Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 22:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2022, 13:59 
Offline

Geregistreerd: di 28 jun 2022, 13:05
Berichten: 3
Hallo allemaal,

Hierbij wil ik me even voorstellen.
Mijn naam is Arjan en ik rijdt sinds 1991 een LR88 serie3 uit 1974 die ik bij restauratie toendertijd direct heb voorzien van een zelf gereviseerde 2,5TD. Nu 600.000km verder is motor en versnellingsbak op en staat mijn geliefde LR alweer 3 jaar stil in mijn werkplaats.

Begin vorig jaar een LR109 serie 3 militair gekocht. Geheel uit elkaar en op een nieuw gegalvaniseerd chassis gezet en voorzien van een 200Tdi met series bak. Daarmee heb ik een half jaar gereden en toen besloten een R380-LT230 erin rte gaan plaatsen.
Ondertussen heb ik een R380 stumpy met een LT230 er (nog los) in gelegd en wel zo dat deze naar achteren past en flens voor aandrijfas in midden van gat in chassis balk zit. Nu ah kijken naar voorste aandrijfas maar flens zit nu veel te ver naar achteren. Bak en 200Tdi zouden dus meer naar voren moeten. Als ik de krukaspoelie met 10mm speling tov voorste dwarsbalk zet dan kom ik nog ongeveer 100mm tekort voor de aandrijfas. Als ik hiervoor dan een langere aandrijfas zou gaan plaatsen kom ik in de (van voor naar achteren geteld) 2e chassis dwarsbalk terecht.
Heeft iemand hier ervaring mee wat beste middenweg is? Heb een gegalvaniseerd chassis waar ik zo min mogelijk in wil slijpen.

Alle info/foto's op dat gebied van harte welkom :)
Heb foto's als bijlage erbij proberen te voegen maar snap het niet helemaal zie ze niet bij voorbeeld hoop dat het goed is.

Vriendelijke groet,
Arjan


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun 2022, 22:09 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ahum, ik zag dat mijn inbreng hier, ook al op het lrch forum naar voren was gekomen, dus heb het hier maar verwijderd. Straks word ik nog beschuldigd van plagiaat 8-) . Op zijn minst was het mosterd na de maaltijd.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2022, 21:50 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja, ben ook wel nieuwsgierig hoe ik strakst met een short stumpy R380 en LT230 uit gaat komen met een pasplaat en een indenor ervoor. Welliswaar geen gegalverniseerd chassis dus ik kan nog wat lassen maar liever gebruik maken van originele gaten etc. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2022, 21:54 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Zelf kies ik voor restauratie van mn originele omdat gegalverniseerde chassis niet echt goedkoop meer vanuit Engeland hier te krijgen is. Overweeg wel het mijne te galverniseren als ik gereed bent. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jul 2022, 22:49 
Offline

Geregistreerd: di 28 jun 2022, 13:05
Berichten: 3
nico1970 schreef:
Zelf kies ik voor restauratie van mn originele omdat gegalverniseerde chassis niet echt goedkoop meer vanuit Engeland hier te krijgen is. Overweeg wel het mijne te galverniseren als ik gereed bent. groet Nico


Hoi Nico,

Sons4x4 heeft ze tegenwoordig op voorraad ;)

Groet,
Arjan


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul 2022, 20:54 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ok. Nu is het geheel al gelabeld door de RDW en heb ik mijn vervangingsdelen er al bij. Dus het handigst om op de ingeslagen weg de klus maar eens een keer af te maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2022, 10:15 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Arjen,

Blijf je series assen houden? dit ivm 4x4 drive van de LT230. Je rijdt veel kilometers dus zou toch de LT230 aanpassen.
Heb je wel een met een series gereden met de middensper erop? Je aandrijflijn wordt opgewonden en je hoort op een gegeven moment echt wel dat het gaat wringen.
Nu is het met de midden dif natuurlijk niet zo maar je vooras krijgt het zwaarder.


Ook zou ik je adviseren wat te schuiven met de motor en de bakken.

