Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 10:05 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 31
Voor mijn 101 FC ben ik aan het kijken voor een nieuwe accu voor het huishoudsysteem. tot nu toe gebruikte ik een lood accu maar die kan slecht tegen diep ontladen en gaat dus ook redelijk snel stuk :P
Ik heb niet veel er op staan, een compressor koelkast, wat binnen verlichting en af en toe een telefoon laden. op het dak ligt een zonnepaneel van 90 Watt.
Welke betaalbare accu raden jullie aan om een dag of 4 zonder te rijden te kunnen staan in het wild?

Groeten neef Henk


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 10:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
t,is net wat je wilt betalen en hoeveel gewicht.
https://www.accudeal.nl/c/camper-accu/deep-cycle-accu-voor-camper/
allemaal deep cycle.
lees ook veel over die yellow tops. en die hele dure van Victron.
heb het er zelf niet voor over een accu van 500 euro(victron) maar dan kun je wel met je telefoon kijken hoe vol die is. :lol:
heb in mijn caravans altijd agm accu,s gezet van ronde de 100 euro. ook met zonnepaneel.
in 1 kip caravannetje heb ik ooit een agm ingebouwd die speciaal was voor noodverlichting. was maar 20 amp of zo. heel licht. en hoefde alleen pompje en led te bedienen.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 10:39 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Neef Henk,

Een LiFePO accu is natuurlijk de eerste keuze, maar ook de eerste prijs.
Ik heb als gewone accu een Varta LFD90, en voor deze accu is er nu een opvolger de Varta LED95. Dit betreft dual-purpose accu's (dus een soort semi-tractie-accu) en ze zeggen dat deze accu's ± 2x zo goed tegen het "camper-gebruik" kan. In de specs wordt een dubbel zo groot aantal ontladingen genoemd. De accu zwaarder in vergelijking met de standaard start-accu-varianten -- dus dikkere platen die minder snel krom zullen trekken, en verder heeft zo'n dual-purpose geen hyper-score op de CCA's wat wil zeggen dat het platen-oppervlak niet geoptimaliseerd is op de CCA's (wat als voordeel heeft dat dat oppervlak dus ook niet kan desintegreren tgv het dieper ontladen).

Indertijd was die Varta LFD90 nauwelijks duurder dan een gewone Varta met vergelijkbare Ah's en CCA's.
Het hoeft overigens niet per se een Varta te zijn, Varta was niet te duur en makkelijk verkrijgbaar, en bovendien "vertrouwd" en ook goed gedocumenteerd. Er zijn vast en zeker andere en goedkopere semi-tractie accu's ... maar ik heb geen zin, tijd en geld (en wagenpark) voor een uitvoerige duurtest.

Ik moet overigens wel zeggen dat mijn LFD90 's winters graag zo nu en dan aan de druppellader wil: de auto start na een maand nog wel maar het is beter voor alles wanneer ik na een week of drie winterkoude+stilstand de druppellader even uitrol.
Wellicht is dit een accu-eigenschap, wellicht heb ik gewoon een wat minder exemplaar ... en wellicht heb ik met radio en alarm toch net iets teveel sluipverbruik.

Even je knopen - pardon de Ah's - tellen. Wat heb je aan verbruikers, wat is het verbruik uitgedrukt in Ah's. Wat levert je zonnepaneel in de praktijk aan dagelijkse Ah's (op een mooie dag, maar ook op een grijze dag). Daarna kan je de balans opmaken. Van een 95Ah semi-tractie-accu kan je tamelijk veilig 50% van de capaciteit gebruiken, gaat de ontlading vaker (veel) dieper dan beperk je de levensduur.
< Bij een gewone start-accu wil je de accu liever boven de 70-80% capaciteit houden. >
Je kan wel dieper ontladen (soms kan je zelfs na helemaal 0 de accu weer laten herleven) maar dieper betekent minder levensduur.

O ja: Ik neem aan dat bij een 101FC het gewicht en/of het volume van de huishoud-accu niet al te veel telt.

Nog een O jaatje: Er zijn tegenwoordig goede (en niet te dure) 12V => 12V laders, daarmee heb je een beter scheidingssysteem en tijdens het rijden een beter laadsysteem voor je huishoud-accu, die huishoud-accu wordt dan geladen volgens een druppellader-programma in plaats van de nogal ongenuanceerde spanningsregelaar die eigenlijk alleen geschikt is voor een goed geladen startaccu.

