Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 23:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2021, 18:40 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik heb zelf een niet standaard blokje in mijn 109 met een uitlaat voor een 6cyl, alleen heeft deze uitlaat een kleinere doorsnede dan wat de motor normaal heeft.

Zijn er dan alternatieven?

Als je zelf een pijp naar achter maakt met een grotere diameter zou dat beter gaan en wat doet het geluid dan? Loopt zo’n blokje beter zonder demper of moet je juist een bijbehorende demper ertussen zetten?

Nu zijn er ook kortere oplossingen met een uitlaatopening voor het achterwiel, nu rij ik vaak met de ramen open. Wat doet dat kwa geluid en uitlaatgassen?

Zijn er ervaringsdeskundige?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2021, 18:54 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik heb hier geen ervaring mee maar volgens mij krijg je de beste prestaties uit een motor met een uitlaat die de juiste diameter heeft, dwz, de diameter voor de motor.

Rijden zonder demper zou ik niet aanraden. Geeft natuurlijk een hoop herrie.

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2021, 19:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
In hoeverre past de uitlaat van een 110 tdi onder een 109?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2021, 19:52 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
...
Nu zijn er ook kortere oplossingen met een uitlaatopening voor het achterwiel, nu rij ik vaak met de ramen open. Wat doet dat kwa geluid en uitlaatgassen?

Ik ben geen ervaringsdeskundige mbt een uitlaat vóór de achterwielen.  Wel ervaring met een "brave" bij de auto passende uitlaat.
Rijd je met een beetje "allure" langs een weg met een muurtje ipv een vangrail, of nog duidelijker alleen om de paar meter een stukje muur dan hoor je de broem, of de zoef-zoef-zoef reflecteren tegen zo'n hard muurtje.
Blaast een uitlaat opzij dan krijg je het geluid nog heel veel harder terug-gekaatst en dus wil je liever aan die kant de ramen dicht.

O ja, d'r is natuurlijk één afdoende oplossing: Rijdt met een snelheid harder dan die van het geluid ... dan moeten de ramen sowieso dicht.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2021, 20:45 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Dank voor de reacties, uitlaat aan de zijkant -1

fenix2 schreef:
In hoeverre past de uitlaat van een 110 tdi onder een 109?


:? Wel een hele goede vraag :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2021, 21:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 23:53
Berichten: 364
hmm, laat er nu een 110 met 200tdi naast mijn 109 staan ... you're welcome to have a look ;)

Ik ben er toch om een 2,25 D terug op te bouwen ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 07:51 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
jaren gereden met uitlaat aan de zijkant. met en zonder dempers.
pleures herrie. en ik denk zeker zoals jullie rijden met een hondekop uit het zijraam dat het veel lawaai maakt.
niet doen.
ik ga (als ik zin en tijd heb) de demper vervangen van mijn 109 6 cil uitlaat. de diameter van de 6 cil is voor mijn motor wel goed maar heb mijn twijfels over de demper. deze dempt echt goed. en dus ook veel tegendruk.
nu moet een ongeblazen (mijn motor) motor een beetje tegendruk hebben. en een turbo motor(jouw motor) zo min mogelijk tegendruk hebben.
ik ken iemand die alleen een klein dempertje achter op zijn 300tdi had en het geluid viel best mee.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 07:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ik reed in mijn vorige land rover 300tdi zonder dempers. Wel de uitlaat aan de achterzijde er uit laten komen.
Prima te doen, ben er mee naar Denemarken gereden had bij aankomt wel een fluit in mijn hoofd maar dat kwam meer door mijn schoonouders die de hele tijd in de walkietalkie zaten te schreeuwen dan door het niet hebben vaneen demper :mrgreen:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 08:32 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
:lol: :D :mrgreen: :lol: :oops: :oops:
Dat van dat fluiten in je oren herken ik, hoe meer je aan geluidsisolatie doet hoe erger het wordt Afbeelding.
Laat D het maar niet horen ;)

En als je zelfs op de snelweg de 27mc kan verstaan ben je al heel ver met isoleren.

Soms is het jammer dat je niet een magazijn naast je auto hebt om dat soort dingen te passen.

Zal de eerste bocht passen, zit het uitlaatspruitstuk bij een disco versie gelijk als de Defender?
Volgens mij zit dat anders want zit de turbo bij de Defender boven en bij de disco onder.

