Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
-
Madcap
Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Auto's zonder computer veiliger?
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
[www.terrazzo.nl]
[www.hemmaibackabro.blogspot.com]
-
Puffino
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Wat een bullshit artikel....
Je moet fysieke toegang hebben tot de auto. Wie heeft dat? Bijna niemand. Alleen de eigenaar (ofwel degene die de sleutel heeft) of een garagist. Meer niet, normaal gesproken.
Elke auto zonder electronica is OOK te saboteren (remleidingen net niet helemaal doorzagen, "erg grappig" zullen we maar zeggen.
Hoe triest wil je het maken?
Doet mij denken aan de invoering van de chipknip> Werd er geklaagd "als ze mijn chipknip stelen ben ik al mijn geld dat er op staat OOK kwijt". Joh, als je bankbiljetje wordt gestolen ook, dus hallo.... Wakker worden.....
En met een auto kun je ook zomaar tegen een boom rijden, moeten ze ook eens iets op bedenken! Dat dat KAN joh, zo gek!? Dan is ie flink stuk hoor, die auto. Raar toch dat dat kan?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2010 14:08 door Puffino.
Je moet fysieke toegang hebben tot de auto. Wie heeft dat? Bijna niemand. Alleen de eigenaar (ofwel degene die de sleutel heeft) of een garagist. Meer niet, normaal gesproken.
Elke auto zonder electronica is OOK te saboteren (remleidingen net niet helemaal doorzagen, "erg grappig" zullen we maar zeggen.
Hoe triest wil je het maken?
Doet mij denken aan de invoering van de chipknip> Werd er geklaagd "als ze mijn chipknip stelen ben ik al mijn geld dat er op staat OOK kwijt". Joh, als je bankbiljetje wordt gestolen ook, dus hallo.... Wakker worden.....
En met een auto kun je ook zomaar tegen een boom rijden, moeten ze ook eens iets op bedenken! Dat dat KAN joh, zo gek!? Dan is ie flink stuk hoor, die auto. Raar toch dat dat kan?
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/05/2010 14:08 door Puffino.
-
Jacaranda
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Tis je weer gelukt. Je staat weer met 2 berichten op de eerste pagina......
Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje
jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('feafc0e01aba41840f492c5a51b2c7b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 12163804, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Martin 88, 90 en 110"(sold) van der Velde met Boefje
jacarandatot.jpg --> mod_embed_images_loadimage('feafc0e01aba41840f492c5a51b2c7b9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/jacaranda/jacarandatot.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2Fjacaranda%2Fjacarandatot.jpg', '', 12163804, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
AadG
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
moet je mij eens laten sleutelen aan je auto
-
Jurriaan
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Of sleutelen aan Aads auto en geen fysieke toegang hebben... Toch Aad? En de ANWB die ook niet binnen kon komen
Jurriaan.
Jurriaan.
-
bas88pickup
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Nou, is niet zo moeilijk hoor, die toegang, zolang dit: [polenschluessel.de] op de markt is, kan iedereen zo binnen komen.... en dan heb je ook nog deze: [www.lockpicks.com].......
-
Madcap
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Ben al lang blij dat mijn 130 het goed doet....
-
AadG
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Nee zo`n Duitser geeft zich niet snel gewonnen
-
Everhard Mulder
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Zo bullshit vind ik het artikel niet. Dat gevaren overal dreigen is helaas een feit, maar met dat argument dit artikel terzijde schuiven...dát is wellicht bullshit. Het is m.i. zeer terecht dat er gewezen wordt op gevaren die nieuwe technologiën met zich meebrengen. Onze samenleving wordt steeds afhankelijker van elektronica waar we steeds machtelozer tegenover staan als die ons in de steek laat of in verwarring brengt. Zo veroorzaakte een verkeerde update van McAfee onlangs in mijn omgeving een hele hoop verschrikkelijke computer-ellende omdat PC's niet meer op wilden starten en opnieuw geinstalleerd moesten worden, met verlies van een heleboel bestanden, financie'le jaarverslagen, boekhoudingen etc etc etc. En geen backups maken, nee, ben je gek, dat hadden ze niet gedaan, bullshit al die verhalen over pC's die wel eens plat gaan...zal mij niet gebeuren, hadden ze allemaal gedacht toen ze ooit gewezen waren op het nut van het maken van backups!!!