PS   Als een dure deep-cycle accu stuk gaat - dat komt voor, vaker dan je lief is - dan ben je in een klap duur geld kwijt.
      Een dure deep-cycle accu wil vaak ook een zorgvuldiger laad-programma.   Als je daar dan voor gaat dan is een LiFePO denkelijk best value for money.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 15:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Overigens als ik zo uit de losse duim even reken met 30 tot 50 % effectief rendement (tgv schaduw en schuine zonnestand) en met 12 uur zonnetijd dan heb je met een bescheiden buffer-accu bij niet al te slecht weer tussen de 15 a 20 Amp de dag rond -- da's niet heel veel, maar ook niet weinig (hoeveel heeft de koelkast nodig ?).

Met een 95Ah semi-tractie-accu heb je met een passend bescheiden verbruik zo'n 2 a 3 dagen slecht-weer reserve zonder dat je die accu erg diep ontlaadt. Overigens zal je bij slecht weer ook weer minder koelvermogen nodig hebben.

O ja, vlgs mij nemen de verschillende bescheiden laad-apparaten maar weinig stroom, althans wanneer je ze niet via een 220-omvormer-omweg laadt.   Ik neem aan dat waar mogelijk de verlichting al LED is (en die verlichting brandt natuurlijk ook maar een beperkte tijd).
Het is dus vooral de koelkast die stroom "vreet".


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 17:03 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Ben een overwinterraar en dan heb je hele andere berekeningen.
Gewoon even uit de losse pols, met 2x 90 amp vartas die marc beschrijft was ik altijd dik te vrede.
Tot het zuivere sinus omvormer tijdperk, daar zit een groot nullast verbruik. Die gebruikte ik alleen voor de tandenborstel te laden, bij blokgolf gaan de laders stuk. Ok dacht ik, computer kan er ook op maar die heb ik er weer afgeknikkerd, dc dc gaat veel beter.
Neem zeker geen dure solar loodaccu, gaan snel stuk in een 4x4. Heb alleen maar klachten gehoord over dit soort accu's. Ik ontmoet ondeweg echt heel veel overwinterraars en stroom systemen zijn het gespreksonderwerp.
Tegenwoordig zijn er veel lifepo accus in de aanbieding, een 100amp met Bluetooth is natuurlijk het mooiste, vind je onder 500 euro, maar in jou geval zou ik voor de vartas gaan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2022, 22:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik denk dat het niet per se die Varta LFD90 of Varta LED95 moet zijn, maar wel een accu met gelijksoortige semi-tractie-eigenschappen.
Zelf koos ik voor de Varta omdat ik genoeg en duidelijke info over de verschillende Varta accu's kon vinden, en de prijs indertijd maar weinig boven de budget-opties zat. Als ik de prijzen nu zie lijkt de prijs-wig groter geworden ... zoiets nodigt uit om beter te zoeken in het betere budget-aanbod.

Overigens gebruik ik de Varta LFD90 in de eerste plaats als gewone startaccu. Ik wilde liever iets meer degelijkheid (en dus meer ontladings-cycli), omdat bovendien de Ah's en CCA's van de Varta LFD90 heel dicht bij de standaard-accu zaten (ze waren zelfs iets beter) heb ik toen niet verder gezocht.

Bijkomend "dingetje" was dat ik een LiFePO accu als startaccu op proef te leen had en die LiFePO bleek na ruim een half jaar kuren te krijgen ... dus was er "gedoe".   Waarschijnlijk een net iets te "goedkope" LiFePO, een los Chinees contactje oid .... de LiFePO moet nog eens op de operatietafel.   Wat er precies mis is is onduidelijk. Houdt er evenwel rekening mee dat een LiFePO als startaccu "groot" genoeg moet zijn om de startstroom te kunnen leveren, dat zit bij een LiFePO meer in de "electrickery" als in de nominale capaciteit. Voor een huishoud-accu zijn de eisen mbt CCA's (of vergelijkbaar) veel lager, maar niet zelden wordt de huishoud-accu ook als noodstart-back-up gezien en dan is die capaciteit een aandachtspunt.
Anyway, als je zo ineens een acuut accuprobleem hebt dan stop je net iets eerder met zoeken en/of twijfelen, dan ben je iets eerder tevreden met een nette prijs en passende specs.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2022, 12:07 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 31
dank allemaal voor de reacties :)
Mijn koelkast heeft een vermogen van 66 Watt en ik gebruik alleen maar led verlichting in de auto. Ik heb een startaccu voor het voertuig en een huishoudaccu (die ik dus wil gaan vervangen) voor de accessoires. Het zonnepaneel zie ik eigenlijk als een extra bonus maar die wil ik eigenlijk niet meerekenen in de 4 dagen kampeertijd. Een lifePo accu klinkt mooi maar is dit nou wel zoveel beter als een "gewone" semi tractie accu?
Ik vermoed dat ik gewoon een zware semi tractie accu nodig hebt maar heb geen idee hoeveel Ah dat moet worden (heb geen verstand van electra ;) )