Afbeelding

En heeft ook nog 2 dempers, waar komt die 1e demper te zitten, onder de seatbase of is dat de zelfde plek als bij een 6cyl set?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 09:17 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Heb de 3.8 liter perkins en de eerste uitlaat naar achter met een 408 Mercedes demper gebouwd.
Een lading pijp, bochten en flexibel rvs stuk vanaf het spruitstuk. Passen meten en aan elkaar braden. Werkte perfect.
Toen moest ik zo nodig een extra diesel tank van 110 liter er onder en geen plaats meer voor een demper.
Van een bekende een rvs demper van een 4.2 liter 6 cill gekregen en die rechts onder de deur geplaatst met een paar stukken rvs pijp van militaire tent kachels, 60mm, paste perfect vanaf het spruitstuk ook weer een flexibel stuk van dacht 30cm naar beneden en alles in rubbers gehangen. Redelijk rustig, geen stank binnen.
Alleen een probleem in steden met kleine straatjes en veel diefstal, alarm installaties vinden het niet leuk als ik langsrijd en een dotje gas geef.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 10:00 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
GatheRRoveR schreef:
...
Zal de eerste bocht passen, zit het uitlaatspruitstuk bij een disco versie gelijk als de Defender?
Volgens mij zit dat anders want zit de turbo bij de Defender boven en bij de disco onder.

Afbeelding

Het is een kwestie van (aan)passen en meten.

Mijn broertje heeft onlangs een Passaat 1.9 TD uitlaat onder zijn E85 BX pasgemaakt.
Zweedse E85, een Franse BX en een Duitse uitlaat, en wat Zweedse (Biltema) bochtjes en ophangrubbers ... da's Europa.
O ja, natuurlijk RVS elektroden en een RVS staalborstel gebruiken.

O ja, het plaatje hierna is een "zoek de verschillen" .... wat is hier opvallend anders als bij de standaard BX ?
Hint: Kijk naar wat Jamaar hierboven schreef en kijk dan nog eens naar de BX.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 22 mei 2021, 10:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 10:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
Rolf schreef:
Ik reed in mijn vorige land rover 300tdi zonder dempers. Wel de uitlaat aan de achterzijde er uit laten komen.
Prima te doen, ben er mee naar Denemarken gereden had bij aankomt wel een fluit in mijn hoofd maar dat kwam meer door mijn schoonouders die de hele tijd in de walkietalkie zaten te schreeuwen dan door het niet hebben vaneen demper :mrgreen:


moet jij niet een beetje gaan strobalen sjouwen of zo? :mrgreen:

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 11:36 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Rolf schreef:
Ik reed in mijn vorige land rover 300tdi zonder dempers. Wel de uitlaat aan de achterzijde er uit laten komen.
Prima te doen, ben er mee naar Denemarken gereden had bij aankomt wel een fluit in mijn hoofd maar dat kwam meer door mijn schoonouders die de hele tijd in de walkietalkie zaten te schreeuwen dan door het niet hebben vaneen demper

't Maakt natuurlijk ook uit wat voor banden je onder de auto hebt.  

Ik hoorde ooit in de Sologne een 4x4 Brandweer (tankautospuit) aankomen ...
  :o   een minutenlang aanzwellend brrrrroemmm, daarna kortstondig een BrrrM en vorvolgens weer minutenlang een afstervend brrrrroemmmmm
als je niet op het goede moment opkijkt blijft het een raadselachtig natuurverschijnsel.   :?
De mannen op zo'n tanksautospuit (of in het Vlaams autopomp) moeten een heel fluitorkest in hun oren hebben.

En dan qua alarm: Het alarm van mijn Td5 ging af als er zo'n zware, degelijke Tatra-tram langs reed (en hier thuis ook wel wanneer er het straatveeg/stofzuig-autootje straatvegend langs rijdt). :ugeek:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei 2021, 23:39 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Rob