Ik vind het prima wanneer mensen hard bezig gaan om gevaren te onderkennen en er oplossingen voor bedenken. Opdat we zo veilig mogelijk op weg kunnen met onze auto's, vliegtuigen, pinpassen, mobieltjes, laptops, ipads, ipods, etc etc etc.
Mijn 110 uit 1984 kent geen elektronica. De J**p van mijn buurman wél. En hij staat steeds stil want er is een onvindbaar sotfwareprobleem waardoor hij bijna tegen een boom vloog.
Wat helemaal niet wil zeggen dat mijn 110 het altijd doet, maar goddank meestal wel. Zo was mijn hoofdremcylinder na 26 jaar niet goed meer, zodat ik bijna tegen een boom vloog. Ach, veilig zijn we nooit, maar laten we maar proberen het zo veilig mogelijk te doen allemaal, toch?
E. Mulder
Ik vind het prima wanneer mensen hard bezig gaan om gevaren te onderkennen en er oplossingen voor bedenken. Opdat we zo veilig mogelijk op weg kunnen met onze auto's, vliegtuigen, pinpassen, mobieltjes, laptops, ipads, ipods, etc etc etc.
Mijn 110 uit 1984 kent geen elektronica. De J**p van mijn buurman wél. En hij staat steeds stil want er is een onvindbaar sotfwareprobleem waardoor hij bijna tegen een boom vloog.
Wat helemaal niet wil zeggen dat mijn 110 het altijd doet, maar goddank meestal wel. Zo was mijn hoofdremcylinder na 26 jaar niet goed meer, zodat ik bijna tegen een boom vloog. Ach, veilig zijn we nooit, maar laten we maar proberen het zo veilig mogelijk te doen allemaal, toch?
E. Mulder
-
Dennis101
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Het is jou dus ook al opgevallen Martin.
Voordeel is dat je bij voorbaat al weet dat de posting nergens over gaat of oud nieuws is (het artikel is al eerder verschenen bij diverse andere kranten).
Nadeel van dit forum is dat je niet kunt filteren op auteur van postings, waardoor je er telkens weer last van blijft hebben.
Dennis B
Voordeel is dat je bij voorbaat al weet dat de posting nergens over gaat of oud nieuws is (het artikel is al eerder verschenen bij diverse andere kranten).
Nadeel van dit forum is dat je niet kunt filteren op auteur van postings, waardoor je er telkens weer last van blijft hebben.
Dennis B
-
Apke
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Een beetje onzinnige discussie lijkt mij.
ABS is er voor om het voertuig op veilige wijze tot stilstand te brengen waarbij de bestuurder de auto gemakkelijk onder controle kan houden.
Ik wil best geloven dat de computer voor de gek kan worden gehouden waardoor de remmen het niet meer doen.
Is ABS dan gevaarlijker dan een auto die door lomp gedrag volledig in de slip raakt ???? Ik denk het niet.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor al die andere zaken die door de boortcomputer worden aangestuurd (motormanagement, tracktion control, airbags, gebruik handrem, op afstand kunnen starten, enz.).
Tja al deze hulpmiddelen zijn ooit ontwikkeld en in auto's geplaatst om auto's veiliger te maken en ja met de juiste middelen kan je ook een onveilige situatie maken.
Steeds meer fabrikanten gaan gebuik maken van een bus systeem (vergelijkbaar met een computernetwerk) in de auto. De bus is een centrale kabelboom waardoor de verschillende signalen gestuurd worden. Op die manier hoeft er bijvoorbeeld alleen nog voeding (12 volt) en de kabel van de bus naar de verschillende plekken te worden gelegd.
Op deze manier worden er etterlijke kilometers kabel en koper bespaard.
Om te besparen op computers hebben ze meerdere computers (gekoppeld dmv een bus) in een auto geplaatst zodat niet voor ieder knipperlichtje een mini cmputer nodig is.
Heb je toegang tot de bus en heb je gevonden hoe het zit met de verschillende signalen, dan heb je controle over de auto.
