Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 01 mei 2021, 11:45 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Hi, Onze Puma begint te stinken na zo'n 20 km rijden. De stank komt vanonder de motorkap aan de rechterzijde bij het reservoir van de stuurbekrachtiging. Na onderzoek lijkt het dat de binnenbekleding, een kunststof folie met schuim van binnen aan het opkrullen is, lijkt door warmte, Zijn er meer Puma rijders die hier last van hebben?

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 01 mei 2021, 12:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Hmm ... of er meer zijn kan ik natuurlijk niet bevestigen of ontkennen, dwz ... ik heb van alles op en/of aan te merken op de "Puma" maar nog geen kennis gemaakt met iets dat lijkt op het hierboven beschrevene ... statistisch zijn we ook nog niet erg ver met N=2 als tussenstand.

Maarrr ... ik snap ook het hoe en wat of waar van die "binnenbekleding" niet -- welke "binnenbeklading" en wat is er daar aan opvallende warmtebronnen (en wat kan daarin veranderd zijn).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2021, 20:01 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Hallo,

Ik heb geen Puma. Zelfs niet als sportkleding of huisdier. 700 meter verderop in de wat beter bemiddelde buurt hebben ze een van de laatste antraciet grijze Puma uit 2014. Er staat nog maar 16000KM op. Hij kocht hem zelf voor 66000 euri nieuw. Hij krijg nu al biedingen van 70 ruggen. Dit in tegenstelling tot zijn Range Rover waar hij 20000 per jaar op afschrijft. Toch vind ik het wel leuk om mee te denken met een dergelijk probleem.

Hoe stinkt het? Naar gesmolten plastic of warme olielucht/koelvloeistof of welke richting moet ik op denken?

Maar zoals de beschreven klacht op me overkomt is het dus als de motor en zijn componenten wat warmer beginnen te worden. Als je bekleding op gaat krullen? Wat zit er daar achter?
Kan het een kachelleiding zijn die te warm word? Als een uitlaat of een turbo zo dicht zonder hitteschilt in de buurt van een schutbord of bekleding komt zullen toch meerdere mensen dat moeten hebben? Het zal toch ergens door moeten komen? Laatst rook een kennis van me een vervelende (misselijk makende) olielucht in haar opel Corsa. Bleek haar Heit(vader) de stinkende lap van het olie peilen bij de kachelventilater neer gelegen te hebben voor de volgende keer!

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2021, 20:47 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
nico1970 schreef:
Hij kocht hem zelf voor 66000 euri nieuw. Hij krijg nu al biedingen van 70 ruggen. Dit in tegenstelling tot zijn Range Rover waar hij 20000 per jaar op afschrijft.

Tja, als ik indertijd nog een of twee "Puma's" extra gekocht had dan was ik nu binnengelopen.
Als je er maar één hebt is het een gemengd genoegen:  
Je moet er alleen maar zuiniger op zijn, en je koopt er niks voor, het kost je alleen maar extra.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2021, 21:41 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Nico, De lucht stinkt naar een gesmolten plastic achtige substantie en ruikt het sterkst onder het reservoir voor de stuurbekrachtiging. Daar ziet het plastic wat op de binnenkant van het spatscherm zit, vermoedelijk als isolatie , er opgekruld uit. Echter het enige wat daar in de buurt zit is het stuurhuis. Als dit de oorzaak zou zijn moet het stuurhuis m.i. bloedheet worden, wat ik eigenlijk niet geloof. Wat me wel is opgevallen, de vloeistof van de stuurbekrachtiging is niet rood(ATF) maar groen van kleur.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2021, 22:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Nico, De lucht stinkt naar een gesmolten plastic achtige substantie en ruikt het sterkst onder het reservoir voor de stuurbekrachtiging. Daar ziet het plastic wat op de binnenkant van het spatscherm zit, vermoedelijk als isolatie , er opgekruld uit. Echter het enige wat daar in de buurt zit is het stuurhuis. Als dit de oorzaak zou zijn moet het stuurhuis m.i. bloedheet worden, wat ik eigenlijk niet geloof. Wat me wel is opgevallen, de vloeistof van de stuurbekrachtiging is niet rood(ATF) maar groen van kleur.

