nico1970 schreef:
@HPS,
Tja, het is net als met alles. Het zal een compromis moeten worden naar smaak en gevoel. Veelal moet je dat idd zelf samenstellen als je het met het originele van de fabrikant niet eens bent of er zijn nieuwe ontwikkelingen op de markt zoals parabolen en vanaf de 110 de spiraalveren etc.
Wat ik tot nu toe van het begrip bladveren en paraboolveren gehoord heeft en gelezen heeft ? Paraboolveren achter bij een 109 in ieder geval de 4 blads. 3 blads zakken door en zijn denk ik voor de 88.
Heb wel mensen gesproken met een 109 die na de parabolen(waren wel 3 blads) teleurgesteld waren en weer terug zijn gegaan naar bladveren.
Mijn originele bladveren zoals ik ze aantrof op de 109 waren echt de eerste nog en gebroken/doorgezakt. Bij Defensie hadden ze dacht ik de heavy duty onder de serie 3 109. nooit problemen van gezien maar ook nooit vering gevoeld haha. Ooh ja, in de zitting zat wat schuim, dat dan weer wel.
Zat te overwegen wat ik zelf wilde. Kwam voor weinig een set originele gebruikte van een ingevoerde Spaanse Santana tegen die er nog als nieuw uitzien.(dus geen roest) . Daar gingen parabolen onder. Vorige eigenaar zei dat hij er nog mooi op stond. Ik heb ze er nog niet onder omdat het chassis nog onder het mes(de slijptol en lasapparaat) heen moet. 4 blads kwaliteit parabolen kosten ook serieus geld zag ik en het transport met de import uit Engeland zal ook ff niet makkelijk gaan.
Mocht je overigens de complete set HD veren willen verkopen dan heb ik wel belangstelling. Ik vermoed dat mijn 109 ooit wel weer eens ouderwets zwaar aan de bak moet met aanhangers ,bouwerijen etc.
Ook vind ik juist wel gaaf als hij wat hoger uit gaat komen. Dat hij dan minder veert zonder vracht zal ik mee moeten leren leven.
groet Nico
Tsja... de enige vering die er nu is, komt van de banden...
De HD veren zitten er nu nog geen 1500 km onder, maar zijn al behoorlijk roestig geworden... Maar ach, oliebadje doet wonderen, heb ik bij de originele bladveertjes al ontdekt!
Of ik de HD set ga verkopen..? Weet ik nog niet... Wil eerst wat proberen met bladje erbij - bladje eraf en de originele bladveren. Heb de daktent nu ook weer geplaatst, het is met name voor dat er totaal geen vering is...