Olie uit pijlbuis V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas (als de brandweer)

Olie uit pijlbuis V8

Bericht door Bas (als de brandweer) »

Hallo prikkers,

Vanochtend lag er een grote plek olie in de sneeuw onder de 110.
Na veel schoonmaken ben ik er achtergekomen dat de v8 de olie via de pijlstok er uit gooit.
Daarnaast komt er stoom uit het gat van de pijlbuis.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Ontluchting/zuigerveren?

Ik ben benieuwd,

Groet,
Bas
Eric

Re: Olie uit pijlbuis V8

Bericht door Eric »

Misschien een bevroren olie gedeelte ?? Wil niet meteen van het ergste uit gaan .. natuurlijk ..
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik zou even de carterontluchting controleren; met deze kou kan zich daar nogal wat sludge in afzetten als je veel korte ritten maakt.
Maar het is zowiezo geen goed teken als je zoveel overdruk daar hebt.
Andere mogelijkheid is veel teveel olie...

Gerrit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2010 17:10 door G-men (Gargamel).
Bas (als de brandweer)

Bericht door Bas (als de brandweer) »

Gerrit,

De hoeveelheid olie lijkt lij het probleem niet.
Stel dat het de carterontluchting is.
Zijn het dan de slangen tussen de klepdeksel en de carbs waarvan de flamecatcher verstopt is?

Komt die hoge overdruk dan door versleten zuigerveren?

Alvast bedankt.

Bas
Bas (Als de brandweer)

Bericht door Bas (Als de brandweer) »

Hallo allen,

Het lijkt er op dat het euvel verholpen is door de carterontluchting schoon te maken. De 'vlammenvanger' rechts was helemaal verstopt. links was gewoon open.
Daarnaast op advies van Dakar Cars nog gekenen of alle bougies droog waren.
Alle bougies waren mooi droog en na de schoonmaak kwam er geen olie meer door de pijlbuis naar boven.
Morgen maar eens rustig een vlink aantal kilometers rijden.

Bedankt voor de tips.

Bas
Eric

Bericht door Eric »

Als je zoveel carter ontluchting hebt dat dat zoveel druk geeft dat de olie via de oliepeilbuis eruit komt klopt er volgens mij meer niet helemaal. Vind dat namelijk nogal veel carter druk...
Bas (Als de brandweer)

Dat ben ik zeker met je eens Eric.

Wat zou een goede methode zijn om te testen of er meer aan de hand is?
Zou de oorzaak van de tehoge carterdruk uit een compressietest naar voren moeten komen?

Bedankt maar weer.
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Yups, een compressietest zal je snel duidelijk maken hoe het gesteld is met de afdichting van de zuigerveren en kleppen.
Normaal gesproken moet er maar heel weinig overduk (of zelfs onderdruk) staan in je carter.
Als je overdruk hebt, komt die lucht ergens vandaan, en dat is vaak langs de zuigerveren...

Voor een CR 1:8 v8 blok zou je in nieuwstaat ongeveer 10 Bar moeten meten. Bij recente test van mijn V8 kwamen we uit op 8,5 tot 9,5 bar.
CR1:9.35 navenant hoger lijkt me.
Meten met gas vol ingetrapt en zonder bougies.

Gerrit
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De carterventilatie bij de 110 V8 hoort elke 10.000 km gecontroleerd te worden en de "flame traps" horen elke 20.000 km vervangen te worden.
Als het veel langer geleden is dat dit gebeurt is dan zijn de problemen die je gehad hebt hier het gevolg van geweest.
Met een goed werkende (= schone) ventilatie zal er nooit druk opgebouwd mogen worden, maar als deze verstopt raakt wordt er wel druk opgebouwd met de door jou ondervonden verschijnselen.
Het vervuilde systeem is dus geen gevolg, maar de oorzaak van de drukopbouw.

Dennis B
Bas (Als de brandweer)

Hallo Dennis,

Kijk, dat is duidelijke taal.
Na de schoonmaakactie is het probleem verholpen, maar ik ga nu zeker een paar nieuwe flame traps bestellen.

Ongeveer 5000 km geleden was de compressie van alle cilinders nog uitstekend, maar ik ga voor de zekerheid toch nog maar even testen morgen.

Bedankt,

Bas
Plaats reactie