dooje hoek

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Everhard Mulder

dooje hoek

Bericht door Everhard Mulder »

Ik heb een 110 en heb rechts zo'n grote dode hoek en daar kwam ik laatst achter toen het bijna fout ging: ik had buurmeisje niet gezien.
Nu heb ik vandaag samen met inmiddels gekalmeerd buurmeisje een grotere spiegel erop gezet, zo een die wel hoger is, maar niet echt breder en ik heb nu wel meer zicht, maar nog steeds een dode hoek.
Helpt een caravan-spiegel? Of zijn er andere oplossingen?

E. Mulder
Jurriaan

Re: dooje hoek

Bericht door Jurriaan »

Bollere spiegel? Die zijn er ook wel volgens mij.

Jurriaan.
Puffino

Bericht door Puffino »

Ik zal een fotootje posten. Ik heb een fraaie spiegel van de Baby-aan-boord afdeling van de Praxis. Deze monteer je met een zuignapje aan de voorruit, aan de binnenkant.

Deze is niet groot maar wel bol in horizontale en verticale richting.

Met dat ding zover mogelijk tegen de deur aan als maar mogelijk, zie ik bijna naar achteren EN naast me. Ik zie in die spiegel een auto naast me die ik ook door de ruit zie.

Ik heb geen zijruit anders dan de voordeur ruit.

En ben ZEER gelukkig met deze prachtspiegel.

Sander Lelieveld
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Dag Everhard,

Ik heb een 110 HT met in totaal 6 ramen (dus nog steeds niks extra).
Rechts een "Daf" spiegel (ze zitten nl op de Daf LVD Convoy -- ook te vinden op sommige Sherpa's, en oude Renault Masters -- dus gewoon een Britax-product met de standaard aansluiting.
Die spiegel is hoger en iets breder en net zo (weinig) bol als de originele spiegel.

Hoger helpt omdat je hem zo kan instellen dat je zowel achterwiel (zo afstellen dat je dat net/net niet ziet) als de horizon en verder in een blik ziet. Het is handig als in de verschillende spiegels (en andere hulpmiddelen) de horizon ongeveer gelijk ligt, dat maakt het snel interpreteren van de info een stuk makkelijker, ofwel met andere woorden: je ziet uiteindelijk meer.

Breder is ie ook iets dus je blikveld wordt iets breder. Om nu buurmeisjes etc te zien heb ik (op beide spiegels) in de binneste onderhoek zo'n klein scheefstaand bol spiegeltje (van de Halfords) geplakt -- let wel, het is even puzzelen hoe dat gedraaid moet zijn om het beste restulaat te hebben.

Nog steeds is er een kleine dooje hoek, maar die ligt nu vooral bij 45º aantakkingen, en die kan je hetzij iets scherper danwel iets stomper nemen.

Tenslotte, om nu de "dooje hoek" bij het achteruitrijden te verkleinen heb ik links en rechts op de kleine ruitjes van die fresnel-lenzen pas gemaakt. Als je die op z'n kant gebruikt, en ook even puzzelt wat betreft de optische as - je wilt nl ook rechtuit zien wat rechtuit is - dan kan je de hele weg achter je zien, en tegelijkertijd achteruit om het hoekje kijken.

En trost je: De rijschoolinstructeur die mijn wederhelft over haar LandRover angst hielp zei dat je in een Audi tiTTie (en ook andere sportwagens) minder uitzicht en meer dooje hoek had als in de LandRover -- mijn wederhelft was panisch wat betreft dooje hoek en ander geweld, en ze rijdt nu net weg met mijn "die bak van jou", dus het heeft geholpen.

Marc
James

Bericht door James »

"Baby-aan-boord-afdeling van de Praxis"? Het moet niet gekker worden.....

Kïrst.
Puffino

Bericht door Puffino »

Wat de "doe-het-zelver" al niet kan maken he?

Afdeling met allerlei spullen voor mensen met kleine kinderen, vaak met gele verpakking. Opvallende stellingkast....

Sander Lelieveld
Puffino

Bericht door Puffino »

zie [www.prikpagina.nl]

Sander Lelieveld
Plaats reactie