groeten neef Henk


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2022, 12:53 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
neef Henk schreef:
dank allemaal voor de reacties :)
Mijn koelkast heeft een vermogen van 66 Watt en ik gebruik alleen maar led verlichting in de auto. Ik heb een startaccu voor het voertuig en een huishoudaccu (die ik dus wil gaan vervangen) voor de accessoires. Het zonnepaneel zie ik eigenlijk als een extra bonus maar die wil ik eigenlijk niet meerekenen in de 4 dagen kampeertijd. Een lifePo accu klinkt mooi maar is dit nou wel zoveel beter als een "gewone" semi tractie accu?
Ik vermoed dat ik gewoon een zware semi tractie accu nodig hebt maar heb geen idee hoeveel Ah dat moet worden (heb geen verstand van electra ;) )

Die koelkast trekt dus 5,5 Amp ... (want Watt = Amp x Volt) ... maar vrijwel zeker draait de compressor slechts zo nu en dan.
Was dat niet zo dan het je alleen al voor de koelkast 24 x 5,5 A = 132 Ah nodig voor een dag koelen.

Als je even wat geduld hebt zet je op een lekker zomerse dag de koelkast aan, wacht tot de normale koeltemperatuur bereikt is en daarna ga je met de stopwatch naast die koelkast zitten (wel een paar cycli opnemen). Daarna weet je hoeveel tijd het ding aanslaat zonder ingrepen van buiten (koelkast openen geeft natuurlijk extra koeltijd). Wil je het heel precies weten dan kijk je ook nog eens hoeveel extra koeltijd het wisselen van de biervoorraad kost. Eventueel kan je ook nog eens de draaitijd opnemen op een koele dag (als maat voor de zomerse nacht-temperaturen).

Anyway, je mag hopen dat de koelkast over de dag heen gemiddeld minder dan 10% van de tijd draait, dan heb je nog maar 13,2 Ah per dag voor de koeling.

NBHet loont om de koelkast overdag goed te beschermen tegen warmtestraling ... 's nachts kan het afhankelijk van de omstandigheden soms voordelig zijn het ding buiten te zetten.   Ik zet mijn bier 's nachts buiten en daarmee heb je als je het op tijd in een enigzins geïsoleerde box zet de volgende middag relatief "koel" bier. Ik ben me ervan bewust dat je met deze methode geen vleeswaar anders dan droge worst kan bewaren, de kaas leg ik wel bij het bier, de worst kan beter verder in de buitenlucht drogen.

Goed terug bij het berekenen: Een lampje dat 4 uur een kwart Ampere trekt heeft 1 Ah verbruikt (of te wel: bescheiden LED-verlichting is in het algemeen de zorg niet).

Verder moet je er rekening mee houden dat een lood-accu zijn Ah waarde alleen haalt bij een rustige ontlading, hoe kleiner de ontlaad-stroom hoe meer Ah's hij levert (en bij warm weer doet ie het ook beter. Omgekeerd moet je er ook rekening mee houden dat je bij warm weer ook een hogere eind-laad-spanning nodig hebt om een accu echt goed vol te krijgen (een goede 12 => 12 V lader is mijns inziens een aanbeveling). En in ieder geval zo nu en dan echt goed vol is belangrijk voor het verlengen van de levensduur, nog belangrijker is niet (te vaak) de accu te diep te ontladen.

Dan het verschil tussen lood en LiFePO: Bovenstaande mbt het "rekening houden met" geldt voor een lood-accu, een semi-tractie-accu kan wat meer hebben maar het blijft een loodaccu. Een LiFePO accu heeft (hopelijk) een ingebouwd goed accu-management en de LiFePO cellen kunnen heel diep ontladen worden zonder noemenswaardige schade. Verder werkt een LiFePO accu bijna als een condensator: hij levert vrijwel alle stroom die je er in stopte ook weer terug, en dat leveren wordt nauwelijks beïnvloed door de stroomsterkte.
Zoals eerder opgemerkt: LiFePO heeft een prijs: je koopt 4 goede semi-tractie accu's voor een goedkope LiFePO, en met 4 semi-tractie-accu's heb je meer nuttig beschikbare Ah's ... maar die LiFePO zal - als het meezit - wel weer langer mee gaan, gaat die LiFePO stuk dan heb je ineens niks  don't ask me how I know this

O ja, ik zou de zonnecellen toch maar (deels) meetellen want zonder heb je gauw een aanhangwagen aan accu's nodig (of een heel lang verlengsnoer).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2022, 17:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
heb je voor zo,n lifepo ook niet een andere lader nodig?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2022, 17:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjaak109 schreef:
heb je voor zo,n lifepo ook niet een andere lader nodig?