Ik heb geen ervaring met een LT380 maar met een LT77 met een 300Tdi.
Door de 300TDI (en defender assen) kwam ik meer naar de bijrijderskant uit en moest ik het gat in de dwarsbalk verplaatsen.
Als ik de versnellingspook op een knappe plaats wilde houden kwam ik ver naar achter en kon de cardanas niet meer vastzetten (geen ruimte)….. naar voren kwam de pook tegen het schutbord….
Dus een het nieuwe gemaakt die demontabel is.
Ik heb nu 10/12 cm (weet het niet meer precies) tussen de voorste balk en de krukas ploelie.
Radiator op de voorste balk (200tdi versie met olie koeler)

Jammer dat het chassis eerst behandeld is en dat je nu de aanpassingen gaat maken..

Tevens zou ik niet op de lengtes van de assen kijken (ze zijn er in verschillende maten voor series, heb er ergens wel een lijstje van) want verlengen of verkorten kost (bijna) het zelfde.
Ik heb ze ooit laten inkorten voor 100 euro, maar die doen het jammer genoeg niet meer.
Laatste geheel op wens gemaakte as was 300-400 €
Als je die weg inslaat, koop een nieuwe te lange en laat ze inkorten… dan gaan ze een leve lang mee.

p.s.
Zorg dat je je motor hoog plaatst, pas je schutbord tunnel aan dan komt het allemaal wel goed :D

p.s.s.
Dit is alleen goedbedoeld advies.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2022, 16:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb je wel een met een series gereden met de middensper erop?
Nog nooit, hebben ook geen middensper :mrgreen:
Ook de LR modellen met middensper gaan akelig wringen als je die op verharde wegen er ingooid en uiteindelijk breekt er wat :cry:
Wat wel is dat de serie vooras niet bedoeld is voor permanent 4x4, hij kan wel veel hebben, heb honderde kms gereden op alleen de vooras, maar door de kruisjes voelt het een beetje stug aan.
Er bestaan dacht ik setjes die de kruisjes door homokineten kan vervangen, stiller, minder schokkerig kortom comfortabeler :roll:
Dat is alleen van belang als je de originele spoorbreedte houden wil, anders heb je meer aan andere assen met schijf remmen.
Houd je wel de 1/3 2/3 regeling in de gaten :?: je zou niet de eerste zijn die zijn kenteken verliest :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2022, 16:52 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
Heb je wel een met een series gereden met de middensper erop?
Nog nooit, hebben ook geen middensper :mrgreen:
:


Sorry , slakjes, zout… kom maar :mrgreen:
OKAY
Sper… moet zijn de voorwielen bijschakelen (denk ik) …. dus hoe noem je het dan in “leken” taal?
En het is een R380 bak :oops:
En de assen waar ik het over heb die je inkorten kan… zijn cardanassen voordat er nog meer komt.. :lol:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2022, 21:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
In leken taal heet dat: 4x4 inschakelen 8-) in hoog of lage gering. Laag 4x4 pook naar voren, hoog 4x4 knop indrukken.
Niet vergeten of je vrijloopnaven hebt, daar ben ik en menig ander de mist mee ingegaan :oops:
Je maakt direct een starre verbinding tussen voor en achteras zonder diff, vanaar dat je nooit permanent in 4x4 kan rijden in een series. Toen ik op de voorwiel aandrijving rijden moest was het ook zonder achterste cardanas.
Zolang je niet alles een Jeep noemt wordt je veel vergeven :mrgreen: :mrgreen: of nog erger, Kloyota 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2022, 23:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Houd je wel de 1/3 2/3 regeling in de gaten :?: je zou niet de eerste zijn die zijn kenteken verliest :cry:

Aandrijflijn = 1/3 (en dat is dan dus alles van motor t/m assen).
Het gegalvaniseerde chassis is hoogstens een vervangdeel, en de "koets" is een bouwpakket dus samen 2/3 origineel (zelfs als alles nieuw is).

