Ik heb binnenkort een dagje voor het vervangen van mijn klepsteelrubbers op de planning staan. Is het nu verstandig om ook de klepveren te vervangen?
Kan mij voorstellen dat de veerkracht na 30 jaar wel van minder is geworden, maar kan mij ook voorstellen dat de klep dan anders gaat slijten tov de oude situatie.
Klepsteelrubbers & veren
-
Gert
Re: Klepsteelrubbers & veren
In het werkplaatshandboek staat als (enige?) criteria dat ze een vaste passing moeten hebben t.o.v. elkaar.
Als ze niet stuk zijn, zou ik ze ook niet vervangen.
De specificaties van de veren bij een dieselmotor:
Binnenste:
- vrije lengte 42,67 mm
- lengte onder druk van 8 kg 40,30 mm
Buitenste:
- vrije lengte 46,28 mm
- lengte onder druk van 21 kg 40,30 mm.
Deze duplex schroefveren zullen ontworpen zijn op uithoudingsvermogen, en dus zou ik ze niet bij voorbaat vervangen. Je kunt natuurlijk kijken of ze aan de bovenstaande specificaties voldoen, maar ik denk dat ze heel aardig in de buurt komen. Overigens is het niet echt makkelijk om dat te meten, een combinatie van 8kg druk en een schuifmaat vereist wat kunst en vliegwerk. Een schroefspindel kun je niet gebruiken omdat je dan geen kracht kunt meten. 8 pakken melk erop is wat onhandig. Wellicht een brok staal ? dan zit je ongeveer op 8kg/l.
Kortom, ik zou ze terugzetten als ze voldoen aan het eerstgenoemde criteria.
Groeten,
Gert
Als ze niet stuk zijn, zou ik ze ook niet vervangen.
De specificaties van de veren bij een dieselmotor:
Binnenste:
- vrije lengte 42,67 mm
- lengte onder druk van 8 kg 40,30 mm
Buitenste:
- vrije lengte 46,28 mm
- lengte onder druk van 21 kg 40,30 mm.
Deze duplex schroefveren zullen ontworpen zijn op uithoudingsvermogen, en dus zou ik ze niet bij voorbaat vervangen. Je kunt natuurlijk kijken of ze aan de bovenstaande specificaties voldoen, maar ik denk dat ze heel aardig in de buurt komen. Overigens is het niet echt makkelijk om dat te meten, een combinatie van 8kg druk en een schuifmaat vereist wat kunst en vliegwerk. Een schroefspindel kun je niet gebruiken omdat je dan geen kracht kunt meten. 8 pakken melk erop is wat onhandig. Wellicht een brok staal ? dan zit je ongeveer op 8kg/l.
Kortom, ik zou ze terugzetten als ze voldoen aan het eerstgenoemde criteria.
Groeten,
Gert
-
jouke ruardy
een weegschaal op de boortafel van een kolomboormachine zetten zo dat de veer op de weegschaal staat en met de boorkop de bovenkant veer indruken en de lengte even meten met een schuifmaat en dan weet je het of ze nog in de buurt komen van wat het moet zijn maar dat zal wel goed zijn
mvgr jouke
mvgr jouke
-
wschutte
Slimme oplossing Jouke! Een aantal jaren geleden mijn klepveren (en kleppen) vervangen de oude bereikten de vrije lengte al niet meer. Wel toen enkele veren geplaatst de dubbele versie was niet meer te verkrijgen. Inmiddels weet ik dat P A Blanchard bij Hull ze nog wel op voorraad heeft. Groet, Wiecher.
-
roderiquez
Heren, erg bedankt voor de tips. Het komt er dus wel op neer dat ik ze maar eerst even moet gaan checken, en dan een besluit neem of ik ze vervang of niet.
Dat verhaal van die enkele of dubbele, daar zat ik ook al een beetje over in. Ik zag ook inderdaad dat er veelal / alleen enkele worden geleverd, maar die voldoen dus ook wel.
Dat verhaal van die enkele of dubbele, daar zat ik ook al een beetje over in. Ik zag ook inderdaad dat er veelal / alleen enkele worden geleverd, maar die voldoen dus ook wel.