Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
-
Zandrovertje
Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Beste mensen zoals jullie misschien wel hebben gelezen loopt mijn discovery 300 TDI toch nog warm nu alleen bij steil klimmen en zolang als we rond de 110 rijden lijkt er geen probleem.
Echter als we aan beetje harder willen of moeten klimmen begint hij fors op te lopen qua temperatuur. Nu mijn vraag zou het nut hebben als ik voor de terug weg waar we twee zware klimmen moeten maken, nut hebben als ik mijn thermostaat eruit haal? Of kan ik nu beter naar een garage rijden hier in de buurt van Marseillan o plage. Dicht bij Beziers in zuid Frankrijk. Wie kan mij raad geven.
Dit zou mijn vrouw een stuk geruster maken want die ziet nu erg op tegen de terug weg. Dat 110 rijden is niet een probleem maar er zitten in de terug weg twee flinke lange klimmen. En om een paar keer te moeten stoppen onder de klim ziet ze niet zittten met twee kleine kinderen. En hoe kan ik snel controleren of de waterpomp werkt? Want daar twijfel ik nog het meest aan;
Groetjes Zandrovertje
Echter als we aan beetje harder willen of moeten klimmen begint hij fors op te lopen qua temperatuur. Nu mijn vraag zou het nut hebben als ik voor de terug weg waar we twee zware klimmen moeten maken, nut hebben als ik mijn thermostaat eruit haal? Of kan ik nu beter naar een garage rijden hier in de buurt van Marseillan o plage. Dicht bij Beziers in zuid Frankrijk. Wie kan mij raad geven.
Dit zou mijn vrouw een stuk geruster maken want die ziet nu erg op tegen de terug weg. Dat 110 rijden is niet een probleem maar er zitten in de terug weg twee flinke lange klimmen. En om een paar keer te moeten stoppen onder de klim ziet ze niet zittten met twee kleine kinderen. En hoe kan ik snel controleren of de waterpomp werkt? Want daar twijfel ik nog het meest aan;
Groetjes Zandrovertje
-
laroghia
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Hoi Zandrover.
Lijkt me sterk dat je waterpomp kaduuk is.
Ik heb jaren terug met mijn V6 granada het zelfde probleem gehad met caravan erachter.
Mijn thermostaat eruit gehaald, geeft een betere doorstroming en de motorkap op een kier gezet, toen bleef de meter netjes rond de helft hangen, ook bij de klim.
Succes, grt Henk..
Lijkt me sterk dat je waterpomp kaduuk is.
Ik heb jaren terug met mijn V6 granada het zelfde probleem gehad met caravan erachter.
Mijn thermostaat eruit gehaald, geeft een betere doorstroming en de motorkap op een kier gezet, toen bleef de meter netjes rond de helft hangen, ook bij de klim.
Succes, grt Henk..
-
Ruben
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Wees ECHT voorzichtig met het verwijderen van de thermostaat! Er zijn vele motoren waarbij dit niet is aan te raden. Bij bijvoorbeeld een mini levert dit oververhitting op en moet je een speciale 'stromings-ring' plaatsen als de thermostaat wordt verwijderd. Ik weet niet of een LR-TDi motor ongeschonden zonder de thermostaat kan.
Ik weet niet of je de lammelen radiateur nog hebt schoongemaakt / gecontroleerd. blijft belangrijk voor de warmte overdracht naar de buitenlucht.
noodoplossingen??:
- Als ik het me goed herinner heb je airco, kun je de stekker van de compressor-koppeling niet los nemen en vervolgens de airco aanzetten, zodat de 2 elektro-fans draaien, zonder dat de airco-condensor heeft wordt.
- rijd met een iets hoger toerental, of wel tandje terug en geen vollast. Snellere wisseling van verse (koelere) lucht door de motor heen, meer warmte afvoer via de uitlaat.
- spoeier van de koplampen / ruiten op de radiateur richten. water geeft een beter warmte overdracht.
Succes,
Ruben
Ik weet niet of je de lammelen radiateur nog hebt schoongemaakt / gecontroleerd. blijft belangrijk voor de warmte overdracht naar de buitenlucht.
noodoplossingen??:
- Als ik het me goed herinner heb je airco, kun je de stekker van de compressor-koppeling niet los nemen en vervolgens de airco aanzetten, zodat de 2 elektro-fans draaien, zonder dat de airco-condensor heeft wordt.
- rijd met een iets hoger toerental, of wel tandje terug en geen vollast. Snellere wisseling van verse (koelere) lucht door de motor heen, meer warmte afvoer via de uitlaat.
- spoeier van de koplampen / ruiten op de radiateur richten. water geeft een beter warmte overdracht.
Succes,
Ruben
-
Ruben
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
betreft de airco-fans
Volgens mij kun je oon de stekker van de pressostaat afhalen, ik weet niet 100% zeker of de fans van blijven draaien..
Succes,
Ruben
ps, minder comfortabel maar wel effectief: kachel op volle warmte en aanjager vol aan.
Volgens mij kun je oon de stekker van de pressostaat afhalen, ik weet niet 100% zeker of de fans van blijven draaien..
Succes,
Ruben
ps, minder comfortabel maar wel effectief: kachel op volle warmte en aanjager vol aan.
-
jorre
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Stap 1: Maak je radiator schoon, zit er nog modder in van het off-road rijden?
Stap 2: Draait je fan, je hebt niet genoeg koelvermogen bij lage snelheden?
Stap 3: Rij rustig de helling op in de 4e of 3e versnelling.
Stap 4: Klussen. Bij een oudere auto is het nutting om je radiator door te spoelen, zadat het koelvermogen toe neemt. Dit doe je door de radiator in tegen gestelde richting te spoelen. Vloeistof aftappen, de radiator slangen lost te maken. Tuinstang op de radiator uitgang aansluiten en flink water er doorheen. Alles weer aansluiten, en vergeet niet eerst extra kloelvloeistof te kopen. In Frankrijk in elke supermarkt.
