Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 11:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2021, 20:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Ik zie dat Jamaar al lekker bezig is maar om alle spam van dit mooie forum af te krijgen hier alvast de start van het restauratie verslag van de LaroBenz.
Na een korte verdiende restauratie pauze (na 2 jaar aan de Ligero gewerkt te hebben) en een lange verbouwing aan de schuur ben ik dit weekend eindelijk van start gegaan aan de restauratie van de Land Rover 109 pick-up.

De plannen voor de uit 1977 afkomstige Land Rover 109, voorzien van om617 3ltr 5cyl diesel (omgedoopt tot LaroBenz) zijn niet heel erg wild. De auto word weer terug gebouwd naar pick up en gaat de aankomende tijd onderhuids volledig gerestaureerd en aangepakt worden.
De meeste onderdelen voor de restauratie zijn de afgelopen tijd al aangekocht. Zo heb ik echt een heel mooi, reeds opgelast en gestraald schutbord op de kop getikt. Heb ik vier nieuwe terreinbanden 7.50x16 op velg voor weinig gescoord. En vorige week voor een prikkie een opknapper truck cab opgehaald.

Dit weekend ben ik dus begonnen met de volledige demontage van de auto. In minder dan 60minuten het dak, de deuren, en de zijwanden eraf gehaald. En zondag met een goeie maat in 2 uurtjes tijd de achterbak, seatbase, sills, dorpels en vloerdelen eraf gehaald #snellerwerken=eerderbierdrinken 8-) .
Wel fijn dat de ervaring bij de eerdere restauratie dus gelijk zijn vruchten afwerpt want bij de ligero heb ik alleen over het demonteren al vele malen langer gedaan :D
Zaterdag pak ik het front er nog even af, maar het meeste zit al los dus dat moet makkelijk gaan en dan kan de auto eindelijk de schuur in, het verse betonvloertje op (nooit meer kloten op wegzakkende stoeptegels 8-) :D )

Ik zal (ook om het forum een beetje levend te houden ;) ) proberen met enige regelmaat wat foto's te plaatsen. Hier alvast wat plaatje van de vorderingen en de rottigheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2021, 21:11 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Rolf,
Zou je 'm niet LarOM noemen ?
Dat klinkt vriendelijker en tegelijk ook raadselachtiger als LaroBenz

Wellicht goed als motto:   Waarom LarOM ... Daarom !!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb 2021, 21:29 
zier er nog netjes uit rolf als je bedenkt dat hij jaren buiten heeft gestaan zonder ramen


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2021, 00:38 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Heey

Leuk man, mijn handen jeuken om bij de mijne ook zo te beginnen.

De OM617(88PK) zijn beesten van motoren. miljoen kilometer zonder problemen. Zijn ook mooie turbo kits voor. Of een standard serie bak dat fijn vind? Mwa.

Tja, snel uit elkaar gaat meestal wel lekker.
Vind het zelf belangrijk dat je als je al zover bent met demonteren het chassis goed inspecteert . Anders kan je na een paar jaar weer aan de gang. Mijn ervaring is toch dat het allemaal net wat dunner is en als je er een klap op geeft net wat meer schilfers af vallen als je van te voren denkt. Vooral de achterbalk en bij alle outriggers van tank, veerhanden en schutbord en blijf vaak bagger in staan. Heb er bij die van mijzelf echt goed met een vuistje op geslagen . Heb nogal wat te doen eraan.
Let ook op dat je alle maten goed aanhoud. Als je met de maten van je outriggers de mist in gaat dan kom je straks echt niet uit met het sluiten van de deuren.
Maar een nieuw chassis van een 109 in the UK is ook 3000. ex belasting en transport. Als je er nu zo goed bij kan zou ik als ik jou was ook de balk van de versnellingsbak demontabel maken net als bij een militair chassis. Dan hoef je bij bakproblemen heel je auto van binnen niet meer te slopen.
Zelf ben ik van plan om het chassis te laten galverniseren en poedercoaten. Dat kost 500 bij Coatinc in Alblasserdam.Dan wel een plaatje over je chassis nummer lassen en dit later ff met zink spray doen. Dan begin je echt lekker fris. Als je ook je net aangekochte schutbord eerst chemisch laat schoonmaken kan je exact zien waar er nog plekjes aan zitten. Als je die dan ook laat galverniseren heb je een auto waar je nooit meer/ in ieder geval minder zorgen over roest hoeft te hebben. Vergeet overigens niet je eigen oude typeplaatje van je oude schutbord af te halen. RDW is daar nogal een fan van.

Leuk dat je een truck cab er van gaat maken. De mijne is ook een pickup op het originele kenteken. Nu nog Hardtop. Ik heb reeds een gaaf achterklepje. Zoek nog naar de achterwant en dak. Heb er geen haast mee. Een Laro zit al krap. Zal met een truck cab nog wel gekker zijn. Komt het reservewiel ook rechtop in de bak?

Als je straks aan afmonteren toe bent? Mijn ervaring leert inmiddels de volgende werkwijze . Zet eerst alles met de bouten los erdoorheen op. Achterbak, Zitbak er in. Schutbord erop. Pas eens de vloerplaatjes met een paar schroefjes. Hang de portieren eraan en achterklepje erin met nog stelbare scharnieren. Dan kijk je naar de sluitnaden en hoogte van de deuren. Houd rekening met de maat van het rubber. Zet de truck cab er ook op. Bepaal de schuinte van je voorruit. Zet het frontje op zijn plaats en hang er eens de spatborden en motorkap aan. Als dat ook nog eens een beetje op zijn plaats zit monteer je de voorbumper . Nu kan je gaan touwtrekken en compromissen sluiten met jezelf hoe dat je het mooi vind, het lekker sluit en vastzetten. Als je tussendoor al dingen vastzet en dat staat niet lekker gaat de rest ook allemaal vervelend doen in het traject. Het is net Mecano. Maar om het echt netjes te krijgen is geen kleinigheid. Ken er veel die het onderschat hebben.
Ook wel dat na wat ruige ritjes de deursloten alsnog niet meer lekker gingen.