De 1/3 2/3 regeling is niet bedacht om een LandRover aan te toetsen, bij auto's met een echte "koets" kan het wel problematisch zijn.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul 2022, 23:41 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Jamaar schreef:
In leken taal heet dat: 4x4 inschakelen 8-) in hoog of lage gering. Laag 4x4 pook naar voren, hoog 4x4 knop indrukken.
Niet vergeten of je vrijloopnaven hebt, daar ben ik en menig ander de mist mee ingegaan :oops:
Je maakt direct een starre verbinding tussen voor en achteras zonder diff, vanaar dat je nooit permanent in 4x4 kan rijden in een series. Toen ik op de voorwiel aandrijving rijden moest was het ook zonder achterste cardanas.
Zolang je niet alles een Jeep noemt wordt je veel vergeven :mrgreen: :mrgreen: of nog erger, Kloyota 8-)

In lekentaal is het 4x4 inschakelen, maar dan krijg je toch een vaste verbinding (zonder diff)?
En volgens mij schakel je alleen de voorwiel aandrijving bij op het moment dat je de gele knop indrukt en is de rode alleen voor hoog en lage gearing. Als de rode handel in neutal gezet wordt zal de gele knop weer “los” springen als je geen rare dingen gedaan hebt.

En dan is denk ik “middensper” in mijn uiteen zetting op zijn plaats. ;)

Potato, Potato…. Tis maar hoe je het noemt. :mrgreen:

Maar terug naar de vraag van Arjan: heb je nog tips wat hij moet met zijn shortstomp R380 tov zijn opstelling?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul 2022, 10:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
Jamaar schreef:
Houd je wel de 1/3 2/3 regeling in de gaten :?: je zou niet de eerste zijn die zijn kenteken verliest :cry:

Aandrijflijn = 1/3 (en dat is dan dus alles van motor t/m assen).
Het gegalvaniseerde chassis is hoogstens een vervangdeel, en de "koets" is een bouwpakket dus samen 2/3 origineel (zelfs als alles nieuw is).

De 1/3 2/3 regeling is niet bedacht om een LandRover aan te toetsen, bij auto's met een echte "koets" kan het wel problematisch zijn.

Om de nieuwe versnellingsbak te laten passen moet je het schudbord aanpassen, daar kom je duidelijk in de gevarenzone.
Zelfde geldt bij aanpassingen zoals ombouwen naar schroef veren, daarbij verander je het chassis, zo, 1/3 veersysteem, 1/3 chassis.
Gelukkig zijn ze bij de rdw zeer schappelijk.
In Duitsland heb ik meegemaakt dat het ontbreken van de originele radio van 30 jaar oud en een klokje de reden was van het niet krijgen van de oldtimer status. Ook over de niet originele kleur of verbleekt doen ze hier moeilijk.
De 1/3 2/3 regeling is hier een gruwel, Tuf, Dekra wordt waanzinnig als ze een auto uit NL moeten toelaten en dat moeten ze op grond van EU regels :mrgreen:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul 2022, 23:51 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
@ Mark,

De opmerking over 1/3 2/3 is zeer terecht en deze regeling moet je juist bij een oude Landrover zeer serieus nemen. 1/3 mag maar vernieuwd zijn. Dus een compleet nieuw gegalverniseerd chassis met een nieuw bij de RDW ingegraveerd chassisnummer(pikkeltjes met RDW logo ervoor en erachter) is al 1/3. Je zal de eerste en de laatste niet zijn die bij een APK steekproef(als hij onder de 50 jaar oud is) of bij een grote verkeerscontrole(politie douane en RDW gebundeld) eruit gepikt word. Ik heb er genoeg zien staan in de hal van de RDW wat een Engelse design plantenbak werd of een nieuwere auto. Ze zijn niet gek. Ze weten ook wel hoeveel deuren(er waren vroeger geen 4 deurs) een RangeRoverClassic bv had voor bepaalde jaartallen.

Het chassis is dus 1/3 deel in de regeling. De aandrijflijn zoals motor, bak, assen is 1/3 en de koets is precies zoals het woord zegt ook 1/3. Het schutbord liefst met originele typeplaatje en het aangemeubelde tuinhuisje ook authentiek. Je mag wel vervangingsdelen toepassen in een deel. Dat is moeilijk controleerbaar. Maar de RDW heeftvan het kwart achter chassis en van de engelse rekening wat ik compleet vernieuwd al foto's gemaakt.

Dit is mede een reden dat ik mijn eigen chassis(authentiek origineel nr) restaureer. Dan heb ik dus mijn handen vrij in de aandrijflijn(Indenor ong 105 PK en R380 en LT230).

