Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 20:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 11:02 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Afgelopen weekend eindelijk weer wat tijd gevonden voor het opbouwen van mijn Series III.
Ik heb een nieuwe 7draderige kabel door het chassis getrokken en rechtachterin komt alle electra bij elkaar.
Dat wil zeggen: De bedrading van linksachter, de aanhanger-aansluiting, de bedrading van rechtsachter.
Een tijdje nagedacht hoe ik dit het mooist aan elkaar kon knopen en gekozen voor de Wago lasklemmen. Ideaal en werkt snel.

Nu loop ik tegen het volgende aan:
Ik heb voor de 7 aderige kabel maar dezelfde definitie aangehouden.

LaRo - 7draad
Rood-Zwart = Bruin en Zwart (verlichting L en R)
Groen-Rood = Geel (Linker knipper)
Groen-Paars = Rood (Rem)
Groen-Wit = Groen (Rechter knipper)
Min = Wit (Min)
Rood-Geel = Blauw (Plus)

Het 'probleem' is nu dat alles werkt en mooi kleur bij kleur is, maar ik een zeer zwakke verlichting linksachter heb.
Ik ben met een 12v adaptertje achter aan het testen en alles schijnt volop, behalve de verlichting.
Als ik de 7aderige kabel naar voren (bruin of zwart) uit de lasklem haal, dan heb ik wel volop licht.

Iemand een idee wat ik kan doen?

Ik heb namelijk bij de stekker voor bruin en zwart aangesloten op rood-zwart.
Als ik het electra-diagram uit de boeken er op na sla, dan gaat alle verlichting over 1 draad. Ik zou dat ook kunnen doen.

Te weinig massa lijkt mij niet, anders zou hij ook niet volop branden zonder de 7aderige kabel.

Of heb ik voor nu al enorme lekkage. (ik heb de verlichting voor nog niet aangesloten), de stekkers en bedrading naar het dashboard al wel.

Of heb ik onvoldoende spanning van mijn adaptertje... :-)

Of...???


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 13:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Onverklaarbaar minder licht dat weer goed brand als je een parallele draad trekt wijst op een verborgen overgangsweerstand.
Even zoeken met de multimeter, en dan onder belasting - lichtjes aan - kijken waar je een spanningsval hebt.

Overigens snap ik het 12V adaptertje niet in dit betoog.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 13:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Vanuit mij hoofd: Er loopt 1 +draad door het chassis naar rechts-achter. daar word een splitsing gemaakt links ( en rechts. En volgens mij een links weer een aftakking naar kentekenverlichting. Blauw is geen land rover kleur die naar achter loopt.
En volgens mij lopen er orgineel maar 4 draden naar achter.
+(zwart/rood)+> links en rechts lamp
groen/wit: knipper rechts
groen/rood: knipper links
rem: groen/paars.
later erbij gelegt:
mist achter:rood/geel
achteruitrijlicht: ?
Ik hoop dat je hier mee verder komt. Als je schema's nodig hebt, laat maar weten.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 13:33 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Stroom zoekt zoals jullie weten de weg van de minste weerstand, als je met een omvormertje werkt weet je niet of deze genoeg vermogen levert.

Waar je ook even bij stil moet staan is als je 0.75 mm2 oid gebruikt met gewone gloeilampen en een zwakke voeding dat je dan rare problemen krijgt.
En alles heeft zijn eigen voeding (richting aanwijzer, remlicht etc) maar er is maar één ader voor de retour... De min ader zou dan wel minimaal zijn.

Probeer anders even een extra ader van je verlichting (aanhanger) naar de massa van je auto...

Vaak zit het probleem toch in een overgang (lamphouder oud) .

Suc6 met je zoektocht.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 13:54 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
.... met gewone gloeilampen en een zwakke voeding ...

Vaak zit het probleem toch in een overgang (lamphouder oud) .

Er is erg veel te zeggen vóór een setje Wipac-LED-bolletjes (en dus een solid-state knipperlichtrelais).

