Albert, of je zwart of wit wilt (of zelfs legergroen of zilver) is een kwestie van smaak.
Echter ... wat ik vrees is dat zwart wil zeggen: een zwarte grondlak en meer niet.
Volgens mij kan je op het Brexit-eiland ook niet originele HD-velgen kopen, velgen die eruitzien alsof ze van dezelfde origine zijn.
Alternatief is blijven zoeken, en misschien best actief zoeken door verschillende handelaren te bellen*.
De betere tweede-hands Defender wordt veelal nog wat opgeleukt met lichtmetalen velgen, dus is er een kans(je) dat met name de handelaren die dit markt-segment bedienen een Defender inkopen op HD-velgen en 'm liever te koop zetten op lichtmetaal.
* indertijd toen ik nog een tweede set velgen zocht mailde ik o.a dealers: vele antwoorden niet: bellen is beter.O ja, je hebt met een zoektocht naar "take-off" velgen overigens ook een redelijke kans op velgen met banden ... de keuze is dan niet per se de jouwe maar zolang het geen hopeloze gevallen zijn ben je meestal goedkoper uit ... in de limiet verkoop je het rubber tzt.
Het klopt dat het vaak goed gaat zonder binnenband, maar juist bij een terrein-auto en juist bij de bredere velg zou ik de gok niet nemen.
De kans dat het mis gaat is klein, de kans op (semi)fatale gevolgen is nog kleiner. Je hebt het over nog geen € 200,- prijsverschil en een schier eindeloze gebruiksduur, je hebt het ook over een onbekende kans en een potentieel groot verlies, en je hebt het over zielerust.
En dan de banden:
Torque ken ik niet, althans niet anders als een heel goedkope in de lijst van bijv de autoweek site.
Volgens
https://banden.autoweek.nl/4x4/235-85-r16/?page=1 hoeft deze band zelfs niet meer als € 95,- te kosten.
Internet leerde mij verder niet veel, dwz zeer diverse plaatjes ... het merk is kennelijk niet erg trots op z'n product.
De Nokian Rotiiva AT is de laatste week € 147,50, maar was toen er net wat meer aanbieders waren ook voor ± € 120,- te koop.
Misschien moet je nog wat beter zoeken en/of even wachten op nieuwe aanbieders.
Je hebt met de Nokian's in ieder geval een moderne band van een betere banden-bakker.
Bedenk dat met 6.000 km/jaar je misschien wel 10 of meer jaren met de banden kan doorrijden.
Of te wel: terugrekenend naar bijv 10 jaar gebruik zit je op € 0,01 per kilometer als je na 10 jaar nog een bescheiden restwaarde aan de velgen toekent.
Je kan overigens ook nog kijken naar de Continental Cross Contact AT. Stugger en een echte zomerband, slijtvast - niet stuk te krijgen en ooit standaardmontage bij de Defender ... en vanaf € 125,-
Met slechts 6.000 km/jaar is het ook niet lonend om nu of de komende jaren een dubbele set reserve's te kopen. Ik rijd meer (maar eigenlijk ook niet genoeg), ik had een set van 5 en regelde er nog een tweede reserve bij, en ik rijd nu al een jaar met de reserves op de voorwielen. Met slim wisselen verslijt je dan achter de half-sleetse banden en heb je vóór heel lang minstens ruim voldoende profiel. Eind van de rit (letterlijk en figuurlijk) heb ik de banden efficiënt opgereden en toch heel lang in ieder geval vóór acceptabele (of betere) banden.
Aangezien je erg zelden een band lek rijdt, of erger verspeelt, kan je volstaan met een luxe thuiskomertje in de vorm van een oude 7.5x16.
PS In welke regio woon je/ben je actief: wellicht kan je bij de een of ander nog eens kijken ... zien is veel meer dan woorden.