prince of darknes?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mark HJ

prince of darknes?

Bericht door Mark HJ »

Sinds een paar dagen willen de koplampen van mijn defender (2004)de ene keer wel aan en dan weer niet.
Al even onder de motorkap geloerd of er iets los zat en niets gevonden.De klap van het weer dichtdoen van de kap liet de lampen
spontaan weer aangaan.Gisteren met brandende lampen onderweg en een tankstop waarna het weer donker bleef.
En ziedaar bij het uitstappen weer aan!
Dus zo heb ik geen kans om echt storing te vinden maar misschien komt iemand dit bekend voor?
Ik weet van de slechte schakelaars maar verdenk ook het kontaktslot,Heeft iemand een idee?Er zit ook een relais in die groot/dimlicht scheidt?

Vast bedankt voor eventuele tips en suggesties!

Groet,

Mark

Mark
paulus-109

Re: prince of darknes?

Bericht door paulus-109 »

als de lampen aangaan na het dichtgooien van de kap dan moet je echt ergens een los contact hebben.

als ze het niet doen met dim maar wel met groot dan zoek je in de dimcontacten.
als beidde het niet doen dan in de massa.
deze verdenk ik zowiezo.

succes paul

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2010 15:12 door paulus-109.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Mark,

Meten is weten, maar in zo'n zo nu en dan geval niet altijd even makkelijk.
Goed kijken naar de verschijnselen helpt ook al veel.
Zijn beide lampen gelijktijdig uit en gaan ze dan eventueel gelijk weer aan?
Of zijn ze individueel aan het doe-het-zelven?
En doet alleen gedimd groot-licht gek of ook het ongedimde groot-licht?
En tenslotte doet het seinlicht het dan wel?

Individuele verschijnselen wijzen op een contactprobleem nabij de lampen, dus waarschijnlijk onder de motorkap.
Gecoördineerde klachten wijzen richting lichtschakelaar of de achterliggende schakeling in het dashbord.

En ... de lichtschakelaar is een zeer aannemelijke kandidaat.

Marc
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Ik stond al een aantal malen klaar met mijn multimeter....maar dan is de storing weer weg.
Het is altijd dat er geen dim en groot licht meer is.Wel doet grootlichtsein het dan gewoon en altijd zijn het beide koplampen.
Stadslicht werkt ook gewoon.
Dus er is iets gemeenschappelijks aan de hand,ik verdenk de schakelaar maar wil dat uit meten als het probleem vasthoud.
Wat voor schakeling zit er in het dashboard?

Groet,

Mark

Mark
Marc-my-Words

Mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik stond al een aantal malen klaar met mijn
> multimeter....maar dan is de storing weer weg.
> Het is altijd dat er geen dim en groot licht meer
> is.Wel doet grootlichtsein het dan gewoon en
> altijd zijn het beide koplampen.
> Stadslicht werkt ook gewoon.
> Dus er is iets gemeenschappelijks aan de hand,ik
> verdenk de schakelaar maar wil dat uit meten als
> het probleem vasthoud.
> Wat voor schakeling zit er in het dashboard?
>
> Groet,
>
> Mark

Dag Mark,

Als ik deze symptomen zie dan is het 99.9% zeker de schakelaar zelf. (Bij mij deed ie het ook na ± 5 jaar niet meer -- rijd je veel met licht en/of aanhangers dan gaat ie gewoonlijk eerder, ben je zuinig met licht dan doet ie het langer.)
Die schakelaar is een kwestie van een paar schroeven, kap onder het stuur los, schakelaar losnemen, en vervangen.
Zelf zou ik direct uitzien naar een "Zweedse lichtversterker" - ik heb er nu geen in voorraad, maar je hoeft ook niet op stel en sprong de "Zweedse" route te belopen; dat kan je gerust te de herfst uitstellen, zo slecht zijn de schakelaars ook weer niet - of, ipv de standaardvervangingsschakelaar kan je ook direct de oplossing van AadG kiezen.

Anyway: de contactjes in de standaardschakelaar smelten langzaam t.g.v. de lichtstroom (de volledige stroom gaat door kleine messingen contactjes) in het plastiken plaatje waarin de contactjes geniet zitten, ze zakken langzaam weg. Zo ontstaat er eerst een "schermergebied" waarbij de schakelaar het soms wel en soms niet doet. Wat later - met het slechter worden van het contact wordt de warmteontwikkeling vanzelf steeds groter - doet ie het helemaal niet meer.

Zowel de "Zweedse lichtversterker" als AadGs oplossing ontlasten de lichtschakelaar door een relaisschakeling: bij AadG zitten de relais binnen en heb je dus een bescheiden aanpassing van het electrisch circuit nodig, bij de "Zweedse" oplossing zitten de relais onder de wing, nabij de lampen (met een nette, korte bedrading) en blijft het electrisch circuit onaangetast en is een en ander ten allen tijde terug te steken (en is een en ander in een paar minuten geheel teruggebouwd naar origineel).
De twee verschillende oplossingen hebben ieder dus zo z'n pluspunten:
AadG bouwt het geheel heel mooi geïntegreerd in in het dashbord en AadGs degelijkheid staat buiten kijf,
de "Zweedse" route is IKEA-achtig plug-and-play, Volvo-achtig qua degelijkheid en volledig "reversable" (en tegenwoordig is Zweden een goedkoop land).

Groeten Marc
AadG

Bericht door AadG »

Ik denk MArc gelijk heeft.
Meestal is het de schakelaar.
Als je naar de prikkerdag komt heb ik een oplossing.
Marc-my-Words

AadG Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk MArc gelijk heeft.
> Meestal is het de schakelaar.
> Als je naar de prikkerdag komt heb ik een
> oplossing.

Dat denk ik ook. Ik heb ook een oplossing (denk ik) alleen geen LandRover om naar de prikkersdag te gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 22:43 door Marc-my-Words.
AadG

Bericht door AadG »

neem je toch gewoon iets anders.

Ik kom ook met een beetje vreemde Landrover.
De eerste met een 3.8 liter diesel, snelheid van een 109 Ambu en terreinvaardigheid van 0,0.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

...aerodynamica van een 101 FC?

Jurriaan.
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Zo,vandaag een nieuwe schakelaar gemonteerd en eigenlijk geen storing gemeten maar ga het niet afwachten.
Van de zweedse lichtversterker wist ik al,die heb ik er direct opgezet,ik heb de auto vanaf oktober en in mijn 109 had ik ook al
relais in het lichtcircuit gemonteerd wegens problemen met de schakelaar.
Wel leuk dat de schakelaar in zo'n mooi Lucas doosje zit,houd de relatie met de dealer altijd actief......Lucas.

Bedankt voor de tips

Groet,Mark

Mark
Plaats reactie