Die bolletjes zien er - na even wat veroudering - bijna als de gebruikelijke bolletjes uit.
De uitstraling verandert dus weinig ... en tegelijk wordt die uitstraling een stuk beter: ze geven heel veel meer licht.
Eindelijk ziet achterop komend verkeer je achterlichten, eindelijk zie je - zelfs in de zon - de knipperlichten.
Da's toch echt een stuk veiliger.

Stroomverbruik is minimaal, da's ook winst ... het enige is dat ze bij sneeuw en ijs niet schoon-dooien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 14:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
GatheRRoveR: klopt, ik heb overmaats draad naar achter getrokken. dat scheelt. En de oude fittingen zit ook vaak corrosie op.
Marc: in de standaard fittingen kun je ook led lampen zetten, rem en achterlicht iets simpeler dan knipper. en ik zou zeggen: eerst probleem oplossen en dan investeren. Ik heb overgens een setje nieuwe lampen/ fittingen gekocht, was rondom iets van 20 euro kwijt. Schijnt ook fel

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 14:50 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
Marc: in de standaard fittingen kun je ook led lampen zetten, rem en achterlicht iets simpeler dan knipper. en ik zou zeggen: eerst probleem oplossen en dan investeren. Ik heb overigens een setje nieuwe lampen/ fittingen gekocht, was rondom iets van 20 euro kwijt. Schijnt ook fel

Klopt, het probleem vinden/oplossen is stap één.
Als het evenwel gecorrodeerde fittingen zijn dan moet je sowieso naar iets anders uitzien.
En ja, losse LED vervang-lampjes kan ook, maar die zijn lang niet altijd geschikt tot + 14.5 V en ook verder niet altijd even degelijk.

Wipac-LED-bolletjes is de luxe oplossing, je bent meer kwijt, maar het is ook degelijker ... en voor wie daar op wil letten: deze bolletjes zijn ook voorzien van de juiste keurmerken (een ouderwets gloeilampbolletje met een LED-lamp is mogelijk niet 100% legaal, dwz wellicht een schemergebied .... maar hoe vaak zou er gecontroleerd worden?).

O ja, bonus is dat LED-lichtjes je accu óók leeg trekken, maar pas na vele dagen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 15:30 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Dank voor alle snelle reacties...

Ik dacht slim te zijn door juist een 7aderige aanhangerkabel te gebruiken van voor naar achteren en dan deze correct te verbinden.
Correct dat dit vroeger officeel 4 waren.

Ik heb alle minnen achter aangesloten op die specifieke LandRover blokjes waar 4 stekkertjes aan kunnen. Zowel links als rechts. Daar zit dus ook Wit (bij aanhanger-aansluiting ook wit) op aangesloten. De lampjes (incl lamphouder) achter zijn allemaal nieuw, dus geen corrosie. (wel erg getwijfeld over Led). Het draadje van het lampje van kenteken word nu net geel.

Zou het uitmaken als ik bruin&zwart voor of achter koppel? Nee toch? Ik ben bang dat het dus niet achter zit, maar vanaf stekker tot dashboard. Ik ga eerst de accu aansluiten, dan issue uitzoeken en dan electra voor spatboarden aansluiten.

@sjoerens Dan komt jouw kleurencode overeen met die van mij en het boek! :-)

Wordt vervolgd.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 16:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
blue motion, als je onder de motorkap de splitter hebt gemaakt (dus van rood/zwart naar zwart en bruin) dan zou ik dat eerst controleren en daarna zoeken achter. Trek anders even een draad van links naar rechts, misschien kabel breuk.
En ook de massa voor de zekerheid checken. Ik heb een nieuwe massakabel getrokken omdat anders de massa van de tub (alu) via de bouten (ijzer) naar de massa gaat, en dan krijg je van die grote ronde weggevreten gaten in je alu.....
Er staat mij ergens iets bij dat de wago lasklemmen niet geschikt zijn voor de trillingen in voertuigen, maar misschien is dat iets voor puristen. Standaard land rover is ook bagger....
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 16:38 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
alle tips zijn al vergeven.
maar ik heb er toch nog 1tje.
na lang modderen met slechte verbindingen heb ik op diverse plekken 1 vaste aarde aansluiting gemaakt.
dus 1 onder motorkap voor verlichting voor
1 in dashboard voor schakelaars relais etc.
1 achterin voor verlichting schijnwerper en zwaailamp.
elke verbinding met 5mm kabel op de accu.
zoiets. (maar dan uit china, zelfde ding veel goedkoper) https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/aanslui ... art-detail

