Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 17:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 08:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Wellicht heel simpel, maar hoe kom er achter welke zekering ik nodig heb.?
Ik ben bezig met de kabelboom aan te sluiten. Ik heb een universele kabelboom gekocht en opzich wijst alles zichzelf wel aardig.
Maar nu staat er in de handleiding dat ik de dunne draad die vanaf het contact naar de starter solenoïd gaat MOET afzekeren. De zekering houder daarvoor zit in de set en moet geplaatst worden dicht bij de starter. Bij het niet plaatsen van deze zekering vervalt iedere vorm van garantie zeggen ze :lol: :lol:
Het enige wat niet in het boekje staat, welke sterkte zekering. De draad is 2,5mm
Welke zekering? Hoe bereken ik dat? Stroom is niet echt mijn ding.....

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 08:28 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik zou er een 20 amp inproppen. heeft een luxe auto ook.(diesel)
is om je bedrading te beschermen tegen kortsluiting vanaf je startmotor.
(gespiekt bij Peugeot handleiding op internet)

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 10:42 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Wat Sjaak zegt, 2,5 mm2 zou ik niet zwaarder doen.
Wil je zwaarder zal je wat anders moeten verzinnen.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 11:14 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Je kan het ook anders benaderen:
Hoeveel trekt het startrelais?   Doe daar dan een factor anderhalf of max. twee overheen.
Het startrelais trekt immers maar kortstondig de maximale stroom - als je keuze hebt kan je ook nog een "trage" zekering kiezen.

Ik denk dan ook even aan het "omgekeerde":   Gaat een zekering door, en gaat vrij snel daarna een tweede zekering ook door dan kan je bij wijze van slordige reparatie nog proberen wat er gebeurt wanneer je een een stap grotere zekering kiest ... meestal gaat dat dan ook mis.

Don't ask me how I know, I'll tell it anyway:
In een voor-vorige Renault zaten nadat ie nog geen maand oud bijna total-loss was gereden (er reed een agent tegen aan) nog jaren later allerlei rare "dingetjes". Een van die "dingetjes" was de kachel-ventilator, die hield er vroegtijdig mee op, dwz eerst rookte hij zekeringen op, en daar hielp dus de iets grotere zekering wel ... maar slechts een beetje, dwz het duurde iets langer voordat de zekering door ging. De les was dus wel dat je een bijna total-loss auto blijvend moet wantrouwen, zelfs als de klap een lichte lijkt: deze auto zat vol met rare gebreken: Die kachelventilator, maar later ging ook de kachel-matrix ineens lekken, de dynamo bleek na een hoosbui (of veel water op de weg) ineens ongeregeld en 2/3 vermogen te leveren (na een langere tijd drogen deed ie het weer normaal - wellicht was dit wel de reden van het doorbranden van vele koplampjes, en ook die kachel-ventilator), de achterruit sprong er een keertje spontaan uit, alsof iemand een kanon afschoot, een nieuwe achterruit bleek maar gebrekkig te passen, later paste een tweede nieuwe net zo min. De uitlijning vroeg eigenlijk ieder jaar een controle, de uitlijning was ieder jaar verlopen, en - denkelijk samenhangend hiermee - was er vroegtijdig roest rond een veerpoot voor. Wat ik verder vergeten ben ... ik weet het niet ... het was verder een heerlijke auto, een Renault 11, voldoende hoog op de wielen, zuinig, comfortabel, groot van binnen, klein van buiten ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 15:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Bij een om617 in een Mercedes wordt de draad naar de solenoïd niet eens gezekerd.
Als ik het door reken zoals Marc zegt zou er een 80amp zekering in moeten. Lijkt me wat overdreven. Zal er 20amp in douwen en kijken of die het houd..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 15:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
dit draadje is alleen een stuurstroom draadje om je Relais/startselonoide te laten klikken.
er zal niet veel stroom doorgaan. de dikke draad wil je niet eens afzekeren want te dikke draad/te veel stroompjes/etc.
het gaat er om dat als je startmotor een hikje heeft niet je hele draad boom in de fik vliegt. dat zou zonde wezen.
heb de dikke kabel van de motor naar accu wel eens gesmolten. en ook de dikke van de lier. daar is geen zekering tegen bestand.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 16:36 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rolf schreef:
Als ik het door reken zoals Marc zegt zou er een 80amp zekering in moeten. Lijkt me wat overdreven.