Het scheelt allemaal maar net wie je treft of hopelijk juist niet treft. Ik ben er secuur mee. Ik wil geen risico lopen.

Prijs van een los nieuw chassis zit al aardig op de 3500 euro. Daar kan ik wel een maandje vrij aan spanderen dan. snurken maar weer groet Nico die niet opschiet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 10:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
@ Mark,

De opmerking over 1/3 2/3 is zeer terecht en deze regeling moet je juist bij een oude Landrover zeer serieus nemen. 1/3 mag maar vernieuwd zijn. Dus een compleet nieuw gegalverniseerd chassis met een nieuw bij de RDW ingegraveerd chassisnummer(pikkeltjes met RDW logo ervoor en erachter) is al 1/3. Je zal de eerste en de laatste niet zijn die bij een APK steekproef(als hij onder de 50 jaar oud is) of bij een grote verkeerscontrole(politie douane en RDW gebundeld) eruit gepikt word. Ik heb er genoeg zien staan in de hal van de RDW wat een Engelse design plantenbak werd of een nieuwere auto. Ze zijn niet gek. Ze weten ook wel hoeveel deuren(er waren vroeger geen 4 deurs) een RangeRoverClassic bv had voor bepaalde jaartallen.

Het chassis is dus 1/3 deel in de regeling. De aandrijflijn zoals motor, bak, assen is 1/3 en de koets is precies zoals het woord zegt ook 1/3. Het schutbord liefst met originele typeplaatje en het aangemeubelde tuinhuisje ook authentiek. Je mag wel vervangingsdelen toepassen in een deel. Dat is moeilijk controleerbaar. Maar de RDW heeftvan het kwart achter chassis en van de engelse rekening wat ik compleet vernieuwd al foto's gemaakt.

Dit is mede een reden dat ik mijn eigen chassis(authentiek origineel nr) restaureer. Dan heb ik dus mijn handen vrij in de aandrijflijn(Indenor ong 105 PK en R380 en LT230).

Het scheelt allemaal maar net wie je treft of hopelijk juist niet treft. Ik ben er secuur mee. Ik wil geen risico lopen.

Prijs van een los nieuw chassis zit al aardig op de 3500 euro. Daar kan ik wel een maandje vrij aan spanderen dan. snurken maar weer groet Nico die niet opschiet.


Niko (grapje, het is natuurlijk Nico, zoals het ook Marc is)

Wat je schrijft is hoogstens waar als je "slordig" werkt, dwz zonder het juiste overleg met de RDW.
Een chassis is een vervangdeel, net als alle carrosserie-delen, en dus kan je als je het goed doet in theorie met een geheel nieuwe auto toch aan de 1/3 2/3 regels voldoen. (Als je dat wilt koop je beter een veel nieuwere want alles vernieuwen kost je zoveel dat je met een nieuwe 2º hands snel goedkoper uit bent.)

Of te wel: Ga vóór de chassiswissel langs bij de RDW, en documenteer alles goed. O ja, dit geldt overigens alleen als je het chassis wisselt voor een echt nieuw. Bij een eerder gebruikt chassis - dat dus al een chassisnummer heeft - krijg je eventueel te maken met de regels voor een samengesteld voertuig.

Verder ... blijf je te maken houden met de grillen van de RDW (en die van LandRover zelf).
Er was al eens iemand die een keurige nieuwe LandRiver kocht, er jaren mee reed en 'm toen liet omkeuren ... en die toen de grootste problemen kreeg: LandRover had bij de laatste Td5 modellen een ander motornummer gebruikt, motoren die uit spareparts waren samengesteld ipv. direct voor inbouw waren samengesteld hadden een eigen motornummer gekregen ... en dat was verder niet vastgelegd en/of bij de RDW bekend.
Of te wel: Zelfs met een 100% eerlijke (en tamelijk nieuwe) auto kan een RDW-ambtenaar je het leven zuur maken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 22:33 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Mark, Alles(motor, chassis en schutbord) is gedocumenteerd , gefotograveerd en gelabeld door een RDW keurmeester bij mij aan huis. Alleen als ik het chassis wil galverniseren dan krijg ik een probleem met zijn zegeltje wat oplost in het bad. Dus daar moet nog een oplossing, niet zijnde zoutzuur haha voor bedacht worden. We zien wel. alles op zijn tijd.

