Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 14:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2021, 15:35 
Offline

Geregistreerd: zo 30 mei 2021, 16:07
Berichten: 4
Vandaag van mijn lightweight maar eens begonnen om de verstuivers te vervangen, liep wat minder en rookte meer
en zo te zien zitten ze er al een hele lange tijd in...

Buiten het moeilijk loskrijgen kwam ik wat 'vreemde' dingen tegen, onder de nozzle zit een stalen ringetje
(3TH9-3550 blz 2-5-1 nummer 3) bij één cilinder zat er tussen nozzel en dit ringetje nog een extra koperen
ring... is dat normaal?

Bij een andere cilinder was de helft van dit ringetje 'verdwenen' en als ik zo naar de nozzle kijk al een hele!
lange tijd want er stond ook alleen een afdruk in van een halve ring, hoeveel zorgen moet ik mij maken?
Om het hele blok uitelkaar te halen lijkt mij ook wat ver gaan...

En wie weet waar ik deze ringetjes (nieuw) kan krijgen? misschien verstandig om alle vier maar te vervangen.

Alvast bedankt.

Grtzz Mark


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2021, 16:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
die stalen ringetjes zijn brandplaatjes. altijd voorzichtig zijn als je de verstuivers eruit haalt, de ringen of wat er van over is kan in je cilinder vallen.
Misschien even met zo'n magneet antenne in je cilinder roeren. Ik ga op zoek naar het partnr
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2021, 18:01 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
De brandplaatjes en koperen pakking ringen ALTIJD vervangen voor nieuw als je een verstuiver er uit hebt gehaald. Zo verzeker je jezelf van een goede afdichting en voor de prijs hoef je het niet te laten.
De bandplaatjes moet je in het verstuivergat leggen met het "puntje" naar boven.

Magneet antenne is inderdaad een makkelijk hulpmiddel maar een haaknaald werkt ook prima. Zolang de brandplaatjes heel zijn loop je geen risico dat deze in de cylinder vallen.

Het lijk mij verstandig de verstuivers te (laten) testen en reviseren. Nieuwe nozzles en afstellen. Een paar jaar geleden heb ik NOS verstuivers gekocht bij Van Dam in Rhenen, deze kwamen met koperen pakking ring en brandplaatje. Als ik het goed herinner waren die toen 35 euro ex BTW.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec 2021, 00:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
tip om het brandplaatje goed om op zijn plek te krijgen:
doe het brandplaatje om een tie-wrap met het puntje omhoog zoals Pike al meldde, hou het brandplaatje omhoog langs de tie-wrap, laat de tie-wrap zakken tot in de smalste vernauwing van het verstuivergat en laast het brandplaatje los. Valt mooi op zijn plekje ;)

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec 2021, 01:06 
Iedereen weer bedankt voor de antwoorden, bij de verstuivers zaten wel de koperen ring, maar helaas niet de brandplaatjes,
weet ook pas sinds vandaag dat zo zo heten.

Wat ik nogwel gek vond is dat er bij één cilinder nog een extra koperen ringetje bovenop het brandplaatje zat, zal misschien
iets zijn voor die verstuiver, als ik de brandplaatjes toch vernieuw dan laat ik die maar weg.

En idd. ze eruit halen is lastig werk, eentje is zo slecht dat die er niet echt uit wil, vanmiddag eerst maar eens wat wd40 erop
gezet, morgen weer eens kijken.

En dan maar eens zoeken waar ik die brandplaatjes kan verkrijgen.

