S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door Gert »

Hallo allemaal,

Enkele weken geleden stond er een bericht op de prik met daarin iets over de front fill fuel tank van paddock, gemaakt door britpart, met het nummer 552174. Mijn tank van de S1 is erg slecht, en lekt nu ook. Repareren zag ik niet zitten.
Aangezien tanks vaak van buitenaf roesten heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en bewust gekozen voor een theoretisch gezien veel te goedkope nieuwe brandstoftank, in de hoop dat ik die zelf kan upgraden.

Hieronder wat foto's van de tank.

Hieronder zie je grofweg de afwerking van de tank. Wat me opvalt is dat de verbding van de "bak" waar de tank in staat is gelast in plaats van gesoldeerd. De tank zelf is rondom voorzien van rolnaadlassen. De bovenkant is wel normaal gelast.
Mijn plan is om de onderbroken lassen zodanig te bewerken dat het één las wordt. Hierdoor zou er minder troep tussen de platen moeten komen. Een ander idee is kit, maar dan moet ik nog wel even de juiste vinden.
Foto-QP7E6BAO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8c4ac40ca4a6704e771d54604073801c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QP7E6BAO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QP7E6BAO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QP7E6BAO.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Hieronder de afwerking van de ophanging van de "bak". Het is dik staal, toch zeker 3mm. Deze lassen vond ik acceptabel.
Foto-7JLM8QR4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff638b917cab8a36283303e9c5e996ee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7JLM8QR4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7JLM8QR4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7JLM8QR4.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De volgende foto laat de vulhals zien. Deze is gesoldeerd, en tevens zou ik dit de zwakse plek van de tank noemen indien de soldering is gemaakt door een onprofessionele soldeerder.
Foto-CPISIKC7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b46f19126be4998e0459b5c4bf9a6459', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPISIKC7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-CPISIKC7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-CPISIKC7.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Ik had het kunnen weten, maar eigenlijk hoopte ik op een militaire tank.
Daarnaast is de bak waarin de tank staat langer dan bij de S1, m.a.w, de afstand tussen de ophangpunten is bij een S1 net iets kleiner dan bij een S3. Gelukkig kon ik dit aanpassen. De voorste ophanging loopt erg schuin naar voren. Na wat beraad besloot ik dit af te slijpen, in te korten, en zodoende verticaal weer terug te lassen. Daarij rekeninghoudend met de krachten, en dus een zo groot mogelijk en kruislings lasoppervlak te creëren. Op de foto is het geheel echter voorzien van hechtlassen, en dus nog niet afgelast.
Foto-V7KMZMPW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d9ac028ab21ee5a139d75b341eb2377a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-V7KMZMPW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-V7KMZMPW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-V7KMZMPW.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nu sta ik nog voor de moeilijkste opgave; de vulopening.
Ik ken de aansluiting met de externe vulling niet goed genoeg, maar volgens mij gaat dit nooit werken in mijn 107".
Daarom ben ik van plan de opening uit de oude te slijpen, en die op de nieuwe te zetten. Eerst wilde ik dit lassen, maar gezien het gevaar op gaten (onbekende staalsoort), leek het mij verstandiger om dit te poppen. Ik ben daarom van plan om rondom bekernagels te gebruiken, en de twee stukken met daartussen vloeibare pakking op elkaar te poppen. Bekernagels zijn, mits goed aangebracht, bijzonder gas en waterdicht. Laat ik nu net een bak van die dingen voor mn verjaardag hebben gekregen. Op de foto is een beetje te zien welk gedeelte ik uit wil slijpen.
Daarnaast wil ik de twee vulpijpen afslijpen, en ook die dichtmaken. Of ik de pijp dicht ga lassen of dat ik over het vlakgeslepen oppervlak een plaat pop weet ik nog niet.
Foto-APQ3DPWU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6a2849ca2d786623446e5e5e656e7c41', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-APQ3DPWU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-APQ3DPWU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-APQ3DPWU.jpg', '', 10534365, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Overigens ziet de oude tank er op de laatste foto goed uit. De roestvorming is echter opgetreden tussen de twee platen, en is zo ernstig dat repareren mijns inziens echt onhaalbaar is. Zoals ik schreef zal de dieseltank vooral van buitenaf roesten. Daarom wil ik na afloop het geheel kaal maken (stralen indien mogelijk), en voorzien van 2k-epoxy grondverf.

Als iemand mij de praktische bezwaren kan vertellen van de ombouw van civiel naar militair (opening dus), dan hoor ik dat graag.
Vooral boven in de tank durf ik de bekernagels wel te gebruiken, want de "klots" zal zich het minst voordoen op dat punt. Dat is ook logisch, want in de dop zit immers een ontluchtingsgat wat, als het even kan, niet de hele tijd diesel moet doorlaten.

Een van de nieuwe voornemens in het nieuwe jaar is om meer fotoverslagen over de 107" te plaatsen.
Ik kan jullie alvast verklappen hoe het er voor staat:
- Chassis staat op wielen, assen gereviseerd/gecontroleerd.
- Remsysteem helemaal klaar, met uitzondering van het reservoir. Alle onderdelen zijn nieuw.
- Versnellingsbak voorzien van nieuwe keerringen, en geplaatst op het chassis.
- Stuurinrichting is klaar
- Onderkant achterbak staat in de verf, klaar om gemonteerd te worden.