Tsal allemaal wel ff, eerst ff meuren


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2021, 12:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
@Marc, deze heet bij ons al LaroBenz. Mocht ik er ooit nog 1 vinden met een om617 dan hou ik de Larom als naam in gedachte. LaroBenz had me zoontje bedacht dus die wint het zo wie zo.. :mrgreen:

@Sjaak, het valt mij echt alles mee eigenlijk. Tuurlijk is het weer veel werk, maar juist het laswerk vind ik leuk (en ik vind dat ik het wel aardig kan 8-) ). Wel een volle vuilniszak met ratten/muizennesten en skeletjes uit de chassis balken gespoten met de rioolslang :D en al een vuilniszak vol roest.. :lol:

@Nico, bedankt voor je tips. Ik heb gelukkig een beetje ervaring opgedaan en heb wel wat mensen om me heen met "verstand" van autotechniek :P
Het chassis ga ik gewoon zelf behandelen. In de ideale wereld zou ik het idd laten galvaniseren en coaten maar alles wat buiten de deur gebeurt kost bakken met geld en de zak geld is hier in huis helaas niet oneindig..
Het schutbord laat ik waarschijnlijk wel galvaniseren . Maar dat zie ik wel gedurende het project.
Verder blijft de auto zoals hij is. Hij heeft echt een geweldig mooie patina en dat houden we zo.


Zondag komt er een bevriend monteur die de motor gaat inspecteren met een endoscoop. En we gaan kijken, indien er intern geen schade is, of de motor los is en in de rondte wil. Als dat wil, dan scheelt dat een hoop knaken. Ik ben benieuwd.
En hou jullie op de hoogte.
Alles om die spam van de voorpagina af te krijgen ;)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb 2021, 13:08 
Offline

Geregistreerd: di 16 apr 2019, 12:54
Berichten: 76
Succes met de werkzaamheden!


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb 2021, 14:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Rolf schreef:
@Marc, deze heet bij ons al LaroB. ..... LaroB.. had me zoontje bedacht dus die wint het zo wie zo.. :mrgreen:
Jammer ... er zijn zaken waar niemand tegenop kan
Citaat:
@Sjaak, het valt mij echt alles mee eigenlijk. ..... en al een vuilniszak vol roest.. :lol:

Tja, als ik het zo zie heb je, na het weggooien van de zakken roest, nu ook ervaring met een echte light-weight
Citaat:
Hij heeft echt een geweldig mooie patina en dat houden we zo.

Dat zal moeilijk genoeg zijn, zo'n patina is kwetsbaar.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2021, 18:41 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
De patina zien te houden is leuk. Dat doe ik ook. Maar soms moet je wel eens dingen vervangen . De kleur van mijn vervangende deuren past er redelijk bij en zitten gelukkig niet te glad in de verf. Mijn schutbord moet er helaas wel aan geloven en zal een nieuw likje verf krijgen. Maar het front. de voorspatborden en motorkap behouden echt zijn 30 jaar boeren arbeid look. De achterbak mag gewoon zijn afgebarsten plamuur plekken houden , er zit een deukje met scheur in. Deze dicht gevouwen en afgekit met blanke siliconen kit. Zo zien we wel wat het word.

groet Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 maart 2021, 14:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Hier even een update voor wat betreft de motor.
Dit weekend samen met een maat van me aan de motor gewerkt. Met het idee en de hoop dat deze nog te redden valt. Helaas heeft 20 jaar buiten stilstaan het blok geen goed gedaan. Via het vreemde luchtfilter wat op de wing zat is helaas in twintig jaar buiten staan teveel water in het blok gekomen. De lagen roest in de cylinders, de ketting die vast gerot zit, de dynamo die vast gerot zit, de start motor die niks meer doet. Alles bij elkaar, einde oefening voor de om617. Inmiddels een ander blok gevonden welke aantoonbaar slechts 90k gelopen heeft, iets nieuwer model met maar liefst 8pk meer :shock:

Het in verregaande staat van ontbinding verkerende schutbord ligt inmiddels ook op de ijzer bult, achter het dashboard raakte ik echt in shock van de bedrading. Een ontelbare hoeveelheid gesmolten draden en kroonsteentjes en gesmolten Scotch blokjes, echt bizar dat deze niet uitgebrand is.

Het project word dus iets groter aangepakt en de auto zal van nul volledig opnieuw bedraad moeten worden. Maar dat houd je van de straat :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Me beste maat wil niet met land rovers worden geassocieerd :lol: :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 maart 2021, 15:53 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
wauw... best project! Bin there done that! Man wat een werk! En toch ook zo leuk om bezig te zijn en te zien dat iedere stap helpt tot een fantastisch resultaat.

Ik ben weer aan het opbouwen.
Schutbord vast en keurig uitgelijnd en uitgemeten.
Achterbakje gemonteerd.
Drempels monteren --> KAK!! Rechts klem er tussen, Links 1 cm speling.
Uiteindelijk maar een halve cm gemiddeld.
Iemand daar ervaring mee??
Hoe kan ik dit het beste oplossen??


