IZdieweer schreef:
Tja je kan wel alles beter weten maar het schema is zeker niet verkeerd, logisch opgebouwd.
30 en 87 zijn volgens mij het contact.
Maarja als er toch
slakjes voorbij komen..
Waarom de draad naar het contact niet gezekerd...
En welk soort voorgloei-apparaat hebben we het over? Een draad gewonde spoel die als hij warm wordt ervoor zorgt dat de stroom afneemt?? Of ... Ik weet het niet..
Maar de gloeipitten van een 300TDi (zonder bijzonder kastje) hebben aan een 60amp zekering genoeg.. hoe dat met zo'n mercedezz zit?!
Het is redelijk te benaderen:
Gewoon met de ohm-meter even de weerstand van de pitten doormeten...
Ze bij elkaar optellen en delen door 4 (als het er vier zijn) .
Voorbeeld = 1 gloeipit heeft een weerstand van 0.25 Ohm
R=(R1+R2+R3+R4) gedeeld door 4
A=U/R 13,6Volt/0.25 = 54 ampere
A = ampere
U = spanning
R = weerstand
Vaag verhaal met veel aannames.
Heb je de weerstand gemeten of is die 0.25 maar even genomen om onder de 60 amp te blijven?
Verder is 13.6 volt een foute waarde, bij zo een belasting staat een accu echt op 12 volt (plus minus 0.5 volt afhankelijkvan de accu en conditie) dus nog minder ampere volgens jouw berekening, geen slakje maar feit
En gedeeld door 4?, dan ga je er van uit dat ze parallel staan, om maar even bij slakjes te blijven, de series diesel staan ze bvb in serie.
En over dat schema heb ik vermeld dat ik dat netjes vind dus waarom je de woorden IZdieweer en alles beter weet gebruik snap ik niet zo goed.
Verder je vraag, waarom de draad naar het contract niet gezekerd? Welk contact? Misschien kan iemand daar dan antwoord op geven.
Als je mijn verhaal onderuit wilt halen kom dan met goede berekeningen en argumenten maar speel het niet op de persoon, dat is gewoon niet nodig en netjes.