In 5 punten beschrijven waar je máánden mee bezig bent is best knap, maar in alle onderdelen zit heel veel werk.

Groeten,

Gert
Dennis101

Re: S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door Dennis101 »

Zonde dat je deze tank hebt gekocht Gert en niet even hebt gewacht totdat het budget het toeliet om er eentje bij Van Dam te kopen.
Het ombouwen was dan niet nodig geweest en je had gelijk een lekvrije tank met alle onderdelen die erbij horen.
Voordat je hiermee verder gaat zou ik als eerste de tank controleren op lekkage, want de sticker achterop de tank "leak tested ok" heeft een andere betekenis dan je zou verwachten.
Vorig jaar bleek meer als de helft van dit fabrikaat lek, dus de kans is groot dat deze hetzelfde probleem heeft.

Als je wil kan ik wel een foto maken van de tank die ik 1,5 jaar terug bij Van Dam heb gekocht, wel doorgelast, lekvrij en passend.

Wil je toch deze tank blijven gebruiken (moet hij natuurlijk wel lekvrij zijn) dan kun je de vulhals er eventueel ook op monteren door een ring te fabriceren met blinde gaten erin.
Dan kun je de vulhals met schroeven monteren met een pakking er tussen, min of meer vergelijkbaar als de bevestiging van een tankvlotter op een originele tank.
Als de dop goed functioneert kan er een (geringe) overdruk op de tank staan tijdens gebruik, want de dop hoort wel lucht binnen te laten maar niet vrij naar buiten te laten.
Toch iets om even rekening mee te houden bij de constructie.

Dennis B
88Cees

Re: S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door 88Cees »

Waarom zou je niet aan je nieuwe tank lassen, lijkt me juist duurzamer als kit.
Ik heb mijn militaire tank omgebouwd naar buitenvuller, ook door te lassen, gaat prima.

Foto-8CEG8Z3U.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4019bd445824718f2bf8f754c05d5b4a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CEG8Z3U.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8CEG8Z3U.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CEG8Z3U.jpg', '', 10536783, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gr Cees
Gert

Re: S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door Gert »

Dag Dennis,

Dat van dam de tanks ook verkoopt wist ik niet.
Door schade en schande wordt men wijs. Echter heb ik wel bewust gekozen voor een mogelijk inferieur product.
De kosten rondom de 107" stapelen op, en ookal kán ik wanneer ik wil een "echte" tank kopen, dan nog is het geld wat ik maar één keer kan uitgeven. Mijn doel is om de 107" rijdend te maken. Of dat nu is met een superieure of een gemodificeerde inferieure tank maakt me hierbij weinig uit. Goedkoop is wellicht duurkoop, maar ik hoop in de toekomst het geheel nog eens grondig over te doen. De 107" is in ieder geval voorlopig in goede handen, en de brandstoftank heb ik echt nodig.

Ik heb de tank overigens rondom erg goed gecontroleerd, en ik kon nergens fabricage of hechtingsfouten vinden. De zwakste plekken lijken in ieder geval in orde.

Wellicht dat je me kunt laten weten wat de tank bij van Dam kost, maar ik ga er van uit dat dit de 100 euro al snel passeert.

Groeten,

Gert
Gert

Re: S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door Gert »

Beste Cees,

Hoe is dit gegaan?
Ik zie dat je het geheel met MIG heb gelast, heb je nog last van inbranden ervaren ?

Grappig dat jij je tank hebt omgebouwd, en dat ik nu precies het tegenovergestelde wil gaan doen.

Wellicht dat ik wat lassen ga proberen op de oude tank, nadat ik de tinlaag heb weggeborsteld.

Groeten,

Gert
88Cees

Re: S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door 88Cees »

Hoi Gert,
zorg dat de te lassen delen mooi blank zijn dan is mig lassen prima te doen.
De plaat die ik gelast heb op de plek waar de vulopening zat is best wel groot.
De bovenkant van de tank zal door deze lange lasnaad wel iets kromtrekken, door de spanning die in het materiaal ontstaat.
Gr Cees
Iwan Stuifzand

Re: S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door Iwan Stuifzand »

Dennis,

Zou je een foto kunnen plaatsen van de militaire tank die je bij van Dam gekocht hebt? Zat daar ook een tankdop bij?
De S1 vulopening / vroege militaire verschilt van de latere militaire vulopening. Als de tanks bij van Dam het latere model zijn hebt, dan past de S1 tankdop niet.
De vuldop van een S1 is gelijk aan de militaire S2a met 4 nokjes in de opening.

Foto-MFVQHFP3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0dadac68f5f3e6809a88ab5cf9a34057', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MFVQHFP3.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-MFVQHFP3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-MFVQHFP3.jpg', '', 10574876, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: S3 Front fill fuel tank ombouwen (foto's)

Bericht door Dennis101 »

Ik zou een foto kunnen plaatsen, maar zeker niet vandaag.
De tank die ik bij van Dam voor mijn militaire S2a had gekocht heeft niet de 4 nokjes, net zoals de originele tanks van mijn S2a.
De tank kreeg ik compleet met de tankdop, pakkingen en aftapplug met koperen ring.

Dennis B
Plaats reactie