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 maart 2021, 16:25 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Bij landrover lijkt alsof alle delen die de fabriek verlaten andere afmetingen hebben.
Heb bij het opnieuw opbouwen van mij ambu zeer veel maat problemen gehad.
Uiteindelijk alles losvast gemonteerd. Met name het schudbord van te voren uitmeten is bijna onmogelijk
De boutjes daarvan zo vast draaien dat je met een nylon hamer het geheel nog op de juiste plaats kan tikken.
Met een ambulance opbouw heb je nog meer problemen, ben dagen bezig geweest voor dat alles redelijk op zijn plek was. Bleek dat of het nieuwe chassis of de nieuwe ambu opbouw andere maatvoering had.
Alle boutjes pas werkelijk vastdraaien tot ook de deuren op de goede plek hangen want ook daar krijg je kieren als het schudbord scheef staat, of juist net niet scheef genoeg :cry: het blijft een mecano doos :evil:
Succes :)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 maart 2021, 20:30 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Van het uitlijnen van schutbord en deuren had ik al een voorgevoel. Vandaar dus mijn eerste verhaal. Klopt wel met de belevingen van Jamaar. En zo zal ik straks zelf ook wel aan de beurt zijn.
Bij die van mijn broer was het ook al zo. Heb je je typeplaatje nog van je oude schutbord afgehaald? Staat wel weer leuk op het nieuwe en is een herkenningspunt als het chassisnummer minder leesbaar word. RDW is er best g..l op . Zal de onderdelen van de oude OM617 maar bewaren. altijd handig, je weet nooit. Daar is ook altijd vraag naar. Zit veel in boten etc.

succes Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 maart 2021, 21:15 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Jamaar schreef:
Bij landrover lijkt alsof alle delen die de fabriek verlaten andere afmetingen hebben.


Precies. Bij mijn vorige 110 was één zijkant recht en één zijkant "bolde" uit, de seatbase stond iets naar rechts tov het schutbord.
Dat was zo af-fabriek. De kaarsrechte "rocksliders" moesten dus met kunst en vliegwerk (en enig laswerk) zo gemonteerd dat de verschillen binnen de perken bleven (de outriggers bleken links-rechts ook niet gelijk).
Diezelfde "rocksliders" onder mijn huidige 110 pasten direct al iets beter (het oude laswerk hielp dus al wat), echter nu was er in het andere vlak weer een ongelijkheid. Aan een kant was de "rockslider" alleen netjes op z'n plek te krijgen door 'm eenzijdig bijna vast te zetten en daarna de krik eronder ... zodanig dat het halve autogewicht meehielp bij het recht-trekken van een en ander.
O ja, mijn oude en huidige 110 betreffen HardTops, dus vergelijkbaar qua "structuur" met de Pick-Up ... die lange bak lijkt een goed en gemakkelijk richtpunt maar het kan dus nog steeds scheef gaan.

Wil je het dus beter als ooit maken dan zit je er aan vast alles eerst losjes te monteren en (letterlijk) daarnaast ook een groot aantal touwtjes te spannen zodat je alles kunt uitrichten (en dan de afwijkingen/gebreken zo goed mogelijk verdelen/camoufleren).
En dan uiteindelijk niet vergeten alles goed aan te draaien en dan nog eens te checken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 maart 2021, 21:37 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
BlueMotion schreef:
wauw... best project! Bin there done that! Man wat een werk! En toch ook zo leuk om bezig te zijn en te zien dat iedere stap helpt tot een fantastisch resultaat.

Ik ben weer aan het opbouwen.
Schutbord vast en keurig uitgelijnd en uitgemeten.
Achterbakje gemonteerd.
Drempels monteren --> KAK!! Rechts klem er tussen, Links 1 cm speling.
Uiteindelijk maar een halve cm gemiddeld.
Iemand daar ervaring mee??
Hoe kan ik dit het beste oplossen??


bekend probleem als je probeert een auto anders in elkaar te zetten als de fabriek bedacht heeft .....

je hoort te beginnen met de achterbak op het chassis te zetten (alleen de achterzijde vastzetten), daarna de dorpels (los monteren) en het schutbord , dan het gat van je deuren opmeten aan beide zijden , en uitvullen met ringen tussen je schutbord en de outrigger . daarna met vulplaten je dorpels vast zetten . dan deuren monteren en het voorraam en schutbord bovenzijde stellen en vastzetten .

zo moet je zonder veel problemen een heel eind komen ....


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 maart 2021, 22:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gerben schreef:
bekend probleem als je probeert een auto anders in elkaar te zetten als de fabriek bedacht heeft .....

je hoort te beginnen met de achterbak op het chassis te zetten (alleen de achterzijde vastzetten), daarna de dorpels (los monteren) en het schutbord , dan het gat van je deuren opmeten aan beide zijden , en uitvullen met ringen tussen je schutbord en de outrigger . daarna met vulplaten je dorpels vast zetten . dan deuren monteren en het voorraam en schutbord bovenzijde stellen en vastzetten .

zo moet je zonder veel problemen een heel eind komen ....


Nu ja, kijk even hierboven. Statistisch niet deugdelijk want slechts 2x een 110, wel beide af-fabriek en verder geen gekkigheid.
De ene gewoon eenzijdig recht en aan de andere kant met een "uitbolling" ter hoogte van de seat-base.
De andere iets rechter maar dan weer in de verticaal gebocheld.

Het is niks nieuws onder de zon.
Ze wisten in Solihull misschien wel hoe het moest - en dat niet eens steeds - te vaak ging het zoals het ook kan.

