123 ignition benzine gas
-
hvdf
123 ignition benzine gas
Wie kan ervaringen delen over de 123 ignition. ik heb gelezen dat er een aantal curves zijn maar geen speciale gas curve.
de orginele benzine curve zit er ook in dus het zou moeten kunnen om deze ok met gas te gebruiken.
graag info, tips , what ever.....
kind regards,
han
de orginele benzine curve zit er ook in dus het zou moeten kunnen om deze ok met gas te gebruiken.
graag info, tips , what ever.....
kind regards,
han
-
Marc-my-Words
Re: 123 ignition benzine gas
'k Weet niet wat je wilt, of hebt, maar als je een nieuwe 123 koopt kan je m ook switchbaar krijgen.
t Best wend je je tot de 123-site of degene d'r achter. 't Is in ieder geval mooi en slim spul.
'k Weet deze dingen slechts uit tweede hand, dus het fijne kan ik je ook niet vertellen.
Marc
t Best wend je je tot de 123-site of degene d'r achter. 't Is in ieder geval mooi en slim spul.
'k Weet deze dingen slechts uit tweede hand, dus het fijne kan ik je ook niet vertellen.
Marc
-
Sytze_RR1970
Re: 123 ignition benzine gas
Ik heb een maand of 2 geleden 123 gemonteerd; gekocht bij Loco in Best. Zeer goede service! Sindsdien geen problemen meer met starten, en altijd vermogen, loopt mooi rond. Heb wel een Bosch Sport bobine erbij; eigenlijk van juist daarvoor omdat de klassieke ontsteking stuk ging. Heeft wel wat sterkere vonk maar niet zo gek als Flamethrower (geeft te veel voor 123). Duur ding maar voor mij iedere cent waard geweest; ben er blij mee!
Op dit moment rijd ik uitsluitend op gas; benzinepomp stuk en tank lek. Hiermee ook de ontsteking nog niet laten afstellen, loopt stationair te snel. Heb overigens curve 7 gekozen, maar weet niet precies of dit exact de goede is.
Let op bij bestellen welk type oliepomp je hebt; geeft een ander asje (is ook los te krijgen). Voor de rest is monteren een eitje, zelfs voor een kneus. Wel lastig vast te zetten, normaal kan je er niet goed bij de vastzetbout, nu nog minder. Als je een andere curve moet nemen is dit vervelend; want het hele apparaat moet eruit om een andere curve te kiezen. Ohja, zorg dat je zoon of dochter met goede ogen de curve selecteert; voor mij was het "onzichtbaar".
In tegenstelling wat elders op het internet staat is dat er nog geen automatische LPG/Benzine omschakeling bestaat (volgens 123 zelf...).
Op dit moment rijd ik uitsluitend op gas; benzinepomp stuk en tank lek. Hiermee ook de ontsteking nog niet laten afstellen, loopt stationair te snel. Heb overigens curve 7 gekozen, maar weet niet precies of dit exact de goede is.
Let op bij bestellen welk type oliepomp je hebt; geeft een ander asje (is ook los te krijgen). Voor de rest is monteren een eitje, zelfs voor een kneus. Wel lastig vast te zetten, normaal kan je er niet goed bij de vastzetbout, nu nog minder. Als je een andere curve moet nemen is dit vervelend; want het hele apparaat moet eruit om een andere curve te kiezen. Ohja, zorg dat je zoon of dochter met goede ogen de curve selecteert; voor mij was het "onzichtbaar".
In tegenstelling wat elders op het internet staat is dat er nog geen automatische LPG/Benzine omschakeling bestaat (volgens 123 zelf...).
-
Justus Christus
Re: 123 ignition benzine gas
Weet iemand of er wel electronische ontsteking leveranciers zijn die de twee curves schakelbaar hebben?
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58294597a073133d2f6de1eb6dbd16a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10216160, 600, 600, 'Loading image ...', false);
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('58294597a073133d2f6de1eb6dbd16a2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10216160, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: 123 ignition benzine gas
Justus Christus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Weet iemand of er wel electronische ontsteking
> leveranciers zijn die de twee curves schakelbaar
> hebben?
Vraag het eens expliciet aan 123. Er was sprake van een omschakel-optie, die optioneel leverbaar zou zijn/in ontwikkeling was.
Dus misschien eens aandringen op een "proefmodel"?
Marc
-------------------------------------------------------
> Weet iemand of er wel electronische ontsteking
> leveranciers zijn die de twee curves schakelbaar
> hebben?
Vraag het eens expliciet aan 123. Er was sprake van een omschakel-optie, die optioneel leverbaar zou zijn/in ontwikkeling was.
Dus misschien eens aandringen op een "proefmodel"?
Marc
-
Justus Christus
Re: 123 ignition benzine gas
Ik zal de leu van 123 eens mailen. Het lijkt me wel makkelijk. Vooral als het te schakelen vald met de lpg schakelkast.
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d0d6c02b7f4a5329f7b24547c219197', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10217581, 600, 600, 'Loading image ...', false);
avatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d0d6c02b7f4a5329f7b24547c219197', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', 'http://www.fotoserve.nl/~jfk/avatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.fotoserve.nl%2F%7Ejfk%2Favatar.jpg', '', 10217581, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: 123 ignition benzine gas
Justus Christus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik zal de leu van 123 eens mailen. Het lijkt me
> wel makkelijk. Vooral als het te schakelen vald
> met de lpg schakelkast.
Zeg d'r maar bij dat de voornoemde geruchten via Zweden tot je kwamen (want ik heb deze wijsheid ook slechts van horen zeggen).
-------------------------------------------------------
> Ik zal de leu van 123 eens mailen. Het lijkt me
> wel makkelijk. Vooral als het te schakelen vald
> met de lpg schakelkast.
Zeg d'r maar bij dat de voornoemde geruchten via Zweden tot je kwamen (want ik heb deze wijsheid ook slechts van horen zeggen).
-
hvdf
Re: 123 ignition benzine gas
aan Allen,
dank voor de reacties. 123 gevraagd: er is een model geweest met twee curves maar deze is nooit in productie geweest.
er komt een computer aanstuurbare versie waarbij echt alles is in te stellen.
tot die tijd dan toch maar gekozen voor nummer zeker en een normale stroomverdeler gekocht, voor weinig. dan kunnen we over een paar jaar de instelbare kopen.
groeten,
han
dank voor de reacties. 123 gevraagd: er is een model geweest met twee curves maar deze is nooit in productie geweest.
er komt een computer aanstuurbare versie waarbij echt alles is in te stellen.
tot die tijd dan toch maar gekozen voor nummer zeker en een normale stroomverdeler gekocht, voor weinig. dan kunnen we over een paar jaar de instelbare kopen.
groeten,
han
-
RoLandrover
Re: 123 ignition benzine gas
Die is er al,..en dan heb je niet eens een water(damp) gevoelige meer nodig,.. enkel wat Ford EDIS ontstekings delen.
de Megajolt,...
dat heb ik er op zitten,.. is schakelbaar tussen 2 zelf instelbare onsteking 'curves'
even googelen op Megajolt Lite , en je weet een hoop meer.
Wees niet bang voor het aansluiten van het geheel, het is makkelijker dan het lijkt.
grtn
RoLandRover
zie voor foto;s [rolandrover.mijnalbums.nl]
de Megajolt,...
dat heb ik er op zitten,.. is schakelbaar tussen 2 zelf instelbare onsteking 'curves'
even googelen op Megajolt Lite , en je weet een hoop meer.
Wees niet bang voor het aansluiten van het geheel, het is makkelijker dan het lijkt.
grtn
RoLandRover
zie voor foto;s [rolandrover.mijnalbums.nl]
-
RoLandrover
Re: 123 ignition benzine gas
Foto-S4KEJCNR.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dceebb5892ca0dac0694191e3c04649b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S4KEJCNR.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S4KEJCNR.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S4KEJCNR.jpg', '', 10235900, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
hvdf
Re: 123 ignition benzine gas
ziet er indruk wekkend uit op de foto's . is wel wat meer werk dan alleen de stroomverdeler vervangen zo te zien. alle achting, ik zie me dit niet doen.
iets heel anders , welke stoelen heb je er in gezet.. zijn anders dan standaard.
groeten,
han
iets heel anders , welke stoelen heb je er in gezet.. zijn anders dan standaard.
groeten,
han
-
Art van Blondie
Re: 123 ignition benzine gas
He Roland,
Best interessant!
Maar hoe weet je de ideale curve, is dat een kwestie van veel proberen of zit daar ook nog een wat meer wetenschappelijke gedachte achter?
Ik heb bv een boek over LPG van Iwema en daarin staat (in algemene zin) dat de ideale curve voor lpg als volgt loopt:
stationair: 24 graden BTDC
1000 RPM: 19 graden
1300 RPM: 27 graden
2700 RPM: 23 graden
4000 RPM: 28 graden
Groet, Art
Best interessant!
Maar hoe weet je de ideale curve, is dat een kwestie van veel proberen of zit daar ook nog een wat meer wetenschappelijke gedachte achter?
Ik heb bv een boek over LPG van Iwema en daarin staat (in algemene zin) dat de ideale curve voor lpg als volgt loopt:
stationair: 24 graden BTDC
1000 RPM: 19 graden
1300 RPM: 27 graden
2700 RPM: 23 graden
4000 RPM: 28 graden
Groet, Art
-
Marc-my-Words
Re: 123 ignition benzine gas
hvdf Schreef:
-------------------------------------------------------
> ziet er indruk wekkend uit op de foto's . is wel
> wat meer werk dan alleen de stroomverdeler
> vervangen zo te zien. alle achting, ik zie me dit
> niet doen.
>
Precies, dat is het verschil tussen 123 en deze andere degelijke oplossing.
Een MegaJolt zit er niet 123 op, en is nogal "futuristisch" waar een 123 er mooi traditioneel uitziet.
Alles heeft zijn prijs -- want een 123 is wel weer duurder.
Jammer dat 123 nog niet klaar is met de nieuwste ontwikkelingen.
Dan is namelijk de vergelijking "eerlijker".
Marc
-------------------------------------------------------
> ziet er indruk wekkend uit op de foto's . is wel
> wat meer werk dan alleen de stroomverdeler
> vervangen zo te zien. alle achting, ik zie me dit
> niet doen.
>
Precies, dat is het verschil tussen 123 en deze andere degelijke oplossing.
Een MegaJolt zit er niet 123 op, en is nogal "futuristisch" waar een 123 er mooi traditioneel uitziet.
Alles heeft zijn prijs -- want een 123 is wel weer duurder.
Jammer dat 123 nog niet klaar is met de nieuwste ontwikkelingen.
Dan is namelijk de vergelijking "eerlijker".
Marc
-
RoLandrover
Re: 123 ignition benzine gas
nou ja als je dat zwarte weg denkt,.
en er weer een gewone carburateur bij denkt,..is alles weer gewoon hoor.
Hier heb ik 'gewoon' een amerikaanse carburateur op zitten. Verder houdt het Megajolt systeem in dat er je een
tandring achter je krukaspoulie schroeft en daar een sensor voor zet.
de gewone bobine vervang je voor 2 dubbele bobines en een paar draadjes ertussen.
Een gewone verdeler heefgt een echte curve,..die zoals je kan zien in het verhaal van Art dat dit voor LPG helemaal geen curve is. Een verdeler word vaak zo'n graad of 4 vroeger gezet voor LPG echter werkt dit tot ongeveer 2500 toeren prima,..daarboven zou eigenlijk het tegenovergestelde moeten gebeuren, later dus.
de megajolt kan je in elk elk gewenst toeren gebied instellen en er een vacuum vervroeging bij programmeren, wat dus normaal je vacuum potje regeld, die verlaat eigenlijk je ontsteking. Zoals je in de tabel kan zien heb je bij volgas (100 Kpa) minder vervroeging dan bij half of bijna geen gas (10Kpa) Met de gasklep maar een klein beetje open is er minder brandbaar mengel in de cilinders wat langzamer ontbrand dus meer voorontsteking nodig heeft dan een goed gevulde cilinder bij volgas.
Total Advance
Kpa
400 700 800 1000 1300 1500 2000 2300 2800 3000 5000 6400
100 14 14 14 20 22 24 27 29 33 34 34 34
87 14 14 14 20 22 24 27 29 33 34 34 34
80 17 17 17 23 25 27 30 32 36 37 37 37
70 22 22 22 28 30 32 35 37 41 42 42 42
60 27 27 27 33 35 36 40 42 46 47 47 47
50 27 27 27 33 35 37 40 42 46 47 47 47
40 27 27 27 33 35 37 40 42 46 47 47 47
35 27 27 27 33 35 37 40 42 46 47 47 47
30 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
25 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
20 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
10 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
400 700 800 1000 1300 1500 2000 2300 2800 3000 5000 6400
dit is niet mijn 'curve' maar dit is wel het idee.van het programmeren, gewoon invullen.
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2009 20:14 door RoLandrover.
en er weer een gewone carburateur bij denkt,..is alles weer gewoon hoor.
Hier heb ik 'gewoon' een amerikaanse carburateur op zitten. Verder houdt het Megajolt systeem in dat er je een
tandring achter je krukaspoulie schroeft en daar een sensor voor zet.
de gewone bobine vervang je voor 2 dubbele bobines en een paar draadjes ertussen.
Een gewone verdeler heefgt een echte curve,..die zoals je kan zien in het verhaal van Art dat dit voor LPG helemaal geen curve is. Een verdeler word vaak zo'n graad of 4 vroeger gezet voor LPG echter werkt dit tot ongeveer 2500 toeren prima,..daarboven zou eigenlijk het tegenovergestelde moeten gebeuren, later dus.
de megajolt kan je in elk elk gewenst toeren gebied instellen en er een vacuum vervroeging bij programmeren, wat dus normaal je vacuum potje regeld, die verlaat eigenlijk je ontsteking. Zoals je in de tabel kan zien heb je bij volgas (100 Kpa) minder vervroeging dan bij half of bijna geen gas (10Kpa) Met de gasklep maar een klein beetje open is er minder brandbaar mengel in de cilinders wat langzamer ontbrand dus meer voorontsteking nodig heeft dan een goed gevulde cilinder bij volgas.
Total Advance
Kpa
400 700 800 1000 1300 1500 2000 2300 2800 3000 5000 6400
100 14 14 14 20 22 24 27 29 33 34 34 34
87 14 14 14 20 22 24 27 29 33 34 34 34
80 17 17 17 23 25 27 30 32 36 37 37 37
70 22 22 22 28 30 32 35 37 41 42 42 42
60 27 27 27 33 35 36 40 42 46 47 47 47
50 27 27 27 33 35 37 40 42 46 47 47 47
40 27 27 27 33 35 37 40 42 46 47 47 47
35 27 27 27 33 35 37 40 42 46 47 47 47
30 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
25 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
20 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
10 14 14 14 33 35 37 40 42 46 47 47 47
400 700 800 1000 1300 1500 2000 2300 2800 3000 5000 6400
dit is niet mijn 'curve' maar dit is wel het idee.van het programmeren, gewoon invullen.
grtn
RoLandRover
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/11/2009 20:14 door RoLandrover.
-
Art van Blondie
Re: 123 ignition benzine gas
Hoi Roland,
Maar worden er voorbeeldcurves meegeleverd of moet je het echt zelf verzinnen?
En als die curves meegeleverd worden, zitten er dan ook LPG curves bij? Lijkt dat een beetje op de getallen die ik noemde?
Groet, Art
Maar worden er voorbeeldcurves meegeleverd of moet je het echt zelf verzinnen?
