led-lampjes in een Series...
-
RoadRocket
led-lampjes in een Series...
vandaag 2 led-lampjes gekocht die ipv de duplo achterverlichting moeten komen...nét effe wat meer licht dan die antieke exemplaartjes...
...er staat nog achterop het doosje dat de polariteit voor deze lampjes belangrijk is om goed te kunnen werken...doen ze het niet, draai ze dan simpelweg 180 graden en klaar is klara....
dus....
..ze doen het niet als ik ze er in zet zoals je zou verwachten en omdraaien heeft geen zin omdat de borgpennen op dit soort fittinkjes versprongen van elkaar zitten op zo'n lampje...omdraaien betekent dat ze niet meer in de uitsparingen kunnen vallen en ook niet vast komen te zitten...als ik ze vasthoudt in die stand werken ze wel....
...ik heb de contacten uit het fittingvoetje ook al eens los gepunnikd en omgewisseld, maar dat is helaas ook niet de oplossing; mijn remlicht werkt dan alleen als mijn verlichting aan is...verlichting uit is remlicht uit.....??? doe ik er weer het oude lampje in dan werkt alles weer als vanouds....
oftewel....ik was naar mijn zin veel te lang bezig met zoiets simpels als het vervangen van een lampje....iemand ervaring met hetzelfde????
robert
[boesmans.web-log.nl]
...er staat nog achterop het doosje dat de polariteit voor deze lampjes belangrijk is om goed te kunnen werken...doen ze het niet, draai ze dan simpelweg 180 graden en klaar is klara....
dus....
..ze doen het niet als ik ze er in zet zoals je zou verwachten en omdraaien heeft geen zin omdat de borgpennen op dit soort fittinkjes versprongen van elkaar zitten op zo'n lampje...omdraaien betekent dat ze niet meer in de uitsparingen kunnen vallen en ook niet vast komen te zitten...als ik ze vasthoudt in die stand werken ze wel....
...ik heb de contacten uit het fittingvoetje ook al eens los gepunnikd en omgewisseld, maar dat is helaas ook niet de oplossing; mijn remlicht werkt dan alleen als mijn verlichting aan is...verlichting uit is remlicht uit.....??? doe ik er weer het oude lampje in dan werkt alles weer als vanouds....
oftewel....ik was naar mijn zin veel te lang bezig met zoiets simpels als het vervangen van een lampje....iemand ervaring met hetzelfde????
robert
[boesmans.web-log.nl]
-
Frans Bonnes
Re: led-lampjes in een Series...
Wat voor een auto heb je?
En is het + of - aan massa.
fb
En is het + of - aan massa.
fb
-
RoadRocket
een SIII 88 benzine uit 1977...12 volts en - aan de massa...
robert
robert
-
Frans Bonnes
Als je de losgepeuterde draadjes omgedraaid heb, moet je wel zorgen dat het lamphuis, het metaal daarvan geisoleerd is van de rest van de auto.
Dat het huis geen massa makt, ook niet via de boutjes
Dan zou het goed moeten werken. Volgens mij.
Tenminste als het geen duplolampjes zijn.
fb
Dat het huis geen massa makt, ook niet via de boutjes
Dan zou het goed moeten werken. Volgens mij.
Tenminste als het geen duplolampjes zijn.
fb
-
roadrocket
mh...heb zitten testen met de fittingen los hangend aan de bedrading....en had toen dezelfde problemen als met gemonteerd huis....vreemde is dat de 'normale' duplolampen beide keren wel werkten (met de draden origineel en omgewisseld...alleen brandt dan vanzelfsprekend het duplo-lampje ook 'omgekeerd' qua rem- en achterlicht) maar dat de ledlampen weigerden...vreemd...
-
Frans Bonnes
Met duplo lampen werkt het dus niet.
Duplo lampen hebben 2 ++ en een -
Als je daar draden om gaat draaien krijg je hele rare effecten.
fb
Duplo lampen hebben 2 ++ en een -
Als je daar draden om gaat draaien krijg je hele rare effecten.
fb
-
Dennis101
Kijk eerst eens of de LED's het wel doen.
Een massa aan de voet en 12 volt op een van de contacten van de LED's, daarna test je het andere contact. Dit doe je dus zonder fitting maar met stukjes draad o.i.d.
Als de LED's het nu wel doen is er wat anders aan de hand. Mogelijk zijn de contacten aan de onderkant van de LED's niet dik genoeg, waardoor de fitting ze niet raakt of de voet van de LED's maakt geen massa door een iets andere constructie.
De latere kunststof armaturen hebben voor de massa alleen een messing stripje die met sommige lampjes niet goed werkt.
Dennis B.
Een massa aan de voet en 12 volt op een van de contacten van de LED's, daarna test je het andere contact. Dit doe je dus zonder fitting maar met stukjes draad o.i.d.
Als de LED's het nu wel doen is er wat anders aan de hand. Mogelijk zijn de contacten aan de onderkant van de LED's niet dik genoeg, waardoor de fitting ze niet raakt of de voet van de LED's maakt geen massa door een iets andere constructie.
De latere kunststof armaturen hebben voor de massa alleen een messing stripje die met sommige lampjes niet goed werkt.
Dennis B.
-
roadrocket
dennis, dank voor je antwoord; het is een stalen armatuur. De lampjes doen het, alleen niet op de momenten dat ik het wil. Ze zijn in ieder geval niet stuk. De contacten aan de onderkant zien er hetzelfde uit, maar ik zal nog eens checken...
robert
robert