Maar goed: wie begint er bij een nieuwe auto met alles demonteren, checken, en daarna beter weer terug-bouwen.
Het is wel de garantie dat er dan ook echt genoeg vet in de wiellagers gaat etc etc.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2021, 12:46 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Maar Gerben geeft wel een fijne tip! Als er dus een verschil is, dan dus bij schutbord oplossen. Tussen die bout van schutbord kan prima een extra moer met ringen, dan ben ik er al! Ik ga het proberen. Thanks


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2021, 12:55 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
BlueMotion schreef:
Maar Gerben geeft wel een fijne tip! Als er dus een verschil is, dan dus bij schutbord oplossen. Tussen die bout van schutbord kan prima een extra moer met ringen, dan ben ik er al! Ik ga het proberen. Thanks

Zo zit het ook origineel ...
Het is dus net als vroeger met de Mecano-doos: als het niet ging zoals het moest dan moest het maar zoals het ging.
Mijn "rocksliders" hebben óók de schutboord-bout als eerste/belangrijkste bevestigingspunt ... en dan nog is het schipperen.

Overigens kan ik verder die rocksliders ook zonder rotsen aanbevelen:
Ze houden het schutboord+auto recht als er eens iets voorvalt waar je liever geen rekening mee houdt.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2021, 14:49 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Hmmm net ff snel gekeken. Schutbord heb ik 1 op 1 teruggezet. En daar kan ik absoluut geen speling uithalen. Zie foto.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2021, 20:19 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
draai al die bouten maar eens los , moet je kijken hoeveel ruimte je opeens hebt ....

en die ringetjes tussen je schutbord en de outrigger staan zelfs in het onderdelen boek :-)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2021, 20:59 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Gerben schreef:
draai al die bouten maar eens los , moet je kijken hoeveel ruimte je opeens hebt ....

en die ringetjes tussen je schutbord en de outrigger staan zelfs in het onderdelen boek :-)


Kijk ook maar eens bij een willekeurige LandRover "onder de rokken".
Zelfs de jongere Defenders hebben nog steeds dezelfde aanpak met eventueel een heel "pak" vul-ringetjes.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart 2021, 22:54 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
Marc-my-Words schreef:
Kijk ook maar eens bij een willekeurige LandRover "onder de rokken".
Zelfs de jongere Defenders hebben nog steeds dezelfde aanpak met eventueel een heel "pak" vul-ringetjes.


ja er is niet zo veel anders aan een "jonge" defender als een hele oude ....

(zag net de eerste restauratie-topics ook al voor de puma modellen ....)


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2021, 09:56 
Offline

Geregistreerd: di 09 sep 2014, 09:12
Berichten: 40
Kijk, stap voor stap kom ik wel verder. Heeft iemand toevallig een afmeting van schutbord naar achterbak. Geeft mij weer een richting. Graag wel vermelden hoe gemeten. Ik kon nm niks terug vinden in de boeken.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2021, 16:01 
Offline

Geregistreerd: zo 08 apr 2018, 11:17
Berichten: 91
kijk hier maar even , hij legt het heel goed uit waar je allemaal kunt schuiven , en wat er recht en haaks moet zijn .

deurgat zou 88,2 cm moeten zijn volgens deze heer

https://www.youtube.com/watch?v=aot095I9WPo


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2021, 17:14 
Offline

Geregistreerd: di 07 mei 2019, 17:22
Berichten: 419
Ja ja,

Wat een toestanden soms. Al met al is het niet ff gedaan . En als het niet naar je zin zit blijf je je ergeren. en omdat je weet waar dat je moet kijken . Een ander ziet het soms niet eens, haalt zijn schouders op en zegt:"Tja, is landrover heeeey" Schale troost is dat als je het zelf gedaan heeft dat je weet aan wie je het te danken heeft als het niet netjes is.
Ik ben zelf niet van de maten uit het boekje en de manieren die ze op You tube gebruiken. Maar soms is dat wel verfrissend.
Het is allemaal maar net hoe je denkt, je manier van werken is en wat er in het verleden allemaal al is gebeurd.
Rustig kijken, nuchter nadenken een een rugzak geduld doen veel. Zit het ff tegen? Slaap er eens een nachtje over.
Het klopt wel dat de maatvastheid van onderdelen nieuw al flink anders kan zijn. Iemand ook wel eens met een origineel steenduur Jaquqr e Type spatbord in zijn handen minder christelijk horen zijn.
Dus die hand vulringen zal je af en toe best wel eens nodig kunnen hebben. Soms ook een grote hamer, flinke lijmtang etc.
Basis is al hoe de outriggers op het chassis zitten. Als er door restauratie en vernieuwing ervan al aan die afstanden is gerommeld dan ga je al anders als de maten van het boekje uitpakken.
En dat kan als je een gegalverniseerd chassis nieuw koopt ook al wel verschillen.
Mijn manier bij de 88 van mijn broer wat tot op heden het beste ging was alles er los op en aan en achter beginnen met monteren.Achterbak erop.Dorpels eraan en seat base erin. Bulkhead erop ,vloerplaten er in met schroeven aan bulkhead. Deuren erin hangen.Als de linkse deur net wat anders is als rechts?) spatborden frontje en motorkap ook er eens aan/op .
Het is ook wel zo fraai als je spatborden voor op de zelfde lengte zitten ten opzichte van je bumper en je frontje niet scheef staat. Als je achterbak al scheef te opzichte van het chassis staat kan je zomaar zo(verwrongen) uit komen. Moest er erg om lachen toen mijn broer het bakje met achterklep waterpas had staan maar er het chassis scheef onder stond door het verschil in veerbladen.
En nu kan je eens een beetje inschatten hoe en waar dat je met de maten uit gaat komen, waar je wat in moet schikken en waar je op moet vullen.
Mag ik je sterkte en wijsheid toewensen?
Zelf ga ik dus eerst de komplete body en maten zoals ze nu goed sluitend zijn in zijn geheel oplichten en het chassis op die maten restaureren. Daarbij zijn echt veel outriggers etc aan de orde. Ga ook mallen maken zoals de gaten nu zitten. Dan ga ik het rotte schutbord er tussen uit halen en restaureren. Ook met een mal om de gaten en vorm zo zuiver mogelijk te houden. Als je dat dunne plaat zo last zonder eerst stelselmatig eerst op maat te hechten dan trekt het heel erg en blijf je nergens.
Ik moet met mijn originele chassis en schutbord verder omdat die gelabeld zijn door de RDW. Zit wel eens te dubben om te galverniseren maar dan zou ik met RDW moeten overleggen wat ze met mijn labels aan willen die daarmee verloren gaan. Ook de motor die er inkomt is al gelabeld door de RDW.
Zal allemaal best veel werk zijn. Maar een keer gewoon aan beginnen, weinig achter de PC gaan en doorzetten.

