nico1970 schreef:
Omdat de plannen hier voor de serie een LT230 met diff lock en permanente 4x4 zijn met een vooras met homokineten ga ik ze er natuurlijk niet in maken. Heb het voor de standaard Serie vanwege de wegkilometers wel overwogen. Zit nog aan lockers in de diffs te denken die zichzelf bedienen. Maar ik wil zo veel!
Als je veel wilt dan zijn Ashcroft ATB differentieels een goede optie. Ashcroft maakt ze ook voor in de LT230.
Het enige waar je dan nog naar kan liebaugeln is ABS/ETC -- de ETC werkt namelijk goed samen met het probleem-moment dat een ATB kan hebben: Loopt bij een ATB alle kracht wel naar een geheel vrij wiel dan werkt de koppel-verdeling niet; de ABS/ETC remt dan het vrije wiel af en daarna neemt de ATB zijn taak op en stuurt het koppel naar het wiel dat het meeste koppel kan verwerken, dus het wiel met tractie.
Een ATB in de tussenbak is vlgs sommigen overbodige luxe maar als je rijdt op een permanent wisselende verraderlijk gladde ondergrond dan wil je ongesperd rijden zolang er net genoeg grip is (want gesperd betekent dat er minstens één wiel geen grip moet hebben), en zodra er tijdens het ongesperd rijden een wiel/as grip dreigt te verliezen wil je dat het koppel
niet naar deze as gaat. Zo snel kan je het DiffLock niet bedienen, dus is het met handmatig DiffLock altijd schipperen.
O ja, met een ATB in de tussenbak heb je altijd nog het handmatige DiffLock.
Voor de goede orde: Ik wil ook veel maar heb nog steeds de standaard Defender-opzet, maar wel ABS/ETC (en ik weet dat de ABS/ETC soms tekort schiet, soms zelf verraderlijk)
PS Over olie of vet in de swivel-bollen zijn al vele pagina's geschreven. Ik voeg daar alleen maar aan toe: LandRover is niet voor niks overgestapt op het half-vloeibare vet ... .