Lift kit SU carburateurs
-
Wim Janssen
Lift kit SU carburateurs
Er is al vaker gesproken over lift kitjes om de naald van een SU carburateur omhoog te houden tijdens LPG rijden. Hierdoor zou de naald minder slijten. Wie weet hoe dit werkt en waar krijg je zo iets. Google geeft niet veel info.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
-
Benno
Re: Lift kit SU carburateurs
Hoe het werkt is erg simpel. Boven het membraan in de carburateur wordt een nippel gemonteerd met een luchtaansluiting erop. Als je deze nu op het vacuum van de motor aansluit worden de membranen en gasnaalden omhoog gezogen en slijten ze veel minder. Meestal zit er wel een klepje tussen de vacuumleiding om ervoor te zorgen dat alleen bij het op gas rijden de membranen worden omhoog gezogen.
Je kunt e.e.a. natuurlijk ook zelf maken, twee kleine luchtnippels met schroefdraad. Carburateurdome demonteren en gat boren boven het membraan in het huis. Nippel monteren. OP de nippel stukje vacuumslang tot een vacuumklepje en daarna naar het motorvacuum op het spruitstuk. Voeding van het klepje koppelen aan je lpg-relais of ander circuit wat bekrachtigd wordt op LPG en klaar is klara.
Groet,
Benno
Je kunt e.e.a. natuurlijk ook zelf maken, twee kleine luchtnippels met schroefdraad. Carburateurdome demonteren en gat boren boven het membraan in het huis. Nippel monteren. OP de nippel stukje vacuumslang tot een vacuumklepje en daarna naar het motorvacuum op het spruitstuk. Voeding van het klepje koppelen aan je lpg-relais of ander circuit wat bekrachtigd wordt op LPG en klaar is klara.
Groet,
Benno
-
Wim Janssen
Dat is inderdaad simpel en goed zelf te maken. Dank voor je uitleg.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
-
Kees
Heb zelf wel eens een poging ondernomen door in de halzen van de carburateurs gaatjes te boren en daar via een nippel, slangetjes en solenoid het vacuum van de motor op aan te sluiten.
Dit werkte niet, het vacuum houdt niet de naalden omhoog.
Zelf denk ik dat de naald door een magnetische solenoid direct bovenop de hals omhoog getrokken moet worden.
Heb dit wel eens gezien maar geen idee hoe en waar te verkrijgen.
Hoor graag de verder bevindingen.
Dit werkte niet, het vacuum houdt niet de naalden omhoog.
Zelf denk ik dat de naald door een magnetische solenoid direct bovenop de hals omhoog getrokken moet worden.
Heb dit wel eens gezien maar geen idee hoe en waar te verkrijgen.
Hoor graag de verder bevindingen.
-
Benno
Vreemd, de keren dat ik het gezien heb is echt maar een klein beetje vacuum nodig om de mebranen omhoog te krijgen en houden. Weet je zeker dat die auto geen lekke membranen had en dat het goede vacuumkanaal gekozen is, je hebt er vaak meerdere op het spruitstuk. Constant vacuum, ported vacuum etc...
Benno
Benno
-
Art van Blondie
Ik vraag me af hoe je dat controleert?? Als je de luchtaanvoerslang eraf haalt om de naald te kunnen zien, dan krijgt de auto geen LPG meer en zal dus afslaan. Op benzine controleren zou nog kunnen, maar ik denk eigenlijk dat de motor dan ook verzuipt en afslaat.
Die setjes worden overigens verkocht door Iwema.
Groet, Art
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2010 09:09 door Art van Blondie.
Die setjes worden overigens verkocht door Iwema.
Groet, Art
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2010 09:09 door Art van Blondie.
-
Benno
Controle is vrij simpel. Met lopende motor via de inlaat kijken lukt ook met mengstukken erop best hoor. Hangt er een beetje vanaf natuurlijk hoe de gasconstructie geweest is.
Benno
Benno
-
WillemNoord
Naald; slijten; gebeurt dit dan vaak. en heeft deze procedure ook nadelen?
-
Dennis101
De zuiger van een SU heeft geen membraan, de Zentih Stromberg (Solex) heeft dit wel.
Dennis B
Dennis B
-
Wim Janssen
Ik ben er toch nog niet helemaal uit en betwijfel ook of het zo simpel is.
Bij een SU carburateur wordt volgens mij de zuiger met naald omhoog gehouden ddor vacuum dat gecreert wordt door de venturiwerking onder die zuiger. Hiervoor zitten er 2 gaten van rond 7 mm in. Als je d.m.v. venturiwerking dat vacuum boven die zuiger wilt creeren, heb je waarschijnlijk veel flow nodig, vandaar die grote gaten. Ik vraag me dus af hoe groot je die vacuumleiding wel niet moet maken om dat lek van 2x rond 7 mm te overbruggen. Bovendien is er sowieso niet erg veel plaats om een aansluiting te maken in die pot te maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Bij een SU carburateur wordt volgens mij de zuiger met naald omhoog gehouden ddor vacuum dat gecreert wordt door de venturiwerking onder die zuiger. Hiervoor zitten er 2 gaten van rond 7 mm in. Als je d.m.v. venturiwerking dat vacuum boven die zuiger wilt creeren, heb je waarschijnlijk veel flow nodig, vandaar die grote gaten. Ik vraag me dus af hoe groot je die vacuumleiding wel niet moet maken om dat lek van 2x rond 7 mm te overbruggen. Bovendien is er sowieso niet erg veel plaats om een aansluiting te maken in die pot te maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen