Serie 3 deurscharnieren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hugo Ouwerkerk

Serie 3 deurscharnieren

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Ik vind, dat een Landrover er niet al te netjes uit hoort te zien, maar die strepen roest langs de body vanaf de scharnieren, zijn mij toch een doorn in het oog. Hier volgt een tip, om dat te verhelpen.

Liefhebbers, welke hun Landrover in originele en concoursconditie willen houden kunnen beter niet verder lezen, want door hen kunnen de volgende opmerkingen en foto's als zeer schokkend ervaren worden.

Ik heb namelijk die kruiskop bouten voor bevestiging van de deurscharnieren, welke met een grote kruiskopschroevendraaier niet goed tegen te houden zijn, wanneer de moeren aan de andere kant een beetje vastgeroest zijn. En die altijd beschadigd zijn en roesten. Die bij losdraaien altijd de lak rondom beschadigen.
Ja, die vervelende en ook lastig te verkrijgen bouten heb ik WEGGEGOOID en vervangen door roestvrij staal M8 inbusbouten.
Die zijn met een inbussleutel wel goed tegen te houden, waarbij niet of nauwelijks schade optreedt en ze passen prima.
Zie bijgaande foto. Wil je meer weten over de juiste lengte en lengteverschillen in boven en onder scharnieren, zie Landrover site, oplap pagina., het zeventiende rijtje met foto's.

Hugo-s3-109
The Dream

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door The Dream »

Ziet er prima uit ik ga denk ik je voorbeeld volgen niet alles is goed om dat er Land-Rover opstaat ik heb zelf ook al een paar verbeteringen uit gevoerd.
Alleen nog een paar goeie deuren scoren voor mijn 109.
Gr Willem
richard78

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door richard78 »

Dat ziet er goed uit en zal zeker beter werken dan die kuiskoppen. Ik deek dat ik je idee zelf ook ga toepassen.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5583837b661ca3ccddc6376ce69a8d6c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 8998461, 600, 600, 'Loading image ...', false);
neef Henk

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door neef Henk »

Weet wel dat RVS met aluminium en staal niet lekker samen gaan
Je zal de bouten goed moeten isoleren van de rest, dan blijft het allemaal netjes, anders krijg je flinke corrosie.

Groeten neef Henk
bowy

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door bowy »

Hugo,

Ziet er netjes uit, goede overweging aangezien ik volgende week ook mijn nieuwe deuren ga afhangen. Maarre zijn de inserts die in het schutbord gebruikt worden niet metrisch? Oftewel kan ik zomaar wegkomen met metrische inbus bouten. (ik ga dan trouwens wel voor verzinkte voor de zekerheid ondanks dat ik verzinkte deuren heb)

Gr Bowy
Hugo Ouwerkerk

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

Hallo Henk,

Ja, contact corrosie heb ik ook aan gedacht.
Voor mijn werk zit ik in de schepen & offshore nieuwbouw en verbouw.
In een zoute omgeving, op zee speelt dat probleem nog meer.
Echter het gaat ook om de hoeveelheid edelmetaal ten opzichte van onedel metaal.
In dit geval zijn het maar een paar bouten, dat is wat anders, dan dat je bijvoorbeeld een heel RVS kabelbanensysteem op gaat hangen aan gewoon staal. Verder zit alles dik in de verf en zijn de inbusbout koppen mooi glad afgerond, met aan de andere kant sluitringen. Dus ik denk, dat de contact corrosie tussen de verschillende metalen wel meevalt, of helemaal geen probleem is. Voorlopig heb ik het erop gewaagd en ga ik het vanzelf merken.

Gr. Hugo.

Hugo-s3-109
Hugo Ouwerkerk

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door Hugo Ouwerkerk »

M8 is nagenoeg dezelfde maat, als de bouten, welke er in zitten.
Meet maar na met de schuifmaat, trouwens bij een Landrover komt het niet zo nauw, als het de carosserie betreft.
Ze passen in iedergeval goed in de inserts.

Gr. Hugo.

Hugo-s3-109
richard78

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door richard78 »

Toen ik mijn laro uit elkaar haalde merkte ik dat rondom 'verkeerde' boutjes oxide vorming in het alu zat. Ik denk dus wel dat je goed moet oppassen.

Richard78
die het nog steeds wel de voordelen ziet.
Crazy-G

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door Crazy-G »

Hugo,

je had ook gewoon de nieuwere M8 Torx bouten kunnen gebruiken, die hebben het juiste conische raakvlak voor in de scharnieren waardoor je minder kans op beschadigen of zelfs scheuren van de scharnieren hebt, ze zijn gegalvaniseerd, roesten dus ook niet (kunnen ook meegeverfd worden) en kunnen uitermate goed tegen worden gehouden bij het vastdraaien, neter nog als gewone inbusbouten en zijn verkrijgbaar in de juiste lengte voor de plaats waar ze zitten gemonteer en dan heb je dus niet 2,5 cm uitsteken aan de binnenkant zonder dat je ze nog op maat moet zagen.

Ik vind de torx er zelf beter uitzien dan jouw Inbus oplossing, alhoewel dat ook gewoon netjes en afgewerkt is, niet omdat het niet origineel Land Rover zou zijn, maar gewoon omdat ik dat zelf vind, want een S-III met torx is dus ook gewoon niet origineel.

G-J
Marijn & Simba

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door Marijn & Simba »

Ik heb meer met torx dan met inbus of kruis-/ zaagkop.
Gewoon omdat die een veel beter aangrijpprofiel hebben en dus niet zo snel een dolle kop krijgen. Das ook de reden dat ik bergen torx-schroeven in de schuur heb, werken echt veel fijner dan kruiskoppen.

Ik ga het "verzinkte torxbouten" principe ook maar eens op de LR loslaten Goed idee!

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e525ec4c00f45076e27bbff220880c75', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 8999460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: Serie 3 deurscharnieren

Bericht door Dennis101 »

De plaatmoeren van de Defender na 1998 (ASR1459) zijn voorzien van metrische (M8) draad en passen op de plaats van de oudere met UNF draad.
Als je dit combineert met de bijbehorende torx schroeven kun je ze monteren en verwijderen zonder slagschroevendraaier en heb je schroeven die wel goed aanliggen in de conische gaten in de scharnieren.
Ook heb je dan geen problemen met contactcorrosie, wat mij door het toepassen van rvs bouten bij de laadbak van mijn S2a door een van de vorige eigenaren mooie glimmende bouten en moeren, maar een totaal weggevreten laadbak heeft opgeleverd.
Als je de originele of de latere torx schroeven monteert met ruim gebruik van montagepasta (in de volksmond ten onrechte kopervet genoemd) dan krijg je ze over 20 jaar nog moeiteloos los met passend gereedschap.

Dennis B
Plaats reactie