Persluchtkoppeling; Euro of Orion ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Persluchtkoppeling; Euro of Orion ?

Bericht door Gert »

beste allemaal,

Gelukkig ben ik al weer twee jaar in het bezit van een beest van een compressor. Deze heb ik defect gekocht, maar nu doet hij het.
Laatst heb ik echter wat 2e hands persluchtgereedschap gekocht, met name gereedschap voor het bespuiten van holle ruimtes.

De koppelingen op die apparaten waren Euro (DIN) koppelingen, en passen dus niet op mijn Orion koppelingen.
Ik sta nu op een splitsing van wat ik ga doen.
Via de site van Rustbuster heb ik wat INFORMATIE kunnen vinden, maar verder kan ik er niets over vinden.

Het verschil zit hem niet alleen in de vorm, maar ook dat Eurokoppelingen een grotere binnendiameter hebben, wat gunstig is voor de luchtdoorlaat.
Het voordeel van Orion koppelingen is dat dat de koppelingen zijn die ik bij de Karwei om de hoek kan krijgen, en dat dus veel gereedschappen met Orion zijn uitgevoerd.

De goedkoopste oplossing is denk ik om een verloopstukje te maken van een stukje slang, maar als je een goede compressor hebt ga je steeds meer perslucht gebruiken, en dus ga je je vaker irriteren aan het verloopstukje wat je nét even niet kunt vinden.

Op de site van toolstation zag ik dat, uitgaande van 8mm slang en 1/4" draad:
- insteeknippel euro €1,95 en orion € 2,95 kost
- luchtkoppeling euro € 7,65 en orion €9,95 kost.
(incl btw)

Nu is ongeveer 70% van mijn aansluitingen Orion.

Mijn vraag is eigenlijk simpel; hebben jullie er wat zinnigs over te zeggen ? Welke koppeling gebruiken jullie ?

Als student wtb neig ik natuurlijk naar DIN(euro)

Groeten,

Gert
sjeroens

Re: Persluchtkoppeling; Euro of Orion ?

Bericht door sjeroens »

Ik heb alles vervangen door 1 soort koppeling. Zowel op gereedschap, slang, en op de compressor. (en op de uitgang van de 101)
Ik ben gegaan voor degene die bij de praxis hingen (de karwei-versie dus)
Ik denk dat een grotere diameter doorgang in praktijk niet veel uitmaakt. Bv bij het spuiten moet je toch ergens 'knijpen' om een minder druk te krijgen,
Wat denk ik wel uitmaakt is de diameter en lengte van de slang.
Ik merk alleen het verschil als ik pneumatisch aan het beitelen in een muur ben. dan heb ik de volle druk nodig en moet ik soms wachten tot de compressor weer vol zit. (kinzo ding van praxis).
sccs,
jeroen
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik gebruik Oetiker ISO 6150-C snelkoppelingen, omdat ik hier zeer goede ervaringen mee heb op het werk.
Buitengewoon prettig is dat er met de twee traps koppeling twee bewegingen nodig zijn om een koppeling te lossen, de eerste beweging om de ontluchten en de tweede om de de koppeling uiteen te nemen.
De koppeling met hendel is tevens te gebruiken als zeer compact blaaspistool.

Dennis B
ticco

Bericht door ticco »

Voor 4 euro stuur ik je een multi koppeling toe. Op deze koppeling kan je zowel euro als Orion aansluiten.

Das een matsprijs incl vezendkosten.

Ik doe namelijk in compressoren, luchtgereedschap en toebehoren.

stuur een mail naar ticco@spero.nl en ik help je verder
Marcel

Bericht door Marcel »

Ik heb een compressor daar passen euro en Orion op. Maar de die koppelingen te vinden val niet mee en hoe heten ze?
Gert

Bericht door Gert »

Ik heb vlak na dit topic bij Groot Techniek in Purmerend (zitten ook elders in deze regio) een kopppeling gehaald die zowel Euro als Orion aan kon, en ik was voor ongeveer 8 euro klaar voor een vrouwtje. Als ik mannetjes koop, koop ik een Orionaansluiting, want die komt vaker voor. De multifunctionele koppeling heb ik aan het uiteinde van mijn meestgebruikte slang, zodat ik weinig problemen tegenkom.

Groeten,

Gert
Grøs

Bericht door Grøs »

Gewoon alles EURO/DIN maken, grotere luchtdoorlaat, minder lekkage is mijn ervaring. Bij de betere ijzerwarenhandel verkrijgbaar. En evt. 2 verloopkoppelingen maken van EURO naar Orion en vica versa.
defendertje90

Bericht door defendertje90 »

Werkt wel op een topic van 3 jaar geleden
Plaats reactie