Er zit in zo'n LiFePO-accu-equivalent direct het "management" ingebouwd.   Als alles goed is kan die LiFePO accu daarmee tegen het auto-regime.
Beter is een 12 => 12 V lader, zelfs als de huishoud-accu een gewone danwel een semi-tractie-accu betreft.
Met zo'n 12 => 12 V lader heb je direct een betrouwbare scheiding tussen de gewone boordspanning en de huishoud-accu('s). Die 12 => 12 V lader kan desgewenst ook een aangepast laad-programma geven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul 2022, 18:36 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb ik 12 april geschreven :D
Voor de campers onder ons, mijn ervaring met de 300 amp LifePo4 accu.
Wat een verademing ten opzichte van een lood accu.
Het laagste was nog 40% lading na 5 dagen geen zon en niet rijden.
Wat ik in mijn berekening vergeten was dat als het rotweer is ik meer computer tijd gebruik dus mijn verwachting van 10 dagen zonder laden is niet realistisch, 7 dagen wel.
Als de zon schijnt neemt de accu gelijk het volle vermogen van de panelen TOT hij vol is, dat in tegenstelling van lood accu's waar de laadstroom drastisch geknepen wordt naargelang hij voller wordt en het laden dus veeel meer tijd neemt.
Dit geld natuurlijk ook voor de auto dynamo, zelfs een kort ritje naar de supermarkt zet zoden aan de dijk.
Het bms systeem met Bluetooth geeft voldoende info, het mooie is dat de nauwkeurigheid zo is dat je lek gebruik ziet.
Daarmee heb ik gemerkt dat de 200 wat sinus omvormer van victron een wat hoge nullast heeft. Daarom laadt ik de laptop nu met een 12 volt 12/18 volt omvormer, dat spaart 5 watt/uur. Lijkt niet veel maar over 24/7 merk je het wel degelijk.
Heb geen booster tussen de dynamo en accu, zover ik begrepen heb is dat alleen nodig bij hele moderne auto's nodig waar de startaccu niet voldig geladen worden om het brandstof gebruik naar beneden te brengen.
Gewicht van de accu was een belangrijke reden voor de aanschaf, dat merk je niet op 3.5 ton maar nu heb ik wat meer ingekocht bij de Chinese winkels en bouwmarkten in spanje, bvb een osmose waterfilter, 4 filter systeem voor 80 euro met vervangende filtersets voor 12.50 euro, scheeld wel veel geld met wat hier te krijgen is.
Kwaliteit ok.
Over levensduur kan ik natuurlijk nog niets vermelden, komt ik op terug over 10 jaar :mrgreen: :mrgreen:

Dus, speciale lader niet nodig :geek: en ja het verschil met een loodaccu is het verschil tussen een mechanische rekenmachine en een tablet


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul 2022, 23:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Heb ik 12 april geschreven :D
Voor de campers onder ons, mijn ervaring met de 300 amp LifePo4 accu.
Wat een verademing ten opzichte van een lood accu.
Het laagste was nog 40% lading na 5 dagen geen zon en niet rijden.
Wat ik in mijn berekening vergeten was dat als het rotweer is ik meer computer tijd gebruik dus mijn verwachting van 10 dagen zonder laden is niet realistisch, 7 dagen wel.
Als de zon schijnt neemt de accu gelijk het volle vermogen van de panelen TOT hij vol is, dat in tegenstelling van lood accu's waar de laadstroom drastisch geknepen wordt naargelang hij voller wordt en het laden dus veeel meer tijd neemt.
Dit geld natuurlijk ook voor de auto dynamo, zelfs een kort ritje naar de supermarkt zet zoden aan de dijk.
Het bms systeem met Bluetooth geeft voldoende info, het mooie is dat de nauwkeurigheid zo is dat je lek gebruik ziet.
....

Da's in ieder geval de reusachtige winst van een LiFePO: de directe beschikbaarheid van stroom en het spiegelbeeld ook de directe mogelijkheid tot opladen.
Bij een loodaccu lijkt het alsof je een emmer vult of leeggooit via een rietje ... en zoals iedereen zal begrijpen: zoiets zet een enorme rem op de rendementen bij zowel het laden als het ontladen.