Denk idd dat je gelijk heeft dat je er bij de RDW met een nieuw chassis met het oude nummer opnieuw erin gestippeld mee weg komt als vervangingsdeel. Een of andere bizarre Douane ambtenaar is maar weer afwachten. Zelf heb ik jarenlang geen nare ervaringen bij de RDW en kreeg er altijd koffie in hun kantoortje tijdens de administratieve afhandelingen.

Er zal nog veel moeten gebeuren wil mn Laro uit zn slaapje komen. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2022, 08:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
Mark, Alles(motor, chassis en schutbord) is gedocumenteerd , gefotografeerd en gelabeld door een RDW keurmeester bij mij aan huis. Alleen als ik het chassis wil galverniseren dan krijg ik een probleem met zijn zegeltje wat oplost in het bad. Dus daar moet nog een oplossing, niet zijnde zoutzuur haha voor bedacht worden. We zien wel. alles op zijn tijd.

Denk idd dat je gelijk heeft dat je er bij de RDW met een nieuw chassis met het oude nummer opnieuw erin gestippeld mee weg komt als vervangingsdeel. Een of andere bizarre Douane ambtenaar is maar weer afwachten. Zelf heb ik jarenlang geen nare ervaringen bij de RDW en kreeg er altijd koffie in hun kantoortje tijdens de administratieve afhandelingen.

Er zal nog veel moeten gebeuren wil mn Laro uit zn slaapje komen. groet Nico

Goedemorgen Niko,of zo je wilt Nico
Ik zou de RDW vragen wat hun oplossing is voor het verzink-gebeuren. Je doet er overigens ook goed aan een plaatje over het originele chassisnummer te lassen, dan verdwijnt dat nummer alleen tijdelijk, dwz na het voorzichtig wegslijpen van dat plaatje heb je het oude nummer zonder zink weer terug.
Verder is het werkelijk zo dat alles vervangdelen kunnen zijn: het is "like for like" maar ook gelijk is goed, en daar waar LandRover alleen nog nieuwe deuren levert mogen die nieuwe deuren ook.
In het buitenland geldt soms dat alleen origineel de auto historisch maakt, in Nederland geldt dat niet.

En dan tenslotte:   Kom je een wantrouwende ambtenaar tegen, is ie met het foute been uit bed gestapt, of heeft ie ruzie met zijn partner of zijn baas ... dan kan je met iedere auto pech hebben, zelfs met eentje waar echt niks mis is.   Het lijkt in dit soort gevallen veel op de toeslagenaffaire: een vermoeden van fraude is genoeg, een foutje in de administratie (bij de RDW, een administratie die je als burger niet kent) kan je enorm veel gedoe opleveren.

Nog even als toegift. Gek genoeg mag je ook gewoon een nieuwe, andere en/of home-made achterbalk op het chassis lassen. Heb je geen zin in het gedoe met de niet gekeurde trekhaken op een militaire achterbalk dan neem je "gewoon" een civiele achterbalk, eventueel maak je zelf een balk, en maak je die volgens het Defender-patroon dan pas er gewoon een gekeurde 3,5 ton trekhaak op.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2022, 20:21 
Offline

Geregistreerd: di 28 jun 2022, 13:05
Berichten: 3
Voor het vervangen van mijn chassis heb ik ook de RDW aan huis gehad. Later met rijdende LR naar de RDW en kreeg de complimenten dat de restauratie zo netjes was gedaan. Uitermate vriendelijk en behulpzaam is mijn ervaring met de RDW. Zou iedereen afraden te knoeien met chassisnummers labels etc. gewoon bellen en overleggen dan kom je later niet voor verrassingen.
Ondertussen ligt de 200TDi met R380/LR230 erin 80mm naar meer voren en heb niets aan schutbord hoeven doen alles past netjes kan zelfs de remtrommel van de LT230 monteren en demonteren.
Heb nu twee langere aandrijfassen besteld bij Bowy en ben bezig met de RVS steunen voor de radiator af te ronden.
Kortom tot op heden geen spannende dingen tegen gekomen dit in tegenstelling tot alle verhalen op internet te vinden over dit onderwerp.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2022, 00:04 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
nou Mark,

Ff langs de RDW geweest en aan een keurmeester(nog erg jonge man) gevraagd wat ik met het loodje en galverniseren aan kon. Na lang denken gaf hij aan er geen oplossing voor te hebben.

