Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 mei 2021, 15:42 
Offline

Geregistreerd: zo 28 sep 2014, 20:39
Berichten: 42
Beste mensen,
Waar kan ik goedkoop de minerale mtf94 voor handbak D2 kopen?
Bestelde dat eerder bij de dealer voor E9,-/L maar daar kom ik nier meer.
Groet, Willem
Tata-D2.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei 2021, 16:24 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Is dat vloeibaar goud of zo? Zie prijzen van 20 euro de liter.

Heb even gegoogeld en de meeste berichten zijn toch dat het met die olie beter schakeld maar ook dit gevonden https://landrover.startpagina.nl/forum/ ... -gevonden/
Misschien iemand anders bij de dealer langssturen als je problemen met ze hebt. Texaco website al geprobeerd, verkooppunten.
Hoop dat iemand hier wat voor je weet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei 2021, 20:24 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Het is niet wat je vraagt, maar ik heb er Kroon SP 1061 in. Het is een syntheet en ik heb er goede ervaringen mee (nog maar 1,5 jaar overigens). Neemt niet weg dat toen ik de auto kocht hij niet zo geweldig schakelde als de bak flink warm was, maar met deze olie erin werd dat steeds beter, en nu zelfs spatzuiver. Kost bij oliehandel.nl 13,64 per liter als je 12 liter koopt en anders tegen de 16,00. Schandalig die prijzen :twisted:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2021, 09:07 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja de LRCH kennisbank zegt:
R380 versnellingsbak, gemonteerd aan Tdi en V8 (Defender, Disco I, RRC, Prefix 5oA), automaatolie (ATF) Dexron II D of III D. Bij zware belasting SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.
R380 versnellingsbak, gemonteerd in Td5 en V8 (Defender Td5, Disco II, Prefix 6oA), SAE 75W80 GL-4 Semi-synthetic olie.Land Rover adviseert de Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S.
De vulplug aan de rechterkant is tevens het maximale niveau van de bak.
Filter van de R380 zit in de bak en is niet te reinigen zonder de hele bak te demonteren !

Nu is dit een wat "fundamentalistisch" advies want met de Td5 is het oude Tdi-advies "superceeded" door het Td5-advies (een advies dat sowieso al gold bij zware belasting).

De MTF94 is dus geen "minerale" maar een "semi-synthetische" olie


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2021, 22:58 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
@albert

Fijn om te lezen dat je zulke goede ervaringen met deze Kroon olie heeft. Ik denk dat ik dat er ook maar in ga doen.
Het is een van de weinige olie waar men van schrijft dat het ook bij hoge temperaturen goed blijft. En dan gaan de dopes(smerende werking) in olie juist kapot. Meestal maken ze zich meer druk over het koud stugger schakelen.
Tja, geld kost het ff maar als het dan goed functioneerd? Och, die paar liter en zoveel kilometers maak ik toch niet. Och in jou geval het bonnetje in de administratie en je voelt het een week later niet meer. Belastingdienst betaald mee. Keertje tank vol gooien als hij leeg is kost al meer Een bakrevisie is ook geen pretje hoor.
En dat ben je een week later nog niet vergeten. Is zelf zwaar trekken aan je kar.

In het verleden bij alle andere auto's (VW, Toyota) die ik gehad heeft nooit zo veel drama van het merk bakolie gemaakt. Als ik ze al ververste, gewoon de specificaties aangehouden.