Grootste nadeel van LiFePO is de prijs, andere nadeel is de electrickery (de BMS). Als de LiFePO accu het niet doet moet je zin hebben in een electrickery-zoektocht, daar is heel wat anders als de 12V basis-kennis voor nodig.

En dan nog een suggestie om het slechtweer-leven te verlengen: Kijk ook eens goed naar de stroom-behoefte van je lap-top. Ik begreep bijv. dat de nieuwste MacBooks een langere accu-tijd kennen. Een nieuwere/zuinigere laptop en (natuurlijk) SSD opslag zou maar zo een ve=oordelige invastering kunnen zijn: 7 lange dagen achter de laptop en 1 Amp minder verbruik scheelt je 100 Ah.

Overigens moet je het ritje naar de supermarkt zelfs met een LiFePO niet overschatten. Zelfs met een grote wisselstroom-dynamo laad je ± 100 Ah in een uur, die supermarkt moet dus niet om de hoek zijn. Zonnecellen die bij slecht weerenkele tientallen Ah's weten te halen doen dat iedere dag weer opnieuw, dat telt ook aardig aan.
Wat betreft dat overschatten van het opladen: Als mijn startaccu wat onderuitgezakt is ... dan neem ik mindstens 24 uur en liever meer voor het weer op peil brengen en dat gaat dan om de (laatste) 20% van een 90Ah accu. Even een blokje om rijden om een loodaccu op te laden is een veel gehoord misverstand, denk aan de 24 uur van Le Mans ... daarmee krijg je je accu wel vol (een druppellader is slimmer en goedkoper).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul 2022, 18:27 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 20:14
Berichten: 31
https://www.amazon.nl/LifePo4-batterij- ... 4157&psc=1

Zou dit wat zijn of is het troep ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2022, 19:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Niemand waagt het om daarop een antwoord te geven en terecht.
In ieder geval zit er geen bms in en dat is een nadeel.
Zou zeggen, koop er één en als hij bevalt koop ik er volgend jaar 2
8-) :o :lol: :evil:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2022, 20:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Niemand waagt het om daarop een antwoord te geven en terecht.
In ieder geval zit er geen bms in en dat is een nadeel.
Zou zeggen, koop er één en als hij bevalt koop ik er volgend jaar 2

Mijns inziens moet je je ver houden van een LiFePO zonder BMS, en bij eentje mét ook minstens iets weten van de specs van de BMS.
Zo is bijv. de maximale stroom een "dingetje" mocht je de LiFePO ooit willen gebruiken als start-accu ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2022, 20:45 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Volgens de advertentie lijkt hij met BMS, of ze bedoelen dat hij tot 7000 cycli heeft met BMS die er dan weer niet bij zit. Ik vind het een beetje schimmig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 09:24 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Snap het ook niet helemaal, bms gaat meestal samen met Bluetooth en dat wordt nergens genoemd.
In een commentaar staat dat je niets via computer in kan stellen dus neem ik aan dat het er niet in zit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 09:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Heren,
Ik haak even aan met een ander idee om energie onderweg te hebben.
Wie heeft ervaring met een powerbank zoals deze:
https://poweroak.nl/nl/powerbanks/10079 ... 80743.html
in combinatie met een solarpaneel?
Voor licht ,een compressor koelkast en het laden van telefoons, laptop etc
Deze heeft een LiFePo4 accu, BMS en een MPPT laadregelaar
Ben benieuwd naar jullie mening en eventuele ervaringen.
Groet,Eli


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 09:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Self schreef:
Wie heeft ervaring met een powerbank zoals deze:
https://poweroak.nl/nl/powerbanks/10079 ... 80743.html
in combinatie met een solarpaneel?
Voor licht ,een compressor koelkast en het laden van telefoons, laptop etc
Deze heeft een LiFePo4 accu, BMS en een MPPT laadregelaar
Ben benieuwd naar jullie mening en eventuele ervaringen.

Geen ervaring maar als het allemaal waar is qua specs dan is het zo gek nog niet ... maar daarbij geen topper qua value for money.
Die kleine 720 Wh is bij 12 V een kleine 60 Ah.