Dat lijkt mij ook. Een startrelais dat tot 1 kW aan vermogen trekt, dat lijkt mij meer iets voor een scheepsdiesel.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 17:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
Wat Sjaak zegt, dat dunne draadje naar de startmotor is alleen voor de stuurstroom. Bij mijn 109 gaat er een heel dikke ongezekerde tamp van de accu rechtstreeks naar de startmotor. Vanaf het startslot komt alleen een draadje om de startmotor te vertellen wanneer het mag gaan spelen. Het zou me verbazen als het meer stroom trekt dan een paar ampere

Fenna


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 18:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
fenix2 schreef:
Wat Sjaak zegt, dat dunne draadje naar de startmotor is alleen voor de stuurstroom. Bij mijn 109 gaat er een heel dikke ongezekerde tamp van de accu rechtstreeks naar de startmotor. Vanaf het startslot komt alleen een draadje om de startmotor te vertellen wanneer het mag gaan spelen. Het zou me verbazen als het meer stroom trekt dan een paar ampere

Precies, dat is wat ik zeg.
De stroom die het startrelais trekt is beperkt, de stroom die het startrelais schakelt is groot, maar dat is een heel ander verhaal.
Da's ook de truuk (of één van de truuks) van een relais: met een kleine stroom schakel je een grote stroom.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 19:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Marc-my-Words schreef:
Rolf schreef:
Als ik het door reken zoals Marc zegt zou er een 80amp zekering in moeten. Lijkt me wat overdreven.

Dat lijkt mij ook. Een startrelais dat tot 1 kW aan vermogen trekt, dat lijkt mij meer iets voor een scheepsdiesel.

Nou word deze motor toch met enige regelmaat in schepen gebouwd :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 19:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Marc-my-Words schreef:
fenix2 schreef:
Wat Sjaak zegt, dat dunne draadje naar de startmotor is alleen voor de stuurstroom. Bij mijn 109 gaat er een heel dikke ongezekerde tamp van de accu rechtstreeks naar de startmotor. Vanaf het startslot komt alleen een draadje om de startmotor te vertellen wanneer het mag gaan spelen. Het zou me verbazen als het meer stroom trekt dan een paar ampere

Precies, dat is wat ik zeg.
De stroom die het startrelais trekt is beperkt, de stroom die het startrelais schakelt is groot, maar dat is een heel ander verhaal.
Da's ook de truuk (of één van de truuks) van een relais: met een kleine stroom schakel je een grote stroom.


Dat begrijp ik inderdaad, dat staat ook in de handleiding. Maar daarom begrijp ik niet zo goed dat er in koeien letters in de handleiding staat de als je deze draad niet zekert alle garanties vervallen... 8-)

Heb er nu een 20amp in gedaan en dan zal het wel los lopen.....

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 19:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
De fout is snel gemaakt om OOK de startmotor zelf over deze draad te voeden met de rooksignalen/gevolgen van dien.
Vermoedelijk dat ze het daarom extra vermelden.. Wake up call ;-)

De startmotor zit (zoals eerder vermeld) zonder zekering aan de accu.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr 2022, 20:45 
GatheRRoveR schreef:
De fout is snel gemaakt om OOK de startmotor zelf over deze draad te voeden met de rooksignalen/gevolgen van dien.
Vermoedelijk dat ze het daarom extra vermelden.. Wake up call ;-)

De startmotor zit (zoals eerder vermeld) zonder zekering aan de accu.


Bedankt Rob!
Ik ga me er morgen even in verdiepen en anders laat ik het even rusten tot na de vakantie..


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2022, 10:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809

Dat begrijp ik inderdaad, dat staat ook in de handleiding. Maar daarom begrijp ik niet zo goed dat er in koeien letters in de handleiding staat de als je deze draad niet zekert alle garanties vervallen... 8-)


Tot je midden in Agadir op een van de drukste wegen de brandblusser moet pakken omdat het startralais(salaris :lol: ) brand en niet stopt met branden tot ik de accu los had. Wellicht had een zekering dit kunnen voorkomen, kan dat niet met zekerheid zeggen want ik weet niet wat de oorzaak was en het ralais was dusdanig gesmolten dat er niets meer te achterhalen was. Gebeurde trouwens niet met starten maar tijdens het rijden, wat het nog raadselachtiger maakt.
De fabrikant wil zich waarschijnlijk indekken voor grotere schade dan nodig is.

Verder ben ik hardleers, nog steeds niet gezekerd :oops:
De meeste startralais hebben twee trappen, 1e een korte hoge stroom om het tandwiel in positie te trekken, 2e lage vasthoud stroom.
Met de zekering moet je met de eerste rekening houden, desnoods even meten en dan maal 1.5


Laatst bijgewerkt door Jamaar op ma 25 apr 2022, 22:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2022, 15:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Jamaar schreef:
De meeste startralais hebben twee trappen, 1e een korte hoge stroom om het tandwiel in positie te trekken, 2e lage vasthoud stroom.
Met de zekering moet je met de eerste rekening houden, desnoods even meten en dan maal 1.5