Zelf zat ik aan schoperen te denken. Dat is zink over een vlammetje erop spuiten. Heb er in de vrachtwagens wel werk van gezien wat toch ook 25 jaar goed is blijven zitten. Verschil is alleen dat je de binnenkant van het chassis dan niet aanpakt en dat hij juist daatvandaan doorroest. Maar het zal ook met galverniseren altijd de vraag blijven hoe hij uit zijn baden komt. Vroeger spoten ze gewoon na het verversen van de motor de olie in de balken. En het ruimde de olie op en hje hoopte dat het jaren 70 blik er ouder mee werd.

Zelf alles ff op een rijtje gezet. Conclusie is eigenlijk dat ik het chassis maar weer "hard" en "sterk" genoeg maak en gewoon ouderwets behandeld . Niert dat ik het vol spuity met afgewerkte olie maar zit wel aan een mengsel van Owatrol en menie te denken. Dan gaat hij waarschijnlijk alsnog weer langer mee als dat onze lieve overheid van onze rijdende tuinhuisjes "geniet" en ze gedoogd . Gegalverniseerd en gepoedercoat zal het er ook wel heel erg nieuw uitzien en vloeken met de rest van de auto.

Hoe het met het trekgewicht van de aanhanger afloopt weet ik nog niet, alle opties zijn open en ga er pas sturing aan geven als er "niets" met de wakker word keuring op het pasje komt. Wel komt id er een in hoogte verstelbare Dickson Bate van 3500 kg aan de (verstevigde) civiele balk. Vind dat gewoon een leuke combi, de kogel en de pen. Overigens weten wij de details van de balken en vind ik een militaire balk en bumperettes bij een burger uitvoering geen potje. Maar dat kan ook zijn omdat ik die balken 3,5 jaar aangesloten dag in dag uit heeft gezien haha. Zo zal ik ook niet snel de richtingaanwijzer torentjes van Hella op mn spatborden gaan zetten. Staat echter tegenover dat ik de echt hufterproof militaire sleepogen aan de voorkant onder de bumper wel weer kan waarderen. Schijnt dat je er behalve achter de sleepwagen ook aardig mee onder aan een Chinook mee kan hangen. Het beschermd tevens het chassis tegen wat vuiltjes die er kunnen liggen onderweg. De civile ogen boven op de bumper vind ik maar slappe meuk die je boeltje aardig vernaggelen (veerhanden krom)als je ze te zwaar belast. Ik heb de militaire versie inmiddels zelf ook weten te vinden en aangeschaft .

De militaire ronde lampe glaasjes met schroefdraad van Lucas (meestal serie 2 en 2A) met de vleugeltjes vind ik ook mooi. Prijzig, dat dan weer wel.

Rover tech,

Leuk dat het gelukt is. Hij zal er wel heel anders mee rijden en schakelen. Hangt ook nog een beetje van je overbrengingsverhoudingen van beide tussenbakken af. Deze kan je herleiden naar aanleiding van het suffix nummer. Ik heb hier Disco LT230. Dat is dus 1:1.22 . Ik denk dat ik mijn serie diffs moet houden omdat ik ook al 235/80-16 eronder ga doen. Mn motor word ongeveer tussen de 105 en 120 PK dus vergelijkbaar met 200TDI. Met de ashcroft calculator kan je wel een voorspelling zien. Maar of dat ook in de praktijk zo werkt? Fijn dat het monteren niet echt een drama is geweest. . Ook fijn dat je later gewoon nog bij de handrem trommel kan. Distributie riem en filters etc ook nog bereikbaar? Tja, als je 10 dezelfde klussen door 10 andere mensen zou laten doen krijg je best veel verschillende oplossingen. Ik jat dan graag het makkelijkste idee. En ben benieuwd als ik het hier ook voor me heeft hoe het er dfan bij mij in de praktijk uit zie.
Als ik het goed begrijp gaat dus de motor(en de bak gaat dan uiteraard mee) 80 mm naar voren. Het schutbord hoeft dan niet hoger? Een tunneltje van een LT77 wat ik heb en wil gebruiken(past een origineel pookrubber en is dat makkelijk afgewerkt) is ongeveer 45 mm hoger vanaf de vloerplaten gezien. Ben het schutbord(heb er 2) toch aan het lassen dus het was niet zo moeilijk om dit gelijk aan te passen. Hoeveel zijn de aandrijfassen dan te kort? Het schuifstuk(onder het geribbelde rubber) bekeken hoever de overlap nog is? Voor mn gevoel zitten de aandrijfas flenzen van beide tussenbakken niet zo heel veel op verschillende afstand van elkaar.