Overigens ben ik inmiddels ook een tikje wantrouwend geworden mbt de "leuke" alles kunnende (goedkopere) powerbanks. Ik kocht een paar jaar terug zo'n alleskunner (wel een stuk kleiner als deze, gelukkig ook een stuk goedkoper). Leg het ding onregelmatig aan de lader en gebruik 'm nauwelijks .... en de laatste keren kwam ie niet verder dan 70% lading. Wellicht kan ie niet tegen het gerammel in de LandRover, zit er gewoon een contactje los, maar gerammel zou zo'n ding tegen moeten kunnen: een powerbank die je alleen thuis op de bank mag gebruiken is niet zo'n daverende aanwinst.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 12:49 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hier wordt er veel over geouwehoerd (in de goede zin dan he?)
er zin meerdere mensen op dit forum die er (denk ik) veel verstand van hebben

https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?p=848101&hilit=lifePo#p848101

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 16:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Ik ben op het "powerbank idee" gekomen omdat ik anders een, zeg 60 Ah, LiFePo accu van € 350, een puur sinus omvormer van € 200, een MPPT laadregelaar van € 50 en kabels en stekkers aan moet schaffen (samen zeker ook € 600) en met mijn kennis die losse delen in- CQ samenbouwen, met zo'n powerbank zit alles in één kistje.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 17:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Self schreef:
.... met zo'n powerbank zit alles in één kistje.

Ik begrijp de bonus van het alles in één (ik zie daar ook wel wat in) ... je kan voordeel hebben van een compleet "kistje", ook omdat je dus een mobiele "generator" hebt zonder de herrie.
Nadeel kan zijn wanneer je de verschillende losse delen beter/handiger zou kunnen inbouwen, zoals in het "jamaar-geval" (of wanneer je de verschillende delen naar eigen wens wilt kiezen), ander bezwaar kan zijn wanneer één van de componenten stuk gaat ... je moet dan in de electrickery duiken of het verlies van het geheel voor lief nemen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 18:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
https://www.conrad.nl/nl/o/brandstofcellen-1702010.html

Wat anno 1900 neem gewoon een brandstof cel :o

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2022, 23:53 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Waarschijnlijk zit er geen 60 amp in de powerpak maar 50 amp, bij de berekening nemen de slimpies het hoogste voltage van de accu in rust en dat zit rond de 13.5 volt.
Maar een dagjs koelkast houdt het wel uit.
Het alles in één systeem lijkt leuk tot er één onderdeel stuk gaat. Ik heb gelukkig de kennis om mijn eigen systeem te bouwen, heb nu al medelijden met een volgende eigenaar van mijn auto :evil: :twisted:
Brandstofcel was ooit op mijn verlanglijstje maar de prijs :roll: en extra alcohol. Nee meneer de douane ik drink het echt niet :? :lol:
Ben uiteindelijk blij dat ik voor een grote accu en veel zonnepanelen gekozen heb.
Ben wel meerdere mensen tegengekomen die zeer tevreden waren over brandstofcellen. Alles gaat automatisch behalve het bijvullen van de tank :roll:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 08:47 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Aan de vraag van Neef Henk kan ik niets toevoegen, dat is niet mijn ervaring-gebied.
Wel vind ik het een hoop geld voor iets wat (vermoedelijk) alleen tijdens de warme vakantie gebruikt zal worden.

Accu’s die maar 1 of 2 keer per jaar gebruikt worden hebben onderhoud nodig (druppellader oid) en gaan vaak sneller stuk dan die in een auto die regelmatig gebruikt wordt.
(dat is mijn praktijk ervaring ten minsten)

Daarom heb ik maar een klein auto accuutje (in mijn caravannetje als ik daar mee op pad ga) die ik in de regel alleen gebruik voor de led verlichting, de koelbox met piëzo element die in de auto staat voldoet prima, als ik 230V ’s nacht heb dat laat ik hem extra koelen en anders doet de koele dag de rest wel. (Ik reis nooit in het hoogseizoen en slaap max 2 nachten op de zelfde plek) Elke dag gebruiken we de auto wel dus dan staat de koelbox ook aan.
Dat is best goed te doen.

Maar als het ‘s nachts koud is (en geen 230V heb) dan gebruik ik de diesel (webasto-achtig) kachel, deze heeft even om te starten vermogen nodig maar als die start is het verbruik alleen voor het ventilatortje.

Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een alternatief, electra opslaan heeft het minste rendement (of het moet energie zijn die op dat moment niet gebruikt wordt) en wat het rendement van zo’n verbranding cel is?
Hopelijk word de verbranding cellen betaalbaarder. Want om mijn diesel generator mee te nemen is ook weer iets wat je niet wilt in de rustige natuur.

Het mooiste zou zijn dat de over capaciteit van mijn zonnepanelen omgezet worden in waterstof en die dan weer gebruiken om electra op te wekken wanneer je het nodig hebt.
De ontwikkelingen komen er wel aan, rendement is nog steeds erg slecht (tov brandstof) maar al met al gaan die ontwikkelingen mij niet snel genoeg.