groeten Nico


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 09:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Update'tje,
Deze week nog wat tijd aan de 109 kunnen besteden. Eerst dit weekend een ander motor blok opgehaald, niet omdat ik daar al aan toe ben, maar omdat er echt een dijk van een motorblok op me pad kwam.
Een zelfde om617, maar dan dus een latere versie uit een g-klasse, dus met olie niveau regeling, een snorkel op de dynamo, stuurbekrachtiging pomp (weet niet zo goed wat ik daarmee ga doen. En aantoonbaar nog geen ton op de teller :o :o :o
Dit weekend ook gelijk maar een eigen motortakel aangeschaft.

Het schutbord had ik al van de auto afgehaald, heb deze week geprobeerd om alle "bruikbare" dele er af te halen :cry:
Er is echt helemaal niks van over, alles wat er op zat was of katsverrot of brak in tweeën.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit schutbord is wel maximaal opgebruikt :D en wat dan best bijzonder is, de rechtse doorpillar is echt in absolute nieuwstaat, hoe dan? :?

Het oude motorblok heb ik helemaal gestript, alle "bruikbare" delen eraf gehaald en daarna het blok er uit getakeld.
Afbeelding

Afbeelding

Het chassis staat nu nagenoeg helemaal kaal op steunen.
Op de achterbalk en outriggers na is het chassis eigenlijk best goed bewaard gebleven. Dus dat is positief.

Nu maar eens kijken, hoe, wat en waar ik de onderdelen ga bestellen. Blijf het een beetje jammer vinden dat Nederlandse bedrijven rustig 200+ euro voor bijvoorbeeld een achterbalk vragen terwijl deze in Engeland slecht 119 eurotjes kost.. :?

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 09:17 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
ik heb nog een middenstukkie bumper over?

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2021, 09:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
sjaak109 schreef:
ik heb nog een middenstukkie bumper over?

Ik had ergens op zolder nog een achterbalk liggen, maar die kan ik niet meer vinden :lol: :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2021, 15:57 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Rolf schreef:
sjaak109 schreef:
ik heb nog een middenstukkie bumper over?

Ik had ergens op zolder nog een achterbalk liggen, maar die kan ik niet meer vinden :lol: :lol:

Als je nu toch balken aan het scoren gaat: Is het niet slimmer om het chassis direct van een "militaire" balk te voorzien zodat een eventuele versnellingsbak-wissel een stuk makkelijker wordt ?

En ... achterbalken roesten nu eenmaal: hoe meer ze het originele model hebben hoe meer ze roesten.
Het is net een "eend" (= 2CV), of een van de opvolgers.
Bij de eend is het chassis een voor geprogrammeerd roestend blik-pakket. De LandRover achterbalken zijn misschien van iets dikker blik, maar het voorgeprogrammeerde roesten is hetzelfde.
In ieder geval voor de Defender bestaan er verbeterde kokerbalk-constructies die voor de oppervlakkige beschouwer 100% origineel ogen.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart 2021, 08:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik heb bij mijn 88"laatst de achterbalk verwisseld. Wel met 3mm plaat alles verstevigd. Nu zitten er niet meer van die rare "hier verzameld veel nat zand" plekken. Omdat de kokerbalken open waren de binnenkant met rx5 en rx7 behandeld. Buitenkant met action antieroest/ action zwarte verf/ en als toplaag dinitrol.
Ja, het zal wel weer een keer gaan roesten maar het zal nog even duren.....

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2021, 14:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Klein updatetje.

Op wat afwerken en afbramen van lasnaden na is al het laswerk aan het chassis klaar. Zat wel iets meer rottigheid aan dan in eerste instantie dacht maar allemaal geen grote issues.
Voordat ik delen van het chassis afsleep eerst alle maten met een mal vast gezet aan het chassis zodat ik 1000% zeker weet dat ieder montage gat op exact de zelfde plek terug is gekomen.

