Hi,
Met een gezonde 2,25 diesel kun je tussen de vrachtauto's wel meekomen. Geef zo'n torretje wel eerst even de gelegenheid om lekker door te warmen voor je er 'fanatiek' het gas op gaat intrappen. Als mijn 109 thuis staat, heb ik met ritjes de eerste 4 kilometer de tijd om rustig op te warmen met snelheden beneden de 60km/u, daarna rij ik op vrachtauto snelheid op snelweg stukken. En met oordoppen (doe ik bij ritten langer dan ca een half uur, mijn oren zijn me best lief en de oordopjes hangen standaard aan de binnenspiegel
) kun je er best lange ritten mee doen. Als mijn 109 niet voor de deur staat, staat ze droog in een loods/werkplaats. Droge opslag is uiteindelijk wel beter voor het behoud tov jaren op straat staan.
Verkeers technisch is de 2,25 benzine wellicht een handigere keus tov de 2,25 diesel. Iets meer vermogen en koppel. Bovendien wat stiller, maar wel een kostbaarder verbruik. Overigens nu ik weer een 'verstandige' auto heb naast mijn 109, kan ik met de besparing op diesel de mrb, brandstof en verzekering betalen van die verstandige auto en wat geld overhouden.
De ombouw van 2,25D naar 2,5D was een populaire en geeft een beetje meer vermogen en koppel in het diesel spectrum. Daarnaast werd een ombouw naar 200 (t)di of 300 (t)di ook gedaan. (ging van de tdi blokken de turbo mee, was het wel oppassen met de versnellingsbak. Die is niet berekend op het max koppel van de tdi.
Wat Sjaak ook aanhaalde, als je niet perse orgineel wilt blijven, is er een reeks aan motor opties die wel op de een of andere manier in een 109 zijn te knutselen
Met een overdrive heb ik geen eigen ervaring. Ik stel me voor dat op langere stukken snelweg, als je op snelheid bent, met een overdrive je torretje iets lager in de toeren kunt draaien, met bijhorend minder herrie. Bovendien geeft een overdrive een 4e pook op/aan de tunnel, moet je ook maar willen
Begin met de gezondst mogelijke aandrijflijn/chassis binnen je budget en reserveer een paar 1000 euro om op korte termijn eventuele zaken nog aan te pakken.
Wat is wijsheid .... geen 109 in ieder geval
Je moet er van houden en de nukken voor lief nemen.
Jaren op straat laten staan? .. nee dat doe ik niet meer na die 2 jaar dagelijks gebruik. Staat het hok toch buiten in weer en wind, neem m dan regelmatig mee voor een ritje. Dat is de beste manier om een buitenslaper gezond te houden.
Wil je niet al teveel gedoe hebben in het begin, ga je onvermijdelijk voor de hoofdprijs in aanschaf en is het nog afwachten hoe grondig de klussen zijn aangepakt.
Electra is ook wel een dingetje om alert op te zijn. Van origine gaat van de verlichting de massa via de alu body en het stalen chassis naar de accu. Op de overgangen tussen body en chassis ontstaat dan corrosie die een overgangs weerstand oplevert. Er zijn best wel wat landrovers waar de electra het ondergeschoven kindje was en er een onnavolgbare spaghetti is ontstaan over de jaren. Als het slim gedaan is, zijn er aantekeningen gemaakt wat en hoe er is aangepast, maar ga er van uit dat die aantekeningen niet bestaan. Anyway, je kan het lucas spook nog een tijdje najagen voor alle electra netjes werkt (ter info, reken voor een nieuwe kabelboom rond de €500,- excl montage)
In 2 jaar dat ik de 109 dagelijks gebruikte, heb ik er betrekkelijk weinig ellende aan gehad, twee dynamo's, een startmotor, nieuwe koppelingsleiding, een nieuwe set draadjes voor de gloeipluggen en wat olie en filters. btw, een nieuwe dynamo is voor mij een klusje van een kwartier / 20 minuten geworden
. Wel was na 2 jaar (ca 50.000km) het blok toe aan een revisie (compressie verlies langs de zuigers), en heb ik na het eerste jaar de versnellingsbak overhaald.
Een 109 in de winter gebruiken ... hmm iets met kachels ..... wat is een kachel? Oh je bedoelt extra warme kleren en handschoenen aan als het vriest? Ja dan kun je een 109 wel in de winter rijden. In hoeverre een 109 in de winter lekker wil starten, hangt enorm van het individuele hok af. Er zijn er die zonder morren aanspringen en staan te juigen voor een ritje. Anderen moet je eerst met een lief liedje zachtjes wakker maken en vragen of ze een beetje zin hebben om wat te gaan doen en vervolgens morrelend en sputterend een poging wagen. Na een paar pogingen is er redelijke kans dat je kunt rijden. Er zit wel iets in dat een kachel wordt genoemd maar meer dan iets dat lijkt op ontwasemen van het voorruit zou ik er niet van verwachten. Zeker bij korte ritjes. Een radiator muf is wel een vette aanrader voor winter gebruik.
Wellicht reageert Ramon nog in dit draadje (een 109 met redelijk recente 2,25D --> 200di ombouw)
Fenna