Het contact slot is natuurlijk de meest uitgelezen plek om in te breken. Niet alleen worden van daar veel functies bediend, maar ook de uitleescode voor de startonderbreker zit daar. De meeste kans om op de bus te komen.
Kan het niet beveiligd worden ????
Tuurlijk, als doorgewinterde ICT er kan ik vele manieren opnoemen, maar ik geef je de keuze: gemak (en stabiliteit) - veiligheid - prijs. Kies er twee (gemak en veiligheid geven een hoge prijs, gemak en prijs een lage veiligheid )
Voorlopig is het zo dat het systeem in de auto (nog) niet communiceert met de buitenwereld. Je moet dus eerst fysiek toegang tot de auto hebben gehad voordat je controle over de auto hebt.
Je zal dus of de auto open moeten maken en het alarm moeten uitschakelen of je moet iets laten inbouwen.
Toegang tot de auto is natuurlijk eenvoudig als gegagebedrijf, leverancier van car audio systemen, leverancier van carkits, banden leverancier of iedereen aan wie de auto word toevertrouwd.
Iets laten inbouwen is natuurlijker nog makkelijker, je hoeft zelf niets te doen. Denk hierbij aan een autio / video systeem waarbij je tijdens het rijden ook gegevens van de motor kan zien (zoals in de film Need for Speed) of gegevens over verbruik, afgelegde afstand, enz. enz. Kortom apparatuur die er aan de buitenkant mooi uit ziet, maar stiekum meer op de bus kan doen dan je lief is.
Wat wel zo is, is dat je ongeveer per merk een overname systeem zal moeten maken.
Tja, voor alles geldt, denk er eens rustig over na en hoe groot is de kans.
Oh, voor de mensen die geen computer in hun Landrover hebben ..... een serie III kan prima zonder sleutels gestart worden.
Ik zal hier niet uitleggen hoe (stuur maar een pm als je het weten wil).
Wie een beetje verstand heeft van oude motoren weet wat een motor nodig heeft om aan te gaan, of om af te laten slaan ..... kastje er tussen en je hebt controle over de motor
Pffff, sorry voor de lengte van het verhaal .... als ik eenmaal op dreef ben. (voordat er berichten op het forum komen over te lange verhalen )
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25d4b472a4782fb5fec11ae5bd863bbb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12166598, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
ABS is er voor om het voertuig op veilige wijze tot stilstand te brengen waarbij de bestuurder de auto gemakkelijk onder controle kan houden.
Ik wil best geloven dat de computer voor de gek kan worden gehouden waardoor de remmen het niet meer doen.
Is ABS dan gevaarlijker dan een auto die door lomp gedrag volledig in de slip raakt ???? Ik denk het niet.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor al die andere zaken die door de boortcomputer worden aangestuurd (motormanagement, tracktion control, airbags, gebruik handrem, op afstand kunnen starten, enz.).
Tja al deze hulpmiddelen zijn ooit ontwikkeld en in auto's geplaatst om auto's veiliger te maken en ja met de juiste middelen kan je ook een onveilige situatie maken.
Steeds meer fabrikanten gaan gebuik maken van een bus systeem (vergelijkbaar met een computernetwerk) in de auto. De bus is een centrale kabelboom waardoor de verschillende signalen gestuurd worden. Op die manier hoeft er bijvoorbeeld alleen nog voeding (12 volt) en de kabel van de bus naar de verschillende plekken te worden gelegd.
Op deze manier worden er etterlijke kilometers kabel en koper bespaard.
Om te besparen op computers hebben ze meerdere computers (gekoppeld dmv een bus) in een auto geplaatst zodat niet voor ieder knipperlichtje een mini cmputer nodig is.
Heb je toegang tot de bus en heb je gevonden hoe het zit met de verschillende signalen, dan heb je controle over de auto.
Het contact slot is natuurlijk de meest uitgelezen plek om in te breken. Niet alleen worden van daar veel functies bediend, maar ook de uitleescode voor de startonderbreker zit daar. De meeste kans om op de bus te komen.
Kan het niet beveiligd worden ????