Grtzz Mark


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec 2021, 05:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
WD40 is een fantastisch universeel smeer middel maar ik heb gemerkt dat bij echt vast geroeste dingen een kruipolie met roestoplosser van een goed merk beter werkt.
Kwam daar achter toen ik een bus van dat spul op een rommelmarkt kocht en sindsdien gebruik ik dat om roestige bouten enz los te krijgen.
Weet niet wat WD40 aan google betaald maar als je kruipolie er in gooit is dat ongeveer het enige resultaat :shock:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec 2021, 08:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Mark, de koperen ring = het brandplaatje. vroeger waren die van een staallegering, nu een koperlegering. check goed je zitting.
@jamaar: wd40 is het merk, ooit uitgevonden om de oppervlakte van vliegtuigen gladder te krijgen dus minder weerstand. Naar mijn mening doet de normale wd40 van alles een beetje (dus makkelijk voor onderweg) maar eigenlijk niks voldoende. De super kruipolie en boorolie doen het weer wel goed. Al denk ik dat er dat er nog betere penetratieolie-en zijn.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec 2021, 10:34 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
bij mijn Nissan motor kreeg ik er 2 ook niet uit. bleek de garage een speciale tool hiervoor te hebben.
puntje in het plaatje drukken een ruk geven en er uit.
alleen bij mijn achterste cilinder zat er een stuk schutbord in de weg.
op deze heb ik een nieuw brandplaatje gelegd en een beetje meer NM. aangedraaid.
kon niet anders.
sommige verstuivers lekten een beetje, omdat ik me aan de NM,s die in mijn boek staan heb gehouden.
garage houder heeft meewarig hoofdschuddend mij de sleutel uit handen gepakt en een ferme snok aan de verstuiver gegeven. en dicht was hij.
volgens hem waren die mooie boeken met hoeveel NM je dingen aan moet trekken heel handig, maar met 30-40-50 jaar oude motoren werkt dat niet meer. teveel uitgelubberd en versleten.

zo weer even naar de BBQ waar een halve koe aan het opwarmen is.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022, 18:49 
Offline

Geregistreerd: zo 30 mei 2021, 16:07
Berichten: 4
Sorry als ik een oud topic 'kick' maar door allerlei omstandigheden heb ik pas vorige week daadwerkelijk de verstuivers kunnen vervangen,
oa. is de eerste zending van de brandplaatjes... gestolen... de afzender was zo vriendelijk om ook de grotere koperen ringen bij de zending
te doen, waarschijnlijk zijn deze voor echte ringen aangezien en heeft iemand in het traject de enveloppe open gesneden met de gedachte
om iets te kunnen scoren, nee hufter dat waren mijn onderdelen...

Maar goed, ik heb de verstuivers kunnen vervangen, eentje ervan zag er best 'ingebrand' uit (kan evt. nog een foto maken) maar mijn goede
vriendin loopt weer en heb ik al de eerste test ritten kunnen maken. (welke auto heeft na 5maanden stilstaan nog genoeg prik om te starten)

Alle verstuivers heb ik netjes op moment gezet, volgens TH 10,8Nm, afgerond op 11Nm, nu is er één verstuiver waar ik van vermoed dat deze
lekt, vraag is kan ik dit oplossen door de verstuiver 'iets' vaster te zetten.

En de directe vraag, is dit de oplossing? en hoe ver kan ik gaan?

Grtzz Mark

ps: Bedankt voor de tip van de magnetische antenne, is hier meerdere malen de hulp geweest.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022, 20:02 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Mark schreef:
welke auto heeft na 5maanden stilstaan nog genoeg prik om te starten

Een ex KL LaRo met massapik :) Vooropgesteld dat die schakelaar uit staat :lol: Ik weet er alles van :!:

Vaster draaien van de verstuiver helpt niet tegen de lekkage. Reviseren (nieuwe nozzle en afstellen) of dit laten doen, of vervangen voor nieuw is de oplosing. En dan natuurlijk ook het brandplaatje en de pakkingring vervangen.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jun 2022, 00:39 
Offline

Geregistreerd: zo 30 mei 2021, 16:07
Berichten: 4
Hoi Spike

Dank voor je antwoord, idd de massapik was uit :-) ik ben ooit nog eens TS'er geweest ergens in de jaren tachtig,
alleen al de 'klik' van het uitzetten van de massa schakelaar is zooo herkenbaar :D

Als kort antwoord kan ik alleen maar zeggen dat alles! nieuw is, nieuwe verstuivers, nieuwe koperen ringen onder
de verstuivers en nieuwe brandplaatjes.

Waar precies de lekkage zit is nog niet zeker, het was bij de testrit dat ik diesel rook, niet de lucht die uit de uitlaat
komt :-) maar pure diesel.
Motor afgespoten en stukkie gereden, dan kan je zien waar het lekt, en bij één verstuiver is er duidelijk diesel te zien.

Ga morgen met een andere moment sleutel nog eens kijken naar die 11Nm (vind ik nogal tam) en ook naar de diesel inspuit
leiding, dat zijn dingen die zich 'settlen' en bij het los halen en opnieuw vastzetten is er een kans op lekkage...

Grtzz Mark


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 59 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.