Maar omdat ik toch al een zekere fobie heeft met Land Rover bakken(eigenlijk alle Engelse constructies/overbrengingen) gun ik hem gewoon het beste van het beste.
De modificaties waar een ander schik mee heeft toepassen.
Dan zou het toch wel ff mee moeten gaan.
Las zo hier en daar dat anderen overwogen naar andere olie als MTF94 te gaan maar uiteindelijk gewoon bij deze olie gebleven zijn. Ashcroft wat mij zeker geen domme jongen lijkt schrijft dit ook voor. Denk dat ATF wat dunnetjes is voor een handbak. En een ATF6 maak al weer niet zoveel met de prijs. Als je bv in een koud gebied zit zal dit beter werken .
Er toevoegingen als TLS bij doen. Ook daar ben ik nooit aan begonnen. Zie er ook niets in. Als het de tandwielen gladder maakt met een film doet het dat bij de synchromesch ringen ook. En voor dat je het dan weet heb je dan weer een ongesynchroniseerde serie bak van een 2a, hahaha. MOS2 zelfde verhaal. Is echt prima spul in vet voor homokineten , smeerde er altijd scharnierpennen mee etc. Maar in olie in combi met andere dopes? Als het ff een klontje in de oliepomp geeft ? Mwa, mn gevoel zegt overslaan. Denk dat ze er bij Kroon e.d.voor geleerd hebben. Trieste is wel dat mijn ex vrouw helaas ook Kroon heet, die had ik ook ff moeten overslaan dat dan weer wel.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 mei 2021, 21:46 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Mee eens, Nico. Ik ben ook niet zo van al die toevoegingen. Je kunt het ook te glad maken en dan kraakt je bak nog veel erger omdat je synchromeshen het niet meer oppakken.
En dat meebetalen van de belasting.....
Als bedrijf moet je voor je privegebruik een deel van de waarde van de auto bij je inkomen optellen en daar dan dus belasting over betalen. Bij zo'n oud hok is dat gelukkig wel de dagwaarde, maar de belastingdienst gaat toch niet accoord met een dagwaarde van E1,00 voor een Defender van 24jr oud. Mijn Mazda die ik hiervoor reed, stond serieus voor E1,00 dagwaarde op de afrekening. Goedkoper zal ik nooit meer rijden :mrgreen: . Ik tel nu meer bij, maar ik maak met de Land Rover ook iets meer kosten en die mag ik dan weer aftrekken.
Trouwens, als ik eerlijk ben, die gekke Defender schakelt echt heel veel beter dan die Mazda ooit gedaan heeft :? . De bak van de Mazda was vanaf het begin een zoekpuzzel. De derde versnelling zat al die jaren wel tussen de 1 en de 5, maar je wist nooit precies waar. Bovendien, als je te snel schakelde zei hij knak, schakelde je te langzaam dan zei hij: krrrrrrrak. Neemt niet weg, dat het een prima karretje was, hij heeft me 23 jaren daar gebracht waar ik heen wilde :)

Ben overigens wel benieuwd hoelang het allemaal nog goed gaat met onze oude torretjes, we hebben in Nederland toch te maken met regeringsmensen die net als computers regelmatig hun actieve geheugen wissen, en dat maakt het allemaal niet betrouwbaar.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2021, 23:39 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja,

Je merkt al hoe dat ze in Den Haag denken. Ze kunnen daar al niet eens samenwerken! Welke regering? Dat wat mij als kind van 6 op het land al heel erg duidelijk gemaakt werd begrijpen ze daar niet!
Maar ik begrijp je zorgen. Maar achter een elektrische auto mag geen kar met bomen van 3 ton. Als een vrachtauto van nu 3500 km op zijn 800KG(1m3) diesel rijd? Hoeveel kilo accus moet hij hiervoor meeslepen en hoeveel ton past er dan nog op zijn oplegger? Hiervoor zullen ze toch eerst een oplossing moeten bedenken want die goeie ouwe Rudolf Diesel was nog zo gek niet. Zijn Collega Elsbett van de plantaardige olie had ik ook nog wel een kans gegegund. Ach, systeem van de trolly bus in Arhem met electrische rails boven de weg of erin? Mwa, en dan nog maar stroom opwekken als het zonder zon en wind is die dag voor heel de meute. En we gaan dan nog wel wat meer prik gebruiken. morgen werken, laters


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.