:mrgreen: Voor de mensen die gaan of al onderweg zijn : een hele fijne vakantie !!!! :D

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 08:51 
Offline

Geregistreerd: do 14 jul 2022, 07:52
Berichten: 16
neef Henk schreef:
Voor mijn 101 FC ben ik aan het kijken voor een nieuwe accu voor het huishoudsysteem. tot nu toe gebruikte ik een lood accu maar die kan slecht tegen diep ontladen en gaat dus ook redelijk snel stuk :P
Ik heb niet veel er op staan, een compressor koelkast, wat binnen verlichting en af en toe een telefoon laden. op het dak ligt een zonnepaneel van 90 Watt.
Welke betaalbare accu raden jullie aan om een dag of 4 zonder te rijden te kunnen staan in het wild?

Groeten neef Henk


Dag Henk

Ik heb er net 2 aangeschaft van Victron ( niet goedkoop, dus niet iets dat aan jou wensen voldoet ) , maar heb uitgebreid advies gehad van een professioneel camper bouwer welke al jaren in het vak zit.

Deze gaven aan dat wanneer je echt diep wilt kunnen ontladen je echt een AGM super Cycle moet hebben.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 10:23 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
leonow3 schreef:
.... heb uitgebreid advies gehad van een professioneel camper bouwer welke al jaren in het vak zit.

Deze gaven aan dat wanneer je echt diep wilt kunnen ontladen je echt een AGM super Cycle moet hebben.

Ik denk dat die camperbouwer iets teveel op de bestaande/bewezen technologie leunt, en geen oog heeft voor de LiFePO mogelijkheden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 10:33 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Het mooiste zou zijn dat de over capaciteit van mijn zonnepanelen omgezet worden in waterstof en die dan weer gebruiken om electra op te wekken wanneer je het nodig hebt.
De ontwikkelingen komen er wel aan, rendement is nog steeds erg slecht (tov brandstof) maar al met al gaan die ontwikkelingen mij niet snel genoeg.

Ik vrees dat via zonnepanelen waterstof opwekken en die waterstof opslaan een nogal optimistisch scenario is.
Je hebt driemaal een redementsprobleem: de zonnecellen (dat houd je toch), de waterstof-opwekking (daar het je veel rendementsverlies), en daarna weer de stroomopwekking in de brandstofcel .... en je hebt het probleem van de waterstof-opslag. Waterstof heeft een heel lage energie-dichtheid: één molecuul levert slechts 2 H atomen, methaan (aardgas) lever al 4 H & 1 C en bijv propaan al 8 H & 3 C, per liter gas is waterstof een lichtgewicht in alle opzichten .... je moet dus enorme hoeveelheden waterstofgas opslaan (waarschijnlijk ontkom je niet aan comprimeren).

Sla je de zonnecel-elektriciteit direct op in een LiFePO accu dan zijn de redementsverliezen aanmerkelijk kleiner, de energie is direct beschikbaar en dat bij een acceptabel ruimte beslag en een acceptabel gewicht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 11:00 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Marc-my-Words schreef:
Ik vrees dat via zonnepanelen waterstof opwekken en die waterstof opslaan een nogal optimistisch scenario is.
Je hebt driemaal een redementsprobleem: de zonnecellen (dat houd je toch), de waterstof-opwekking (daar het je veel rendementsverlies), en daarna weer de stroomopwekking in de brandstofcel .... en je hebt het probleem van de waterstof-opslag. Waterstof heeft een heel lage energie-dichtheid: één molecuul levert slechts 2 H atomen, methaan (aardgas) lever al 4 H & 1 C en bijv propaan al 8 H & 3 C, per liter gas is waterstof een lichtgewicht in alle opzichten .... je moet dus enorme hoeveelheden waterstofgas opslaan (waarschijnlijk ontkom je niet aan comprimeren).

Sla je de zonnecel-elektriciteit direct op in een LiFePO accu dan zijn de redementsverliezen aanmerkelijk kleiner, de energie is direct beschikbaar en dat bij een acceptabel ruimte beslag en een acceptabel gewicht.


Marc dat klopt, maar ik doel op energie die "overblijft" zoals zonne-energie die je (zelf) niet gebruikt.
Het comprimeren van waterstof is nu tot circa 50bar dus dat is ook minder duur dan een duikfles laten vullen (200-300 bar) :lol:
Dan is water(stof) denk ik een goedkoop opslag medium die geen dure grondstoffen benodigd. Alleen is het rendement in verhouding met andere fossiele grondstoffen slecht.