Het monteren van de achterbalk was opzich niet heel spannend maar man man wat is de kwaliteit en de pasvorm van suks allemaal matig. Om de montage gaten van de achterbak op de zelfde plek te krijgen moest ik de nieuwe bumper heel raar plaatsen waardoor de extensions voor geen meter aansloten op het orginele chassis. Alles bij elkaar een hoop gekloot maar het eind resultaat is dat hij er toch zeer netjes onder zit

Hier wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In deze outrigger ging het meeste tijd zitten. En hier moet ik de lasnaden nog ff netjes afwerken maar me lamellenschijven zijn op en de action was uitverkocht :mrgreen:
Afbeelding

Nu de achteras en de cardanassen en versnellingsbak bak er ook nog maar ff onder weggetakeld. Dan kan ik het chassis kantelen en de onderzijde ff netjes lassen. Want liggend onder het chassis is niet me sterkste kant.

En dan de volgende stap, het chassis schoon, vliegroest vrij zien te krijgen. En die vieze dikke laag teer er af zien te krijgen zodat hij in de chassis coating gespoten kan worden..

Zo geen zin in :lol: .

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2021, 11:25 
Hehe..... Eindelijk een stapje vooruit..
Vandaag eindelijk het chassis voorzien van een 3e laag chassis coating.

Na al het laswerk (wat toch een beetje meer werk was dan ik van te voren had ingeschat :( ) heb ik met veel bloed en zweet het hele chassis kaal gehaald met haakse slijper en staalborstel.. wat een werk was dat. Vooral de plaatsen waar een heerlijke dikke laag teer achtige troep op zat :twisted:
Die teertroep ben ik met oa electrische schraper, verfbrander, verfkrabber, plamuurmes en spierkracht te lijf gegaan.. wat een allemachtige k*tklus..
Na alles te hebben verwijderd en kaal gehaald heb ik het chassis behandel met brunox roestoplossende epoxy primer. Wat een topspul is dat. Daarna twee lagen tenco loodmenie en dit weekend dus eindelijk af kunnen lakken met drie lagen tenco chassis coating.
De binnenkant is helemaal schoongemaakt en ontdaan van muizen nesten en krantenpapier :lol:
Nu alleen de binnenkant nog helemaal inspuiten met owatrol.
Tuurlijk kan het vast altijd beter, maar voor nu kan dit chassis de komende twintig jaar er wel weer tegen aan(hoop ik 8-) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2021, 16:54 
Offline

Geregistreerd: za 05 maart 2016, 11:33
Berichten: 809
Netjes, zoveel werk heb ik niet in het chassis gestoken. Lassen wel maar daarna maar 2 lagen bitumen coating.
Halverwege het lassen besloten dat het chassis nooit zo wordt als dat ik het hebben wil en bij de volgende restauratie komt er gewoon een nieuwe gegalvaniseerde onder. Zit niet meer zo krap in de centen als toen. 8-)
Beetje laat, teer gaat er prima af met een naaldenbikker maar dan moet het wel lekker koud zijn, dus een winterklusje :geek:
Als je geen naaldenbikker hebt, er bestaan ook ronddraaiende ratels voor op de boormachine met wat ik het beste omschrijven kan als sporen voor een paard ingebouwd. Zeer effectief maar ook alleen als het koud is anders smelt de teer en verstopt de boel.
Dit voor het volgende slachtoffer dat zo nodig zijn chassis te lijf wil gaan :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2021, 23:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 aug 2021, 22:03
Berichten: 9
Gast schreef:
Hehe..... Eindelijk een stapje vooruit..
Vandaag eindelijk het chassis voorzien van een 3e laag chassis coating.

...
Nu alleen de binnenkant nog helemaal inspuiten met owatrol.
Tuurlijk kan het vast altijd beter, maar voor nu kan dit chassis de komende twintig jaar er wel weer tegen aan(hoop ik 8-) )

...


Respect en hulde ik zou willen dat ik al zover was, maar ik dacht dat Owatrol in de chassisbalken geen goed idee was?
Kan me herinneren dat Mike Sander Korrosionsschutzfett de minst slechte oplossing is? Warm inspuiten is een geweldige braspartij maar dat vet blijft kruipen in naden en kieren telkens als de auto in de warme zon staat.
Ik heb mezelf lang geleden belooft dat ik het zo nog eens ooit ga doen.
Gr. Erik

_________________
Groeten, Erik


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2021, 18:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Erik750sf2 schreef:
Gast schreef:
Hehe..... Eindelijk een stapje vooruit..
Vandaag eindelijk het chassis voorzien van een 3e laag chassis coating.

...
Nu alleen de binnenkant nog helemaal inspuiten met owatrol.
Tuurlijk kan het vast altijd beter, maar voor nu kan dit chassis de komende twintig jaar er wel weer tegen aan(hoop ik 8-) )

...


Respect en hulde ik zou willen dat ik al zover was, maar ik dacht dat Owatrol in de chassisbalken geen goed idee was?
Kan me herinneren dat Mike Sander Korrosionsschutzfett de minst slechte oplossing is? Warm inspuiten is een geweldige braspartij maar dat vet blijft kruipen in naden en kieren telkens als de auto in de warme zon staat.
Ik heb mezelf lang geleden belooft dat ik het zo nog eens ooit ga doen.
Gr. Erik


Bedankt voor je reactie.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of owatrol wel de juiste keuze is. Ik heb nog van die zooi staan dus dacht blaf dat er in. 8-)
Het conserveert roest en brengt een roest werende laag aan dus in dat opzicht dacht ik dat ik daarmee wel goed zou zitten..

Maar alvorens ik het er morgen in blaf ga ik me er eerst maar ff in verdiepen.. :? :lol:

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2021, 18:56 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik ben best tevreden over de roestomvormer en primer in 1 die Action verkoopt. Ik vraag me echter meteen af hoe je dat spul uit de spuitbus in de chassisbalken krijgt...

