
De ware toedracht zal waarschijnlijk nooit te achterhalen zijn, maar de vraag is natuurlijk of het zo kan blijven zitten of dat het vervangen moet worden.
Ik had nog een foto van de bult gemaakt.
bult2.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c5c7d613aa9c33fd20f1500a9b98699', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult2.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/bult2.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Fbult2.jpg', '', 12897703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En op deze foto is de deuk te zien achter de schokbreker:
langsstang.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17ef05a45403739bc1ce28a706842067', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/langsstang.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flangsstang.jpg', '', 12897703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9903878f70d5a0b2e434dd61f07f9749', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12897703, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Roelie
Re: Verschil in veerpoten
heb bijna zelfde probleem meegemaakt met mijn chassis zat alleen niet zoveel verschil in
was ong. 3 mm.
Auto heeft in verleden ook aanrijding gehad waardoor voorstuk naar beneden gebogen was ,
waardoor onderzijde van chassis naar binnen gebogen was, en ik denk door het terug trekken
open gescheurd is.Ook aan de zijkant dikke brede las er op is alleen niet goed te zien op foto.
Alles was keurig afgedekt met 1mm. plaatje.
foto57.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da829a6215b07d3c78c86774a8a55b88', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto57.jpg', 'http://www.leutjerovertje.nl/april09/foto57.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto57.jpg', '', 12898590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en hier is plaat er af.
foto58.jpg --> mod_embed_images_loadimage('961778759d361300a9dd1ce75421413a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto58.jpg', 'http://www.leutjerovertje.nl/april09/foto58.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto58.jpg', '', 12898590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor verdere reperatie zie website.
was ong. 3 mm.
Auto heeft in verleden ook aanrijding gehad waardoor voorstuk naar beneden gebogen was ,
waardoor onderzijde van chassis naar binnen gebogen was, en ik denk door het terug trekken
open gescheurd is.Ook aan de zijkant dikke brede las er op is alleen niet goed te zien op foto.
Alles was keurig afgedekt met 1mm. plaatje.
foto57.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da829a6215b07d3c78c86774a8a55b88', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto57.jpg', 'http://www.leutjerovertje.nl/april09/foto57.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto57.jpg', '', 12898590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
en hier is plaat er af.
foto58.jpg --> mod_embed_images_loadimage('961778759d361300a9dd1ce75421413a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto58.jpg', 'http://www.leutjerovertje.nl/april09/foto58.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.leutjerovertje.nl%2Fapril09%2Ffoto58.jpg', '', 12898590, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor verdere reperatie zie website.
-
Michiel 109 V8
Re: Verschil in veerpoten
Zo te zien heeft je frame een zware klap te verduren gehad. Door de bolling (van beide deuken) verlies je een hoop stijfheid. De holle deuk lijkt me gemakkelijk te verstevigen door er een plaat overheen te lassen. De bolling zou je er denk ik ook uit moeten slijpen.
Ik zou met duidelijke foto's even langs een schade expert gaan, die kunnen je waarschijnlijk wel vertellen wat er is gebeurd.
In ieder geval moet je as weer recht komen te staan.
Succes met het bakken en braden!
Michiel
Ik zou met duidelijke foto's even langs een schade expert gaan, die kunnen je waarschijnlijk wel vertellen wat er is gebeurd.
In ieder geval moet je as weer recht komen te staan.
Succes met het bakken en braden!
Michiel
-
Dennis101
Re: Verschil in veerpoten
De kruismaten zeggen in dit geval niet zoveel, want het lijkt erop dat de linker voorzijde is ingedrukt en omhoog naar buiten is getordeerd.
Door het indrukken zou de kruismaat kleiner moeten worden, maar door het torderen klopt de maat weer.
Het verschil in afstand tussen de veerophangpunten laat daarentegen wel zien dat er iets (goed) mis is.
Meet ook eens na of beide langsliggers nog parallel aan elkaar lopen en hoe groot de afwijking in hoogte t.o.v. een vlakke vloer is van beide zijden.
Dat laatste kun je meten als het chassis op een vlakke vloer staat met de wielen van de grond.
Ik zou hier niet mee blijven rijden, want de schade is aanzienlijk. Een goed uitgevoerde reparatie zal de constructie niet verzwakken en zal zeker sterker worden als nu het geval is.
Ook voor het verzwakken van het materiaal rond de las hoef je jezelf geen zorgen te maken zolang het laswerk goed is uitgevoerd.
Ik denk niet dat ik meer gegevens heb als je al hebt wat betreft de maten van het chassis.
Dennis B
Door het indrukken zou de kruismaat kleiner moeten worden, maar door het torderen klopt de maat weer.
Het verschil in afstand tussen de veerophangpunten laat daarentegen wel zien dat er iets (goed) mis is.
Meet ook eens na of beide langsliggers nog parallel aan elkaar lopen en hoe groot de afwijking in hoogte t.o.v. een vlakke vloer is van beide zijden.
Dat laatste kun je meten als het chassis op een vlakke vloer staat met de wielen van de grond.
Ik zou hier niet mee blijven rijden, want de schade is aanzienlijk. Een goed uitgevoerde reparatie zal de constructie niet verzwakken en zal zeker sterker worden als nu het geval is.
Ook voor het verzwakken van het materiaal rond de las hoef je jezelf geen zorgen te maken zolang het laswerk goed is uitgevoerd.
Ik denk niet dat ik meer gegevens heb als je al hebt wat betreft de maten van het chassis.
Dennis B
-
Apke
Re: Verschil in veerpoten
Gisteren de vooras van de assteunen gehaald en het chassis op steunen geplaatst.
Daarna uitgebreid gaan meten.
links, rechts, binnenkant balken, buitenkant balken, bovenkant balken, onderkant balken, (nogmaals) kruislinks, hoogtes (tot de vloer) en zelfs nog met een elektronische waterpas in de weer geweest (I love my smartphone ) om te zien of er niets verwrongen was.
De schade is beperkt tot de linkst veerpoot die 1,5 centimeter teveel naar beneden wijst.
Nu opzoek naar een nieuwe veetpoot.
Wat me opvalt is dat Landro een ander artikelnummer aanbied dan bijvoorbeeld Paddock en dat vervolgens in de parts manuel weer een ander nummer staat ........
Dat wordt uitzoeken
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2033d1cf2b96c0f9b59cde273518c644', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12932945, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Daarna uitgebreid gaan meten.
links, rechts, binnenkant balken, buitenkant balken, bovenkant balken, onderkant balken, (nogmaals) kruislinks, hoogtes (tot de vloer) en zelfs nog met een elektronische waterpas in de weer geweest (I love my smartphone ) om te zien of er niets verwrongen was.
De schade is beperkt tot de linkst veerpoot die 1,5 centimeter teveel naar beneden wijst.
Nu opzoek naar een nieuwe veetpoot.
Wat me opvalt is dat Landro een ander artikelnummer aanbied dan bijvoorbeeld Paddock en dat vervolgens in de parts manuel weer een ander nummer staat ........
Dat wordt uitzoeken
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2033d1cf2b96c0f9b59cde273518c644', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12932945, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)