Afbeelding
Trouwens, het grootste deel van electra (en zeker in de auto's) die we gebruiken of opslaan is verspilling/minst rendabel.
Dus durf ik wel te stellen dat electrische auto rijden gelijk staat als je vuil dumpen bij de buren, net als katalysatoren. :lol:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 11:57 
Marc-my-Words schreef:
leonow3 schreef:
.... heb uitgebreid advies gehad van een professioneel camper bouwer welke al jaren in het vak zit.

Deze gaven aan dat wanneer je echt diep wilt kunnen ontladen je echt een AGM super Cycle moet hebben.

Ik denk dat die camperbouwer iets teveel op de bestaande/bewezen technologie leunt, en geen oog heeft voor de LiFePO mogelijkheden.


Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen . Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 12:00 
Offline

Geregistreerd: do 14 jul 2022, 07:52
Berichten: 16
Gast schreef:
Marc-my-Words schreef:
leonow3 schreef:
.... heb uitgebreid advies gehad van een professioneel camper bouwer welke al jaren in het vak zit.

Deze gaven aan dat wanneer je echt diep wilt kunnen ontladen je echt een AGM super Cycle moet hebben.

Ik denk dat die camperbouwer iets teveel op de bestaande/bewezen technologie leunt, en geen oog heeft voor de LiFePO mogelijkheden.


Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen . Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..


Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen . Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 17:56 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen . Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..

Theoretisch hebben die mensen vaak gelijk, jammer dat ze hun eigen producten niet in de praktijk testen.
Heb al veel gezien van professionele waarvan ik weet dat het gewoon niet goed werkt.
Bvb de victron accu's, leuk, op papier geweldig maar in een 4x4 op de piste gaan ze kapot, net zo goed als met plus 40 graden in de woestijn, helaas praktijk :geek: en komen ze in handen van lakse mensen hebben zij die dure accu's zo om zeep geholpen :cry:
En een profie camper bouwer bouwd voor 3 weken vakantie en x weekenden, dan moet het 5 tot 10 jaar meegaan, benut je dat elke dag dan merk je dat alles te licht gebouwd is en kapot gaat.
De adviezen die mijn buurvrouw van de profie Wilco fabriek kreeg voor de stroomvoorziening van haar woonboot waren om te janken, veel geld uitgeven voor dure accu's die in de praktijk gewoon niet werkte.
Je heb meer aan ervaringsdeskundigen die ook niet vastgeroest zitten in eigen oplossingen en meedenken wat de ander nodig heeft :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 19:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen. Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..

Theoretisch hebben die mensen vaak gelijk, jammer dat ze hun eigen producten niet in de praktijk testen.
.....
Je heb meer aan ervaringsdeskundigen die ook niet vastgeroest zitten in eigen oplossingen en meedenken wat de ander nodig heeft.

Precies ... dat is de grote winst van een forum als dit: niemand hoeft zich in te houden en dus krijg je al de verschillende invalshoeken.

Daarna kan je altijd nog een domme keuze maken :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jul 2022, 23:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:00
Berichten: 27
Marc-my-Words schreef:
Jamaar schreef:
Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen. Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..

Theoretisch hebben die mensen vaak gelijk, jammer dat ze hun eigen producten niet in de praktijk testen.
.....
Je heb meer aan ervaringsdeskundigen die ook niet vastgeroest zitten in eigen oplossingen en meedenken wat de ander nodig heeft.

Precies ... dat is de grote winst van een forum als dit: niemand hoeft zich in te houden en dus krijg je al de verschillende invalshoeken.

Daarna kan je altijd nog een domme keuze maken :?


Super Marc, zo zit het leven in elkaar, ik heb voorlopig genoeg food for thought.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2022, 17:37 
Offline

Geregistreerd: do 14 jul 2022, 07:52
Berichten: 16
[quote="Jamaar"]Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen . Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..

Deze mensen testen alles.. Hebben alle mogelijkheden in huis, en jaren ervaring. Maar ok. IK weet het wel, en ben er wel uit.
Iedereen maakt hoop ik de keus welke bij de eigen situatie past..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jul 2022, 18:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
leonow3 schreef:
Jamaar schreef:
Het is eigenlijk geen camperbouwer ( te snel getypt ), maar een bedrijf dat zich enkel bezig houdt met mobiele klimaat- en energiesystemen . Dus worden veel gevraagd om mee te denken in oplossingen wat bij de klant past. Alle mogelijkheden komen voorbij..

Deze mensen testen alles.. Hebben alle mogelijkheden in huis, en jaren ervaring. Maar ok. IK weet het wel, en ben er wel uit.
Iedereen maakt hoop ik de keus welke bij de eigen situatie past.

We zijn tzt nieuwsgierig naar de ervaringen (en natuurlijk ook naar de set-up).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 98 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.