Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: End to End
BerichtGeplaatst: vr 19 maart 2021, 21:01 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Het wordt ook LEJOG genoemd, de route van Land's End naar John O'Groats. Andersom kan natuurlijk ook.

Deze route wordt over het algemeen gefietst maar door die-hards ook gewandeld. Heeft iemand dit al eens met een Series gedaan? Lijkt met leuk voor volgend jaar met de Lightweight, als corona uit de lucht is en we meer duidelijkheid hebben over Brexit. De snelwegen wil ik niet nemen (kan ik de navigatie wel vertellen).

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: End to End
BerichtGeplaatst: za 20 maart 2021, 00:33 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
Hai,

Ik volg even... :mrgreen:

Ik heb ooit een stukje grond in Schotland in de buurt van John O’Groats gekregen alleen nog nooit bezocht.
Dit zou een mooie gelegenheid zijn :D

Alleen de voorpret van het plannen van de route is al een feestje ;)
We zijn benieuwd.

Vriendelijk groetend,

Laird GatheRRoveR

_________________
Gokje wagen?
Ga met je oude Land Rover op vakantie !


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: End to End
BerichtGeplaatst: do 25 maart 2021, 22:53 
Offline

Geregistreerd: wo 08 nov 2017, 21:06
Berichten: 22
Ik ben op beide plekken wel geweest maar nog nooit van...naar... gereden.
Wel een mooi tripje en ik meen ooit wel eens iets gelezen te hebben van een Brit die dat met een oude Land Rover heeft gedaan.
(Kan t Ben Fogle zijn geweest?)
Of ik heb het in de Land Rover Magazine gelezen misschien... Ik weet t niet meer, misschien ff Google-en?
Anyway; het is gedaan / te doen!
Veel plezier!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: End to End
BerichtGeplaatst: do 25 maart 2021, 22:58 
Offline

Geregistreerd: wo 08 nov 2017, 21:06
Berichten: 22
Ah, het wordt vaker gedaan: https://www.greenovalconvoyclub.com/pre ... the-words/

https://www.youtube.com/watch?v=N1vmfkiriP8

...en t kan binnen 10 uurtjes: https://www.thesun.co.uk/news/13388652/ ... s-driving/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: End to End
BerichtGeplaatst: do 25 maart 2021, 23:05 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Houston schreef:
.... .
Wel een mooi tripje en ik meen ooit wel eens iets gelezen te hebben van een Brit die dat met een oude Land Rover heeft gedaan.
....
Of ik heb het in de Land Rover Magazine gelezen misschien ...


Ik weet zeker dat ik ooit gelezen heb - in een van die Britse LR magazines - dat er zelfs al eens iemand met de LandRover het op één tank haalde. Echter, met 80 liter diesel en 1:12,5 haal je 1000 km ... en dan kom je nog 350 km te kort.
Had mijn oude Td5 een wing-tank gehad (en dus ± 120 liter diesel) dan had ik het wel gehaald ... en zelfs nog wat over gehad voor tegenslag of een bescheiden détour. Voor de terugweg heb je dan nog een tank vol nodig


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: End to End
BerichtGeplaatst: vr 26 maart 2021, 18:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Hopen dat de uk snel open is voor dat soort dingen.
Mijn plan is in september de pyreneeen van oost naar west te greenlanen...
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 maart 2021, 18:46 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
Mijn plan is in september de pyreneeen van oost naar west te greenlanen...

Waarom van Oost naar West ?   In september komt mij van Atlantisch naar Mediterraan als aantrekkelijker voor.