Precies .... zie mijn eerdere berichtje gister


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2022, 21:46 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Nou Jamaar, wel jammer van je startsalaris. Heb je dat met pijn en moeite al die jaren bewaard, vliegt het door zoiets alsnog in de fik :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr 2022, 22:21 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Viel me net ook al op en weet je wat het ergste is, ik heb met werken nooit meer verdient dan een start salaris.
Vandaar de fout, een goedkoop tabletje met Android 8.1 en iemand die niet oplet met auto aanvulling :oops:
Gelukkig was het in Marokko waar als je de weg weet en niet opgelicht wordt, reparaties nog te betalen zijn :geek:
Zal het corrigeren 8-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2022, 08:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik dacht dat ik gister al had geantwoord, daarom hier korte samenvatting:
Belangrijk om 3 onderdelen uit elkaar te houden
1) voorschakel relais (soms ook startrelais genoemd)
2) solenoid (ronde ding op startmotor)
3 startmotor
In een land rover series is dat gedeelte niet gezekerd. ( dus accu=> contactslot => solenoid => startmotor
Omdat op de solenoid behoorlijk wat stroom door kan gaan (ik schat bij jou 20 tot 30A piekspanning) word er vaak gebruik gemaakt van een voorschakel relais, zodat deze spanning niet door je startslot heen gaat.
draaddikte: ik maak gebruik van deze tabel, vaak pak ik nog een draaddikte dikker Afbeelding
dus de stuurstroom draden:
-van startslot naar voorschakel relais 2.5mm2
-van accu naar solenoid 6mm2
-kabel startmotor 50 tot 70mm2 (veel is goed, meer is beter: geleerd op bootjesschool.) Je zult merken dat in een strenge winter je voordeel hebt bij deze dikte. Vergeet niet dat je Massa kabel ook deze dikte moet hebben.
J.
Ik maar zo nog wel een schema voor je. Solenoid zekeren kan, ik zie daar het nut niet van in. Wel zie ik het nut van goede connectors en ogen +wat vriendenvet ertussen.
Afbeelding

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2022, 10:15 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Is dit voor een 1000 pk scheepsdiesel?
(G) 2.5 mm2 om een ralais te bedienen? Sorry maar dat is niet in orde, spoelstroom is ver onder 1 amp en dan voldoet 0.75 mm2 ruimschoots.
(F) 6mm2 naar de solenoid, Waar baseer je dat op? Zo ver ik weet is de originele draad daar 1.5mm2 vanaf het contactslot.

Startrelais, solenoid, als we maar begrijpen waar we het over hebben. En ja er zin verschillen maar voor die uitleg is het mij nu nog te vroeg.

Daar in tegen is de zekering van 60 amp voor de voorgloei installatie veel te weinig, 1 gloeibogie trekt 20 amp, maal 4 is al 80 amp dus een zekering van minstens 100 amp.

Ik schat bij jou 20 tot 30A piekspanning ondek hier zelf de fout

Om je niet helemaal onderuit te halen (wat echt niet de bedoeling is) dat schema is netjes gemaakt :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2022, 13:35 
Tja je kan wel alles beter weten maar het schema is zeker niet verkeerd, logisch opgebouwd.
30 en 87 zijn volgens mij het contact.

Maarja als er toch slakjes voorbij komen..
Waarom de draad naar het contact niet gezekerd...

En welk soort voorgloei-apparaat hebben we het over? Een draad gewonde spoel die als hij warm wordt ervoor zorgt dat de stroom afneemt?? Of ... Ik weet het niet..

Maar de gloeipitten van een 300TDi (zonder bijzonder kastje) hebben aan een 60amp zekering genoeg.. hoe dat met zo'n mercedezz zit?!

Het is redelijk te benaderen:
Gewoon met de ohm-meter even de weerstand van de pitten doormeten...
Ze bij elkaar optellen en delen door 4 (als het er vier zijn) .

Voorbeeld = 1 gloeipit heeft een weerstand van 0.25 Ohm
R=(R1+R2+R3+R4) gedeeld door 4

A=U/R 13,6Volt/0.25 = 54 ampere :oops:

A = ampere
U = spanning
R = weerstand


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2022, 15:42 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
IZdieweer schreef:
Tja je kan wel alles beter weten maar het schema is zeker niet verkeerd, logisch opgebouwd.
30 en 87 zijn volgens mij het contact.

Maarja als er toch slakjes voorbij komen..
Waarom de draad naar het contact niet gezekerd...

En welk soort voorgloei-apparaat hebben we het over? Een draad gewonde spoel die als hij warm wordt ervoor zorgt dat de stroom afneemt?? Of ... Ik weet het niet..

Maar de gloeipitten van een 300TDi (zonder bijzonder kastje) hebben aan een 60amp zekering genoeg.. hoe dat met zo'n mercedezz zit?!

