Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 17:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 jul 2021, 14:14 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Beste leden, ik ben nieuw op het forum en rij een LR 109 series 3, benzine, uit 1982. Ik heb de volgende vraag.

Motor hield er tijdens rijden hortend en stotend mee op. Aanvankelijk leek de benzinepomp te weinig bezine op te pompen. Nieuwe mechanische pomp geplaatst maar krijg hem niet aan de praat. Er komt genoeg bezine uit brandstofslang wanneer je hem loskoppelt van carburateur. Wanneer je carburateur handmatig bevloeid start hij even. Carburateur is een Zenith 36 IV en relatief nieuw
Is dan de conclusie juist dat er geen/ of niet genoeg bezine in de carb komt via inlaat nippel, of dat de inlaat van de carburateur verstopt zit?

Of kan er een ander, onderliggend probleem zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties

gr Bart


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul 2021, 16:59 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
oude auto's hebben vaak vuil en water in de tank. eerst maar eens de vlotterkamer aftappen en kijken of er water uit komt.
als dat het geval is heb je een leuk klusje om je benzinetank schoon te krijgen. anders je sproeiers reinigen en als die verstopt zitten zelfde oplossing. tank er onderuit en schoonmaken, of een nieuwe als je te veel geld hebt. heb je de militaire tanks onder de stoel heb je mazzel, door de grote opening kan je daar goed bij.
filter er tussen helpt maar niet als er roest in de tank zelf zit, roest komt door je filter heen en verstopt de sproeiers.
succes.
by the way. ik rij diesel :P


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul 2021, 21:06 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Sinds een week een nieuwe benzinetank, leidingen doorgeblazen. In de oude zat behoorlijk wat roest idd.
Bedankt voor je reactie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2021, 16:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik heb bij mij 2,25L 88" een benzinefilter voor de carburateur geplaatst.
Kan zijn dat er vuil in je carb zit. de zenith4 is niet heel moeilijk om schoon te maken, je kunt er eigenlijk niks aan afstellen. (op je stationair en de smokescrew na.)
Wat heb je de afgelopen tijd getankt? (euro 95 e10 of euro 98 e5?)
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2021, 17:14 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Herkenbare problemen bij oldtimers.
Wat ik zelf nogal eens doet om uit te sluiten of de opvoerleiding verstopt zit is de benzine opvoerpomp ff met een kort slangetje uit een potje aan laten zuigen. Als alles dan wel functioneerd dan weet je dat de opvoerleiding vanaf de tank verstopt zit. De druk waar je hem mee doorblaast is meestal nogal wat hoger als het beetje vacuum wat het opvoerpompje heeft. geen idee vanaf welke richting je hem heeft doorgeblazen? Vaak als je hem vanaf de carb naar de tank doorblaast dan duw je het vuil ff terug , daarna zuigt het pompje het weer naar de carb toe. Zelf trek ik meestal 2 nieuwe kunstof leidingen(1 x zuig 1x retour) van 8 mm diamter vanaf de tank naar de pomp. Kijk ook nog ff of het tuitje waar je de slang op doet van de carb niet verstopt zit. Soms is ook de afsluiter bij de vlotter verstopt. Ik hoop dat je hier wat aan heeft, groet Nico Tja, anders carb in onderdelen in de ultrasoon.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jul 2021, 13:59 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Hallo sjeroens en Nico
Bedankt voor jullie reacties. Ik tank regelmatig euro 95 e10. Is idd minder voor je systeem. Maar bijna alles is wel eens vervangen in benzinetoevoer/ carburateur
Nico Bedankt voor al je suggesties. Leidingen doorgeblazen van pomp naar tank en pomp carb.
Vuil in de carb kan het zijn. Inmiddels gedemonteerd. Lijkt me een lookalike Zenith 36/4. Ik laat hem ultrasoonen voor het geval. Maar Ik ook maar eens de ontsteking nalopen op vonken/weerstand...wordt vervolgd. Ondertussen met moderne auto op vakantie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2021, 07:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Bart,
Misschien kun je de oorzaak van het probleem in de e95 zoeken, daarin zit maximaal 10% ethanol verwerkt. En die ethanol vreet rubbers en alu aan.
Dat kan de verstoppingen in je carbu veroorzaken. Dus e98 tanken daarin zit max 5%, sommige leveranciers zeggen 0% ethanol.
Tis jammer van de poen, zeker wanneer je weer dat de blokjes lopen op een benzine met een rongetal van 82.
Er zijn revisie setjes te koop, heb die van mij ook ultrasoon gereinigd.
Als je rond breda woont kan ik je wel helpen.
Jeroen

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2021, 20:38 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Bart,

Wat me te binnen schiet. Als je dus het slangetje dan naar de carb gaat van je opvoerpomp in een jampotje doet en start dan krijg je dus je potje vol en weet je dat je leiding en pompje klopt.
Klopt dit niet dan probeer je gewoon het aanzuigslangetje van de pomp in een zelf gevuld jampotje. loopt de motor dan wel dan weet je dat je het in de leiding moet zoeken.
Als het brandstofopvoeren niet het probleem is en je ziet gewoon dat je bougies nat worden dan kan je eens kijken of ze een vonkje geven als je start.
Ben zelf toch wel steeds meer fan geworden van electronische ontstekingen(betrouwbaarder en krachtiger) en minder van contactpunten. Let wel op dat je de juiste bobine bij de juiste ontstekingsunit heeft.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug 2021, 23:10 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Jeroen,
Bedankt voor je antwoord. E98 tsja misschien moet ik eraan geloven. Ik woon helaas niet dichtbij Breda maar bedankt voor het aanbod.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug 2021, 23:13 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Nico, en bedankt weer voor je suggesties.ik ga morgen erdt de ontsteking testen om vervolgens weer bij de carb/benzinetoevoer terug te komen. Van dat potje etc is een goeie
Gr Bart


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug 2021, 15:51 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Vandaag verder gekeken. In ieder geval krijgt de bobine geen 12v, weerstand is ook niet ok. Lijkt dus de boosdoener


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug 2021, 19:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Bij de latere versies van de zenith4 zit er aan de motorkant een elektrisch afsluitertje. Soort van buisje met schuifstekertje eraan. Als die geen 12v krijgt gaat ie dicht en dus geen brandstof. draadje loopt van + bobine naar carbu.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug 2021, 23:22 
Offline

Geregistreerd: di 27 jul 2021, 11:44
Berichten: 14
Bedankt voor de tip. Ga ik direct naar kijken


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.