Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: cazorla
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2022, 19:20 
Offline

Geregistreerd: do 14 apr 2022, 21:58
Berichten: 1
Woonplaats: hoogstraten
hoi iedereen
ik ben sinds kort trotse eigenaar van een cazorla.
ik zou graag nog eigenaars, bezitters leren kennen om meer ervaring op te doen ivm rijden, onderhoud en opbouw.
en mogelijk bekijken en foto's delen.
met vriendelijke groet Louis.
tot later


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2022, 20:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
welkom op dit stille forum.
moest even zoeken wat een cazorla was.
mooi ding, ook met 6 cilinder?
we zijn gek van foto,s hier.
hoop wel dat je cazorla niet zo heel veel anders is als een "echte" Land rover.
heb in de persoonlijke omgeving gezien wat een uitzoekwerk dat is.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2022, 11:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
welkom op dit stille forum.
moest even zoeken wat een cazorla was.
mooi ding, ook met 6 cilinder?
we zijn gek van foto,s hier.
hoop wel dat je cazorla niet zo heel veel anders is als een "echte" Land rover.
heb in de persoonlijke omgeving gezien wat een uitzoekwerk dat is.

Ja, Ja ... ik vermoed ook dat het opzoekwerk wordt.
Ik heb al eens gesuggereerd dat het een leuke winterbezigheid is ... wellicht eens iets om met een klupje Santana-fan's aan te pakken (wat kennis van het Spaans is behulpzaam (vlgs Gaston Dorren leer je het Spaans in 7 dagen, en dan krijg je er nog 6 andere talen bij).

Wikipedia lijkt mij voor verbetering vatbaar (of anders mijn herinnering).
Ik weet vrijwel zeker dat ik in 1981 al Cazorla's in Spanje zag rondrijden.
De hieronder gevonden "recensie" geeft na nauwkeurige lezing ook een bevestiging voor 1981.

Even snel zoeken leverde al iets aardigs op: Een 10 jaar oude 2ºhands recensie of Een Duits forum met een Cazorla

Er was minstens ook een site met allerlei Santana folders en andere info.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2022, 14:19 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Of deze https://www.landrovertreasureshop.com/ jammer dat het uit de route ligt :roll: zou er graag eens rondkijken :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2022, 16:12 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hoi, welkom
Btw wij houden van foto’s :D

Ik denk inderdaad dat stap één is: Spaans leren
https://www.clublandrovertt.org/index.php/forum/Series/96810-land-rover-santana-iiia

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: ma 01 aug 2022, 16:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Hoi, welkom
Btw wij houden van foto’s :D

Ik denk inderdaad dat stap één is: Spaans leren
https://www.clublandrovertt.org/index.php/forum/Series/96810-land-rover-santana-iiia

Zoals ik al schreef: 7even talen 7even in dagen

't Is natuurlijk niet zo dat je hiermee als je maar één dag ervoor over hebt toch nog één taal leert.
De truuk is vooral dat je met wat voorkennis en een soort Sudoku/Cryptogrammen-mind een heel eind komt.

Het aardige is wel weer dat je, als je je beperkt tot alleen Italiaans, Spaans & Portugees het Frans waarschijnlijk een heel eind meelift.

Het Fries en de Scandinavische talen kan je later er altijd nog bij doen. :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2022, 10:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik keek nog even naar: Een 10 jaar oude 2ºhands recensie
Zo'n artikel is dan ook weer goed om je Spaans weer een beetje op te frissen, de korte snelle uitroepen op een forum vragen meer kennis van de taal, min of meer lopende zinnen in hun context helpen je een stuk verder.

De 6 cilinder diesel doet het cijfermatig best leuk (het genoemde verbruik is iets minder "leuk").
Het kunststoffen dak met extra ventilatie is ook geen gek idee, het kale LR-alu-blik is natuurlijk een uitvinding uit een koud en nat land.
De 4 versnellingen + overdrive en de stuurbekrachtiging is ook prettig.