Succes.
Jorre
Stap 2: Draait je fan, je hebt niet genoeg koelvermogen bij lage snelheden?
Stap 3: Rij rustig de helling op in de 4e of 3e versnelling.
Stap 4: Klussen. Bij een oudere auto is het nutting om je radiator door te spoelen, zadat het koelvermogen toe neemt. Dit doe je door de radiator in tegen gestelde richting te spoelen. Vloeistof aftappen, de radiator slangen lost te maken. Tuinstang op de radiator uitgang aansluiten en flink water er doorheen. Alles weer aansluiten, en vergeet niet eerst extra kloelvloeistof te kopen. In Frankrijk in elke supermarkt.
Succes.
Jorre
-
Sybren
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Kachel aanzetten helpt ook een beetje.
Sybren
Sybren
-
Huub Pennings
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Laat de motor voldoende toeren maken, schakel relatief laat naar een hogere versnelling, bij lage toeren kan de motor zijn warmte moeilijker kwijt,lagere stroomsnelheden in de koeling en meer arbeid per omwentelingen maken dat het systeem niet meer tot technisch evenwicht komt.
Huub
Huub
-
bob
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
De vinnen van de de pomp kunnen versleten zijn, hierdoor is de doorstroming minder goed.
Wanneer je de thermostaat eruit haald is het gat een stuk groter en is de doorstroming dus veel beter. KAn in de zomer geen kwaat, moet alleen voor de winter er iets aan doen.
Ik heb het ook pas gedaan, en haal van de winter wel de pomp eraf.
Succes
Wanneer je de thermostaat eruit haald is het gat een stuk groter en is de doorstroming dus veel beter. KAn in de zomer geen kwaat, moet alleen voor de winter er iets aan doen.
Ik heb het ook pas gedaan, en haal van de winter wel de pomp eraf.
Succes
-
Andrew V8 RRC
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Heb je ook naar je intercooler gekeeken?? zijn hiervan de lamellen zuiver??
blijft je egr niet hangen (stuurt warme uitlaat gassen weer de inlaat in)
bij twijfel even bij een lokale garage een stukje alu of staal (laten) plaatsen tussen de flens op de slang die van de turbo naar het inlaat gaat (+ - 2cm doorsnee) dit kan gewoon ongestraft!!
Is er soms aan de pomp geschroefd?? teveel brandstof levert ook te veel hitte op
groetjes Andrew
blijft je egr niet hangen (stuurt warme uitlaat gassen weer de inlaat in)
bij twijfel even bij een lokale garage een stukje alu of staal (laten) plaatsen tussen de flens op de slang die van de turbo naar het inlaat gaat (+ - 2cm doorsnee) dit kan gewoon ongestraft!!
Is er soms aan de pomp geschroefd?? teveel brandstof levert ook te veel hitte op
groetjes Andrew
-
Zandrovertje
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Beste mensen het is waarschijnlijk de waterpomp, ik ben hier naar een plaatselijke 4x4 boer gegaan en deze heeft nu een pomp besteld en ik moet direct bellen voor een afspraak en hij reinigt dan nog eens het hele systeem.
Het staat daar redelijk vol met 90 en RR het is wel een kenner denk ik; Heeft ook auto s geprepareerd voor de tunesie really. heeft hij ook bewijzen van err staat er nog een. Ik ben alleen benieuwd wat een waterpomp in nederland kost dit i.v.m de prijs van deze Man. Het is overigens lastig typen hoor met een Frans toetsenbord, let dus niet op fouten.
Groetjes
Het staat daar redelijk vol met 90 en RR het is wel een kenner denk ik; Heeft ook auto s geprepareerd voor de tunesie really. heeft hij ook bewijzen van err staat er nog een. Ik ben alleen benieuwd wat een waterpomp in nederland kost dit i.v.m de prijs van deze Man. Het is overigens lastig typen hoor met een Frans toetsenbord, let dus niet op fouten.
Groetjes
-
Zandrovertje
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Beste mensen het is waarschijnlijk de waterpomp, ik ben hier naar een plaatselijke 4x4 boer gegaan en deze heeft nu een pomp besteld en ik moet direct bellen voor een afspraak en hij reinigt dan nog eens het hele systeem.
Het staat daar redelijk vol met 90 en RR het is wel een kenner denk ik; Heeft ook auto s geprepareerd voor de tunesie really. heeft hij ook bewijzen van err staat er nog een. Ik ben alleen benieuwd wat een waterpomp in nederland kost dit i.v.m de prijs van deze Man. Het is overigens lastig typen hoor met een Frans toetsenbord, let dus niet op fouten.
Groetjes Zandrovertje die jullie op de hoogte gaat houden.
Het staat daar redelijk vol met 90 en RR het is wel een kenner denk ik; Heeft ook auto s geprepareerd voor de tunesie really. heeft hij ook bewijzen van err staat er nog een. Ik ben alleen benieuwd wat een waterpomp in nederland kost dit i.v.m de prijs van deze Man. Het is overigens lastig typen hoor met een Frans toetsenbord, let dus niet op fouten.
Groetjes Zandrovertje die jullie op de hoogte gaat houden.
-
Dennis101
Re: Help, toch nog warmlopen bij steil klimmen
Die kans is inderdaad vrij groot, de waterpomp van de 300tdi met het plaatstalen waaiertje is niet bepaald het voorbeeld van duurzaamheid.
De meeste andere pompen hebben een gegoten of gesmeede waaier.
Dennis B.
De meeste andere pompen hebben een gegoten of gesmeede waaier.
Dennis B.