Standaard auto pak ik standaard uitlaat. Maar begrijp dus dat een standaard pijp van een 300TDI uit een Defender niet gaat passen.
Ik denk dat er bij een 300TDI dat bij een motor tussen de 110 en 130 pk een uitlaat met een diameter van 2,5 inch(63,nog wat mm ) het beste tot zijn recht komt. Een RVS klinkt wat scherper als een gewoon stalen en is natuurlijk iets duurder. . hoe dikwandiger de buis hoe minder makkelijk hij zijn warmte verliest daarom bestel ik altijd uitlaatbuis.. Hoe meer scherpe knikken erin hoe meer weerstand. Roetfilters zijn daar helemaal een kei in. Ik maak de meeste systemen na een motorswap altijd zelf . Dit ga ik voor mn 2A ook doen. Aan de turbo nog een stukje originele oude down pipe en dan gewoon verder breien naar achteren. Meestal doe ik 1 liefst ovale Big tussendemper (die dempt meeste brom)en een einddemper met sportieve dubbele eind styling 2x60mm recht naar achteren . Hoe verder van mn oren af hoe beter lijkt me. Een zij uitlaat ? en de stank misschien eerder binnen en idd het weerkaatsen wat mark aangeeft.
de buis en toebehoren bestel ik meestal van Simons uitlaten. demper kan je dan aan de hand van de maten een beetje kijken of je zelf nog iets heeft wat in de buurt komt of dat je die ook van Simons pakt. ik vind de prijzen meevallen. heb idd wel een plan in gedachten hoe hij komt te lopen. veel rechter als origineel, Idd wat sjaak aangeeft ongeblazen moter iets tegendruk . Met turbo de dempers voor de herrie. Er zijn eventueel ook decibel killers in te plaatsen mocht je het teveel lawaai vinden.. meestal houd ik ook nog de mannetje vrouwtje kant ivan de verbindingen in ndetgaten met de richting van de flow van de uitlaatgassen. lapje tekst van Nico Corona is hier gelukkig toch weg gebleven.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 mei 2021, 09:59 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Is er nu niemand die de zoek de verschillen, of in ieder geval "zoek het in het oog springende verschil" oplost ?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei 2021, 12:29 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Op UK forums gebruiken ook de bedrijfjes die andere blokjes inbouwen veelal de 6cyl uitlaat voor de 300tdi conversie , de uitlaat bocht is vaak maatwerk of ze gebruiken een steve parker down pipe(?).

De 110 uitlaat heeft andere rubbers/ophang punten ook hiervoor moeten enige aanpassingen gedaan worden, maar is wel een goede optie.

Nu hoorde ik laatst (sorry :mrgreen: ) iemand over maatwerk rvs uitlaten.
Zo’n op maat gemaakte pijp kan veel strakker (minder kwetsbaar/zichtbaar) gemaakt worden.
Dat zal vast wel prijzig zijn maar is toch wel het overwegen waard vermoed ik. :?

Groet uit een regenachtig B’brug,

Zo en nu ga ik even kijken of ik nog vlekken in mijn zondag’s overal kan krijgen :mrgreen:
Misschien nog een vieze foto maken :?

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei 2021, 14:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
1) wat heb je voor blok? een benzineblok heeft namelijk wel de juiste diameter en lengte nodig ivm tegendruk. Een diesel heeft weer profijt van een grotere diameter, je spoelslag douwt dan alles makkelijker weg. Wel word er bij diesels gepraat over het op hol slaan van je turbo bij een te grote diameter, maar ik denk dat dat bij onze auto's bij "normaal"gebruik te verwaarlozen valt.
Ik heb op mijn 300tdi een grotere diameter gezet, die van een td5. En de 300tdi tussendemper (schotten) verwisseld voor de einddemper van de td5 (open).
Ik merk het verschil wel, meer flow in de downpipe dus daar blijft de warmte niet hangen.
Verder heb ik het laatste stuk zelf gemaakt. je kunt gewoon alles (bochten, lengte etc) gewoon los krijgen. Volgende keer maak ik hem van rvs, iig het laatste stuk.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei 2021, 20:12 
Online

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
Ik heb op mijn 300tdi een grotere diameter gezet, die van een td5.

Bedenk
1º om wat voor hoeveelheden gassen het gaat -- aan de inlaatkant gaat het al om tot wel 300.000 liter per uur, dat is al een aardige tegenwind zou je deze windkracht tegen hebben, aan de uitlaatkant is het een veelvoud, en
2º dat de diameter, dwz de radius als een kwadraat in de oppervlakte van een cirkel zit en dit oppervlak een belangrijke maat voor de doorlaat van de uitlaat is, en
3º dat de buis zelf inwendig een "ruwheid" heeft en dus weerstand biedt, en dus bij toenemende diameter het relatieve aandeel van dat buis-oppervlak duidelijk afneemt ....
Je ziet dan snel genoeg dat zelfs een paar millimeter extra diameter een heleboel scheelt.
Het minimaliseren van bochten helpt daarbij dan nog weer eens extra.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

En dan verder mijn "zoek de verschillen" ... kennelijk heeft niemand zich daarover gebogen (of zich gebogen om eens onder een BX te kijken).
De hint hielp klaarblijkelijk ook al niet.
Het belangrijkste verschil is het reservewiel dat je niet ziet. Op de plek van het reservewiel zit een extra long-range tank zodat de BX landen met een minimale E85 infrastructuur zonder tank-nood kan doorkruisen. Hoe groot de "autonomie" is weet ik niet precies, maar hij is groot.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc-my-Words en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.