Dat er (nog) trommelremmen rondom zitten is een "dingetje" en dat er standaard (nog) geen parabool-veren zijn gemonteerd ook.
Verder noemt de recensie een starter-probleempje: de (oude) standaard startmotor zou de 6 cilinders moeilijk op gang krijgen, niet zo gek want er is om te beginnen 150% van de 4 cilinder-compressie te overwinnen.

Wat overigens ook interessant is: Kijk eens naar de prijzen zo'n 10-12 jaar geleden.
Ter vergelijking met de Santana's wordt ook een 110 genoemd: Eentje uit 1983 kostte toentertijd in Spanje € 4.000 :!:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: di 02 aug 2022, 22:56 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ok.

Begrijp dus dat een Cazorla een bij Santana gemaakte Land Rover achtige auto is. Met het 6 cilinder blok wat zeg maar de helft van een 2 en een kwart diesel eraan geplakt heeft gekregen.
En dat hij dus v plus overdrive en van zn eigen stuurbekrachtiging heeft. Bij elkaar word het dan al een wat makkelijker te berijden auto. Tja, over de trommel of schijfremmen is al zoveel geschreven.
Onthaasten is het beste.

Ik zou zeggen tegen de top ic starter geniet ervan en als je technische vragen of opmerkingen heeft? Brand maar los hier!

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2022, 10:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Begrijp dus dat een Cazorla een bij Santana gemaakte Land Rover achtige auto is.

Je kan eigenlijk beter zeggen dat de latere Santana LandRovers de niet door het moederbedrijf ontwikkelde Series 3A en 4 zijn.
Met bergen subsidie en weinig moeite maakte LandRover nog de Stage I (met een geknepen RangeRover V8 en een Santana versnellingsbak), maar meer creativiteit was er toentertijd in het armlastige UK niet terwijl de Series 3 toentertijd al aardig voorbij de THT-datum was.
In Spanje zag men de verschillende Japanse concurrenten en werden de Santana's nog heel veel, en echt waarvoor ze bedoeld waren, gebruikt (dus door boeren op het vaak ontoegankelijke platte land) ... en dus was Santana wel actief in het zoeken naar verbeteringen ('t is overigens zelden rocket-science: vaak gebruikte Santana gewoon toentertijd courante onderdelen).

Het lastige met een Santana is dat je met een "gewone" Series 3 eenvoudig een handboek hebt en de spare-parts veelal onveranderd verkrijgbaar zijn, bij een Santana moet je opletten, en liefst het Spaans een beetje beheersen (of te wel: Een Santana is niet lastig, een standaard Series 3 is ongewoon makkelijk, bij iedere andere 40 jaar oude auto is het ook een zoektocht).
Wellicht kunnen de Santana-liefhebbers ten noorden van de Pyreneeën eens een eigen forumpje opzetten: met gedeelde kennis kom je verder.
Een leuke naam heb ik al: "El Santanatorium"
De gewone Series-eigenaar kan wellicht ook nog iets opsteken van zo'n Santana forum.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: wo 03 aug 2022, 14:22 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Misschien leuk om hier onder Land Rover series IV te kijken.. :mrgreen: :?

https://www.milandrover.com/manuales (klikkerdeklik)

Manuals als:
https://www.milandrover.com/files/manuales/serie_iv/serie4_1989.pdf (klikkerdeklik)

Is dat wat!?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2022, 09:31 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
bij een Santana moet je opletten, en liefst het Spaans een beetje beheersen
Dat is waarom ik die link geplaatst heb, engelse website met veel santana onderdelen. Met prijzen ben ik niet bekend, naar mijn gevoel zijn ze duur maar kan het mis hebben :?:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2022, 10:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
bij een Santana moet je opletten, en liefst het Spaans een beetje beheersen
Dat is waarom ik die link geplaatst heb, engelse website met veel santana onderdelen.
Met prijzen ben ik niet bekend, naar mijn gevoel zijn ze duur maar kan het mis hebben :?:

Zo'n Engelse website is dus heel nuttig ... maar voor het afwegen of de prijzen deugen zal je dus ook wat Spaans moeten beheersen.

