Nieuwe motor en dan...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
The Iron Nurse

Nieuwe motor en dan...

Bericht door The Iron Nurse »

Eindelijk is het dan zover, tussen de kostbare uurtjes de motor er in gelepeld. Bij het voorzien van nieuwe pakkingen e.d. en ook bij het spruitsuk zag ik dat de 3e uitlaat iewat vettig er uit zag. Niet noemenswaardig ten op zichte van de andere 3. Dus klaar maken dat ding.

Het gaat om een gereviseerd blok (1992) 2.25 d. Deze komt uit een voormalige sloop laro van de Landmacht. Sinds de revisie heeft het blok niet zoveel gelopen.

Maar nu zie ik bij het stationair laten draaien, dat er een heel dun klein miezerig straaltje olie tussen het spruitstuk en de uitlaat begint te lopen. Nu kan het zijn, dat doordat het blok een hele tijd niet meer heeft gelopen, dit probleempjes geeft. Anderzijds kan er natuurlijk iets aan de hand zijn met de klepgeleiders e.d.

Kent iemand deze symptomen, en zo ja, wat kan ik nu het beste even voordat ie weer de weg op gaat.

De motor loopt verder perfekt, beter dan de vorige, alleen heeft wat rookontwikkeling bij koude start, maar daarna amper geen rookontwikkeling. Kan de hokdeuren dichhouden. Alleen bij extra gas even wat fijne dampen. Oliepeil is op niveau. Misschien kan dit wat lager, ga ik meer in het midden zitten van de twee streepjes.

Ik hoor graag jullie suggesties.

Groet,

Gilbert
The Iron Nurse

Opgelost..?

Dennis B heeft me een antwoord gegeven. De uitlaatbocht zit nog niet goed aangetrokken tegen het spruitstukt. Op één zijde zit het nog niet helemaal vlak. Dit ga ik morgen herstellen. Kijken wat het dan doet.

Dennis, alvast bedankt voor de info!!

Groet,

Gilbert
Puffino

Re: Opgelost..?

Bericht door Puffino »

Fijn dat je dat meldt, ook de inhoud van die mail van Dennis.

Is weer kennis die wordt toegevoegd aan de Prik-kennisbank tenslotte. Hopen dat het daarmee wordt opgelost inderdaad!

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
The Iron Nurse

Nieuwe motor en alles is opgelost...

Eindelijk is het projekt nieuwe motor voor The Iron Nurse afgesloten.

Er waren eigenlijk 3 dingen waar ik tegen aan liep en wat niet ”lekker” ging.

1 De brandstofpomp kon ik niet goed ontluchten. Alles los gehad, door geblazen, geen druppel diesel naar de verstuivers. De oplossing was makkelijk, maar je moet even de hendel voor de stopknop goed in de gaten houden. Dus goed naar beneden drukken en dan ontluchten. Scheelt een hoop ellende.

2 Mijn rode lampje voor kontakt bleef branden. Alleen met de massasleutel was alles uit. Het probleem lag bij de bedrading van de dynamo. Het moertje zat blijkbaar niet vast genoeg evenals één van de gele draden (A) die maakte ook geen goed kontakt.

3 Olie uit het spruitstuk bij de uitlaatbocht. Probleem was dat niet alles goed was aangetrokken. Het scheelde maar een fractie, maar blijkbaar genoeg om het er door te laten.

Voor de rest was het appeltje eitje. Ga alleen de kleppen nog even stellen (hij knikkert lekker), maar eerst even een kleine buurt-test-ritje maken morgenavond.

Zet binnenkort nog wel wat foto's op het blog.

Groet,

Gilbert

www.theironnurse.blogspot.com
WillemNoord

Re: Opgelost..?

Bericht door WillemNoord »

Misschien een domme vraag (als die bestaan) maar daar hoort toch geen olie te zitten?
The Iron Nurse

Olie spruitsuk

Willem,

Domme vragen bestaan niet, maar in dit geval zat er nog en restant conserverings”vet” in het spruitstuk vermengd met de nodige roetdelen (blok werd ééns in de zoveel tijd even opgestart om de draaiende delen draaiende te houden) Dit gaf een substantie wat leek op olie.
Navraag over dit blok, dat alle militaire (gereviseerde) blokken werden voorzien conserveringsmiddelen. Aangezien één van de uitlaten ie wat vettig was en de combinatie met roet krijg je dit. Dit kun je krijgen met een blok wat zo goed als nieuw is.

Maar door jou ”domme vraag” even gebeld, en dit was het antwoord. Nu nog even kilometers maken (rustig aan beginnen) en dan brand alles zich wel schoon.

Groet

Gilbert
Plaats reactie