En als die curves meegeleverd worden, zitten er dan ook LPG curves bij? Lijkt dat een beetje op de getallen die ik noemde?
Groet, Art
-
RoLandrover
Re: 123 ignition benzine gas
je zult ze zelf moeten maken en delen met andere gebruikers van het systeem, daar zijn diverse forums.
[images.google.nl]
voor elke motor is de vervroeging sowieso totaal anders, maar
deze is iets begrijpelijker :
Ignition_Curve.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d276ab3b601be0022409f85a885d993a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fholdenpaedia.oldholden.com%2Fimages%2Ff%2Ff3%2FIgnition_Curve.jpg', 'http://holdenpaedia.oldholden.com/images/f/f3/Ignition_Curve.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fholdenpaedia.oldholden.com%2Fimages%2Ff%2Ff3%2FIgnition_Curve.jpg', '', 10242715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
hoe de vervroeging dient te verlopen is afhankelijk van
toerental
octaangehalte
brandsnelheid brandstof
cilindervulling
brandstof/lucht verhouding
nokkenastiming
vorm van verbrandingsruimte
je hoeft trouwns echt niet precies te weten hoe en wat,..maar de basisprincipes zijn wel handig om te weten.
Ik zou het systeem ook nooit eerder kopen dan dat ik me er een tijdje in heb ingelezen. (bv hier)
nou ja,..eigenlijk was het voor mij wel een beetje pionieren
grtn
RoLandRover
[images.google.nl]
voor elke motor is de vervroeging sowieso totaal anders, maar
deze is iets begrijpelijker :
Ignition_Curve.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d276ab3b601be0022409f85a885d993a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fholdenpaedia.oldholden.com%2Fimages%2Ff%2Ff3%2FIgnition_Curve.jpg', 'http://holdenpaedia.oldholden.com/images/f/f3/Ignition_Curve.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fholdenpaedia.oldholden.com%2Fimages%2Ff%2Ff3%2FIgnition_Curve.jpg', '', 10242715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
hoe de vervroeging dient te verlopen is afhankelijk van
toerental
octaangehalte
brandsnelheid brandstof
cilindervulling
brandstof/lucht verhouding
nokkenastiming
vorm van verbrandingsruimte
je hoeft trouwns echt niet precies te weten hoe en wat,..maar de basisprincipes zijn wel handig om te weten.
Ik zou het systeem ook nooit eerder kopen dan dat ik me er een tijdje in heb ingelezen. (bv hier)
nou ja,..eigenlijk was het voor mij wel een beetje pionieren
grtn
RoLandRover
-
RoLandrover
Re: 123 ignition benzine gas
zijn Disco 200 stoelen, zit mij beter dan de RR stoelen.
-
Marc-my-Words
Re: 123 ignition benzine gas
't Is dus met 123 <=> MegaJolt een beetje als n'Apple versus Linux.
n'Apple is duur, ziet er goed uit en werkt (met een beetje voorkennis) bijna direct goed.
Met Linux kan je minstens hetzelfde en goedkoper maar t'is wel een "hobby" erbij.
(Een beetje OT maar gezien die relatief grote hoeveelheid niet Windhoos-gebruikers hier toch weer op z'n plek.)
n'Apple is duur, ziet er goed uit en werkt (met een beetje voorkennis) bijna direct goed.
Met Linux kan je minstens hetzelfde en goedkoper maar t'is wel een "hobby" erbij.
(Een beetje OT maar gezien die relatief grote hoeveelheid niet Windhoos-gebruikers hier toch weer op z'n plek.)
-
luc.b
Re: 123 ignition benzine gas
voordeel van de megajolt is wel dat het hele originele ontstekings mechanisme kan blijven zitten,
mocht je dan ooit problemen hebben met de megajolt hoef je alleen de bougiekabels om te prikken
en de auto loopt weer orgineel.
luc
mocht je dan ooit problemen hebben met de megajolt hoef je alleen de bougiekabels om te prikken
en de auto loopt weer orgineel.
luc