De stuurhydrauliek is vlgs mij sinds ... al langer ... geen ATF maar Cold Climate PAS fluid en is groen. :ugeek:
Dan het spatscherm ... het binnenspatbord is vlgs mij door en door plastic bij de "Puma".
En ... kijk ook even naar bijv. de electrickery.   Een bijna kortsluiting geeft lokaal hitte en vaak allerlei echt vieze geuren.
Ik heb overigens nog niet bij mij onder de motorkap gekeken naar waar precies de PAS-pot zit, en wat daaronder kan stinken.
Mocht het iets in de electrickery zijn, wees dan niet te afwachtend ... er gaan auto's in rook op door een domme kortsluiting.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2021, 22:39 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, dank voor het meedenken, maar elektriciteit is het niet. Als je onder de PAS-pot kijkt zie je tegen het spatbord een afdekfolie zitten, dat krult bij mij op.
Groet Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 07:53 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Ik heb in het verleden een goedkoop (ali…of zo) IR-thermometertje voor een soort gelijk probleem gekocht.
Als je dan 20 km gereden hebt kan je best wel snel dingen uitsluiten.

Je kan het ook met je hand gaan voelen, als je het niet meer vast kan houden is het boven de 50-60 graden :mrgreen:

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 09:25 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Marc, dank voor het meedenken, maar elektriciteit is het niet. Als je onder de PAS-pot kijkt zie je tegen het spatbord een afdekfolie zitten, dat krult bij mij op.

Ahh ... ik ga straks eens kijken naar het wat en waar ...
Maarrr ... als daar een afdekfolie < een reflectiefolie ? > zit dan zit die daar vast niet voor niks, dan zal er zal er altijd wel een warmte dingetje zijn ... dus dan is het zoeken naar de bron. Zo'n IR-thermometer is dan handig bij het speurwerk.
Wat natuurlijk ook kan is loslatende folie waardoor er nu warmte kan komen op een plek die niet van warmte houdt ... eventueel is het slechts de lijm van de folie.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 09:50 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
GatheRRoveR, Helaas kom je er met je handen niet bij, je moet daarvoor de rechter koplamp verwijderen, zal ik binnenkort ook gaan doen.
Marc, het lijkt op een antidreunfolie.
Inderdaad een IR temp. meter is een goed idee.
Groet, Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 10:18 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
https://www.lidl-shop.nl/p/parkside-inf ... p100319523.
Heb er een bij de action gekocht maar die zijn nu wat duurder zie ik online.
Bij 40 graden wil je je hand al wegtrekken maar plastic smelt pas bij veel hogere temperaturen.
Stuurbekrachtiging kan wel heet worden maar dat gebeurd alleen als je hem tegen de uiterste aanslag blijft drukken.
Als het onder andere omstandigheden heet wordt merk je dat geheid in het stuurgedrag.
Het enige wat eigenlijk heet genoeg wordt om plastic te laten stinken is de uitlaat en kortsluiting, al het andere is watergekoeld en niet meer dan de thermostaat temp.
Hoop dat je het vind. Ik word altijd onrustig bij dat soort eigenlijk kleine probleempjes en maak me zorgen waneer de grote knal komt, ok dat was het dus, tijd om te sleutelen. Meestal is het een kleinigheid en wanneer ik het gevonden heb denk ik dan, heb ik mij daar zo druk om gemaakt!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 12:00 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Ahh ... ik had al "iets" ... maar ik bezie links en rechts vanuit de rijrichting*.
Het PAS reservoir zit bij mij links (misschien zit het bij een RHD andersom?).
Rechtsvoor achter de koplamp zit bij mij het luchtfilter.

Anyway, wat warm kan worden is de inlaat die van intercooler naar het inlaat-spruitstuk loopt - die zit bij mij ± onder het PAS-potje en direct onder een koelwaterslang .. en als daar wellicht een scheur(tje) in zit blaast daar warme/hete lucht uit zodra de turbo zijn werk doet ? (de intercooler koelt natuurlijk de inlaatlucht wel, maar slechts tot warm-heet ... na de turbo is die inlaatlucht loeiheet)
Bij stationair en/of onbelast meer toeren doet de turbo hoegenaamd niks, dus je hoeft het niet te zien of voelen als je de motor met de klep open laat draaien en dan op zoek gaat.

  *  De begrippen bakboord en stuurboord zijn zo gek nog niet, behalve dan dat in een LHD wereld het stuur aan bakboord zit.