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 18:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
massa massa ... mijn tip is een echt dikke massa tamp aan te leggen naar alle 4 hoeken van de laro waar je goed licht wilt hebben ... dan ook diezelfde dikke tamp naar je chassis, schutbord en accu knopen ...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 23:51 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Bruin is normaal in de aanhangwagen wereld een rechts achterlicht. Zwart het linkse linkse. Deze mag je NIET koppelen . dat kan o.a. met je parkeerlicht verkeerd uitpakken. Maar ook sommige lichtcomputers van auto;s etc vinden dit niet leuk.
Massa (idd wit in de aanhangwagen wereld) problemen kenmerken zich dat als je de richtingaanwijzer of alarmlicht aan heeft en je trap je rem in dat de stroom gaat zoeken en de boel gaat meeknipperen(remlicht, gewoon licht). Belangrijk dat deze draad uit de contra stekker goed bij de auto verbonden is met een draaddikte die wat kan hebben.
Heel goed dat je dik draad gebruikt heeft en geen oxidatie.
Het idee van Marc om led te gebruiken is idd een uitkomst. Dat brand al met heel weinig stroom. Het moet niet zo moeilijk zijn. draad voor draad uittesten.

succes groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2021, 07:57 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Wat een reacties en tips!!!
Blijft gewoon gaaf om zo'n forum te hebben.
Ik maak in ieder geval meer massa punten naar chassis, dat kan nooit kwaad. Gisteravond accu aangesloten en bij het op contact zetten deden lampen het goed en fel. Maar er klopt nog vanalles niet. Starten gaat niet meer dan 1x een klik. En na een tijdje alleen op contact werd mijn pluskabel bij de accu warm.

Kortom: achter is nu goed (op extra massa kabel na). Maar het dashboard zal ik 1 voor 1 uit moeten proberen. Als een kabel na een uur alleen op contact heel warm wordt, klopt er iets niet.
Zo zag ik al dat mijn tankmeter niet uitsloeg, maar dat dan het groene lampje ging branden.

Stompend voorwaarts. Ik ga wat meer posten, meestal lees ik alleen.
Dit heet hobby....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 19 mei 2021, 09:37 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
nico1970 schreef:
....
Het idee van Marc om led te gebruiken is idd een uitkomst. Dat brand al met heel weinig stroom. ...

Nu ja, het is een deel-uitkomst. De bedrading moet natuurlijk gewoon deugen.
LED lost bedradingsproblemen niet op, in de limiet krijg je er zelfs eentje bij: Het neemt zo weinig stroom dat een miniscuul isolerend oxidelaagje, of net iets teveel vet niet wegbrandt (wat je in een rammelende auto met gloeilampjes soms weer wel hebt).
< O ja, nog een "probleempje" LED is gewoonlijk ook polariteit-gevoelig, makkelijk op te lossen maar je moet er even aan denken. >
Maar .... als het eenmaal goed bedraad is en het LED-licht brandt dan heb je er voorlopig geen omkijken meer naar.
En ... het trekt je accu niet leeg, en de schakelaars branden niet in en het geeft tenminste zichtbaar licht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 13:43 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Gisteren een middagje aan het verkloten geweest... maar goed. Stompend voorwaarts.
Accu gaf 12.4 volt op de polen en 10 op de accuaansluiting... Alle aansluitingen goed schoongemaakt en opgeschuurd en toen volle bak.
Maar starten kwam niet verder dan het uitslaan van de bentex en/of rammelen daarvan. Hele kabelboom uitgesloten door Accu rechtstreeks op startmotor aan te sluiten en te schakelen met apart losse draad. Ook daar niet verder dan heen en weer tikken van de bentex met traag draaien van het vliegwiel. Idd zelfs nog getwijfeld of motor vast zat of startmotor wellicht verkeer in tandwiel klapte...
Na mijn eerste (oude) accu een donor accu geprobeerd en een 3e. Geen soelaas!
Ik denk dat alle 3 accu's zijn overleden, maar dat ga ik vanmiddag uitsluiten door ze te laten testen. De basis moet goed!