Tuurlijk, als doorgewinterde ICT er kan ik vele manieren opnoemen, maar ik geef je de keuze: gemak (en stabiliteit) - veiligheid - prijs. Kies er twee (gemak en veiligheid geven een hoge prijs, gemak en prijs een lage veiligheid )
Voorlopig is het zo dat het systeem in de auto (nog) niet communiceert met de buitenwereld. Je moet dus eerst fysiek toegang tot de auto hebben gehad voordat je controle over de auto hebt.
Je zal dus of de auto open moeten maken en het alarm moeten uitschakelen of je moet iets laten inbouwen.
Toegang tot de auto is natuurlijk eenvoudig als gegagebedrijf, leverancier van car audio systemen, leverancier van carkits, banden leverancier of iedereen aan wie de auto word toevertrouwd.
Iets laten inbouwen is natuurlijker nog makkelijker, je hoeft zelf niets te doen. Denk hierbij aan een autio / video systeem waarbij je tijdens het rijden ook gegevens van de motor kan zien (zoals in de film Need for Speed) of gegevens over verbruik, afgelegde afstand, enz. enz. Kortom apparatuur die er aan de buitenkant mooi uit ziet, maar stiekum meer op de bus kan doen dan je lief is.
Wat wel zo is, is dat je ongeveer per merk een overname systeem zal moeten maken.
Tja, voor alles geldt, denk er eens rustig over na en hoe groot is de kans.
Oh, voor de mensen die geen computer in hun Landrover hebben ..... een serie III kan prima zonder sleutels gestart worden.
Ik zal hier niet uitleggen hoe (stuur maar een pm als je het weten wil).
Wie een beetje verstand heeft van oude motoren weet wat een motor nodig heeft om aan te gaan, of om af te laten slaan ..... kastje er tussen en je hebt controle over de motor
Pffff, sorry voor de lengte van het verhaal .... als ik eenmaal op dreef ben. (voordat er berichten op het forum komen over te lange verhalen )
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('25d4b472a4782fb5fec11ae5bd863bbb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12166598, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
-
Marc-my-Words
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Ofwel samengevat: Het is een mix van JamesBond en oud nieuws en een beetje actuele realiteit.
Je kán een auto dus makkelijker controleren met de alvast ingebouwde electronica (in vergelijk met de traditionele auto).
De electronica kán zich ook min of meer spontaan tegen je keren (bijv ABS die door foute sensor-signalen de remweg verlengt).
Al heel lang heb je rembekrachtiging: ook die kan stuk, ook dan heb je ineens een probleem.
En zonder dit alles heb je dus een auto anno 1948, met van zichzelf weinig controle.
Groeten Marc
PS De komkommer berichten zijn wellicht ingegeven door het meer en meer actuele verschijnsel dat de meer gewilde auto's tegenwoordig met een laptop even "gereset" worden teneinde de diefstal te vereenvoudigen. Is natuurlijk erg komkommervol als je 's ochtends op de plek van je luxe VW ineens een lege parkeerplek ziet (passeerde hier in de straat bij een Pon-medewerker), maar zelfs een moderne Defender heeft nog steeds een uiterst beperkte Oost-Europese belangstelling, de nieuwere Disco's of RangeRovers ... misschien die wel.
Je kán een auto dus makkelijker controleren met de alvast ingebouwde electronica (in vergelijk met de traditionele auto).
De electronica kán zich ook min of meer spontaan tegen je keren (bijv ABS die door foute sensor-signalen de remweg verlengt).
Al heel lang heb je rembekrachtiging: ook die kan stuk, ook dan heb je ineens een probleem.
En zonder dit alles heb je dus een auto anno 1948, met van zichzelf weinig controle.
Groeten Marc
PS De komkommer berichten zijn wellicht ingegeven door het meer en meer actuele verschijnsel dat de meer gewilde auto's tegenwoordig met een laptop even "gereset" worden teneinde de diefstal te vereenvoudigen. Is natuurlijk erg komkommervol als je 's ochtends op de plek van je luxe VW ineens een lege parkeerplek ziet (passeerde hier in de straat bij een Pon-medewerker), maar zelfs een moderne Defender heeft nog steeds een uiterst beperkte Oost-Europese belangstelling, de nieuwere Disco's of RangeRovers ... misschien die wel.
