Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cardanas hoe zit dat?
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 18:25 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Afbeelding

Bij een defender vooras zit de dif onder een hoek, en ligt de tussenbak horizontaal.

Hoe zit de cardanas dan op de juiste manier?

Volgen mij is dan de onderste afbeelding dan van toepassing, of is dan één kruiskoppeling verdraaid?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 18:50 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Weet niet hoe je engels is maar vertaald staat daar: absoluut niet!, dit is de stand dat de as niet kan! draaien
Het hoort 2 te zijn en als de diff niet in de juiste hoek staat zit er iets fout.
Bij 3 gaan je kruisjes snel kapot, niet aan te bevelen


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 18:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Afbeelding

Bij een defender vooras zit de dif onder een hoek, en ligt de tussenbak horizontaal.

Hoe zit de cardanas dan op de juiste manier?

Volgens mij is dan de onderste afbeelding dan van toepassing, of is dan één kruiskoppeling verdraaid?

Volgens mij is het meer de derde van de vier ... nog steeds "bad vibrations" en dat is redelijk weggepoetst door een verdraaid kruisje.

Sowieso is het het beste bij een 110 - lekker lang, maar ook weer niet te lang, en door die lengte nooit grote hoeken en steeds ± parallel.

Je moet dus bij een Defender goed noteren hoe de cardanas in elkaar zit voordat je met de puzzel zit hoe de stukken weer terug te plaatsen.

Verder kunnen de hier en daar o zo populaire verhogingen aanleiding zijn voor nog veel meer "bad vibrations" (daarnaast geeft een verhoging ook een mindere stuur-geometrie omdat de casterhoek kleiner wordt) ... het is allemaal wel weer aan te passen maar dat wordt meestal vergeten.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op zo 22 mei 2022, 19:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 19:06 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Klopt hij heeft dan situatie 3, maar dan blijft mijn vraag waarom het diff niet in de juiste hoek staat? Dan moet de as verdraaid zijn, ik ken geen auto waar het diff niet horizontaal staat, situatie 2. Alles andere resulteert in narigheid.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 19:42 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Land Rover vooras

Afbeelding

Citaat:
Volgens mij is het meer de derde van de vier ... nog steeds "bad vibrations" en dat is redelijk weggepoetst door een verdraaid kruisje.


Hoe dan, er is geen voorbeeld voorhanden :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 19:56 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Land Rover vooras

Ja, ja, bij mij ziet het er vergelijkbaar uit, dwz het chassis minder roestig en nog zo wat.
Ik vermoed dat de auto op het plaatje ook aardig uit zijn veren getild is ... de Panhardstang zit zo ver omhoog dat je er waarschijnlijk zonder moeite een differentieel-beschermer achterlangs krijgt.   Ik zie ook geen stuurstang (en ook geen stuurstangbeschermplaat of spoorstangbescherming).
Maar goed ook bij deze extreme uitslag zie je dat de kruiskoppeling tegen het differentieel ± recht staat, aan het andere eind is ie wel geknikt.

En dan voor een voorbeeld: Ga even buurten bij een andere Defender.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 20:07 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Zo kan je het niet meten.
Wat je moet meten zijn de vlakke kanten van de flensen van bak en diff, zonder de cardanas.
Maar op jouw manier, begin met de lange kant eens echt verticaal te stellen, dan kom je enigszins in de richting.
De bovenkant van het diff is niet vlak en is mogelijk ook niet in lijn. is dan ook geen goede referentie dus heel onnauwkeurig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 20:25 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Eens moet de eerste keer zijn, geen aangepaste hockeysticks oid.

Dit is zonder motor, en ter info, rhd dus je mist niks maar het zit aan de andere kant.
Met motor ligt de dif nog steeds niet horizontaal.

Maar als je “standje 3” is hoe zou je dan de kruisjes tov elkaar zetten?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 21:26 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Maar als je “standje 3” is hoe zou je dan de kruisjes tov elkaar zetten?

Kom onder mijn Defender kijken, daar is alles nog zoals het de fabriek verliet of beter.
Of kies een Defender dichter bij huis, maar dan wel eentje waarvan je zeker weet dat er niet aan geknoeid is.
Of wacht tot iemand hier het antwoord uit z'n hoofd weet (of weet waar wat op papier staat).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 21:51 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Zoals op het plaatje zitten de kruiskoppelingen goed, dus niet verdraaid, bij aftakassen van een tractor kunnen ze daarom alleen op die manier in elkaar.. De twee te verbinden assen evenwijdig aan elkaar is veruit het beste, maar kan niet altijd. Ik wil morgen wel even bij mijn Defender kijken hoe het zit, je mag ook zelf komen kijken, maar ik weet niet waar je huis staat.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022, 22:32 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Lees deze https://landrover.startpagina.nl/forum/ ... -kruisjes/
Vooral die van denis 101
Een aantal modernere LR modellen hebben de gaffels niet in lijn staan, dit is om de gevolgen (ongelijke hoeken) van de iets gekantelde vooras, te compenseren.
Dit geldt ook voor de achteras


