dubbele accu vraag
-
Erwin 110TD5
dubbele accu vraag
Een maatje van me heeft een "ander merk" 4x4 gekocht. Hierin zit een dubbel accu systeem ingebouwd van T-max (volgens mij is het deze), echter de 2e accu is er niet bij.
Volgens mij moet je bij dergelijke systeempjes (in tegenstelling tot een FET-brug) 2 dezelfde accu's gebruiken, klopt dat ?? Of kun je voor je accesoires ook een lichtere accu gebruiken ?? de 2e accu wordt alleen gebruikt voor radio, lampje en de spullen die de kinderen achterin willen gaan gebruiken,,,
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2010 14:08 door Erwin 110TD5.
Volgens mij moet je bij dergelijke systeempjes (in tegenstelling tot een FET-brug) 2 dezelfde accu's gebruiken, klopt dat ?? Of kun je voor je accesoires ook een lichtere accu gebruiken ?? de 2e accu wordt alleen gebruikt voor radio, lampje en de spullen die de kinderen achterin willen gaan gebruiken,,,
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/02/2010 14:08 door Erwin 110TD5.
-
Ploertje
Re: dubbele accu vraag
Volgens mij moet je voor een dubbel accu systeem altijd twee gelijke acu's hebben.
Verder zouden ze ook even oud moeten zijn.
Dit om te voorkomen dat de ene accu de andere leegtrekt of dat één van de accu's nooit zijn volledige lading krijgt.
Richard
( Stoere mannen eten geen honing................die kauwen op bijen ! )
Verder zouden ze ook even oud moeten zijn.
Dit om te voorkomen dat de ene accu de andere leegtrekt of dat één van de accu's nooit zijn volledige lading krijgt.
Richard
( Stoere mannen eten geen honing................die kauwen op bijen ! )
-
Exfietser
Accu's moeten gelijk zijn als je ze in serie schakeling laad dus bij 24 volt systemen. En ze moeten gelijk zijn als je ze permanent parallel schakeld.
Je hebt het over een 12 volt systeem dus staan ze niet in serie. En ze staan niet permanent parallel. Daar zorgt dat apparaatje voor. Het apparaatje zorgt ervoor dat ze alleen tijdens het laden paralel staan en niet tijdens het ontladen.
Er kan dus gewoon een willekeurige startaccu naast gezet worden. Met nadruk een start accu omdat lader ingericht is om startaccu's te laden en niet om andere soort accu's als zonne, gel, enz. accu's te laden. De speciale optima accu's gaan stuk omdat die met een hogere spanning geladen moeten worden dan de gewone start accu. Dan kun je de laadspanning in de regelaar weer verhogen maar dan gaat je start accu weer stuk omdat die met een te hoge spanning wordt geladen.
De accu's moeten dus van hetzelfde type zijn omdat ze met 1 lader (Die immers in de dynamo zit.)worden geladen maar mogen van verschillende capaciteit en leeftijd zijn omdat er een accu-scheidings relais inzit.
Arnold.
Je hebt het over een 12 volt systeem dus staan ze niet in serie. En ze staan niet permanent parallel. Daar zorgt dat apparaatje voor. Het apparaatje zorgt ervoor dat ze alleen tijdens het laden paralel staan en niet tijdens het ontladen.
Er kan dus gewoon een willekeurige startaccu naast gezet worden. Met nadruk een start accu omdat lader ingericht is om startaccu's te laden en niet om andere soort accu's als zonne, gel, enz. accu's te laden. De speciale optima accu's gaan stuk omdat die met een hogere spanning geladen moeten worden dan de gewone start accu. Dan kun je de laadspanning in de regelaar weer verhogen maar dan gaat je start accu weer stuk omdat die met een te hoge spanning wordt geladen.
De accu's moeten dus van hetzelfde type zijn omdat ze met 1 lader (Die immers in de dynamo zit.)worden geladen maar mogen van verschillende capaciteit en leeftijd zijn omdat er een accu-scheidings relais inzit.
Arnold.
-
VeeTee
Heldere uitleg Arnold.
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
Erwin 110TD5
Duidelijk verhaal (en gelukkig een bevestiging van mijn vermoeden)
Bedankt !
Gr
Erwin
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Bedankt !
Gr
Erwin
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
Dennis101
Als de extra's tijdens het rijden worden gebruikt heb je helemaal geen extra accu nodig, nog gemakkelijker.
Dennis B
Dennis B
-
WillemNoord
Heren,
Nu ik dit zo lees schiet mij de volgende vraag te binnen.
Ik ga binnenkort een lier plaatsen is het dan handig om een tweede accu te plaatsen met dit systeem?
Nu ik dit zo lees schiet mij de volgende vraag te binnen.
Ik ga binnenkort een lier plaatsen is het dan handig om een tweede accu te plaatsen met dit systeem?
-
Exfietser
Het hangt er vanaf hoeveel je wilt lieren. Als je heel af en toe een paar minuten moet lieren kun je het waarschijnlijk gewoon met een wat grotere startaccu af. Ga je moeilijke trials rijden en moet je de hele dag lang lieren dan is een tweede grote accu handig met bovestaand systeem of met een scheidingsdiode(fet) schakeling. Je kunt dan nooit je start accu leeglieren.
Arnold.
Arnold.
-
WillemNoord
Hoi Arnold,
Ik heb nog een paar accu's over en lijkt me inderdaad wel handig maar niet noodzakelijk. Kortom komt op mijn verlanglijstje te staan.
Eerst maar eens proberen dit weekend mijn motor aan de loop te krijgen
groet
Willem
Ik heb nog een paar accu's over en lijkt me inderdaad wel handig maar niet noodzakelijk. Kortom komt op mijn verlanglijstje te staan.
Eerst maar eens proberen dit weekend mijn motor aan de loop te krijgen
groet
Willem