Zo erg is dat niet:
Zonder kennis van het Engels ben je met een LandRover ook gesjochten ... en Spaans is een makkelijker taal, zeker als je toch al het nodige over het onderwerp weet.

In mijn vakgebied, en ook bij mijn andere hobby merk ik: Met wat goede wil zijn hele stukken in talen waar je nooit in doorgeleerd hebt toch min of meer leesbaar als je weet waarover het gaat kan je vaak al raden wat er zou kunnen staan. Of het nu Noors, Zweeds, Spaans, Catalaans of Italiaans is, met zo nu en dan wat hulp van een woordenboek of vertaalprogramma kan je vrij snel een globale strekking uit de abracadabra halen, is het dan een belangrijke of nieuwsgierigheid prikkelende passage dan kan je altijd nog woord voor woord vertalen (of eens aan een native speaker vragen wat er nu werkelijk staat). NB Het lukte zelfs met talen waar ik geen enkele voorkennis van had ... alleen dan wordt het een langdurige puzzel, overigens kan je ook dan beter eerst zoeken naar "sleutel-woorden", dat kan een boel zoekwerk besparen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2022, 17:41 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Of topic
Meeste mensen zijn wel bekend met park4night. Leuk is de vertaalknop bij de commentaren. Met een beetje fantasie haal je de essentie uit alle vertalingen ongeacht in welke taal het geschreven is.
Heb erg veel plezier van die app en heb daarom ook de betaalde versie genomen vooral om de 4x4 plekken waar geen joghurtbekers zijn
Joghurtbechers staat in duits voor witte campers oftewel in goed nederlands, witte schimmel :evil: :twisted: :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2022, 19:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Of topic
....
Joghurtbechers staat in Duits voor witte campers oftewel in goed Nederlands, witte schimmel

Voor mij zijn die gelukzoekers eerder: EigenHymer's en/of AlsHymer's.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2022, 19:49 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
ArscheHymer's :?: :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: za 06 aug 2022, 09:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Hallo Louis,
Welkom op het forum!
Ik vind de cazorla dus echt een prachtige wagen! Veel plezier en succes ermee. En dat gelul op oa Facebook dat santana's geen echte landrovers zouden zijn is gewoon jaloezie, ze zijn beter dan land rovers ... :mrgreen: 8-) :lol:

Heb zelf ook een "bijzondere" Santana. Uit ervaring ben ik er wel achter gekomen dat het zoeken naar afwijkende onderdelen soms een beetje een uitdaging kan zijn.

Succes, ben benieuwd naar de foto's. ;)

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2022, 14:23 
Offline

Geregistreerd: zo 21 aug 2022, 14:08
Berichten: 2
Woonplaats: Arnhem
Hallo allen, kon het ook niet laten om ( te reageren) een Santana especial te kopen uit 1978 ook een 6 cil, dat is wel al even geleden zo ook het bezoek aan dit forum. Het is soms even zoeken maar alles is eigenlijk uiteindelijk wel te vinden qua onderdelen. Ook al wel over de tijd een en ander gehamsterd, m.b.t de 6 cil en de v-bak.
Altijd goed om kennis en ervaring te delen, we hebben allen last van het zelfde Laro virus.
Gr, Ernst

_________________
Life’s too short to drive boring cars


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2023, 18:07 
Offline

Geregistreerd: wo 01 nov 2023, 17:37
Berichten: 1
Hoi Louis,

Sinds enkele maanden zijn wij ook trotse bezitter van een cazorla. Hij is uit 81 dus met ventilatiekleppen onder de voorruit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: cazorla
BerichtGeplaatst: wo 01 nov 2023, 20:29 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Niels cazorla schreef:
Hoi Louis,

Sinds enkele maanden zijn wij ook trotse bezitter van een cazorla. Hij is uit 81 dus met ventilatiekleppen onder de voorruit.

Welkom .... maarrr ... we worden pas echt blij met wat foto's.

Louis is ons zijn foto's ook nog verschuldigd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.