-
Exfietser
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Alles is natuurlijk te verpesten. Maar om een boordsysteem op afstand te hacken moet je toch van zeer goede huize komen. Of te wel een enorme computer nerd zijn. Een gewone ict'er of electronicus lukt dit niet zomaar hoor. Je moet verstand hebben van embedded electronica en de besturingsystemen daarvoor. Je moet verstand hebben automotiv systemen en heel veel tijd en geld om de benodigde tools te kopen. In films weten ze door een pda aan het netwerk (zoals de CAN bus), te knopen het hele systeem te controleren en besturen. Ja, dat is theoretisch mogelijk. Als ik een paar jaar betaald de tijd zou hebben kan ik echt wel iets kunnen verzinnen dat je via aprs of gsm verbindingen van een auto ergens ineens de remmen aktiveer. Alleen is dat dan bruikbaar voor 1 model auto.. En dan moet de wagen inderdaad zijn uitgerust met een gsm o.i.d. verbinding met de buiten wereld. En dan moet het ook nog mogelijk gemaakt zijn dat je via de software vitale functies in de wagen kunt bedienen. Anders houd het verhaal zo zondermeer al op.
LINKJE
Theoretisch kan het allemaal wel maar praktisch zie wel heel grote problemen en dan nog wat is de lol ervan om een auto ineens keihard te laten remmen? Voor een aanslag o.i.d.? Dan zijn er wel makkelijkere manieren dan een paar jaar hard werken om het voor elkaar te krijgen.
Ik ben eerder bang dat dergelijke systemen op heel onverwachte tijdstippen zeer onaangename storingen kunnen vertonen. Een lekkende remleiding kan de eerste de beste koekenbakker met een brandertje wel weer goed krijgen. En met een gescheiden remsysteem hoeven er geen grote brokken te komen. Maar als een van de 100 000 transistoren in een microprocessor een beetje halfgaar is en het af en toe wel of niet doet. Kan afhankelijk zijn van de temperatuur of hoogfrequent instraling (sta je naast een zendmast of niet), extreme magneetvelden enz. Dan heb je een storing die echt heel vervelend kan zijn. Het is nu eenmaal zo dat hoe meer onderdelen hoe groter de kans op een storing.
Arnold.
LINKJE
Theoretisch kan het allemaal wel maar praktisch zie wel heel grote problemen en dan nog wat is de lol ervan om een auto ineens keihard te laten remmen? Voor een aanslag o.i.d.? Dan zijn er wel makkelijkere manieren dan een paar jaar hard werken om het voor elkaar te krijgen.
Ik ben eerder bang dat dergelijke systemen op heel onverwachte tijdstippen zeer onaangename storingen kunnen vertonen. Een lekkende remleiding kan de eerste de beste koekenbakker met een brandertje wel weer goed krijgen. En met een gescheiden remsysteem hoeven er geen grote brokken te komen. Maar als een van de 100 000 transistoren in een microprocessor een beetje halfgaar is en het af en toe wel of niet doet. Kan afhankelijk zijn van de temperatuur of hoogfrequent instraling (sta je naast een zendmast of niet), extreme magneetvelden enz. Dan heb je een storing die echt heel vervelend kan zijn. Het is nu eenmaal zo dat hoe meer onderdelen hoe groter de kans op een storing.
Arnold.
-
Marc-my-Words
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alles is natuurlijk te verpesten. Maar om een
> boordsysteem op afstand te hacken moet je toch van
> zeer goede huize komen. Of te wel een enorme
> computer nerd zijn. ........
>
> Theoretisch kan het allemaal wel maar praktisch
> zie wel heel grote problemen .......
> ......
> Ik ben eerder bang dat dergelijke systemen op heel
> onverwachte tijdstippen zeer onaangename storingen
> kunnen vertonen. Een lekkende remleiding kan de
> eerste de beste koekenbakker met een brandertje
> wel weer goed krijgen. En met een gescheiden
> remsysteem hoeven er geen grote brokken te komen.