Het is redelijk te benaderen:
Gewoon met de ohm-meter even de weerstand van de pitten doormeten...
Ze bij elkaar optellen en delen door 4 (als het er vier zijn) .

Voorbeeld = 1 gloeipit heeft een weerstand van 0.25 Ohm
R=(R1+R2+R3+R4) gedeeld door 4

A=U/R 13,6Volt/0.25 = 54 ampere :oops:

A = ampere
U = spanning
R = weerstand


Vaag verhaal met veel aannames.
Heb je de weerstand gemeten of is die 0.25 maar even genomen om onder de 60 amp te blijven?
Verder is 13.6 volt een foute waarde, bij zo een belasting staat een accu echt op 12 volt (plus minus 0.5 volt afhankelijkvan de accu en conditie) dus nog minder ampere volgens jouw berekening, geen slakje maar feit
En gedeeld door 4?, dan ga je er van uit dat ze parallel staan, om maar even bij slakjes te blijven, de series diesel staan ze bvb in serie.
En over dat schema heb ik vermeld dat ik dat netjes vind dus waarom je de woorden IZdieweer en alles beter weet gebruik snap ik niet zo goed.
Verder je vraag, waarom de draad naar het contract niet gezekerd? Welk contact? Misschien kan iemand daar dan antwoord op geven.
Als je mijn verhaal onderuit wilt halen kom dan met goede berekeningen en argumenten maar speel het niet op de persoon, dat is gewoon niet nodig en netjes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2022, 17:07 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Pffff wat een drukte,

De reactie is op het schema van Jeroen, die van jou ook.

En ik lees/schrijf voorbeeld, een voorbeeld zijn geen feiten want die kennen we niet…

Maar jij weet het duidelijk beter, prima toch!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2022, 17:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Kort omdat de draadjes heel lang worden:
1) standaard zit er bij land rover series voor het contactslot geen zekering en heb ik die dus ook niet getekend.
2) de standaard dunne draden bij land rover is volgens mij een structurele fout. Het werkt als ze de fabriek verlaten maar naar 40 jaar branden ze weg. Het klopt dat 2,5mm2 veel is, 0,75 tot 1,5mm2 is aannemelijker afhankelijk van lengte. Dikke draden klemmen overigens lekkerder op de stekkers en: veel is goed, meer is beter.
3) de 300tdi gloeipitten zijn 60A gezekerd
4) 20 tot 35A=> 2 tot 4 meter = 6mm2 zie tabel. "1.5mm2 vanaf het contactslot" klopt, daardoor branden de contactsloten door (ook omdat de stroom van lampen en vent erdoorheen gaan)
5) bij starten zakt spanning naar +/- 11V en (startstroom van de solenoid = 1,8 x Inominal, hier mag een slakje)
j.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 apr 2022, 18:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Heren bedankt voor het meedenken!
Het schema van Jeroen is top en duidelijk. Meningen hierover kunnen natuurlijk verschillen, maar het schema opzich is top, dank je Jeroen!

Het voorgloeiautomaat van Mercedes heeft op de dikke draad die rechtstreeks vanaf de accu komt een hele dikke zekering. In de vorige situatie, voor demontage, kwam er vanaf het (Mercedes) contact slot een 2,5mm draad. Die rechtstreeks zonder relais of zekering naar het automaat ging. Het is apparaat zelf is volgens mij "het relais" en werkt via het contact alleen met stuurstroom.het heeft stuurstroom om in te schakelen en via de solenoïd van de startmotor komt er een draad die stuurstroom geeft om uit te schakelen. Ik heb nu een paar Mercedes schema's naast elkaar gelegd en dan is het in de om617 ook op verschillende manieren gedaan..

Ik ga nu eerst even lekker op vakantie en daarna ga ik het aanleggen via een extra drukschakelaar en een relais.
Bedankt voor het meedenken!

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2022, 07:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Heb gister ook nog wat lopen te scrollen in de w123 / om617 schema's
gloeistiften zijn gezekerd op 80A, de solenoid heb ik nergens gezekerd gezien.
Bij een 300tdi defender schema uit 97 zit de solenoid gezekerd op 60A, wel met de kanttekening dat daar ook alles wat achter het contactslot is bij zit en er een nog een startontbreker tussen zit.
Fijne vakantie

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2022, 11:21 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Ik denk dat de gedachte achter het zekeren van de solenoid is dat die 1º een grote stroom trekt, maar normaal kortstondig, 2º er dus niet al te dikke bedrading nodig is en, 3º zou de solenoid blijven hangen - dus langdurig die grote stroom trekt - er iets mis gaat. Een zekering die die kortstondige activatie-stroom verdraagt is dan dus een goede keuze.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.