Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 21:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 06:58 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van den 109 series 2 uit 1960.
remlichten doen het niet, krijgen geen stroom.
lijkt me dus de remlichtschakelaar te zijn.
echter kan ik deze nergens vinden.
niet op de remcylinder of bij het pendaal.
het rem systeem is dubbel uitgevoerd en ik zie ook echt geen stroomdraad bij de houder van het pendaal.
kan iemand mij vertellen waar de schakelaar zit ? liefst met foto want ik ben jet spoor bijster.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 07:40 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Je hebt sowieso een probleem want dubbel uitgevoerd is niet standaard en wie weet wat er allemaal veranderd is.
Als er een rembekrachtiger op zit dan zit de schakelaar tussen de vacuüm trommel en schudbord, bovenop het deel dat aan het schudbord geschroefd zit.
Er hoort ook een schakelaar op de vacuüm tromel maar dat is hem niet, die is voor waarschuwing geen onderdruk.
Origineel bij series 2 zit er een druk schakelaar in de rem leiding met een T stuk, weet niet meer waar, kijk later in het boek voor je.
Ook zit er een schakelaar in het gescheiden remsysteem blok, die is het ook niet.
Maar ik weet natuurlijk niet wat wel of niet omgebouwd is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 08:55 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hoi Willem, welkom

Series 2 heeft standaard een oliekan met 2 aftakkingen.
1 voor de rem
1 voor de koppeling

Dus is het een gescheiden remsysteem? Of…

Zet er een remversterker op? (Afgeronde koektrommel met een vacuum slang?
Het zou dan best kunnen dat dan ook de pedaal met huis vervangen is.

Bij de wat latere pedalen zit de schakelaar achterop het pedaal-huis .
Bijna tegen het schutbord aan.

Trouwens, foto’s willen we zien van je aanwinst! Dat is hier wel gebruikelijk :mrgreen:
Kan je gelijk foto’s van je remmmelarij erbij doen :D

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 09:50 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
er zit geen trommel op, volgens de vorige eigenaar is het een dubbel systeem gaf ook aan dat het lastig te ontluchten is.
zal een foto maken het het systeem maar lukt vandaag niet


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 09:51 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
In het boek staat.
Hydraulische schakelaar bevind zich in de 5 weg aansluiting, voor rechterkant chassis balk, dit is alleen bij niet gescheiden systeem!
De mechanische uitvoering, niet! Bekrachtigd systeem zou hij in het huis van het rempedaal onder de motorkap moeten zitten. Daar zit een deksel, 4 schroeven, en daaronder.
De andere heb ik al beschreven.
Koop dit!
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 10:37 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
het dekseltje heb ik idd al los gehad. daar zit ook het reservaat van de rem olie aan vast.
daar vind ik geen schakelaar.
die andere optie zal ik zaterdag even bekijken.
normaal sleutel ik aan franse auto’s dus dit is allemaal even anders dan gewenst.
ik zie wel leidingen lopen van de rem richting het kopelings pendaal.
lijkt een lastige zoektocht voor mij


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 12:14 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Foto van de hoofdremcilinder zou veel verduidelijken.
Gescheiden remsysteem heeft eigenlijk de remvloeistofpot vast op cilinder gemonteerd zitten, is langwerpig met 2 kamers en 1 vuldopvuldop. de cilinder zelf heeft 2 uitgaande! aansluitingen aan de zijkant.
S2 heeft een losse remvloeistofpot die aan het schudbord gemonteerd was bij mij.
De originele is van metaal, dat mocht niet meer van de rdw dus vervangen door één van kunststof, is doorzichtig.
Later een bekrachtigd gescheiden systeem ingebouwd.
Als je een hydraulische schakelaar hebt raad ik je aan een relais er tussen te bouwen, zeker als je met aanhanger wilt gaan rijden, of led remlichtlampen inbouwen, die schakelaars kunnen niet veel stroom aan.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 22:29 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Franse auto's zijn idd heel anders. Vooral een eend of snoek.