> Maar als een van de 100 000 transistoren in een
> microprocessor een beetje halfgaar is en het af en
> toe wel of niet doet. Kan afhankelijk zijn van de
> temperatuur of hoogfrequent instraling (sta je
> naast een zendmast of niet), extreme magneetvelden
> enz. Dan heb je een storing die echt heel
> vervelend kan zijn. Het is nu eenmaal zo dat hoe
> meer onderdelen hoe groter de kans op een
> storing.
>
> Arnold.
Blijft staan dat je met sommige electronische hulpmiddelen wel geholpen bent.
M.n. ABS kan je weldegelijk helpen ... ja ik weet 't remweg wordt niet beter, maar de controle over je voertuig blijft wel beter.
Omgekeerde ABS, traction control dus, is vooral soms handig, maar niet noodzakelijk.
Dus ... een pleidooi voor electronica vrij is ook niet waarde-vrij.
Marc (Die wel liefst basale / minimale en vooral ook niet-onderling doorgeknoopte electronica heeft.)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2010 13:50 door Marc-my-Words.
-------------------------------------------------------
> Alles is natuurlijk te verpesten. Maar om een
> boordsysteem op afstand te hacken moet je toch van
> zeer goede huize komen. Of te wel een enorme
> computer nerd zijn. ........
>
> Theoretisch kan het allemaal wel maar praktisch
> zie wel heel grote problemen .......
> ......
> Ik ben eerder bang dat dergelijke systemen op heel
> onverwachte tijdstippen zeer onaangename storingen
> kunnen vertonen. Een lekkende remleiding kan de
> eerste de beste koekenbakker met een brandertje
> wel weer goed krijgen. En met een gescheiden
> remsysteem hoeven er geen grote brokken te komen.
> Maar als een van de 100 000 transistoren in een
> microprocessor een beetje halfgaar is en het af en
> toe wel of niet doet. Kan afhankelijk zijn van de
> temperatuur of hoogfrequent instraling (sta je
> naast een zendmast of niet), extreme magneetvelden
> enz. Dan heb je een storing die echt heel
> vervelend kan zijn. Het is nu eenmaal zo dat hoe
> meer onderdelen hoe groter de kans op een
> storing.
>
> Arnold.
Blijft staan dat je met sommige electronische hulpmiddelen wel geholpen bent.
M.n. ABS kan je weldegelijk helpen ... ja ik weet 't remweg wordt niet beter, maar de controle over je voertuig blijft wel beter.
Omgekeerde ABS, traction control dus, is vooral soms handig, maar niet noodzakelijk.
Dus ... een pleidooi voor electronica vrij is ook niet waarde-vrij.
Marc (Die wel liefst basale / minimale en vooral ook niet-onderling doorgeknoopte electronica heeft.)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2010 13:50 door Marc-my-Words.
-
Exfietser
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Ik zeg ook niet dat al die electronica maar slecht is ofzo. Heel veel moderne electronische nieuwigheden zijn uitermate handig en zorgen voor een hoop extra veiligheid. Ik heb echt niet de illusie dat mijn 34 jaar oude series veiliger dan bijvoorbeeld een moderne toyota avensis of een volvo cross country. De series is eerder een veel onveiligere wagen.
Alles heeft zijn voors en tegens maar het hacken van boordsytemen lijkt me gewoon niet erg realistisch. En storingen en problemen kun je overal mee hebben.
Arnold.
Alles heeft zijn voors en tegens maar het hacken van boordsytemen lijkt me gewoon niet erg realistisch. En storingen en problemen kun je overal mee hebben.
Arnold.
-
Marc-my-Words
Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren.
Precies, zelfs een fiets gaat stuk, hoe basaal de techniek ook is.
(Wel kan ik een fiets ongeveer overal weer maken, met een gereedschapsetje en een setje spareparts van beide nog geen 2 kg.)
En ook bij de fiets geldt: hoe gesofistikeerder de techniek, hoe lastiger de reparaties.
Marc
(Wel kan ik een fiets ongeveer overal weer maken, met een gereedschapsetje en een setje spareparts van beide nog geen 2 kg.)
En ook bij de fiets geldt: hoe gesofistikeerder de techniek, hoe lastiger de reparaties.
Marc