nu maar weer eens snurken. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2022, 11:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Niko,

Naar mijn idee is de belangrijkste drijfveer om een chassis in een zinkbad te dompelen het feit dat je ermee ook de binnenkant van het chassis beschermt. Als het goed is zijn er vóór het zinkbad voldoende maatregelen genomen om vergeten hoekjes te voorkomen.

Echter, als het een beetje meezit valt het wel mee mbt het van binnenuit roesten. Ik zag pas kiekjes van het binneste van het achterste gedeelte - de bogen boven de achteras - van een 20 jaar oude Defender -- de achterbalk was beyond repair verroest, daarom kon je naar binnen kijken, die roestbalk was eraf geslepen, en het eerste (of eigenlijk laatste) stukje chassisbalk zag er eigenlijk nog heel netjes uit. Nu is 20 jaar natuurlijk geen 40+ jaar en bovendien is er na N=1 nog maar weinig te zeggen: de chassis-kwaliteit lijkt net zo wispelturig als de LandRover zelf ... maar het ging hier dus wel om een chassis waar de achterbalk ± reddeloos verroest was.

PS   Heb je die RDW-man ook gevraagd wat andere RDW-mannen dan doen, wat ze als oplossing hebben (zij zijn immers met hun loodjes gekomen) ?    In de limiet zou je kunnen afspreken dat ze komen kijken als het chassis naar de verzinker gaat, en als het weer uit het zinkbad is opgedoken ?   Waarschijnlijk zien ze dan zelf in dat dat wel extreem wantrouwend is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2022, 12:37 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik kan me ook niet voorstellen dat je de eerste ben die deze vraag stelt.

Je zou kunnen aanbieden om over het huidge nummer een dun plaatje te lassen, na het “badderen” slijp je het er weer af.

Heb je één stukje wat je waar geen zink op zit.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2022, 12:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Ik kan me ook niet voorstellen dat je de eerste ben die deze vraag stelt.

Je zou kunnen aanbieden om over het huidige nummer een dun plaatje te lassen, na het “badderen” slijp je het er weer af.

Heb je één stukje wat je waar geen zink op zit.

Precies, dat noemde ik al, dat is de gebruikelijke oplossing omdat het geheel bloot badderen in het zink kennelijk het terugvinden van het originele chassisnummer erg moeilijk maakt.
Wellicht zijn er nog andere truuks om het zink weg te houden, de verzinker zal die dan wel kennen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2022, 22:47 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Bedankt voor het meedenken. ,

Dat plaatje over het chassisnummer is het probleem inderdaad niet. na verwijderen beetje zinkspray en klaar. Het loodje aan het chassis zo inpakken dat het niet verloren gaat zal lastiger zijn. Het chassis voor het verzinken en na het verzinken ff schouwen bij de RDW is ook niet zo moeilijk. Hij lig dan toch al op de aanhangwagen. RDW station is hier nog geen 5 KM vandaan. Ik heb nog even gekeken hoe dun het chassis is op de plaats (ter hoogte van de linker deur) waar het loodje zit. Daar heb ik toch maar akelig weinig materiaal dikte meer. we zien wel als het zover is.

groet nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jul 2022, 23:05 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Allerlei opties bedacht.

Belangrijkste is dat ik eens op gaat schieten. Dus moet ik gewoon een deugdelijk geheel maken en er niet te veel meer bij gaan verzinnen. Eerst maar eens op vakantie. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.