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2021, 19:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Pike schreef:
Ik ben best tevreden over de roestomvormer en primer in 1 die Action verkoopt. Ik vraag me echter meteen af hoe je dat spul uit de spuitbus in de chassisbalken krijgt...

Dat spul van de action is ook niet onaardig.. alleen idd, hoe krijg je dat in de kokers geblaft.? :?
Daarom dacht ik dus aan owatrol..
Maar zal me eens in verdiepen..

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug 2021, 21:41 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Ik zelf heb mike sander vet genomen, want dat kon ik krijgen in ruil voor een krat bier. Als je iets goedkoper uit wilt zijn dan het mike sander spul dan kun je miral vlakvet of beta vlakvet (antiroest) nemen. Dan krijg je voor dezelfde prijs 1 kg extra. Dat vlakvet komt uit de bootjeswereld. Vroeger werd het op de binnenkant van de bootspanten gesmeerd, vooral daar waar meerdere lagen staal elkaar raken. Bij heet weer kroop het dwars door de klinknagelgaten naar buiten, tegen de waterdruk in :shock: . Als je het wist kon je het ook zien door de hele kleine olieachtige vlekjes tegen het schip aan. Zo gauw de zon er niet meer op stond stopte dat weer. Het is er nog steeds: avamarine.nl verkoopt het. Je prakt het in je chassis door het heet te maken en te verspuiten met een speciale drukspuit. Via de naam mike sander kun je wel vinden hoe je dat doet. Smerige klus trouwens... Ik wil het dit jaar nog eens een keertje doen, voor de zekerheid.... Zo'n drukspuit heb ik zelf, dus..... En mocht er iemand in het westen wonen net als ik, dan is er vast wel wat te regelen.

Albert


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 16:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
Ik heb rx5 en rx7 erin geduwt. Gewoon uit spuitbus met van die opzetbare holleruimte slangen.
vast niet de beste, wel het gemakkelijkste. alles wat je erin gooit is beter dan niks.
Verder blijf ik van mening dat galvaniseren de beste oplossing is.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 17:57 
Offline

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 20:24
Berichten: 190
Ik heb sterk het idee dat je op een of andere manier de Owatrol in de kokerbalken gaat spuiten. Waarom meng je het dan niet met menie?

Een truukje wat ik ooit van een oude schilder leerde: een laag loodmenie (als je dat nog kan vinden), dat oranje spul, en als het nog niet droog is een laag ijzermenie (rood) er over. Als de boel voldoende is uitgehard een laag grondverf. Dat laatste lijkt me geen doen in de balken, de menie moet je immers eerst opschuren voor de grondverf er op kan. :cry:

_________________
Pike
Afbeelding
http://www.13afdra.nl
https://www.youtube.com/landyshed


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 19:30 
Offline

Geregistreerd: za 13 sep 2014, 08:09
Berichten: 815
Woonplaats: De Zijpe
In het verleden gebruikte ik nog wel eens afgewerkte olie om ergens in te spuiten, goedkoop, je hoeft het niet af te voeren en het beschermd.

Gewoon een beetje siccatief er door, of siccatief met lijnolie. Dat sproeit lekkere soepel overal in, de siccatief zorgt er voor dat het (de oppervlakte) een beetje indroogt en niet meer plakt.

In de scheepvaart werd/wordt het o.a. gebruikt voor (houten) dekluiken en ramen.
De lijnolie kan je zelfs verdunnen met (uit mijn hoofd) met petroleum waardoor je het goed kan spuiten.

Just my five cents…


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 20:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Bedankt voor de adviezen. Heb een beetje rond gelezen maar opzich is owatrol helemaal niet zo'n slechte keuze. Tuurlijk is er beter maar owatrol heb ik nog op voorraad en wil de kosten toch een beetje drukken want er zitten nog behoorlijk wat uitgaves aan te komen..

Zoals Jeroen ook zegt, alles wat je erin gooit is beter als niets.

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 aug 2021, 22:20 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Lijnolie heb je gekookt en ongekookt. Ongekookt plakt en blijft plakken want het droogt nauwelijks op, je verdunt dat met terpentijn. Gekookte plakt ook, maar droogt wel heel langzaam op, en dit verdun je met terpentine.
Maar ik denk dat je lijnolie er ook wel onverdund in kunt spuiten, het is dunner dan verf. Loodmenie bestaat nog steeds en kun je gewoon kopen: werdol loodmenie. Maar als je dat in je chassis prakt ipv vet, dan ben je wel duurder uit. Verlopen olie is het goedkoopst gok ik zo..


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug 2021, 07:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:45
Berichten: 423
zoals gezegd: owatrol + meni is een goede oplossing. Owatrol zelf is niet een heel goede hechter, daarom word er meni bijgemengt.
J.