Hier en daar constateer ik dat zaken niet werken (claxon, brandstofmeter, ruitenwisserpomp etc). Ook zie ik dat sommige draden zo zo zijn. Heeft iemand een link/naam waar ik orginele bedradingskleuren kan halen of bestellen? Blauw-wit (lampen), Bruin-zwart (Toeter) etc... Ik hou liever de kleurcodes hetzelfde dan deze te vervangen door een willekeurige kleur.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 14:33 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Bleu Motion, waar woon je of waar staat de serie III?

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 14:45 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
1e. alle drie de accu's 24 uur laden, dan pas kan je ze testen.
2e. Heb je hulp startkabel gebruikt om te starten? Soms zijn ze te dun en ook hebben die vaak slechte klemmen waardoor er niet genoeg stroom bij de startmotor aankomt.
Heb je een diesel of benzine? Verschild nogal in stroomverbruik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 15:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
hier zit vast wel wat tussen denk ik.
http://smithies.co.nz/land_rover/

https://www.landroverweb.com/landrover/ ... catalogue/
https://www.landrovertech.nl/manuals

ps mijn startmotor was gewoon moe met dezelfde problemen. zat ook maar een kilo of 3 prut en zo in.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 15:49 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Sylvester: Friesland (Surhuizum)

Jamaar:
1. 2 van mijn eigen accu's waren vol geladen. De accus zijn ook al redelijk oud (jaartje of 10-12) Gisteren gaf 1 daarvan op lader ook een probleem. Wel laden als auto op contact, niet als deze los op acculader staat. De 2e is een groot bakbeest (bedoeld voor de lier) die blijft doorladen op 0.1/0.3. De donor weet ik niet.
2. Starten doe ik niet met van die goedkope speaker draadjes. Maar dat zou ik best nog wel eens kunne proberen met andere startkabels. (ook geen dunne). EN niet als extra accu erbij op, maar los. Het gaat om een diesel 200(t)di.

Sjaak109: mijn startmotor was ook op, dus zit een nieuwe op (wel mee gereden, maar nog niet eens vies geworden. Ook hier gecheckt op contacten.

Vanavond weet ik meer. Thanks for the hints...


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 17:21 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Startkabels, soms lijken ze dik maar zit er nauwelijks koper in en de klemmen zijn vaak niet doorverbonden zodat er maar aan één kant contact gemaakt wordt met een paar tandjes op de pool en erger op een bout, dan heb je maar 2 of 3 mm contactvlak. Daar komt onvoldoende stroom door.
Zelfs de 120mm2 laskabel met lintkabel doorverbonden vlakke klemmen moet ik zorgvuldig vastzetten anders lukt het niet om een diesel op die manier te starten. Als starthulp is het vaak wel afdoende.
En 12 jaar oude accu's zijn in mijn beleving bejaard en verdienen wedergeboorte oftewel recycling.


Laatst bijgewerkt door Jamaar op wo 26 mei 2021, 17:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 19:47 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Ik heb andere startkabels gepakt... Tik, brrrrr. He is alive!!!!
Twee van de 3 accu's kapot. De donor was wel goed.
10mm dikke startkabels maar de klem heeft meer plastic dan koper... En nu de rest aansluiten, maar dat is weer leuk werk.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 25 mei 2021, 22:22 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Oke,

