Jamaar schreef:
fenix2 schreef:
het WPH zegt over de 2,25D: tussen 31 en 33 kgf/cm^2. Dat is tussen de 30 en 32 bar., gemeten met motor op bedrijfs temperatuur en inderdaad zoals al gemeld brandstof toevoer geblokkeerd.
Haynes geeft een compressie ratio aan van 1 op 23 aan. Hoe haal je dan 30/32 bar? Ben benieuwd
Vond ook een compressie van 425 lbs/sq inch, is 29 nog wat bar.
Wordt nu echt nieuwsgierig wat wat is
Grappig ... ik vond:
De te verwachten compressiedruk (in PSI) ligt tussen 17 en 20 maal de compressieverhouding.Op basis van 425 psi en 1op23 kom je dan op een factor 18,5 -- precies halverwege.
Dat je met 1:23 toch ± 30 bar haalt moet je denkelijk verklaren door de rappe temperatuurstijging tijdens de compressie.
Het verschil tussen die theoretische 23 en de praktische 30 bar heb je al bij een inlaat-temperatuur van + 20º en een compressietemperatuur van nog geen + 100º (als ik het zo allemaal even snel goed nareken).
Anyway: met de algemene gaswet kon je een eind.
Overigens zou ik me maar zo kunnen voorstellen dat de bedrijfstemperatuur niet alleen van belang is voor de alledaagse bedrijfs-passing/afdichting maar ook voor de gewoonlijke thermische balans. Bij een motorblok op omgevingstemperatuur raak je van die + 100 natuurlijk heel wat kwijt door het opwarmen van de tot dan toe koude cilinderwand.
PS Je snapt met dit soort cijfertjes ook beter wat min 20 doet voor een diesel: blok + inlaatlucht zijn dan bij de start min 20 -- tijdens de eerste start-omwentelingen doet de compressie ± 80º stijgen dus is + 60 de theoretische eindtemperatuur ware het niet dat het blok nog min 20 is. Je snapt dan ook dat voorgloeien helpt, een radiator-muf helpt wellicht ook een beetje, en een motorverwarming mogelijk nog het meest ... dwz zelfs als de blok-temperatuur slechts 10 a 20 º boven nul haalt zie je de winst.