PS Bij mij zit er géén antidreun of reflectie-folie, onder het PAS-potje, op het linker binnenscherm geplakt. Er zitten slechts enkele ± vierkante plak-dingen op (wellicht heb ik daarmee zelf eens wat ongebruikte gaten dichtgeplakt).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 14:56 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Bij de eerdere defenders zit het reservoir net als de pomp voor de stuurbekrachtiging aan de bestuurderskant (lhd) , bij een rhd zit die dus aan de bijrijderskant :lol:
Alleen het stuurhuis verhuist met een stukje extra leiding werk bij de VK uitvoeringen ;)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 16:20 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Precies, dat komt me bekend voor behalve ...
... die fancy hoogglans pseudo carbon-fiber look van een aantal triviale plastic parts
... de remcilinder-rimram en kachel die spiegelverkeerd zitten
... de airco-pomp (die ik niet heb en soms mis)
... die fraai blauwe inlaatslang.
Die laatste is denk ik de enige denkbare bron van hitte, met name als er een scheurtje ergens aan de onderkant in zou zitten.
Met zo'n scheurtje in de inlaatslang zou je overigens ook vermogen kunnen missen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 19:47 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Ik zal er morgen een paar foto's van maken, weet nog niet hoe ik ze moet plaatsen, maar dat zie ik wel.
Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2021, 21:37 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Tja,

Die IR thermometer staat idd al ff op mijn verlanglijst. Zal gelijk nog ff kijken waar en hoe of wat. Zijn de kosten niet. Met de hand voelen is mij geleerd met de rug van je hand en er een stukje vanaf. Je vingers kunnen er dan niet aan vast verkrampen. Mooi verhaal maar pas toch weer een ouderwetse brandblaar opgelopen haha. Zo heb ik nu een OBD uitlezer bij Alie besteld. ELM327. installatie cd erbij voor "Torque" programma waar het mee schijnt te werken op de laptob. Schijnt je ook de storing(lampje) mee te kunnen uitwissen. Kost wel 5 euro 60 incl verzenden binnen 10 dagen ,nou nou.
Best leerzame meedenkers hier. Die intercooler inlaat zal best wel eens een oorzaak kunnen zijn. Autofabrikanten kunnen vreemd werken maar elektra zullen ze daar toch niet in een plastic wereld wegstoppen dicht bij een warme intercooler buis/slang? Je heb idd best een stevige bron van warmte nodig om plastic te smelten. en Sylvester ruikt het pas na 20 KM dus meer bedrijfswarm. elektra zal je dan altijd al moeten ruiken. Vaak maakte ik zelf bij warme bronnen als turbo etc hitteschiltjes ,dun en dubbelwandig aluminium plaat .
@ Marc, natuurlijk moet je zuinig zijn op je Puma. Met uitsterven bedreigd toch?


succes, groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2021, 14:08 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Heren, Vandaag de koplamp gedemonteerd en het schuim eruit gehaald, het schuim met de folie stinkt wel maar helaas anders dan de lucht na 20 km rijden. We wachten af.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2021, 15:41 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
heb je na die 20 km aan de schijfremmen gevoeld?
als die klemt en heet word stinkt dat behoorlijk, is maar een idee.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2021, 16:21 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Vraagje, als je gas geeft hoor je dan een turbo fluit?
Harder dan eerder? Dit kan langzaam erger worden waardoor het niet opvalt.

Kan zijn dat er een pakking van je uitlaat (spruitstuk) lek is waardoor je uitlaatgassen ruikt?
Het geluid lijkt op de turbo (vraag niet hoe ik dit weet).

Je kan wel van alles lostrekken maar soms moet je het gewoon met zijn 2e uitzoeken.
Eéntje gas geven ander voelen en luisteren, gas los. en opnieuw.

Lekke intercooler? Intercoolerslang?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2021, 16:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Heren, Vandaag de koplamp gedemonteerd en het schuim eruit gehaald, het schuim met de folie stinkt wel maar helaas anders dan de lucht na 20 km rijden. We wachten af.

Hmmm ... je hebt wellicht een CountyStationWagon ?   Indertijd hadden 300Tdi en Td5 CSW (soms) ook een luxe wielkast "isolatie", terwijl de eenvoudiger uitvoering deze "luxe" ontbeerden. Bij de 300Tdi en Td5 was het de vraag wat de winst van die extra was: heel misschien iets minder motor- of bandengeluid, maar ook meer kans op roest en/of andere "aangroeisels" (roest omdat het binnenspatbord van de 300Tdi en Td5 in gegalvaniseerd staal was uitgevoerd).
Anyway, bij mijn "E-type" (dwz E-uitvoering, of te wel E van eenvoudig*) zijn de binnenspatborden gewoon zwart plastic zonder de ingepakte isolatie/dempingsmatten.
Mocht de isolatie heet worden dan kan dat gaan stinken, en die lucht hoeft dan niet per se als het resterende materiaal te ruiken.
De vraag blijft dan hoe het mogelijk is dat die isolatie zo ineens zo heet wordt dat je 'm ruikt.