_________________
Volg mijn avonturen op https://www.instagram.com/dutchlandroverlife/


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2021, 18:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 sep 2014, 12:54
Berichten: 273
Kleine update.
Door de oogsttijd op me werk niet heel veel tijd gehad om aan de larobenz te werken, maar toch weer wat belangrijk werk gedaan.
Het chassis heb ik aan de binnenkant nog behandeld met een mengsel van owatrol en loodmenie. Daarna de motor op zijn plek gehangen, carterdeksel gewisseld voor het oudere model. Nieuwe krukaskeering geplaatst. Daarna bak voorzien van nieuw druk lager en nieuwe koppeling cylinder. Druk groep en koppelingsplaat heb ik gewoon kunnen hergebruiken want deze hebben volgens mijn vaste garage nauwelijks slijtage plekken.
Daarna de bak weer achter de motor gehangen. Het was een beetje rommelen om hem op de juiste plek te krijgen maar ook dat is gelukt.
Zowel de bak als motor uiteraard gelijk voorzien van nieuwe steunrubbers. De Mercedes motorsteun waren voor een paar overal dik 100 euro :shock:
Maar uiteindelijk op een schimmige Duitse webshop gevonden met 91% korting :?
Oke, op de goeie gok besteld en na drie weken kwam er opeens een pakketje waar ik niet meer op had gerekend
Een mazzeltje dus :mrgreen:

Deze week eindelijk een grote order van paddock binnen gekregen, ruim 4 weken onderweg, om onverklaarbare reden. Nu kan ik eindelijk de remmerij en dergelijke gaan opbouwen.

Gisteren ook nog het schutbord even kunnen proef plaatsen. Beetje wrikken her en der maar hij staat er perfect uitgelijnd Waterpas op, dus dat is wel lekker.

Schutbord (wat volgens verkoper) in top staat zou zijn heeft ook nog het nodige laswerk gehad. Maar die is nu ook weer klaar.
Het schutbord is kaalgestraald en daarna behandeld met 3 lagen roestoplossende epoxy primer van brunox (geen aandelen hoor, maar wat een top spul :mrgreen: ).
Daarna heb ik er 2lagen wijzonol uni primer in ongeveer de juister kleur opgezet. En de onderzijde van het schutbord aan de motor zijde heb ik 2lagen zwarte tenco aflak gezet.
Het schutbord was al "gerestaureerd" door de verkoper, ik heb er veel geld voor betaald maar achteraf had ik er beter zelf eentje kunnen restaureren. De lassen die de verkoper gezet heeft zijn helaas niet van het niveau zo als ik ze zelf zou zetten. Maar goed, overdoen had ik echter ook geen zin meer in..

Nu de laatste aardappellen snel van het land halen zodat ik snel weer met belangrijke zaken bezig kan. werk is leuk, maar er gaat in deze tijd van het jaar ff te veel vrije tijd in zitten :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Rolf,
Santana ligero 2,25d

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2021, 08:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 19:49
Berichten: 805
Woonplaats: wwerf
netjes netjes.
volgende zomer rijden denk ik. bijna klaar.

_________________
zo,n 6 cil. Nissan is wel lekker 8-)

Afbeelding


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2021, 08:48 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
Mooi werk, maar die naam blijf ik een dingetje vinden.
Met het motto:
" Beter een ster onder de motorkap dan eentje in de ruit "
wordt het wel iets verteerbaarder.

't Is helemaal geen "Benz" .... want Benz is de naamgever van Benzine.
't Is een OM, dus daarom een LarOM.


PS Toen ik een kleine 22 jaar geleden de eerste kilometers met mijn eerste en toen nieuwe LandRover reed had ik binnen een week de eerste ster in de voorruit ... gelukkig had de dealer me getint glas beloofd en was van de 6 ruiten er slechts één getint (en dat was niet de voorruit), dus had ik een paar maanden later weer een hele en toen getinte voorruit.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2021, 09:19 
Ik Benz LARO


Meld dit bericht
Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2021, 15:15 
Offline

Geregistreerd: zo 05 jul 2020, 15:23
Berichten: 170
Benz is helemaal niet de naamgever van benzine. Het woord komt van benzoë. Benzoë komt van een bepaalde boomsoort: Styrax. Het spul was er al voordat Benz met zijn auto kwam.


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2021, 15:43 
Offline

Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 10:52
Berichten: 1850
albert schreef:
Benz is helemaal niet de naamgever van benzine. Het woord komt van benzoë. Benzoë komt van een bepaalde boomsoort: Styrax. Het spul was er al voordat Benz met zijn auto kwam.

Heel goed ... benzine komt via via (en dus via benzeen en benzol) van die Styrax-boom en in het bijzonder van de hars van die boom.

Wikipedia leerde mij dat ik in een "goede" Duitse traditie de fout in ging:
Zelfs in Duitsland wordt gezegd dat de naam benzine afgeleid zou zijn van de naam Benz, maar in werkelijkheid is er geen etymologisch verband. De benzine bestond al onder die naam voordat Benz de auto had uitgevonden. De achternaam van Carl Benz heeft hij van zijn vader geërfd. Aanvankelijk droeg hij de achternaam van zijn moeder Vaillant, en toen zijn ouders met elkaar trouwden nam hij de naam van vader Benz over.

Overigens leerde wikipedia mij dat OM voor Oel Motor zou staan, en het Mercedes vóór Benz zou z'n inspiratie gevonden hebben bij Mercedes Jellinek, de dochter van Emil Jellinek (wel weer bizar dat deze Jellinek-familie van Joodse komaf was) ... of er een relatie met de klinieken van die naam weet ik niet (en ook weer bizar: Jellinek is ook een merk sterke drank*).

*   Ik heb hier een fles van dat merk staan ... al jaren blijft ie dicht !


Laatst bijgewerkt door Marc-my-Words op di 05 okt 2021, 18:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2021, 16:14 
Offline

Geregistreerd: di 21 sep 2021, 11:06
Berichten: 4
en me wachtwoord doet ut weer niet, dan maar zo.

om geheel of topic te blijven snap ik ook niet waarom bepaalde bevolking,s groepen die een hekel hebben aan Joden op een harley-davidson rijden. (David,s zoon)) :mrgreen: :D :lol:

_________________
Vroeguh was alles beter. :lol:


Meld dit bericht
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.