ola prikkers,
ff een vraagje over het ontluchten van het brandstofsysteem van een 2.5D. Ik heb eergister de inspuit pomp vervangen (en natuurlijk meteen het brandstoffilter) en moet nu het hele zaakje weer ontluchten.
Helaas werkt het hendeltje van de opvoerpomp niet optimaal dus het loopt niet zo soepel. Kan iemand mij vertellen of het ook mogelijk is om het systeem te ontluchten door het tandwiel van de inspuitpomp te draaien? (de distributieriem ligt er toch af vandaar) Theoretisch gezien moet dat toch ook kunnen?
Mocht dit nou niet kunnen, heeft iemand anders nog een leuke suggestie?
grz en alvast bedankt, Misha
ontluchten
-
Puffino
Re: ontluchten
Waarschijnlijk heb je last van de opvoerpomp die niet goed staat (kwa timing op de nokkenas). Verdraai de nokkenas een kwartslag en het gaat vast beter. Zo niet, probeer dan met die nokkenas eens een goed punt te vinden waarop het wel kan. Draaien aan je nokkenas heeft wel gevolgen voor timing, en de stand van de kleppen ten opzichte van de zuigers.
Lukt dat niet is je opvoerpomp zo gaar dat je er ook niet mee wilt rijden.
Moet ik trouwens wel kwijt dat ik totaal niet begrijp waarom je zou ontluchten als je de distributie nog niet hebt gedaan.... Zet eerst je hele blok nou eens in elkaar en ga als ie startklaar is pas ontluchten.
Sander Lelieveld
Lukt dat niet is je opvoerpomp zo gaar dat je er ook niet mee wilt rijden.
Moet ik trouwens wel kwijt dat ik totaal niet begrijp waarom je zou ontluchten als je de distributie nog niet hebt gedaan.... Zet eerst je hele blok nou eens in elkaar en ga als ie startklaar is pas ontluchten.
Sander Lelieveld
-
110
De opvoerpomp wordt aangedreven door een nok op de nokkenas, vandaar het advies de motor te tornen en daarna nog eens proberen op te pompen.
Echter, de opvoerpomp heeft twee klepjes, deze willen nog wel eens slecht sluiten als ze droog gestaan hebben (en dan werkt de opvoerpomp niet). De pomp vullen met een beetje diesel wil vaak helpen (de opvoerpomp kan daarna nog jaren goed werken).
Het draaien aan de inspuitpomp zonder dat er diesel (of "test/calibreer vloeistof" in zit is niet erg goed voor de pomp (inwendige slijtage, onderschat dit niet; dit kan erg snel gaan).
Je kan het systeem ook ontluchten door lucht in de tank te blazen (doek in de vulpijp en compressor slang er in).Natuurlijk wel de ontluchtingsippel op de pomp openzetten.
De verstuiverleidingen moet je apart ontluchten: motor op de startmotor ronddraaien en wartels bij de verstuivers losdraaien. Geen "gas geven", de pomp staat bij het starten al op vollast en regelt zichzelf bij toenemend toerental terug tot de stationair instelling als de motor loopt.
Ik neem overigens aan dat je de solenoïde van de pomp bekrachtigd hebt ? ("contact aan"
Succes
Echter, de opvoerpomp heeft twee klepjes, deze willen nog wel eens slecht sluiten als ze droog gestaan hebben (en dan werkt de opvoerpomp niet). De pomp vullen met een beetje diesel wil vaak helpen (de opvoerpomp kan daarna nog jaren goed werken).
Het draaien aan de inspuitpomp zonder dat er diesel (of "test/calibreer vloeistof" in zit is niet erg goed voor de pomp (inwendige slijtage, onderschat dit niet; dit kan erg snel gaan).
Je kan het systeem ook ontluchten door lucht in de tank te blazen (doek in de vulpijp en compressor slang er in).Natuurlijk wel de ontluchtingsippel op de pomp openzetten.
De verstuiverleidingen moet je apart ontluchten: motor op de startmotor ronddraaien en wartels bij de verstuivers losdraaien. Geen "gas geven", de pomp staat bij het starten al op vollast en regelt zichzelf bij toenemend toerental terug tot de stationair instelling als de motor loopt.
Ik neem overigens aan dat je de solenoïde van de pomp bekrachtigd hebt ? ("contact aan"
Succes
-
Puffino
Mijn beste, je schrijft
"Ik neem overigens aan dat je de solenoïde van de pomp bekrachtigd hebt ? ("contact aan""
Ik neem aan dat als de distributieriem los ligt, dit nog niet ter zake doet: starten zal ie niet
Verder: goed verhaal.
Sander Lelieveld
"Ik neem overigens aan dat je de solenoïde van de pomp bekrachtigd hebt ? ("contact aan""
Ik neem aan dat als de distributieriem los ligt, dit nog niet ter zake doet: starten zal ie niet
Verder: goed verhaal.
Sander Lelieveld
-
110
Wil je de pomp kunnen ontluchten dan zal er toch diesel de pomp in/door moeten kunnen stromen...
Succes
Succes