terzake

Normaal gesproken zit hij bij een serie 2A(dus een systeem waar alle 4 de wielen vanuit 1 leiding uit de hoofdrem master cylinder bediend worden) in een T stuk bij de rechtse voorbalk net voor het schutbord . 2 draden aan.
De schakelaar maakt dus contact als er remdruk van het systeem op komt. Ik begrijp heel goed dat dit niet het meest gangbare voor je is. Als je hem bij het pedaal wilt hebben is dat ook niet zo moeilijk te maken. Je kan een originele nemen of er zelf eentje maken met een beugeltje . Theorethis is het natuurlijk zo dat als je de draad vanaf je remlicht achter naar voren volgt dat je er vanzelf bijkomt en vanaf de schakelaar kom je weer bij de zekering. Het klopt helemaal dat bij een 2A en eerder zowel de koppeling als de hoofdremcylinder origineel vanuit 1 reservoir gevoed worden. Dus als er eentje uitvalt heb je niets meer............(misschien wat vrienden in de hemel) Zelf heb ik het systeem omgebouwd naar serie 3. Het past 1 op 1 zonder gaten boren. Alleen moet je de systemen natuurlijk even met wat remleiding bij de nieuwe hoofdremcylinder veranderen tussen voor en achter. Dus een pedaalstel met een vacuum rembekrachtiger en een hoofdremcylinder met eigen reservoir en voor en achter gescheiden. Voor de vacuum heb ik een pomp tussen de v snaar gebouwd van een Daf 400 . Ben geen fan van het inlaatspruitstuk aftakken bij een benzineauto of de smoorklep en voorraadtakje van de diesel(zoals de Koninklijke Landmacht had). Geeft echt een flinke blauwe walm als de klep verkeerd staat, het lijkt wel of de motor aan zijn eindje is dan haha. Al kan het wel met beide. Je kan er dan voor kiezen om het originele resevoir 1 leiding af te blinden(die vroeger naar de hoofdremcylinder ging) en deze alleen voor de koppling te gebruiken. Of je neemt een hoofdkoppeling cylinder van een serie 3 met een vast reservoir. Zelf liever de losse originele omdat deze veel fijner bereikbaar is. Met de serie 3 hoofdkoppeling cylinder kom je met de dop half onder het linkse spatbord uit. Dan knoei je per ongelijk met de olie en dan heb je weer blank aluminium. Als je een museumstuk heeft dan kan je hem origineel laten. Wil je zelf veilig genieten dan zou ik hem aanpassen. En als je hem bij de wielen(schoenen etc) zuiver heeft kan hij met een vacuumbekrachtigd serie 3 systeem echt veel remkracht ontwikkelen hoor. Maar soms is hij gewoon kapot gesleuteld en gesteld , zijn de nokken op de ankerplaat gaar etc. Dan moet je ff goed restaureren . let op, ieder type landrover heeft zo zijn eigen type wielremcylinders. Inkoppertje is natuurlijk dat ze zeggen met de onbekrachtigde ook. Maar we hebben het over auto's en niet over beenspieren haha. succes. groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei 2022, 22:33 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Als je natuurlijk een rcenter blok heeft als een 200TDI of 300TDI dan zal de vacuumpomp er al wel op zitten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022, 08:54 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
wat ben ik blij met jullie hulp.
leer mijn laro gelijk kennen.

het is dus idd een vaccumpomp systeem.
remschakelaar gevonden.
bedrading gekeken zowel de pomp als de schakelaar lijken op aarde te zitten?
als ik de bedrading volg zit op de schakelaar ( 2 draden ) 1x op het frame de ander naar de pomp welke 1 naar de schakelaar de ander naar min punt op her frame?

hij kan toch niet schakelen op min.
maar lijkt allemaal oude bedrading.
moet dit idd plus zijn? dan moet ik de bedrading veranderen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022, 10:01 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Remlicht schakeld van de plus naar de lampen.
Maar ik snap er geen bal van want een vacuümpomp is alleen nodig als er een vacuümtrommel op de hoofdremcilinder zit en je zij dat die er niet zit :?: :?:
Neem aan dat het gewerkt heeft, dan zou ik in eerste instantie uitvinden hoe het nu werken moet voor dat je alles ombouwd. Kan zijn dat er nog ergens een relais zit om redenen die ik al eerder aangegeven heb dan kan de bedrading naar min kloppen. Enige wat ik je dan kan aanraden, volg de draadjes en maak een zelf schema, op papier of in je hoofd.
Als je de auto langer houden wilt en niet voor verkoop klaarmaakt, koop dan echt dat handboek, daar staan de schema's in, handige tips oa hoe te ontluchten en nog veel meer :idea:

Als ik mijn ambu zou verkopen dan springt de volgende eigenaar van de brug, elektrisch is er niets meer zoals het hoort :evil: :twisted: heb ook geen schema op papier gemaakt. :P
Had ik beter wel kunnen doen, ben laatst 2 uur bezig geweest om uit te vinden waarom de binnenverlichting niet werkte.
Heb uiteindelijk de juiste draad gevonden bleek in de kabel het koper door oxidatie kapot was, van buiten niet te zien :cry:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022, 18:23 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
het is zeker niet voor handel, ik verzamel echt voor me zelf.
bedrading is 1 bende van stukje naar stukje.
heb de relay gevonden LS230 of q.
heb foto’s gemaakt maar lukt me niet met telefoon up te loaden zal ik morgen even via computer doen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 mei 2022, 18:37 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
Nou ik ben lekker bezig.
de relay is dus van mijn gas installatie.
bedrading is daar ook van.
ik moet weer terug naar de teken tafel


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2022, 11:40 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
Na een mooi zoektocht met jullie hulp heb ik het gevonden.
De remlichtschakelaar zit idd op de leiding aan de rechter kant op de balk.
Het is een oud systeem met 1 leiding. ( welke idd op de koppeling zit ) een ijzeren reservaat.
De schakelaar is idd kapot. maar ik durf hem er niet uit te halen omdat ik denk dat ik dan het de remleiding ook open zet.
Dus maar een afspraak maken bij de garage dit te laten doen in Ter Aar.

Echt super zoals jullie helpen. enorm blij mee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2022, 14:46 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Weet niet hoe handig je bent maar het is beter die hydraulische schakelaar te laten zitten en een andere op het rempedaal te maken.
Even een foto van de schakelaar die het NIET is, dit is van series 3 veiligheids ventiel waarschuwings schakelaar

Afbeelding

Zo hoort hij er uit te zien
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Jamaar op za 28 mei 2022, 15:03, in totaal 2 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2022, 14:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Willem.vink schreef:
....
Het is een oud systeem met 1 leiding. ( welke idd op de koppeling zit ) een ijzeren reservoir.
.....

Misschien een goede aanleiding om er een nieuwer gescheiden remsysteem op te zetten ?
Alleen als je gaat voor 100% authentiek is dat een "no-go", ga je voor een veilig gebruik etc dan lijkt mij dat een goed idee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2022, 15:10 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Franse auto's zijn idd heel anders. Vooral een eend of snoek

Grappig dat Renault 4 zo een zelfde hydraulische rem schakelaar heeft, alleen schroefdraad is anders ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2022, 15:20 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Marc-my-Words schreef:
Willem.vink schreef:
....
Het is een oud systeem met 1 leiding. ( welke idd op de koppeling zit ) een ijzeren reservoir.
.....

Misschien een goede aanleiding om er een nieuwer gescheiden remsysteem op te zetten ?
Alleen als je gaat voor 100% authentiek is dat een "no-go", ga je voor een veilig gebruik etc dan lijkt mij dat een goed idee.

Heb ik 30 jaar geleden bij mijn series 2A gedaan.
Heeft mij 1x werkelijk uit de problemen gehaald, door tegen een bergwand te rijden remvloeistofpot kapot, zat nog net voldoende olie in voor alleen de achter rem, kon daardoor de berg af naar een plek waar ik het gerepareerd heb :|
Omdat ik er veel mee gereden heb is het voor mij zeker de moeite waard gebleken :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2022, 15:45 
Offline

Geregistreerd: wo 25 mei 2022, 16:55
Berichten: 8
zat ik zelf ook idd te denken. investering voor de gezondheid zeg maar.
ga morgen eens kijken of ik een schakelaar bij het pendaal kan maken.
had een foto gezien dat er een in het bovenplaatsje zat bij jet pendaal.
dan maar eens een garage zoeken die het kn ombouwen isd


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.