Wiring diagram land Rover V8 3.5 1981

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Thijs van Amerongen

Wiring diagram land Rover V8 3.5 1981

Bericht door Thijs van Amerongen »

Ik zal mezelf allereerst even voorstellen, mijn naam is Thijs van Amerongen woonachtig in Den Helder en werk momenteel aan een nieuwe speedboot. In deze speedboot komt een Rover v8 3.5 (zenith) vanwege gewicht / pk voor een jetdrive. Nu heb ik wel wat boeken e.d. maar ik kan niet veel wijzer worden hoe ik alles moet aansluiten qua bedrading. Ik heb de bedraging van het motorblok nodig (incl dynamo, startmotor) en eventueel de aansluiting naar het contact plus diverse klokken (toerental, temp, oliedruk). Er wordt uiteindelijk wel verlichting ingebouwd maar ik wil eerst de motor op een standaard kunnen laten draaien om de conditie te bepalen (er is gekeken met een soort van camera in een slangetje en de hoonsporen waren nog duidelijk zichtbaar. Echter was er wel wat zwarte aanslag onder de kleppendeksel en onder de inlaatpakking en de olie die uit het blok kwam was redelijk dik te noemen. Nog een tweede vraag is, ik heb gehoord over volledig gesloten koelsystemen (dus zonder expansievat) en het reguliere systeem met expansievat. Is de grootte van het vat erg belangrijk in de zin van, moet het een bepaalde hoeveelheid liter kunnen bevatten (voorbeeld 0.5 liter of 1 liter ? ) Dit ivm het maken van een custom expansievat (eentje die niet zo oerlelijk plastic is omdat de motor namelijk in het zicht komt wil ik zoveel mogelijk glimmende onderdelen hebben. Bedankt alvast !
sjeroens

Re: Wiring diagram land Rover V8 3.5 1981

Bericht door sjeroens »

leuk project,
Misschien is het makkelijk als je inlogt zodat er mailverkeer plaats kan vinden voor het versturen van een overzicht. Hier iig het schema van een 101fc.
Zorg bij een 3.5 v8 ook voor voldoende koeling (radiator), ik zou ipv mechanische koelvinnen voor een electrische gaan. Expansievat kun je zelf maken [www.roverclub.nl] voor de uitleg en waarom het nodig is. Olie dikke olie kan 20w50 zijn( oud advies), daarover zijn een hoop meningen, veel mensen gebruiken 15w40 (bv castrol gtx high millage) of zelfs nog lichter.
toerental en koelwater kun je met een vdo meter/ sensor doen,(vdo sensor 323-801-001-008N 5/8 unf)
sccs,
jeroen
Paul Rasch

Bericht door Paul Rasch »

Beste Thijs,

De rover V8 is een hele mooie lichte motor. Je schrijft dat je de motor eerst op een standaard wil laten draaien. Dat is denk ik heel wijs. Hoewel je de motor eigenlijk zou moeten belasten om een goed oordeel te kunnen geven.
Op de zwarte aanslag onder het kleppendeksel moet je aanslaan. Over het algemeen wijst dat op een versleten motor of minimaal een motor die slecht is onderhouden en dus versneld verslijt. Klepstoters, nokkenas en distributie zijn het eerst aan de beurt. Koppakkingen meestal ook.

Lees bv. op de site van RPI over hoe je de conditie van de V8 moet lezen. Zeer illustratief: RPI, rover V8 engines

Voor proefdraaien hoef je alleen de ontsteking en de startmotor aan te sluiten, Dat is eenvoudig, een accu en en drie draajes, één dikke voor de startmotor, één voor de ontsteking en één met schakelaar om het startrelais te activeren.

Als de motor goed is: mooie uitlaat er op en genieten.

Succes, groeten Paul Rasch
Bram109

Bericht door Bram109 »

Om proef te draaien zou ik er ook nog een oliedruklampje/meter en een temperatuurmeter op willen hebben.

Bram.
Thijs van Amerongen

Bericht door Thijs van Amerongen »

Bedankt voor de reacties ! Ik heb de sites bekeken erg interessant ! Ik hoop dat het blok niet aan z'n einde is, al hoewel ik wel een paar plaatjes in die richting zie gaan... ik troost me dan met het feit dat de motor niet veel uren gaat maken... Ik heb nu uitlaten van de SD1 erop... maar volgens mij is het origineel een landrover blok. Maakt dat echt veel uit ?? Ik had deze gekozen omdat de watergekoelde spruitstukken 1000 euro zijn en de van de sd1 schuin naar achteren steken en dat komt mooi uit omdat de uitlaat dan niet vlak over de bodem loopt. Is het belangrijk om toch een vorm van tegendruk te geven aan de uitlaat omdat anders het verbruik bijv. aanzienlijk hoger is? Oh en nog 1 ding momenteel is er een vliegwiel gemonteerd welke normaliter in combinatie gaat met een automaatbak dus een flinterdun vliegwiel ik dacht voor de set-up in de boot zal het weinig uitmaken omdat de jetdrive uiteindelijk continu zal meedraaien. Maar maakt het voor het proefdraaien nog wat uit ?? En is er iemand in de buurt van Den Helder die m'n blok goed en correct kan afstellen?????? (met vergoeding uiteraard)
Tom_RRC

Bericht door Tom_RRC »

Dag Thijs,

Voor een V8 is het een relatief licht blok (aluminium, dus koel het blok niet met water, maak er een closed cooling systeem van en een warmtewisselaar), maar hou er rekening mee dat deze blokken standaard erg weinig vermogen hebben. Als je een SD1 blok hebt is het volgens mij 145 of 155pk. Maar het kan ook zomaar 125 of 135pk zijn. Vooral als ze al een beetje moe zijn.
Voordeel van deze blokken is dat ze wel makkelijk te upgraden zijn.

Ik heb diverse malen Volvo blokken in boten gezet (4cil met 135-170pk of 6cil met 170-210pk) en dit loopt ook erg makkelijk. Nu hebben we wel al meerdere boten met 8cil gehad, van simpel (zoals een Rover V8, carburateur en een eenvoudige ontsteking) tot nu high performance blokken. Is allemaal erg leuk en leerzaam! Veel succes en plezier met het project!

Groet, Tom
sjeroens

Bericht door sjeroens »

tegendruk: Ik heb een tijdje met een flink gat in mijn uitlaat gereden (2 vuisten groot), ik had de indruk dat hij juist iets zuiniger ging rijden (betere doorstroming uitlaatgassen?)
Vermogen: je kunt de nokkenassen (als die versleten zijn)en stoters van een 3.9 erin leggen, iets meer vermogen, ook meer verbruik
Vliegwiel: Op het vliegwiel zit toch ook de krans voor de startmotor? Ik zou altijd iets van een 'neutraal/ vrijloop' erop maken, ook bij directe aandrijving
j.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2010 11:28 door sjeroens.
Plaats reactie