Bekende geluiden over de startkabels. Lieverds in je omgeving geven ze goedbedoeld voor de sinterklaas aan je. Om de verrassing betaalbaar te houden kopen ze een "standaard" in een leuk tasje zittend kabelsetje. Koper is duur dus dikke startkabels ook! En om een oud type diesel aan te slingeren heb je dus dikke nodig. Als je het gloeien overslaat scheelt nog wel wat. Of je motor vast zat kon je uitsluiten door hem ff aan te trekken(tenzij je automaat heeft). Soms blijft een startmotor relais(als je die heeft) ook kleven. Dan kun je hem ff wakker schudden door hem met wat hards (stuk ijzer of een steen) ff wakker te schudden. De meeste onder ons hebben er wel een startrelais in. Oude benzine modellen soms nog niet.
Moderne accu heeft zo'n mooi oog. Helaas staat deze maar op 1 cel. Geeft dus geen compleet beeld van het geheel. Vroeger meette je de zuurgraad per cel en bekeek je de kleur van het water.
Je kan voor de zekerheid ff je laadstroom contoleren. universeelmeter op de polen met motor uit. ong 12 V. motor starten, ff ietsje gas(dynamolampje is dan uit als het goed is) en dan nogmaals meten op de polen. Werkende dynamo met goede spanningsregelaar geeft dan ong tussen de 13,2 en 14,6 volt. Hoger is niet wenselijk want dan kookt de accu droog en trekken je platen in de accu krom.
Dynamolampje werkt heel simpel. Je zet via het contact (een gezekerde) plus op het lampje . De andere draad van het lampje gaat naar de D+ van de dynamo. Die functioneer bij stilstaande dynamo als min. Dus bij stilstaande motor brand hij. Bij draaiende motor als je dynamo draaid dan geeft die een tegenstroom op deze D+ en dan gaat het lampje uit .
Controleer ook goed of je motorblok goed massa maakt met de body/chassis/ min pool van de accu. Je kan een beest van een accu hebben maar als dat niet in orde is(oxidatie na 40 jaar) gebeurd er nog steeds niets of gaat er weer stroom verloren! Hierdoor gebeurd het ook wel dat de gelijkricht diodes in de dynamo doorbranden. Hij wil stroom leveren maar hij kan het niet kwijt.
Ach, als je klaar ben ben je elektro technicus. succes en groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2021, 07:29 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Surhuizum is me effe te ver, anders kwam ik even kijken. Maar ik las dat je succes hebt met het starten, ga zo door. :D :lol:

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2021, 09:32 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Thanks Nico voor de uitleg.
Startkabels: Ik snap dat koper duur is, maar als je de kabels wel 10mm dik maakt, maar de klemmen niet meer zijn dan veredelde kabelschoentjes, wordt het nooit wat. Nooit naar gekeken natuurlijk. En ik heb gewoon goede liggen. <zucht>


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2021, 10:13 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
In de goedkope startkabels zit in de klemmen wel 10 mg koper, de rest is ijzer. Ze zijn verkoperd
De betere klemmen zijn van messing plus dat de bekken met een koper lindkabel doorverbonden zijn.
Weet je gelijk waar je op moet letten als je iemand een leuk cadeau wilt doen of hem bij de eerste pech wilt ergeren. :evil: :evil:
10mm2 is voor een diesel veeeel te weinig :cry:


Laatst bijgewerkt door Jamaar op wo 26 mei 2021, 17:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2021, 12:02 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Zo’n startkabel die de gemiddelde autobezitter heeft is niet zwaar uitgevoerd en kan je eigenlijk alleen gebruiken als je accu nog een beetje leeft. Motor van de donor auto laten draaien !
Je sluit hem aan en wacht enige (5-10) minuten tot de “lege accu” weer een beetje lading heeft.
Dat kan zelfs met een utp-kabel met 2x4 aders samengebonden.

Alleen over de kabel starten gaat gewoon niet werken.. dus ook niet met een accu die stuk is, dan zal je bij een beetje auto een kabel van minstens 16m2 of zwaarder nodig hebben.

:mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2021, 15:20 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Dat is alle donders een beste kabel: 16m2 :o


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2021, 16:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
Zo’n startkabel die de gemiddelde autobezitter heeft is niet zwaar uitgevoerd en kan je eigenlijk alleen gebruiken als je accu nog een beetje leeft. Motor van de donor auto laten draaien !
Je sluit hem aan en wacht enige (5-10) minuten tot de “lege accu” weer een beetje lading heeft.
Dat kan zelfs met een utp-kabel met 2x4 aders samengebonden.

Alleen over de kabel starten gaat gewoon niet werken.. dus ook niet met een accu die stuk is, dan zal je bij een beetje auto een kabel van minstens 16m2 of zwaarder nodig hebben.


Precies, als hulpstartkabel kan je bijna met iedere vaderdag-kabel werken. Wel even goed checken of er een contact is, een boordspanningsmeter in het ontvangende voertuig is daarvoor heel handig (don't ask me how I know).
Als starthulp heb je namelijk altijd nog een zwakke accu en dan is er binnen enkele minuten al een eerste lading in die zwakke accu gepropt.
Daarna helpen tijdens het starten twee bronnen tesamen de startmotor rond. Starten op alleen de hulpkabels vraag om kabels minstens zo dik als die er in de auto aan de startmotor zitten ... dus goedbeschouwd onhandelbaar dik.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2021, 21:46 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
dus goedbeschouwd onhandelbaar dik

Valt mee als je soepele laskabel gebruikt, heb ik dus, met profie klemmen en de twee kabels samen gebonden. Neem ze onderweg niet mee, te zwaar en voor mijzelf niet nodig, kan op mijn huishoud accu ook starten. :geek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 21:31 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Hoop geknipt en een hoop Geknutsel... Maaar alles voor werkt!
Een nieuwe accu, goede massapunten gemaakt en netjes weggewerkt.
Er zijn nog 2 dingen die niet werken. Eerste is de ruitenwisser. Bleek massa op geverfd schutbord te zijn. Met een opgeleide min werkt ie, dus die is zo opgelost. De tweede gaat over de dieseltank meter. Kabel is goed aangesloten, maar dut naight zeg maar... Alhoewel, als ik de kabels met elkaar verbindt komt de meter heel langzaam iets omhoog (kwart tank en de tank is vol). En als ik een verbind met een massa brandt een groen lampje op het dashboard. Klopt dat?
De draden achter het dashboard blijft ook na opruimen een redelijk bos, dus zoekt lastig.... Iemand een tip??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 22:24 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Twee dingen die ik wil aandragen.

De meeste (alle ?) series hebben spanningsregelaar voor de “boordinstrumenten” die zorgen voor 10 volt op je meters.
Kan je deze spanning controleren?

De vlotter (niveau meter van je tank) heeft een ohmse weerstand-waarde die van 0 ohm tot circa 250 tot 300 ohm heeft. Van vol naar lege stand (of net andersom, ik doe het uit mijn hoofd)


Ook hier heb je te maken met “aardingen” :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 22:30 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Thanks, kan ik verder mee!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: di 01 jun 2021, 22:35 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Globaal schema :

Aan de bovenkant de brandstofmeter, die heeft (van boven ) een PLUS en een MIN (onder)
Een 3e draad gaat naar de vlotter die ook weer met een draadgewonde weerstand er tussen naar MIN (massa) gaat.

Suc6 :mrgreen:

p.s.
Dit schema heeft ook een reserve lampje met bijbehorende contact in de “fuel sender” .


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2021, 08:10 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Aah, dus dat groene lampje hoort wel. Waarschuwing als tank leeg is? En dan een groen lampje... Kan alleen bij Land Rover


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Electra vraagje
BerichtGeplaatst: wo 02 jun 2021, 10:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
het waarschuwingslicht lege tank is niet standaard bij een s3. op nieuwe vlotters zit ie wel bij, dus optioneel aan te sluiten.
=> als je de plus bij de vlotter verbind met de massa zou je meter op het dashbord vol uit moeten slaan. zo controleer je dus of je bekabeling goed is
=> je vlotter(stang) kun je verbuigen, dus kun je hem dus "calibreren". Voorwaarde is wel dat je zeker moet weten dat je kabels, 10V drop down en je massa goed is.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.