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2022, 16:04 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Nou, weer wat geleerd :idea: . Bij de achteras zitten de gaffels uitgelijnd, bij de vooras zitten ze verdraaid onder een hoek van 45gr. schat ik zo. In het wphb van de 300tdi staat het ook zo aangegeven, dus dat zou moeten kloppen. Dit is zo gedaan om een grotere hoek op te kunnen vangen volgens hetzelfde boek. Dit geldt voor de Defender, de 90 en de 110. Of het ook voor de Puma's geldt, weet ik niet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2022, 16:45 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
albert schreef:
Bij de achteras zitten de gaffels uitgelijnd, bij de vooras zitten ze verdraaid onder een hoek van 45gr. schat ik zo. In het wphb van de 300tdi staat het ook zo aangegeven, dus dat zou moeten kloppen. Dit is zo gedaan om een grotere hoek op te kunnen vangen volgens hetzelfde boek. Dit geldt voor de Defender, de 90 en de 110. Of het ook voor de Puma's geldt, weet ik niet.

Waarom het bij de "Puma" anders zou zijn zou ik niet weten, ik moet er weer eens onder gaan liggen, maar verwacht niks anders.
De vooras is bij de "Puma" niet anders en de as-ophanging ook niet, de tussenbak is ook goeddeels dezelfde ...

Achter zijn de uitgaande as van de tussenbak en de ingaande van het differentieel min of meer uitgelijnd, daarnaast is de cardans-as langer dus zijn de hoeken kleiner, en bovendien kantelt de as niet of nauwelijks bij het inveren.
De vooras kantelt* bij het inveren, het enige goede is dat de kruiskoppeling aan de as-zijde door dit kantelen in de ± rechtuit-stand blijft, bij verder inveren wordt de hoek aan de tussenbak-zijde kleiner.
  * Het zijn de hockey-sticks die een bescheiden zwaai maken en daarmee de vooras doen kantelen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2022, 20:51 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
albert schreef:
Nou, weer wat geleerd :idea: . Bij de achteras zitten de gaffels uitgelijnd, bij de vooras zitten ze verdraaid onder een hoek van 45gr. schat ik zo. In het wphb van de 300tdi staat het ook zo aangegeven, dus dat zou moeten kloppen. Dit is zo gedaan om een grotere hoek op te kunnen vangen volgens hetzelfde boek. Dit geldt voor de Defender, de 90 en de 110. Of het ook voor de Puma's geldt, weet ik niet.

Albert ik kan je geen PB sturen, kan jij mij berichten?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2022, 07:07 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
GatheRRoveR, je zou nu een PB moeten hebben.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2022, 12:02 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Marc-my-Words schreef:
albert schreef:
Bij de achteras zitten de gaffels uitgelijnd, bij de vooras zitten ze verdraaid onder een hoek van 45gr. schat ik zo. In het wphb van de 300tdi staat het ook zo aangegeven, dus dat zou moeten kloppen. Dit is zo gedaan om een grotere hoek op te kunnen vangen volgens hetzelfde boek. Dit geldt voor de Defender, de 90 en de 110. Of het ook voor de Puma's geldt, weet ik niet.

Waarom het bij de "Puma" anders zou zijn zou ik niet weten, ik moet er weer eens onder gaan liggen, maar verwacht niks anders.
De vooras is bij de "Puma" niet anders en de as-ophanging ook niet, de tussenbak is ook goeddeels dezelfde ...

Achter zijn de uitgaande as van de tussenbak en de ingaande van het differentieel min of meer uitgelijnd, daarnaast is de cardans-as langer dus zijn de hoeken kleiner, en bovendien kantelt de as niet of nauwelijks bij het inveren.
De vooras kantelt* bij het inveren, het enige goede is dat de kruiskoppeling aan de as-zijde door dit kantelen in de ± rechtuit-stand blijft, bij verder inveren wordt de hoek aan de tussenbak-zijde kleiner.
  * Het zijn de hockey-sticks die een bescheiden zwaai maken en daarmee de vooras doen kantelen.

Na een bescheiden yoga-oefening vanochtend (matje uitrollen en onder de auto gaan liggen) ...... kan ik alleen maar bevestigen dat bij ook de "Puma" de gaffels van de vóór-cardan-as af-fabriek ± 45º verdraaid zitten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2022, 13:51 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Daarom wil ik graag de technische info.

De originele as heb ik niet meer (die zou ook niet meer passen).
In navolging van de hopelijk nog komende informatie ga ik op zoek naar de langtes van de assen die "af-fabriek" leverbaar zijn.

Staat dat in een handboek (die éénuh dit IK niet heb?) ?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei 2022, 21:43 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Het is dit handboek: https://www.manualslib.com/manual/20605 ... tml#manual

Dit gaat alleen over de 300tdi, maar ik begreep dat het geval van de gedraaide gaffels ook voor de 90, de 110, en de TD5 geldt. Volgens de info van Marc dus ook voor de Puma. Bij de series horen de gaffels in lijn voor zover ik weet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jun 2022, 12:00 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Alle defender voorassen hebben een 45 graden verdraaiing.

In het verleden ben ik wel eens een lijst tegen gekomen met lengtes de van de aandrijfassen.

Of waar deze gegevens te vinden zijn?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.