  * Ik wilde een E-uitvoering want géén meegespoten "wheelbrows", en gewoon rubbermatten.
    Grappig genoeg kon ik daarna toch al de gewenste opties aanvinken ... waarbij de prijs dan navenant steeg.


PS   Een lekke intercooler of slang ruik je mijns inziens alleen als het inlaattraject met olie vervuild is.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2021, 17:35 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Citaat:
PS Een lekke intercooler of slang ruik je mijns inziens alleen als het inlaattraject met olie vervuild is.


Maar kan wel heet zijn :mrgreen:

Maar de by-pass van de egr-klep… heet en uitllaatgassen? Hoe zit dat bij een Puma?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2021, 18:41 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
GatheRRoveR schreef:
Citaat:
PS Een lekke intercooler of slang ruik je mijns inziens alleen als het inlaattraject met olie vervuild is.

Maar kan wel heet zijn :mrgreen:

Maar de by-pass van de egr-klep… heet en uitllaatgassen? Hoe zit dat bij een Puma?

Precies, ik noemde een lekke inlaatslang - van intercooler naar spruitstuk - als een eventuele mogelijkheid.
Het lastige is dat de turbo pas serieus gaat werken onder belasting.

En de EGR-wordt natuurlijk ook heet, maar die zit niet naast het binnenscherm.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2021, 22:00 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Heren vast mijn dank voor alle hints, ik ga deze week e.e.a. verder uitzoeken, m.n. de schijfrem. Mark volgens mij is het een Xtech uitvoering.
Groet Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2021, 08:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Marc volgens mij is het een Xtech uitvoering.

Bij een Xtech is de kans groot dat er allerlei extra "luxe" op en in zit.

Ik weet dat de preciezere liefhebbers de extra binnenvoering (dus aan de wielzijde) bij de "luxere" 300Tdi en Td5 nog wel eens weghalen, daar vanwege de roestveroorzakende zooi die erachter blijft steken. Bij de 300Tdi en Td5 kan het "blikken" binnenspatbord lawaaiiger zijn, het kale plastic binnenspatbord van mijn "Puma" is zeker niet overdreven lawaaiig.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: vr 07 mei 2021, 21:41 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Vandaag een flink stuk gereden, remmen worden niet warm, zo'n 18 Gr. C. rondom, dus dat is niet de veroorzaker van de stank die er nog steeds is. Ik ga morgen de multiriem losmaken en alle draaiende delen een voelen of dit nog soepel draait.
Wordt vervolgd.
Groet Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 10:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Is een IR-thermometer geen goede aankoop ?
Dan kan je in ieder geval eens even "rond-kijken" naar waar het warm wordt.

Alles losnemen/lostrekken kan ook maar dat kan een heel lange weg worden.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 11:46 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Een IR thermometer heb ik onlangs aangeschaft, is inderdaad een goede aankoop. Zojuist de multiriem los gehad, alle draaiende delen bekeken en gevoeld, ook hier geen rare dingen. Eigenlijk weet ik het niet meer.
Groet Sylvester

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 13:37 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Dynamo werkt nog neem ik aan?
Weet dat bepaalde luchtjes zeer lang blijven hangen ondanks dat de oorzaak er niet meer is.
Verbrande isolatie, boterzuur, door een plas met rotte vis of strond gereden.
Dat laatste heb ik dus gehad, een viespeuk had zijn camper wc naast de weg op een onverharde parkeerplaats geleegd.
2 uur onverdraaglijke stank tot de eerste wasstraat.
Gelukkig zijn je remmen in orde :?
Misschien is het een idee om met een hete lucht verfstripper plaatselijk wat warm te maken en of je dan wat ruikt.
Anders heb ik hier flesjes fleur de orange, paar druppeltjes op je dashboard en je auto ruikt heerlijk, is ook rustgevend :oops:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 13:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
...
Anders heb ik hier flesjes fleur de orange, paar druppeltjes op je dashboard en je auto ruikt heerlijk, is ook rustgevend


Hmm ... misschien geeft die "fleur d' orange" in het verre Duitsland rust en ontspanning ...
Alhier, althans aan deze kant van het scherm, is de geur van geldschraperij die rond de Von Lippe Biesterveldjes en de Von Amsbergjes hangt verre van rustgevend of ontspanning brengend.
 


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 16:05 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Als ik moet gaan camoufleren ga ook voor het Keulse water.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 18:06 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Als ik moet gaan camoufleren ga ook voor het Keulse water.