't Is overigens ook een soort end-to-end, 't is minder mijlen/kilometers maar verder ook best een end.
In de Pyreneeën gaat het heel wat op en neer (verticaal en/of noord-zuid) of je nu Oost-West of West-Oost doet.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 27 maart 2021, 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: End to End
BerichtGeplaatst: za 27 maart 2021, 08:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
"In september komt mij van Atlantisch naar Mediterraan als aantrekkelijker voor". Leg uit?
De reden is praktisch. zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen. dus tijdens het rijden zit ik in de schaduw (RHD)
en heen is 1350km en terug 1200km. Das een hele rit met een s3 en 2.3 motortje, dus de kortste weg wil je op de terugweg.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 maart 2021, 13:42 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
sjeroens schreef:
"In september komt mij van Atlantisch naar Mediterraan als aantrekkelijker voor". Leg uit?
De reden is praktisch. zon komt op in het oosten en gaat onder in het westen. dus tijdens het rijden zit ik in de schaduw (RHD)
en heen is 1350km en terug 1200km. Das een hele rit met een s3 en 2.3 motortje, dus de kortste weg wil je op de terugweg.

Tja, tegen RHD kan ik niet op.

Maar mij lijkt van de groene Baskische Pyreneeën (naar mijn impressie de meest geaccidenteerde Pyreneeën) via de meer "alpiene" zone uiteindelijk geleidelijk afzakken naar het Mediterrane een "natuurlijker" ervaring. Je gaat als je het stereotyp samenvat van het rond-groen Baskische naar het hoekig-grijze Catalaanse land.
Bonus is dat later in het jaar het Mediterrane gebied weer wat groener wordt ('t blijft natuurlijk een gokje, we weten nog niet hoe warm en droog de zomer is en wanneer de nazomer inzet).

En dan tenslotte:
Ik zou voor de terugreis een stukje A75 nemen en dan verder tot nabij België weer binnendoor. Te voet is Perpignan - Breda 1150 km, met de auto zonder tolwegen een kleine 100 km meer (binnendoor met de auto dus hier en daar wat meer en soms juist korter als de vlottere rechte wegen) ... voor 1350 km moet je ommetjes maken. Volgens Google-Maps is Breda - Biarritz maar 30 korter (zowel met de optie "geen tolwegen" als met de optie "geen autosnelwegen"). En qua tolwegen: Het viaduct van Millau is eventueel een stukje tolweg dat je wel kan nemen, niet omdat het mooier is (want dat is het niet, onderlangs is mooier) maar omdat het veel vlotter is.
Dit soort van afstandsverschillen zijn op het totaal mijns inziens verwaarloosbaar, hier en daar een detour omdat het leuker of mooier is, of omdat je een kampeerplekje zoekt en het verschil is weg.


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op za 27 maart 2021, 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 maart 2021, 19:09 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1851
Het lastige in de Pyreneeën is dat je op de ene plek niet van vallei naar vallei kan en dus helemaal moet afdalen aan de een of andere kant, en op een volgende plek op meer plaatsen - en soms heel mooi - bovenover van vallei naar vallei komt. Ik ken een paar plekken waar je liefst een rondje zou rijden, of misschien zelfs een achtje.

Vroeger meermaals van Jaca naar Andorra gereden, liefst de kleinste wegen (toen nog slechts met een Renault). Via die kleinste wegen deed je er twee dagen over. Daalde je af naar de Ebro vallei, of stak je over naar Frankrijk, dan reed je met een omweg toch minder kilometers en was het in één dag te doen.
Overigens viel me op dat een stuk "non asfaltado" dat ik meermaals met de Renault gereden heb bij Google Maps niet als berijdbaar is opgenomen. Ik kan me niet voorstellen dat deze weg weg is ... misschien houdt Google Maps teveel rekening met het seizoen en/of de gemiddelde auto-rijder (opvallend genoeg kom ik Google op andere plekken wel naar de 4x4 wegen helpen).


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: End to End
BerichtGeplaatst: zo 28 maart 2021, 08:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Marc, er zal grotendeels met stafkaarten gereden worden.
En ik moet zeggen, degene die dat leuk vind heeft een neusje voor mooie route.
Eerst nog ff sparen. (en ff lpg in de series gooien voor heen en terug)
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.