Of zoveel oranje-bitter dat je gevloerd bent en geen camouflage meer nodig hebt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 20:11 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Jamaar: Als de motor koud is ruik je het bijna niet, zoals gezegd na 20 km begint ie te stinken naar verbrand plastic. (gelukkig geen poep).

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: za 08 mei 2021, 21:18 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik ben geen kenner en kan je denk ik ook zeker niet helpen, maar toch maar even het volgende:
In een ver verleden heb ik met mij toenmalige auto, een Mazda E2200 eens een stuk plastic gaas opgepikt met de cardanas. Dat draaide zich vast met slepende achterwielen tot gevolg. Ik heb dat er toen uit weten te snijden en peuteren en het laatste restje met een mijn aansteker moeten verwijderen. De tijd daarna rook ik iedere keer dat ik met de auto ging rijden na een 10 minuten weer die smerige plastic lucht. Eerst dacht ik dat het verbeelding was, maar op een gegeven moment had ik toch het idee dat het echt was. Na heel erg lang en herhaaldelijk zoeken vond ik nog een stukje van die rommel tegen mijn uitlaat aan geplakt, net nog in de motorruimte. Daar kwam dus uiteindelijk dan toch die stank vandaan. Zomaar een voorbeeld van iets dat ik toen ook niet kon vinden, dan pas na erg lang zoeken, moest uiteindelijk zelfs de auto op een brug zetten om dat stukje plastic te vinden en van die rotlucht af te komen.
Sterkte met je zoektocht, trouwens, want ik moet eerlijk zeggen dat ik liever stront ruik dan verbrand plastic. Stront is af te wassen, verbrand plastic kan duiden op een bedradingsprobleem, en daar word ik altijd een beetje onrustig van :?


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 09 mei 2021, 11:34 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Als je asbak vol is kan je hem natuurlijk inruilen, een testrit met een koper duurt geen 20km :evil: :evil:
Wat Albert aangeeft is uit de praktijk en bevestigd wat ik al eerder aangegeven heb dat je daar moet zoeken waar het echt zo heet wordt dat het plastic laat stinken. Buiten je remmen blijft de uitlaat, turbo en kortsluiting over.
Nog iets onwaarschijnlijks maar toch, je startmotor, als die blijft hangen stink het ook, bij mij is de bendix een keer afgefakkeld. Dat stonk :shock: :shock: en zonder waarschuwing, zomaar uit het niets na 1 km.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2021, 18:03 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Sylvester schreef:
Als de motor koud is ruik je het bijna niet, zoals gezegd na 20 km begint ie te stinken ... .

Sylvester, is er al verbetering en/of kijk op de bron van de kwalijke dampen ?

Ik heb zelf overigens nog maar pas de radiator-muff omhooggerold. Tot nu toe 0,0 gemerkt van te warm/te heet.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: do 20 mei 2021, 19:49 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Marc, helaas nog niets gevonden :( , binnenkort maar eens op een brug zetten en verder kijken. Zodra ik wat weet meld ik me.

Groet Sylvester.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2021, 19:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
En ... stinkt ie nog steeds ?

Hij stinkt beslist niet zo erg als die Spam met nepdocumenten.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2021, 20:02 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
klopt, die stinken veel harder. Is hier nou niets aan te doen, deze site moet toch een webmaster hebben.
Ja de Puma stinkt nog steeds, zal hem binnenkort eens op de brug zetten en verder kijken.

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2021, 13:05 
Offline

Geregistreerd: zo 14 sep 2014, 17:48
Berichten: 99
Gisteren de auto op de brug goed bekeken, helaas geen oorzaak kunnen vinden van de penetrante lucht die hij verspreid, jammer maar hij moet er maar oud mee worden. :cry: :cry:

_________________
Groet Sylvester. 8-) Puma 110 Xtech 2008 TDCI 2.4


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2021, 17:09 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Nieuwe naam voor je auto

Mr L.R. SCUNK :shock: :P

Kan het niet laten, maar wen er maar aan.
Nu nog op frituur olie rijden en het plaatje is compleet :mrgreen:
Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Puma TCDI 2.4 stinkt
BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2021, 23:04 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Tja, ik blijf benieuwd naar dat wat hiero in beeld is.
Bij mijn "Puma" heb ik zoiets niet (maar ik heb dan ook een eenvoudige "E-type" hard-top (dus in theorie de eenvoudigste versie).

Anyway: op de plaatjes ziet het er wat "fishy" uit ... en dat geeft te denken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.